Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری میزان- نویسنده «رفیق مثل رسول» گفت: این کتاب قصه جوان کاملا امروزی و مومنی است که با حفظ نگاهش از نامحرم به درجه اعلای شهادت رسید.

شهلا پناهی نویسنده جوان و خوش ذوقی است که کتاب پرمخاطب «رفیق مثل رسول» را نوشته است. وی در گفتگو با خبرنگار گروه فرهنگی خبرگزاری میزان به معرفی این اثر پرداخته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

میزان-«رفیق مثل رسول» درباره چه شخصیتی است؟

این کتاب درباره رسول خلیلی است که در شناسنامه نامش محمدحسن ثبت شده است.

میزان-چطور شد این کتاب را نوشتید؟

در جلسات مصاحبه برای نوشتن کتاب درباره شهید رضا کارگربرزی یکی از فرماندهان که در بحث تخریب با وی کار می‌کرد، برایم از شخصیت آدم بسیار خوش اخلاق و خاصی صحبت کرد و وی با آن گویش خود، وی را ممد حسن خطاب می‌کرد.

وی به قدری از ویژگی‌های این آدم برایم تعریف کرد که مایل به دیدنش شدم ولی وقتی به وی گفتم که می‌توانم ممدحسن را ببینم با لبخندی بر لب گفت شهید شده است. با گرفتن اسم و مشخصات وی تصمیم به نگارش کتابی درباره این شخص گرفتم.

میزان-این فرمانده درباره این شهید چه چیزهایی تعریف کرد که باعث ترغیب شما برای نوشتن کتاب شد؟

وی می‌گفت: ما یک ممدحسن داشتیم که بعد از شهید رضا برزی در کار تخریب خیلی خوب بود. وی جوان بسیار امروزی، با حجب و حیا و کاربلد بود و من بعد از شهید رضا خیلی روی ممدحسن حساب می‌کردم.
وی به من گفت اگر می‌خواهید جوان کاملا امروزی و مومن با همه تعاریفی که درباره یک آدم مومن داریم را بشناسید، باید این فرد را بشناسید.

در ادامه با تماس و ارتباط گیری با خانواده شهید توانستم در این دیدار اجازه نوشتن کتاب درباره شهید خلیلی را بگیرم.

میزان-مرحله پژوهش و مصاحبه چقدر طول کشید؟

یک ماه تا چهل روز از نوشتن کتاب درباره شهید کارگربرزی گذشته بود که پیشنهاد نگارش این کتاب مطرح شد. خانواده‌ شهید مهلتی برای فکر کردن خواست و من با نذر و نیاز این افتخار را پیدا کردم که درباره این شهید کتاب بنویسم. همچنین از آنجا که کار شهید خلیلی به موازات کار شهید برزی پیش می‌رفت یکسال صرف تحقیق کتاب شد.

میزان-چطور توانستید وقایع را از زبان شهید خلیلی بازگو کنید؟

خانواده شهید خلیلی دفترچه دست‌نویسی را در اختیارم قرار دادند که در آن به اتفاقات به صورت مختصر پرداخته شده بود، همین نوشته‌ها باعث شد تا بتوانم کتاب را به روایت شهید بنویسم درست مثل یک دفتر خاطرات که شخصی برای خودش خاص‌ترین خاطراتش را می‌نویسد تا مخاطب با نگاه شهید خلیلی 88 و جبهه تکفیری‌ها را بشناسد و با نگاه وی وارد سوریه شود.

میزان-مهم‌ترین ویژگی شهید خلیلی چه بود؟

رسول دامنه گسترده‌ای از دوستان را داشت. وی ساکن شهرک شهید محلاتی بود و دوستان زیادی در همه رده‌های سنی و تیپ‌های مختلف داشت که تک تکشان الگوی جوان مومن انقلابی هستند. وی با موقعیت مالی خوبی که داشت اولین شرطش برای ورود به حلقه دوستان دقت در ارتباط، نداشتن نگاه به نامحرم و دوری از آنچه تعریف گناه دارد، بود. رابطه وی و دوستانش اینگونه نبود که خواندن نماز را به هم یادآوری کنند چراکه اعضای این جمع در زمان اذان خود به خود برای نماز می‌رفتند، در زمان هیات همه بچه هیاتی بودند و در فتنه سال 1388 همه پای رکاب انقلاب ایستاده بودند.

