Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک روزنامه آمریکایی در گزارشی از تلاش برخی مقامات کاخ سفید برای تروریستی اعلام کردن سپاه پاسداران خبر داد و نوشت: اقدامات آمریکا برای منزوی کردن ایران از طریق مجازات سیاست‌مداران و گروه‌های عراقی مورد حمایت تهران تنش‌ها میان بغداد و واشنگتن را تشدید کرده است.

به گزارش ایسنا به نوشته روزنامه نیویورک تایمز، تلاش‌های آمریکا برای منزوی کردن ایران، از جمله از طریق مجازات گروه‌های عراقی و سیاست‌مدارانی که مورد حمایت مقامات ایران هستند نه تنها باعث تشدید تنش‌ها در روابط بغداد و واشنگتن، بلکه در دولت ترامپ شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ارتش و مقامات اطلاعاتی آمریکا می‌گویند که افزایش فشار بر عراق خطر خشمگین شدن پارلمان عراق، به‌ویژه سیاست مدارانی را در پی دارد که مورد حمایت ایران هستند و این مسئله تحرکات نیروهای آمریکایی در عراق را محدود می‌کند.

مایک پمپئو، وزیر امورخارجه آمریکا که موضع تهاجمی‌اش درقبال ایران تاکنون نیز روابط کشورش با متحدان اروپایی را دچار مشکل کرده است در حال اعمال فشار بر عراق است تا روابطش با کشور همسایه‌اش ایران را قطع کند. وی در هفته جاری به خاورمیانه سفر کرده است تا با مقامات کویت، لبنان و اسرائیل درباره مقابله با ایران گفت‌وگو کند.

به نوشته این روزنامه آمریکایی، طبق طرح‌های پمپئو و برخی مقامات کاخ سفید وزارت امورخارجه آمریکا قصد دارد سپاه پاسداران ایران را به عنوان یک سازمان تروریستی خارجی اعلام کند. این اولین باری خواهد بود که آمریکا یک نهاد وابسته به ارتش کشوری دیگر را گروهی تروریستی تلقی می‌کند. مقامات آمریکایی می‌گویند که این کار نیروهای آمریکایی و افسران اطلاعاتی را در معرض خطرات مشابه از سوی دولت‌های خارجی قرار می‌دهد. این طرح‌ها همچنین برخی گروه‌های شیعی عراقی را سازمان تروریستی خارجی خواهد شناخت.

پمپئو دوشنبه شب در پرواز خود به کویت در پاسخ به نشریه تایم تائید کرد که در حال بررسی برخی گروه‌های خارجی برای تروریستی اعلام کردن آنها است.

این در حالی است که مقامات پنتاگون و سازمان سیا با تروریستی اعلام کردن سپاه پاسداران ایران و گروه‌های عراقی مخالفند چراکه نگرانند این اقدام نیروهای آمریکایی را تحت فشار قرار خواهد داد.

سران عراق تاکنون نیز به دلیل فشارهای دولت ترامپ برای همکاری با تحریم‌های واشنگتن علیه تهران پس از آنکه از توافق هسته‌ای با ایران خارج شد، خشمگین شده‌اند. تنش‌ها در روابط بغداد و واشنگتن در این زمستان افزایش یافته است.

به گفته یک مقام ارشد وزارت امورخارجه آمریکا، سفر مایک پمپئو به منطقه نیز بخشی از هدف عقب راندن ایران و نیروهای مورد حمایتش است. کمپین اعمال فشار واشنگتن علاوه بر بغداد، رهبران لبنان را که حزب‌الله در آن کرسی‌های متعددی در پارلمان در اختیار دارد، به خشم آورده است.

تحلیلگران می‌گویند که سفر منطقه‌ای پمپئو و تمرکز او روی ایران تلاشی برای معطوف کردن حمایت دولت ترامپ به سمت صف آرایی بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی پیش از انتخابات ملی در نهم آوریل است. پمپئو وجود چنین گرایشی را رد کرده است.

