Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-04-26@19:35:02 GMT

اگر برنج را با این روش بپزید چاق نمی‌شوید!

تاریخ انتشار: ۲۹ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۳۱۷۲۸۹۷

اگر برنج را با این روش بپزید چاق نمی‌شوید!

راه دانا: هر سرآشپز خبره‌ای می‌داند، هرآنچه مربوط به غذا و آشپزی باشد با علم شیمی نیز سروکار دارد، چه با میزان PH غذا درگیر باشید، چه آنزیم‌ها و یا نوسانات دمایی در هنگام آشپزی. حفظ تعادل در آشپزی می‌تواند منجر به سالم‌ماندن مواد غذایی برای مدتی طولانی‌تر، افزایش کیفیت گوشت و حتی کاهش کالری مصرفی شود، بدون اینکه کوچکترین محدودیتی در رژیم غذایی ایجاد شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برنج را می‌توان در منوی غذای آشپز‌های فراوانی در سرتاسر جهان مشاهده کرد، اما واقعیت دردناکی وجود دارد: برنج چندان مفید نیست، در واقع یک فنجان برنج پخته حاوی ۲۴۰ کالری است که در صورت مصرف نشدن به راحتی به چربی تبدیل می‌شود. اما محققان راهی ساده را برای دستکاری نشاسته موجود در برنج و مقاوم‌سازی آن در برابر تجزیه و تبدیل شدن به قند یافته‌اند. ابتدا باید مقداری روغن نارگیل درون آب درحال جوشیدن بریزید و این مقدار سه درصد از وزن برنجی است که قرار است پخته شود و این یعنی یک قاشق چایخوری در ازای هر نیم فنجان برنج.

پس از آن برنج را داخل آب ریخته و حرارت را کم کنید تا به آرامی بجوشد. برنج را ۸ تا ۱۰ دقیقه روی همین حرارت باقی بگذارید. زمانی که برنج پخته شد باید آن را برای ۱۲ ساعت درون فریزر بگذارید و پس از آن در زمان سرو آن را در ماکروویو گرم کنید. در چنین شرایطی میزان کالری موجود در برنج ۵۰ تا ۶۰ درصد کاهش پیدا می‌کند.
چطور؟

نشاسته درون برنج از انواع قابل هضم و غیرقابل هضم برخوردار است، نشاسته قابل هضم به سرعت به قند تبدیل می‌شود و درصورتی که سوخته نشود، در قالب چربی در بدن ذخیره خواهد شد، درحالی که نشاسته غیرقابل هضم اینچنین عمل نمی‌کند. روغن نارگیل با مولکول‌های نشاسته در تعامل است و ساختار آن‌ها را دچار تحول می‌کند. سرد کردن برنج برای ۱۲ ساعت نیز منجر به تشکیل پیوند‌های هیدروژنی میان ترکیبات نشاسته‌ای به نام آمیلوز‌ها درخارج از دانه‌های برنج می‌شود و درنهایت آن‌ها را به نشاسته‌های غیرقابل هضم تبدیل می‌کند.
از سیاه شدن میوه‌ها جلوگیری کنید

فن قدیمی وجود دارد که قطعا پیشتر‌ها آن را شنیده‌اید: زدن آبلیمو روی برش‌های میوه مانع از سیاه شدن آن‌ها می‌شود. اما شاید دوست نداشته باشید یک برش سیب با طعم لیمو میل کنید. در فن جدید باید مقداری آب را درون ظرفی کوچک ریخته و کل آب یک لیمو را درون آن بریزید. سپس برش‌های سیب یا دیگر میوه‌ها را درون این آب انداخته و بیرون آورید و سپس آن‌ها را درون کیسه‌ای زیپ‌دار گذاشته و در فریزر بگذارید. این تکنیک باعث می‌شود که با آنزیم‌های سیاه‌کننده پلی‌فنول اکسیداز با سلاحی به نام ویتامین C. موجود در لیمو مقابله کنید و در عین حال طعم میوه را تحت تاثیر آب لیموی خالص قرار ندهید.
کباب‌های آبدار با کمک جوش‌شیرین

اگر زمان کافی برای طعم‌دار کردن و خواباندن گوشت مرغ یا دیگر انواع گوشت‌های کبابی در ترکیبی از ادویه و نرم‌کننده‌های گوشتی را ندارید، پیش از پخت کمی جوش‌شیرین به آن‌ها اضافه کنید تا شاهد نتیجه‌ای مشابه با طعم‌دار کردن باشید.
کافی است کمی پودر جوش شیرین را روی تکه‌های گوشت بپاشید و آن را درون پوششی پیچانده و برای ۱۵ دقیقه استراحت دهید. پس از آن جوش‌شیرین را از روی گوشت شسته و به روال همیشه آن را بپزید.
چرا؟

هرچه از میزان تازگی گوش بگذرد، میزان PH آن کاهش پیدا کرده و به محیطی با اسیدیته بالا تبدیل می‌شود و این موضوع بر بافت گوشت اثر می‌گذارد، هرچه PH کمتر باشد، گوشت سفت‌تر خواهد شد...، اما جوش‌شیرین از سطح بالایی از PH برخوردار است از این رو پاشیدن جوش‌شیرین روی گوشت برای مدتی کوتاه می‌تواند سطح PH گوشت را بالا برده و ظرفیت آب بافت گوشت را افزایش دهد. از این رو گوشت به جای اینکه در حین پخت یا کباب شدن از خود آب پس دهد، آب را در خود نگه می‌دارد و در نتیجه پس از پخت نرم‌تر خواهد بود.