وی در جنگ هم تخصص زیادی در تخریب داشت و در کار پاکسازی منطقه و آموزش هم جزو اولین‌ها بود. رسول خلیلی به لحاظ نظامی هم وی رتبه بسیار خوبی داشته است.

اگر بخواهیم یکی از صفات وی را در کنار سرباز خوب بودن، برادر خوب بودن، فرزند خوب بودن، همکار و دوست خوب بودن پررنگ کنیم به حجب و حیای وی و حفاظتی که از نگاهش داشت، باید اشاره کرد.

میزان-وجه تشابه و نقطه اشتراک صحبت‌های آدم‌هایی که رسول را می‌شناختند چه بود؟

وی دوستان زیادی داشت و بخاطر همین همرزم، همکار و فرماندهان در زمان جمع‌آوری مصاحبه پای کار آمدند و از همین نظر هم زمان زیادی صرف مصاحبه شد. همه این افراد می‌گفتند شهید خلیلی خیلی خیلی خیلی آدم محجوبی بوده و نگاهش به نامحرم را بسیار حفظ می‌کرد.

شهید رسول خلیلی به شدت مراقب نگاهش بود و فکر می‌کنم این حفظ نگاه و مراقبت باعث ارتقا و رسیدن به درجه اعلای شهادت شد. رسول تخریب‌چی قابلی بود و فکر می‌کنم در تکامل سیره اخلاقی‌اش سیم‌های اتصال به گناه و وابستگی‌های دنیا را قطع کرده بود و همین عامل شهادتش محسوب شد چون با توجه به سن و موقعیت اجتماعی که داشت این مراقبت خیلی مشهود بوده است.

میزان-در «رفیق مثل رسول» چقدر به ترویج سبک زندگی شهید خلیل پرداخته‌اید؟

در کتاب به خیلی از مسافرت‌ها، شوخی‌ها، دورهمی‌ها و جمع دوستانه شهید خلیلی پرداخته‌ام اما در عین حال هم به اینکه چقدر نیاز است مراقب نگاه یا کلام‌مان باشیم و ورود به حریم خصوصی مردم نداشته باشیم، اشاره کرده‌ام.

میزان-چقدر به زبان و فرهنگ‌ها اشاره شده؟

در کتاب‌هایم سعی می‌کنم اگر شهید در منطقه خاصی کار می‌کند یا متعلق به فضای خاصی است درباره آن موقعیت کمی به تشریح بپردازم.

در بحث شهدای مدافع حرم هم سعی کرده‌ام تا حدی درباره حال و هوای منطقه از نگاه رسول خلیلی توضیحاتی ارائه کنم. توضیح درباره مکان‌ها را نیز سعی کردم در اثرم بیاورم.

میزان-با چه بازخوردی از سوی مخاطب این کتاب روبه‌رو شدید؟

در نمایشگاه کتاب یک روز را ناشر به این کتاب اختصاص داده بود که من بروم و پاسخگوی سوالات احتمالی برخی از مخاطبان باشم. من جوانانی را دیدم که با اشتیاق زیادی این کتاب را خریداری می‌کردند. در این بین مرد جوان بسیار خوشتیپ و امروزی را دیدم که برای خرید چند جلد از این کتاب آمده بود. وی می‌گفت تولدم است و می‌خواهم این کتاب‌ها را به دیگران هدیه کنم. وی می‌گفت که هیچ شناختی نسبت به شهدای مدافع حرم و بحران و اتفاقات سوریه نداشتم اما برایم جالب است که یک جوان می‌تواند امروزی باشد ولی مسیرش را به وقتش درست انتخاب کند که الگو شود.

