Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-04-26@16:07:37 GMT

اعتکاف؛ لحظه ناب با خدابودن

تاریخ انتشار: ۲۹ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۳۱۷۳۰۴۲

اعتکاف؛ لحظه ناب با خدابودن

به گزارش ایرنا، این سنت حسنه و نیکو با توجه به لحظه های پایانی سالجاری و ورود به سال نو، بهترین زمان برای گریستن و شستن آلودگی گناهان یکساله از دل و بهترین روش برای خود سازی و خداشناسی است تا عاشقان در این فرصت به دست آمده با خلوت با معبود در مدت سه روز رنگ و بویی خدایی بگیرند و به سعادت برسند.
معتکفان از سحرگاه روز سیزدهم تا پانزدهم ماه رجب با گوشه نشینی در خانه های خدا و برای خدا خلوت می کنند تا با زبانی روزه و دلی صاف با خدا سخن بگویند و خدا خریدار حرفایشان باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


امسال که اعتکاف با لحظه های پایانی سال کهنه به نو همراه شده، چه فرصت خوبی است تا به میهمانی خدا برویم و در این محفل عاشقانه عیدی خود را از آن معبود یکتا بستانیم.
خداوند متعال به هرکس عنایت ویژه داشته باشد، نظر می کند و بی شک زمان ایام البیض که اولش با تولد ابوتراب حضرت علی(ع) و آخرش با وفات عقیله بنی هاشم حضرت زینب (س) همراه است بطور قطع با مدد به این بزرگواران و با بندگی خالصانه ، خدا عیدی مان را می دهد.

**اعتکاف جهاد مقدس با خدا
مدیران و کارشناس فرهنگی و پژوهشی تبلیغات اسلامی هرمزگان نیز با اشاره به جایگاه و اهمیت اعتکاف می گویند: اعتکاف جهاد مقدس با خداست.
این عده در گفت و گو با ایرنا می افزایند: سنت حسنه اعتکاف به خاطر خلوت کردن با خدا در واقع بهترین و مهم ترین راه عبادت و بهترین روش برای خودسازی جوانان در مقابله با گناهان است که می طلبد خانواده ها برای فرهنگ سازی هر چه بیشتر این فریضه معنوی وارد عمل شوند.
آنها بیان داشتند: مراسم معنوی اعتکاف یک اردوی بزرگ عبادی و معنوی است که این اردوگاه بزرگ تنها ویژه دعا و نیایش نیست بلکه فرصت مناسبی برای نجات از غرق شدن در پیچ و خم های زندگی مادی و دل به نور محبت خدا روشن کردن است.
هرچند تعداد نام نویسی معتکفان در سال گذشته و امسال با توجه به ایام نوروز کمتر از سال های دیگر است اما تلاقی بهار طبیعت با بهار معنویت بسیار زیباتر، شیرین تر و با فضیلت است و تنها کسانی آن را تجربه می کنند که در این 2 بهار حضور داشته باشند.

*اعتکاف خلوت و پرهیز از کثرت است
معاون فرهنگی، آموزشی و پژوهشی تبلیغات اسلامی هرمزگان گفت: مهمترین راه برای عبادت خداوند همان خلوت و پرهیز از کثرت است و هر چه انسان از کثرت فاصله داشته باشد در عبادت کامیاب‌ تر است و اعتکاف هم از همین جهت محترم و معتبر است.
حجت‌الاسلام مسلم پور جمالی افزود: در فرهنگ اسلامی روی آوردن به اعتکاف، افزون بر بهره‌ برداری از فیض معنوی آن، جهادی مقدس است چرا که این مراسم عبادی معنوی، نقش بسیار مهمی در رویارویی با نفوذ فرهنگ بیگانه ایفا می‌ کند.
وی بیان داشت: رویکرد مردم مومن بویژه جوانان و نوجوانان به‌ سمت مسائل معنوی همچون اعتکاف، باعث تعمیر و آبادانی واقعی مساجد می ‌شود.
این مسوول اظهارداشت: اعتکاف از جمله عبادت های بی‌ نظیر و بی ‌همتا است و به خوبی توانسته مجموعه ای از عبادت های فردی و اجتماعی را در خود جای دهد.
پورجمالی گفت: اعتکاف مخصوص دین اسلام نیست ‏بلکه در ادیان الهی دیگر نیز وجود داشته و در اسلام استمرار یافته است، اگرچه ممکن است در شرع مقدس اسلام پاره‌ای از خصوصیات و احکام و شرایط آن تغییریافته باشد و درباره حدود و شرایط این عبادت در دیگر ادیان، اطلاعات قابل ‌توجهی در اختیار ما نیست.