منبع: فردا

کلیدواژه: برنج مواد غذایی چاقی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۱۷۲۸۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیکاپ T۹ برقی، گزینه واردات به ایران/ عکس

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، خودروی موردبحث را می‌توان یکی از اولین وانت پیکاپ های کاملاً برقی چینی با دو موتور و سیستم چهار چرخ محرک دانست. البته همان‌طور که گفته شد جک T۹ هانتر برقی بر اساس نسخه درون‌سوز این خودرو شکل می‌گیرد. T۹ یک وانت میان سایز است که از سال ۲۰۲۰ تاکنون در بازار حضور دارد و سال قبل فیس لیفت شده است. همانطور که قبلا در پدال نیز اشاره کردیم، جک T۹ قرار است توسط کرمان موتور در کشورمان نیز عرضه شود.

براساس گزارش پدال، جک T۹ برقی قبلاً در نسخه پروتوتایپ رؤیت شده و محصولی آشنا به نظر می‌رسد. البته باید گفت نسخه بدون آلایندگی این خودرو تفاوت‌های ظاهری نسبتاً زیادی با مدل درون‌سوز دارد تا بهتر از آن متمایز شود. در بخش جلوی این خودرو طراحی کاملاً متفاوتی را شاهد هستیم و مکان لوگوی جک نسبت به مدل درون‌سوز تغییر کرده است. با اینکه پوشش اطراف جلوپنجره تفاوت زیادی نسبت به مدل برقی ندارد اما اندکی به‌روزرسانی جهت هماهنگی با کلیت بخش جلو صورت گرفته است. رینگ‌های ۱۸ اینچی جک T۹ هانتر برقی از پوشش آیرودینامیک برای بهبود شعاع حرکتی سود می‌برند. نسخه‌های درون‌سوز این وانت پیکاپ چینی به رول کیج و ریل‌های جانبی در فضای بار مجهز هستند اما در مدل برقی خبری از آن‌ها نیست و تنها ریل‌های کرومی ساده در کناره‌های فضای بار به چشم می‌خورد. همچنین پوشش پلاستیکی مشکی‌رنگی نیز اطراف شیشه عقب این وانت بکار رفته است.

نسخه بدون آلایندگی T۹ طول/عرض/ارتفاع ۵۶۲۰/۱۹۶۵/۱۹۲۰ میلی‌متری داشته و طول فضای بار آن نیز به ۱۸۱۰ میلی‌متر می‌رسد. نیروبخش این خودرو دو موتور برقی است که در جلو ۹۴ اسب بخار قدرت و ۱۷۶ نیوتون متر گشتاور تولید می‌کند درحالی‌که قدرت و گشتاور موتور برقی عقب به ۲۱۴ اسب بخار و ۳۴۲ نیوتون متر می‌رسد. باتری لیتیوم آهن فسفات ۸۸ کیلووات ساعتی T۹ هانتر برقی نیز با یک‌بار شارژ توان پیمایش ۵۰۰ کیلومتری را فراهم خواهد کرد.

از نظر طراحی کابین تفاوت زیادی بین مدل‌های برقی و درون‌سوز جک T۹ وجود ندارد هرچند مهم‌ترین تغییر را می‌توان دکمه چرخان مربوط به انتخاب‌گر دنده در کنسول مرکزی دانست. این وانت چینی با اینترفیس ژیلینگ ۳.۰، کنترل صوتی، ناوبری دو حالته، شارژ بی‌سیم گوشی هوشمند، خروجی برق ۲۲۰ ولتی و صندلی‌های برقی عرضه خواهد شد. گفته می‌شود جک در حال کار روی نسخه پلاگین هیبریدی T۹ نیز هست و می‌خواهد آن را در سال ۲۰۲۵ عرضه کند. در خاتمه باید دانست چینی‌ها قبلاً نسخه برقی از وانت T۸ را نیز در بازارهایی همچون کنیا عرضه کرده‌اند.

۲۲۷۲۲۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1899930

دیگر خبرها

  • پیکاپ T ۹ برقی، گزینه واردات به ایران
  • پیکاپ T۹ برقی، گزینه واردات به ایران/ عکس
  • (تصاویر) آغاز برنج‌کاری در گیلان
  • کاهش ۱۰۰ درصدی تصادفات فوتی در کردستان
  • شبکه‌های توزیع آب ایلام فرسوده است
  • بیشترین علت تصادفات درون‌شهری کردستان اعلام شد
  • موتورسیکلت‌ها با ۳۵ درصد از عوامل تصادفات درون شهری هستند
  • باکتری‌های درون دهان از تعداد کل انسان‌های زمین بیشتر است!
  • تیم ملی والیبال و یک جنگ درون تیمی!
  • خزانه گیری برنج در کلات آغاز شد