نیویورک تایمز در ادامه با اشاره به وابستگی زیاد عراق به ایران برای تأمین نیازهایش در حوزه انرژی، شامل برق و گاز طبیعی نوشت: تروریستی اعلام کردن یک نهاد می‌تواند رایزنی‌ها بر سر این موضوعات و یک سری مسائل دیپلماتیک را پیچیده‌تر و خصومت با آمریکا را عمیق‌تر کند. یک مقام ارشد آمریکایی می‌گوید که این کار به معنی جلوگیری از سفر اعضای دولت‌های ایران و عراق به آمریکا، شامل مقر سازمان ملل در نیویورک خواهد بود.

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: پمپئو نیویورک تایمز سپاه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۱۷۷۹۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تایمز: ترامپ طرح مفصلی برای پایان جنگ اوکراین دارد

یک روزنامه انگلیسی نوشت دونالد ترامپ برای پایان دادن به جنگ اوکراین به صورت مسالمت‌آمیز طرح مفصلی دارد، اما تا انتخابات ریاست جمهوری آمریکا آن را ارائه نخواهد کرد.

به گزارش ایسنا، روزنامه تایمز مدعی شد «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا طرحی مفصل برای حل مسالمت‌آمیز مناقشه اوکراین دارد؛ اما قبل از انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا آن را ارائه نخواهد کرد.

یک منبع نزدیک به ترامپ که نخواست نامش فاش شود، به روزنامه تایمز گفت: (ترامپ) یک طرح دارد اما نمی‌خواهد درباره آن با شبکه‌های خبری صحبت کند، چون در آن صورت دیگر نمی‌تواند از آن استفاده کند.

به گفته این منبع، ترامپ قصد دارد برای پیروزی در انتخابات ۲۰۲۴ آمریکا، پایان بخشیدن به جنگ اوکراین را در فهرست وعده‌های اصلی خود قرار دهد.

این گزارش در حالی منتشر شده که ترامپ بارها گفته است در صورت پیروزی در انتخابات می‌تواند در کوتاه‌ترین زمان ممکن این جنگ را تمام کند. او همچنین در اواخر ماه میلادی گذشته گفت در صورت پیروزی در انتخابات تنها زمانی حاضر به حمایت از اوکراین خواهد شد که اروپا هم در این حمایت شریک باشد.

این روزنامه همچنین به نقل از منابع آگاه نوشت ترامپ قصد دارد در صورت پیروزی در انتخابات حداقل بودجه نظامی لازم برای کشورهای عضو ناتو را از ۲ درصد به سه درصد افزایش دهد.

منابع نزدیک به ترامپ باور دارند به نظر می‌رسد ترامپ این ایده را در پی گفت‌وگو با «آندژی دودا»، رئیس‌جمهور لهستان پرورده باشد. دودا نیز پیش‌تر خواستار افزایش چشمگیر در بودجه دفاعی ناتو شده بود و انتظار می‌رود در اجلاس آتی سران ناتو آن را مطرح کند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • روزنامه‌آمریکایی: ابوظبی اجازه استفاده از خاک امارات برای حمله به عراق و یمن را نداد
  • نقشه نتانیاهو برای غزه پس از جنگ فاش شد/ نیویورک تایمز: طرح نخست وزیر اسرائیل به احتمال زیاد از سوی کشورهای عربی رد خواهد شد
  • واکنش وزیر دفاع انگلیس به تحریمش از سوی ایران/ مخالفت امارات با استفاده آمریکا از پایگاه های نظامی در این کشور/ حمله موشکی به پایگاه نظامیان آمریکایی در شرق سوریه/ رایزنی محرمانه دولت بایدن و عربستان درباره یک توافق
  • ابوظبی اجازه استفاده از خاک امارات برای حمله به عراق و یمن را نداد
  • طرح جدید نخست وزیر اسرائیل برای اداره غزه
  • تایمز: ترامپ طرح مفصلی برای پایان جنگ اوکراین دارد
  • بازداشت عوامل پشتیبان گروهک جیش الظلم
  • نیویورک‌تایمز: نتانیاهو در حال بررسی اداره غزه توسط ائتلاف عربی-اسرائیلی است
  • دست رد امارات بر سینه پنتاگون/ چراغ سبز دوحه به استقرار جنگنده‌ها
  • بازداشت بیش از ۱۵۰۰ دانشجوی آمریکایی در ۲ هفته/ حمایت‌ها از طرف جامعه دانشگاهی ایران ادامه دارد +تصاویر