Web Analytics Made Easy - Statcounter

 به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند ؛ اگر نگاهی به سابقه موزه در ایران بیندازیم می‌توان گفت نهادینه شدن موزه با آغاز کار و تأسیس کاخ موزه ناصر الدین شاه قاجار در کاخ گلستان آغاز شد.

موزه‌ها جایگاهی مقدس برای هنر و صنعت گذشتگان است که می‌تواند یکی از ملاک‌های توسعه نیز به شمار آید و ماهیت اصلی آنها نمایش تاریخ است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بازدیدکنندگان از موزه‌ها علاوه بر تاریخ در واقع عصاره‌ای از فرهنگ، نوع تفکر، باورها و… هر قوم و ملیتی را به تماشا می‌نشینند و اشیا به قدری گویای طرز فکر پیشینیان هستند که انگار خودشان به زبان می‌آیند و برایمان از فرهنگ و تاریخشان می‌گویند، بنابراین با بازدید از موزه‌ها، در فرصت کوتاهی می‌توان عصاره فرهنگی یک قوم را درک و دریافت کرد.

۱۷ موزه فعال خراسان جنوبی آماده پذیرایی از گردشگران

بدون شک یکی از هوشمندانه‌ترین اقدامات یک گردشگر بعد از ورود به یک مقصد جدید، بازدید از موزه‌های آن مقصد است لذا گردشگرانی که جهت دیدن آثار تاریخی و کویری به خراسان جنوبی وارد می‌شوند می‌توانند جهت آشنایی بیشتر با آداب و رسوم این منطقه از موزه‌های بسیار غنی و زیبای این استان نیز دیدن کنند.

غلامحسین شعیبی، مسئول موزه‌های خراسان جنوبی گفت: طی ایام نوروز ۱۷ موزه فعال در استان پذیرای مسافران نوروزی است.

وی با بیان اینکه موزه‌های مشاهیر و مفاخر ملی، عروسک، باستان شناسی، موزه وقف در مدرسه شوکتیه، موزه میراث پهلوی بیرجند از جمله موزه‌های فعال در شهرستان بیرجند است، افزود: موزه مردم شناسی طبس، موزه مشاهیر و مفاخر قاین، موزه صنایع دستی و مردم شناسی سرایان، موزه مردم شناسی نهبندان، موزه آب قاین و موزه خصوصی نهبندان از جمله موزه‌های بسیار غنی و ارزشمند در سطح استان است.

مسئول موزه‌های خراسان جنوبی با اشاره به اینکه تا کنون بیشترین بازدیدها از موزه باغ عمارت اکبریه بوده است، عنوان کرد: خوشبختانه بازدید مسافرین و مردم از موزه‌های استان بسیار مطلوب بوده است.

بازدید هزار و ۲۰۰ نفر از موزه‌های استان در دو روز اول تعطیلات

وی ادامه داد: طی دو روزه گذشته یک هزار و ۲۰۰ نفر از موزه‌های سطح استان بازدید داشته‌اند.

شعیبی بیان کرد: موزه‌های سطح استان در ایام نوروزی از ساعت ۹ صبح تا ۹ شب به صورت یکسره میزبان مسافران و مردم استان خواهند بود.

حسن رمضانی، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی نیز  گفت: موزه جایی است که در آن آثار صنعتی و باستانی نگهداری می‌‎ شود و خراسان جنوبی یکی از استان‌های فرهنگی کشور جهت حفاظت از این میراث گران بها است و دارای موزه‌های متعددی نیز است.

گذری بر تاریخ خراسان جنوبی

وی با اشاره به اینکه موزه‌های استان خراسان جنوبی از فرهنگ غنی برخوردار است، افزود: موزه مشاهیر بیرجند در خانه تاریخی پردلی واقع در بافت تاریخی بیرجند به عنوان یک خانه تک هسته‌ای به تبعیت از اهداف مذهبی و اجتماعی خاصی ساخته شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی با اشاره به باغ موزهاکبریه در شهرستان بیرجند، گفت: این موزه بزرگ‌ترین موزه باستان شناسی در سطح استان است که مشتمل بر بخش‌های متعددی از جمله سفال، سکه، فلز، اسلحه و ابزارآلات جنگ، بخش روشنایی، قرآن و کتابت و نیز مجموعه‌ای از اشیا و مواریث خاندنامیر اسدالله علم که توسط بنیاد مستضعفان در اختیار موزه بیرجند قرار داده شد و تالار آینه است.