میزان-عنوان کتاب چطور انتخاب شد؟

وقتی با دوستان شهید خلیلی صحبت می‌کردم همه می‌گفتند رسول تنها رفیق من بوده است و این امر از نظر من اتفاق خاصی بود که پنجاه نفر وی را تنها رفیق خود بدانند. کلمه رفیق که همه دوستان از آن سخن می‌گفتند عاملی شد تا عنوان کتاب «رفیق مثل رسول» را برای کتابم انتخاب کنم. خواستم با این عنوان بگویم که خوب است همه ما رفیقی مثل رسول که زلال و خالص است، داشته باشیم.

زمان کار بخاطر رده‌ای که شهید خلیلی خدمت می‌کرد، به حفظ اسرار کاری، امانت‌داری اطلاعات و مراقبت از آنها تاکیدهای زیادی می‌شد و در ادامه جلوی کار گرفته شد که من متوسل به سه شهیدی که کتابشان را کار می‌کردم، شدم و از شهید خلیلی خواستم که اگر در حق همه رفاقت کرده در این پروژه نیز با من همکاری کند و چندی نگذشت که این مسئله رفع شد.

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: کتاب شهید مدافع حرم مطالعه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۱۷۱۴۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برای نخستین بار؛ ناو سپاه از مدار صفر درجه عبور کرد

ناو بالگردبر شهید نادر مهدوی نیروی دریایی سپاه از مدار صفر درجه عبور کرده و در اجرای ماموریت در نیم کره جنوبی قرار دارد.

به گزارش فارس، ناو بالگردبر شهید نادر مهدوی نیروی دریایی سپاه از مدار صفر درجه عبور کرده و در اجرای ماموریت در نیم کره جنوبی قرار دارد. این اولین حضور نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در ماموریتی در این سطح و دور از آبهای کشورمان است.

ناو شهید مهدوی با ۲۴۰ متر طول و ۳۲ متر پهنا قابلیت بارگیری ۴۱ هزار تن تجهیزات را دارد و برد عملیاتی آن بیش از ۱۸ هزار مایل عنوان شده است.

این ناو به تجهیزات متنوع رزمی از جمله سیستم شلیک موشک بالستیک، رادار آرایه فازی سه بعدی، توپخانه ضدهوایی زو-۲۳–۲، اورلیکن و اورلیکن ۳۵ م‌م مجهز است و قادر است تا ۴ بالگرد و ده‌ها پهپاد و شناور را با خود به دریا برده و عملیاتی کند.

برای نخستین بار؛ ناو سپاه از مدار صفر درجه عبور کرد | لحظه شلیک موشک بالستیک از ناو شهید مهدوی | فیلم و عکس

این اولین اعزام ناوگان نیروی دریایی سپاه در آبهای دور آنهم در نیمکره جنوبی زمین بشمار می‌رود که علاوه بر آمادگی‌های تجهیزاتی و تکنیکی به عنوان نقطه عطفی در حضور ناوها و شناورهای سپاه در اقیانوس‌ها نیز ارزیابی و قلمداد می‌شود.

به گفته کارشناسان و تحلیل‌گران نظامی، با این حضور شکوه آفرین می‌توان باور داشت که حالا نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران که پرچمدار حضور ایران در آبهای دور در صیانت از منافع دریایی کشورمان بشمار می‌رود، پشتیبان و همسنگر قدرتمندی در این عرصه خواهد داشت که بر تمرکز و توان ایفای این مسئولیت خطیر می‌افزاید.

دیگر خبرها

  • دست پر «مکتب حاج قاسم» در نمایشگاه کتاب تهران
  • نمایشگاه کتاب به مثابه پارک برای گشت‌وگذار نیست!
  • پرفروش‌های داستانی حوزه مقاومت در نمایشگاه
  • خلیلی: طرح گذرگاه‌های ورزش با جدیت در کشور دنبال می‌شود
  • چرا سردار زاهدی نمی خواست لباس سپاه را بپوشد؟
  • مجازات شهادت دروغ در محاکم قضایی چیست؟
  • افزایش مجازات شهادت دروغ در محاکم قضایی
  • وزش باد نسبتا شدید زنجان را فرا می‌گیرد
  • امروز سالروز شهادت مظلومانه امام جعفر صادق (ع)است، صلاله ای پاک از رسول الله
  • برای نخستین بار؛ ناو سپاه از مدار صفر درجه عبور کرد