*8800 نفر در هرمزگان معتکف می شوند
مدیرکل تبلیغات اسلامی هرمزگان گفت: امسال 8 هزارو 800 نفر دراین استان در مراسم پرفیض اعتکاف نام نویسی و معتکف شدند.
حجت الاسلام علی اکبر انصاری راد افزود: بیشترین آمار نام نویسی اعتکاف امسال در هرمزگان مربوط به شهرستان های میناب و بندرعباس است.
وی بیان داشت: اعزام مبلغ به مراسم معنوی اعتکاف برای برپایی نماز جماعت، احکام و پاسخگویی به شبهه های فقهی معتکفان در دستور کار سازمان تبلیغات اسلامی هرمزگان قرار دارد.
این مسوول اظهارداشت: در سال 96 در مجموع 18 هزار و 251 نفر درهرمزگان معتکف شدند درحالی که در سال 97 این آمار به علت همزمان با ایام نوروز کاهش بیش از 9 هزار نفری را شاهد بودیم.
انصاری راد گفت: امسال 95 مسجد در استان هرمزگان به مدت سه روز مراسم معنوی اعتکاف درآن برگزار می شود.

** نام نویسی 4114 نفر در میناب برای اعتکاف
رییس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان میناب نیز از نام نویسی و حضور چهار هزار و 114 معتکف خواهر و برادر در 34 مسجد محوری این شهرستان خبر داد.
حجت‌الاسلام محمد بنی ‌خزاعی افزود: این تعداد شامل 2 هزار و 856 خواهر و یکهزار و 258 برادر است که بیشترین درصد شرکت کنندگان در مراسم امسال به جوانان تعلق دارد.
وی بیان داشت: سنت حسنه اعتکاف یک اردوی بزرگ عبادی و معنوی است که این اردوگاه بزرگ تنها ویژه دعا و نیایش نبوده بلکه انسانی که در پیچ و خم‌های زندگی مادی غرق شده، می‌تواند با شرکت در این آیین معنوی خود را دریابد و خانه دل را به نور محبت خدا روشن کند.
رییس اداره تبلیغات اسلامی میناب اظهارداشت: اعتکاف در واقع تاثیر بسزایی در ریشه ‌کنی گناهان دارد و فرد معتکف باید با خودسازی از خلق جدا و در مسجد به عنوان پاک‌ترین مکان به راز و نیاز و با اخلاص به حقیقت عبودیت بپردازد.
بنی خزاعی ادامه داد:برگزاری حلقه‌های معرفتی باح ضور روحانیان متخصص که از دفتر تبلیغات اسلامی قم اعزام می شوند، در مدت سه روز اعتکاف در میناب برگزار می شود.
وی هدف از برگزاری حلقه های معرفتی را آشنایی جوانان با مباحث مذهبی، دینی و آموزه های تربیتی و معرفتی ذکر کرد و گفت: در این مراسم، جوانان با بهره‌گیری از مسائل مختلف دینی و فرهنگی، پاسخ سووال های خود را پیرامون مسائل مختلف خانوادگی و اجتماعی دریافت می ‌کنند.