وی با بیان اینکه موزه علوم و تاریخ طبیعی بیرجند که در گذشته در باغ و عمارت شوکت آباد دایر بود در هفته میراث فرهنگی سال ۱۳۸۷ به مجموعه اکبریه انتقال یافت و با عنوان «موزه حیات وحش» در مجموعه باغ اکبریه افتتاح شده است، عنوان کرد: در این موزه گونه‌هایی از حیات وحش اعم از بومی و یا غیر بومی در قالب چند مجموعه ارائه شده است.

اشیایی که در موزه نگه داری می‌شوند، بدون شک دارای ارزش بسیار بالایی برای آن منطقه هستند بنابراین مهم است که به حفظ و نگهداری آنها توجه کنیم.

با پشتیبانی بازدید کنندگان از موزه هاست که دوام آنها تضمین می‌شود و می‌توان به ماندگاری آنها مطمئن شد لذا روزگاری که موزه‌ها از بازدید کننده خالی شود، نگه داری از اشیا هم بی دلیل خواهد بود پس بدون معطلی، اولین قرار موزه را با دوستان و نزدیکتان در ایام تعطیلات تنظیم کنید.

انتهای پیام / ط آ

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: گردشگری میراث فرهنگی و گردشگری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۱۹۴۵۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ادغام واکسن پنوموکوک در برنامه ایمن سازی کودکان در استان خراسان جنوبی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای خراسان جنوبی،  معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در مراسم  آغاز ادغام تزریق واکسن پنوموکوک در برنامه ایمن سازی کودکان که در پایگاه ضمیمه مرکز خدمات جامع سلامت نجفی گل شهرستان بیرجند برگزار شد  با اشاره به اهمیت تزریق واکسن پنوموکوک در پیشگیری از عفونت‌های ناشی از باکتری پنوموکوک مثل عفونت مغز و ریه گفت: در استان خراسان جنوبی همزمان با استان‌های خراسان رضوی، سیستان و بلوچستان، خوزستان، ایلام و بوشهر، در کلیه مراکز خدمات جامع سلامت، پایگاه‌های بهداشتی و خانه‌های بهداشت سراسر استان تزریق واکسن آغاز شد.

شایسته با بیان اینکه این واکسن از سن دو ماهگی و در سه نوبت دوماهگی، ۴ ماهگی و یک سالگی به کودکان استان تزریق خواهد شد.، افزود: بخش اول واکسن از وزارت بهداشت تحویل و در مراکز بهداشت سراسر استان توزیع شده است.
وی با بیان اینکه هر سال حدود ۴۰۰۰۰۰ کودک زیر ۵ سال در دنیا به علت ابتلا به بیماری پنوموکوک جان خود را از دست می‌دهند، گفت:  کودکانی که به انواع شدید بیماری مبتلا می‌شوند و زنده می‌مانند، اغلب مبتلا به عوارض فلج دائمی، ناشنوایی یا آسیب‌های مغزی می‌شوند و استرپتوکوک پنومونیه (پنوموکوک) سبب سینوزیت، مننژیت، اوتیت مدیا، پنومونی، عفونت خون و سایر بیماری‌ها می‌شود.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند افزود: با واکسیناسیون کودکان از میزان بروز این عفونت‌ها در سنین بالاتر (سالمندان، بیماران قلبی ریوی مزمن، نقائص سیستم ایمنی) به علت کاهش مواجه شدن با بیماری کاسته خواهد شد همچنین واکسیناسیون با کاستن از بار بیماری سبب کاهش مصرف آنتی بیوتیک‌های وسیع  در مراکز درمانی کشور شده و از گسترش مقاومت دارویی در کشور نیز جلوگیری می‌کند.

دیگر خبرها

  • نظارت ۹۹۰ نفر از شبکه مردمی ناظران شورای نگهبان در دور دوم انتخابات مجلس
  • همایش بهاباد شناسی برگزار می شود
  • خراسان جنوبی گنجینه ناشناخته سرمایه گذاری /اکسپو سکوی پرتاب توسعه
  • ادغام واکسن پنوموکوک در برنامه ایمن سازی کودکان در استان خراسان جنوبی
  • احیای گنجینه‌های تاریخی حیدرآباد به دست متخصصان ایرانی
  • قاچاقچی سوخت بیش از ۲ میلیارد تومان جریمه شد
  • کنترل ۲ میلیون متر مکعب سیلاب در سازه‌های آبخیزداری بیرجند
  • اجرای ۷۹ پروژه بازآفرینی شهری در محلات خراسان جنوبی
  • همایش روز شوراهای خراسان جنوبی برگزار شد
  • بیش از ۱۳ درصد مساحت شهرها، محدوده هدف بازآفرینی شهری است