Web Analytics Made Easy - Statcounter

روستای قوژد قدمتی کهن دارد که ماقبل آن به شهر غور برمی‌گردد، اکنون آثاری بجامانده از آن شهر در پایین دست روستا مشهود است. ۲۹ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۹ استانها خراسان رضوی نظرات - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از گناباد، روستای «قوژد» یکی از روستاهای هدف گردشگری و با راه دسترسی آسفالته در فاصله 10 کیلومتری شهر گناباد، در بخش مرکزی واقع شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

این روستا قدمتی کهن دارد که ماقبل آن به شهر غور برمی‌گردد، اکنون آثاری بجامانده از آن شهر در پایین دست روستا مشهود است؛ از جمله مهمترین آثار تاریخی که از دوران صفویه و قاجار بجا مانده‌اند، می‌توان به مسجد جامع قوژد با ایوانی بزرگ و گچ بری‌های خاص و مقرنس با شبستانی قدیمی اشاره کرد دارای چندین حوض انبار تاریخی و بویژه حوض انبار مرکزی روستا که دارای مخزنی بزرگ بوده در کنار کاروانسرای تاریخی، مجموعه‌ای زیبا و منحصر بفرد برای بازدید گردشگران فراهم نموده و مسجد جامع قوژد، مسجد کمالی و قلعه قدیمی با قبرستانی تاریخی، اشکال قدیمی از قبرها در دوران‌های مختلف و چهارطاقی که در انتهای این قبرستان خودنمایی می‌کند.

برج‌های تاریخی در پایین دست روستا، اقامتگاه‌های بوم‌گردی، قنات‌ها، کوچه‌های قدیمی با منازلی گلی، «کلوت زیبا» که در هر فصل زیبایی چشمگیری دارد‌، رمل‌های کویری که بر فراز آن می‌شود از طبیعت زیبا و پر از آرامش کشتزار باغستان بهره برد و مجموعه قنات‌های روستای قوژد شامل دیزق، کمالی و بیکوج (بن قوژد) می‌باشد. مجموع آبدهی‌ آنها به حدود 200 لیتر در ثانیه می رسد وحدود 340 هکتار اراضی کشاورزی زیر کشت هستند.

خراسان جنوبی| 7 اقامتگاه بوم گردی در شهرستان سرایان افتتاح می‌شودبوم‎گردی در اولویت اعطای تسهیلات اشتغال25 اقامتگاه بومگردی جدید تا نوروز 98 در خراسان رضوی به بهره برداری می‌رسد+فیلم

قناتی که از وسط روستای قوژد می‌گذرد مشهور به قنات کمالی است که یک نفر به نام کمال الدین آن را احداث کرده است، آب قنات دیزق هم در سه روستا و در نهایت در مزارع و باغات باغستان قوژد شرب می‌شود؛ در فاصله دو کیلومتر مزرعه‌ای به نام بن قوژد، توسط اهالی قوژد زراعت و در پایین دست روستا واقع شده است.

قنات‌ها با آبی شیرین و گوارا، چاههای عمیق در اطراف روستا و زمین حاصلخیز و وجود مرغوب‌ترین خاک‌ها سبب شده تا گونه‌های مختلف انگور باغاتش برای شیرینی بی‌نظیرش معروف بوده و زعفران، گندم، جو، پسته و دیگر محصولات باغی و سبزبر از مرغوبیتی خاص بهره‌مند شوند.

شیره،کشمش ومویز انگور روستای قوژد خاص‌ترین و شیرین‌ترین فراورده‌های انگور است که هنوز هم شیره انگور در کارگاه‌های سنتی شیره پزی به دست مردان و زنان توانمند روستا تهیه می‌شود.