*حضور بانوان مبلغ در مراسم اعتکاف در هرمزگان
کارشناس امور بانوان تبلیغات اسلامی هرمزگان نیز گفت:‌ بانوان مبلغ به منظور ارائه مشاوره دینی و پاسخگویی به سئوال های معتکفان در مراسم اعتکاف بانوان شهر بندرعباس حضور می‌یابند.
معصومه هوشمند افزود: با توجه به فرا رسیدن ایام البیض اعتکاف و آمادگی مساجد برای برگزاری این آیین معنوی، اداره کل تبلیغات اسلامی هرمزگان به منظور حضور مبلغان زن در این مراسم برنامه‌ ریزی کرده است.
وی بیان داشت: آموزش احکام و انجام مراسم های فرهنگی به مناسبت‌ میلاد حضرت علی (ع) و وفات حضرت زینب (س) از وظایف این مبلغان است.
کارشناس امور بانوان تبلیغات اسلامی هرمزگان با اشاره به این که مبلغان زن برای حضور در مراسم اعتکاف و تبلیغ دین اعلام آمادگی کرده اند، اظهارداشت: پرداختن به موضوع مهدویت در برنامه‌های فرهنگی و سخنرانی‌ برای معتکفان از محورهای مورد تاکید مبلغان است.
هوشمند گفت: اجرای طرح صالحین و تشکیل حلقه های معرفنی از دیگر برنامه های این مبلغان در مدت سه روز اعتکاف است.

*اعتکاف فرصتی برای تزکیه نفس و بیداری انسان است
سرپرست اداره تبلیغات اسلامی بندرخمیر نیز گفت: مراسم معنوی اعتکاف بهترین فرصت برای تزکیه نفس و بیداری انسان هاست.
حجت الاسلام بیرانوند اظهارکرد: اعتکاف یک عمل تربیتی، معنوی و عرفانی است که هرچه آداب آن رعایت شود، آثار بیشتری در پی خواهد داشت.
وی به آثار اعتکاف در زندگی فردی انسان اشاره کرد و گفت: کسی که مدتی برخلاف خواست درونی خویش، خود را در محلی حبس و از بسیاری از امور مانند حرف زدن که به طور طبیعی تمایل به آن ها دارد، پرهیز کند خود به خود تمرینی است که انسان را از خواهش های نفسانی دیگر اجتناب کند.
سرپرست اداره تبلیغات اسلامی بندرخمیر با اشاره به فرمایش پیامبر اکرم (ص) در بیان فضیلت اعتکاف افزود: معتکف گناهان را دربند می کشد یعنی فرد خود را مدتی در مکانی محبوس می کند تا به توفیق انس با خداوند و رسیدن به لذت مناجات دست یابد.
بیرانوند با بیان اینکه اعتکاف یکی از روش‌های خلوت با خداوند است، خاطرنشان کرد: دین مبین اسلام به عنوان تئوری کامل و جامع دارای ابعاد مختلف حیات انسان و حرکت جامعه به سوی آرمان نهایی است.
وی گفت: رجب ماه بریدن از دیگران و پیوستن به معبود است و طبق روایت ها، ساعت های پرعظمتی در این ماه وجود دارد که عبادت در آن بر بسیاری از اوقات دیگر فضیلت دارد.

*اعتکاف پویش همگانی برای خوب بودن و خوب ماندن است
رییس اداره تبلیغات اسلامی بندرلنگه نیز گفت: درست است که اعتکاف یک عمل فردی است اما کارکرد اجتماعی دارد، زیرا یک پویش همگانی برای خوب بودن و خوب ماندن است.
حجت الاسلام محمد فولادی افزود: اعتکاف راهی به سوی خود سازی و خداشناسی و فرصتی برای بازگشت از گناهان و جبران فرصت های از دست رفته است.
وی بیان داشت: اعتکاف، چندین ویژگی دارد نخست اینکه از حیث زمانی در ایام‌البیض ماه رجب برگزار می‌ شود و ماه رجب به خودی خود، یک فرصت استثنایی است و برکات خاص خودش را دارد.
رییس اداره تبلیغات اسلامی بندرلنگه اظهارداشت: در برخی موارد دیده می ‌شود که مسوولان برگزاری مراسم اعتکاف در مساجد مختلف افراط و تفریط ‌هایی می‌ کنند که با روح اعتکاف منافات دارد.
فولادی گفت: اعتکاف در خانه خدا یعنی مسجد برگزار می ‌شود و مسجد به خودی خود، برکات ویژه‌ای دارد و روایت های فراوانی در مورد آداب مسجد و نیز خواص رفت ‌و آمد در این مکان مقدس وارد شده ‌است.
وی یاد آورشد: ‌اعزام مبلغ، اجرای برنامه های محوری همچون جشن ولادت حضرت علی (ع)، اجرای اعمال ام داوود، برنامه های قرآنی و برپایی مسابقه فرهنگی از مهم ترین برنامه های تدوین شده در ایام اعتکاف است.
مراسم معنونی و عبادی اعتکاف از 13 تا 15 رجب برابر با 29 اسفند 97 تا دوم فروردین 98 به مدت سه روز در مساجد هرمزگان و سراسر کشور برگزار می شود.
7195/6048
انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: 40 سالگی انقلاب بودجه 98 اداره کل تبلیغات اسلامی برنامه های فرهنگی جوانان و نوجوانان حبس عیدی 40 سالگی انقلاب بودجه 98 امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۱۷۳۰۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لحظه دوست داشتن و دوست داشته شدن، لحظه واقعی زندگی است

به گزارش خبرنگار مهر، مراسم بزرگداشت حکمت الله ملاصالحی عصر روز سه شنبه چهارم اردیبهشت ماه در سالن فردوسی خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار شد.

یکی از سخنرانان این مراسم اصغر دادبه، استاد فلسفه اسلامی و ادبیات عرفانی دانشگاه علامه طباطبایی بود که به دلیل عدم حضور در جلسه ویدئوی کوتاهی برای این نکوداشت تهیه کرده بود و در بخشی از این مراسم پخش شد.

دادبه گفت: من اندکی فلسفه می‌دانم، او برای شنیدن پیام مام وطن بسیار آماده‌تر از کسانی است که با فلسفه آشنایی ندارند. من با آنکه شیفته شعر هستم اما می‌گویم بی فلسفه هرگز نمی‌توان زیست و در هیچ زمینه‌ای کاری جدید انجام داد.

وی افزود: آشنایی من با ملاصالحی بسیار کهن است و مام میهن ما در بسیاری از دوران‌ها دلش خونین بود و فرزندانش دل خونین او را التیام داده‌اند. یکی از این فرزندان حکمت‌الله ملاصالحی است.

استاد فلسفهٔ اسلامی و ادبیات عرفانی دانشگاه علامه طباطبایی سپس ادامه داد: آن همه کوشش برای توضیح تاریخ ایران برای تبیین این معناست که بگوئیم، فلسفه هنر برای چیست و چگونه به امروزمان مدد می‌رساند. به نظر من تخت جمشید، خرد مجسم ایرانی است. روح حکمت ایرانی در تخت جمشید حاضر است. پیام مام میهن به نیکی از سوی حکمت‌الله ملاصالحی شنیده شده است و او به مدد فلسفه باستان‌شناسی را تبیین می‌کند.

دیندار آزاده و با کرامت

محمد رضا زعیم حسینی عضو انجمن علمی باستان شناسی که اجرای این مراسم را هم به عهده داشت در بخش پایانی مراسم گفت: بنده نزدیک به سه دهه است که در فضای غیرآکادمیک با آقای ملاصالحی معاشرت دارم. ایشان آن گونه زیسته که می‌اندیشد و آنگونه می‌اندیشد که زیسته است. متأسفانه در فضای دانشگاهی ما خیلی از دانشگاهی‌ها به حقیقت متعهد نیستند بلکه به نظریه‌ها و روش‌هایشان متعهد هستند. آقای ملاصالحی کسی است که به حقیقت متعهد است وکمتر دانشگاهی‌ ای این چنین است. علاوه بر این نگاه جامع ایشان به ایران خیلی مهم است. از این جهت که نگاه ایشان به ایران یک ویژگی هولوگرامیکی دارد به این معنا که ایران منهای یک اپسیلون، ایران نیست.

وی افزود: کلام آقای ملاصالحی فریاد رسای همه ایران دوستان در برابر حماقت‌هایی است که می‌خواهند ایران را از پا در بیاورند. صدای ایشان فریاد رسای انسان ایرانی برای شرافتمندانه زیستن است. حکمت الله ملاصالحی یک دیندار همراه با آزادی، عدالت و کرامت است.

احساس شرم و علو را توأمان دارم

اما آخرین سخنران این مراسم حکمت الله ملاصالحی، استاد تمام دانشگاه تهران و مدرس مدعو دانشگاه آتن بود. وی در سال ۱۳۹۴ چهارمین نشان دکتر عزت‌الله نگهبان را دریافت کرد.