شغل اکثر اهالی روستا دامداری و کشاورزی است؛ در حال حاضر این روستا با ظرفیت‌هایی که دارد مورد توجه گردشگران داخلی و خارجی قرار گرفته و دارای دو اقامتگاه بوم‌گردی است. پارک جنگلی روستا سالانه میزبان هزاران گردشگر و مسافر است که  پارک جنگلی، مراتع و جنگل‌بانی، روستا را به نگینی سبز در دل کویر بدل کرده است.

شهر باستانی غور که خرابه‌های آن در 10 کیلومتری گناباد واقع است و این شهر هم در زیر خاک مدفون است؛ دلیل نابودی این شهر در دست نیست ولی احتمال آن می‌رود که در یک جنگ نابود شده است و یا بر اثر طوفان‌های شن در قدیم، مردم شهر غور کوچ کرده‌اند. بسیاری از آثار این شهر باستانی هم در زیر خاک مدفون شده است، اما برخی از قلعه‌‌ها و آثار آن در اطراف روستای قوژد قابل مشاهده است.

روستای قوژد گناباد صدها سال قبل در محل این شهر باستانی ایجاد شده و به دلیل وجود سه قنات دیزق (باغستان)، کمالی و بیکوج (بن قوژد)، کشاورزی و دامداری در آن رونق دارد.

انتهای پیام/ ز

R41347/P/S6,1188/CT7

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۱۷۶۲۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

یک روستای زیرکوه خراسان‌جنوبی در حال تخلیه است

آفتاب‌‌نیوز :

محمد رضا غیرتی شامگاه چهارشنبه  افزود: ۵۶ خانوار این روستا در خوابگاه‌های دانش آموزی شهر آبیز اسکان داده می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه برخی سد‌ها در حال سرریز شدن است عنوان کرد: زیرساخت‌های جاده‌ای در محور‌های مختلف از جمله حاجی آباد به سمت مهمانشهر دچار آسیب شده است.

فرماندار شهرستان زیرکوه با اشاره به آبگرفتگی برخی از روستا‌ها نیز گفت: این آبگرفتگی‌ها به دام روستاییان و اراضی کشاورزی خسارت وارد کرده است.

وی بیان کرد: همچنین برخی از منازل روستایی هم دچار آبگرفتگی شده که نیرو‌های هلال احمر در حال تخلیه آب هستند.

غیرتی گفت: اینک اسکان اضطراری در سطح روستا‌ها نداشته ایم، ولی نیرو‌های هلال احمر آمادگی لازم دارند.

وی تاکید کرد:راه‌های حاجی آباد به مهمان‌شهر بسته، نیرو‌های امنیتی مستقر شده اند و اجازه تردد نمی‌دهند.

بارندگی‌های شدیدی امروز نقاط مختلف استان خراسان جنوبی را در برگرفته و تمامی نیرو‌های امداد و نجات در آماده باش کامل هستند.

هواشناسی خراسان جنوبی امروز هشدار سطح نارنجی صادر و پیش بینی کرده که بارندگی‌ها تا جمعه ادامه داشته باشد.

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • لطافت هوای روستای گیامی پس از بارش باران در قالب تصاویر
  • ۳۲۰۰مترمربع از معابر روستای ابیانه سنگ‌فرش شد
  • (تصاویر) شکسته شدن ۲ بند خاکی در زیرکوه / تخلیه برخی از روستا‌ها به علت سیلاب
  • شکسته شدن ۲ بند خاکی در زیرکوه / تخلیه برخی از روستا‌ها به علت سیلاب
  • احیا و بازسازی ۵۰ قنات قدیمی در شهر باشت
  • یک روستای زیرکوه خراسان‌جنوبی در حال تخلیه است
  • دستور تخلیه روستای نوده شهرستان زیرکوه صادر شد
  • برگزاری جشنواره سماق درآینده نزدیک باحضور گردشگران داخلی وخارجی
  • آخرین وضعیت بارندگی و سیلاب در بخش شهداد کرمان/ تخریب قنات یک روستا
  • ضرورت تامین اعتبار برای کاوش‌های باستان شناسی حیله ور