ملاصالحی در پایان این مراسم ضمن تشکر از حاضرین و سخنرانان گفت: هیچ وقت اندازه الان خجالت نکشیده بودم. من بسیار شرمم شد چون مهترانی در مجلس درباره منِ کهتر سخن گفتند و صفت نیک خودشان را به من نسبت دادند. من حتی در حد یک دانشجوی کوچک هم نیستم. از خانم آموزگار که در محضرشان طلبگی کردم بسیار تشکر می‌کنم. همچنین از آقای دادبه که از دوران دانش آموزی استاد من بودند تشکر می‌کنم، از ایشان هم بسیار چیزها آموختم. صدای آقای صدوقی سها را برای اولین بار در رادیو فرهنگ شنیدم و همیشه دوست داشتم ایشان را ببینم و بعد از دیدارمان از ایشان هم بسیار آموختم. همچنین از آقای رحمتی قرآن و عرفان بسیار و از آقای بهشتی که یک ذهن ریاضی و هندسی دارند بسیار آموختم. بنده بارها خواستم که این مراسم برگزار نشود اما آقای زعیم قبول نکردند و زعامت جلسه را به عهده گرفتند.

وی افزود: حس و کششی در لایه‌های زیرین هستی ما به سوی دوست داشتن و دوست داشته شدن است که هر بار خیزش می‌کند در درون ما چنان حس سروری ایجاد می‌شود که فکر می‌کنیم معنای واقعی زندگی همان لحظه است. بنده زمانی که در یونان درس می‌خواندم متوجه شدم که در فلسفه و حکمت این حس چقدر وسیع است. بنابراین بنده علیرغم همه خجالتی که کشیدم احساس علّو هم می‌کنم.

این باستان‌شناس پیشکسوت در ادامه به موضوع فلسفه هنر و مقوله زیبای شناسی پرداخت و گفت: زیبایی شناسی مقولات زیادی دارد اما زیبایی و جلال دو عنصر اصلی آن هستند. زیبایی یعنی تناسب میان ماده و صورت با معنا و جلال یعنی تقابل میان صورت و معنا. متأسفانه ما نام معماران تخت جمشید را نمی‌دانیم اما می‌دانیم که یکی از شاهکارهای معماری ایران است. چون هر دو مقوله زیبایی، جلال را یکجا دارد. این ظرافت در معماری بارگاه امام رضا هم دیده می‌شود.علاوه بر اینکه، این تقابل و تناسب در موسیقی ایرانی هم وجود دارد.

ملاصالحی بیان کرد: حالا اگر از این منظر به محفلی که امشب برایم برگزار شد نگاه کنیم بهتر می‌توانید متوجه احساس شرم، علّو و شعف بنده شوید.

در پایان این مراسم با حضور همسر ملاصالحی و پیشکسوتان حوزه باستان شناسی، جوایز و یادگاری‌هایی از طرف خانه اندیشمندان علوم انسانی و سایر مراکز و انجمن‌های علمی که در برگزاری این مراسم نقش داشتند به حکمت الله ملاصالحی اهدا شد.

کد خبر 6087873 سارا فرجی

دیگر خبرها

  • سرمایه معنوی جمهوری اسلامی در این منطقه بی‌بدیل از جهان، رو به فزونی است
  • نخستین حلقه‌ مستند روایی «معجزه مادری» در بوشهر رونمایی شد
  • مراسم اختتامیه جشنواره قهرمان ایران
  • کار شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی، جریان‌سازی فرهنگی است
  • لحظه دوست داشتن و دوست داشته شدن، لحظه واقعی زندگی است
  • رونمایی از مستند روایی «معجزه مادری» در بوشهر
  • سرپرست جدید اداره تبلیغات اسلامی سیرجان معرفی شد
  • مراسم رونمایی از کتاب چالش های تاریخی
  • توجه به نسل جوان اولویت تمام برنامه‌های تبلیغات اسلامی باشد
  • لحظه استقبال نخست وزیر سریلانکا از رئیسی + فیلم