Web Analytics Made Easy - Statcounter

ظاهرا ده‌ها هزار همکار شرکت فیسبوک به اطلاعاتی از کاربرانی که پسوردشان بدون رمزگذاری ذخیره شده دسترسی داشته‌اند. فیسبوک می‌گوید شواهدی مبنی بر سواستفاده از این حفره امنیتی مشاهده نشده اما با کاربران تماس می‌گیرد.

 

شرکت فیسبوک روز پنج‌شنبه اول اسفند (۲۱ مارس) ذخیره‌سازی پسورد میلیون‌ها کاربر بدون رمزگذاری آنها را تائید کرد و وعده داد با تمام کاربرانی که اطلاعاتشان به این دلیل در معرض سواستفاده قرار داشته تماس گرفته می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

به نوشته اشپیگل آنلاین ذخیره پسورد کاربران بدون رمزگذاری آنها به این معناست که ده‌ها هزار همکار فیسبوک سال‌ها امکان دسترسی به این پسوردها را داشته‌اند. ظاهرا این مسئله شامل صدها میلیون کاربر شبکه‌های اجتماعی می‌شود.

 

فیسبوک از این حرکت می‌کند که صدها میلیون کاربر فیسبوک لایت، ده‌ها میلیون کاربر فیسبوک و ده‌ها هزار کاربر شبکه اینستاگرام در جریان این کاستی قرار خواهند گرفت.

 

این شرکت در عین حال گفته که تا کنون شواهدی مبنی بر تلاش همکارانش برای استفاده سو از اطلاعات ذخیره شده کاربران وجود نداشته و پسوردهای رمزگذاری نشده برای هیچ فردی خارج از شرکت قابل دسترسی نبوده است.

 

فیسبوک می‌گوید گرچه هیچ نشانه‌ای از سواستفاده از اطلاعات کاربران مشاهده نشده لازم است که آنها به عنوان یک اقدام احتیاطی از این وضعیت آگاه شوند.

 

در اساس قرار بوده پسورد کاربران برای همکاران شرکت نیز غیرقابل دسترسی باشند. فیسبوک اضافه می‌کند که این خطای تکنیکی در جریان یک بازرسی ادواری در ماه ژانویه آشکار و بلافاصله بر طرف شده است.

 

فیسبوک لایت، نسخه محدودتری از فیسبوک است که برای استفاده کاربرانی طراحی شده که در مناطقی با سرعت پائین اینترنت مایل به استفاده از این شبکه اجتماعی هستند.

 

به گزارش اشپیگل آنلاین اندکی پیش از آن که فیسبوک این موضوع را رسانه‌ای کند، بریان کربس، کارشناس مشهور امنیت سایبری این مسئله را در وبلاگ شخصی خود مطرح کرده بود.

 

احتمال درگیر بودن ۲۰۰ تا ۶۰۰ میلیون کاربر

 

او به نقل از منبعی از داخل شرکت فیسبوک که نامش فاش نشده نوشته بود که بیش از ۲۰۰ هزار همکار این شرکت طی سال‌ها می‌توانسته‌اند به پسوردهای رمزگذاری نشده دسترسی داشته باشند. برایان کربس افزوده که بین ۲۰۰ تا ۶۰۰ میلیون کاربر شبکه‌های اجتماعی می‌توانند از این نقص متاثر باشند.

 

این کارشناس امنیت سایبری می‌گوید آرشیو داده‌ها با پسوردهای رمزگذاری نشده، این گونه اطلاعات از سال ۲۰۱۲ به این سو را در بر دارد. فیسبوک تا کنون در مورد جزئیاتی که برایان کربس با استناد به منابع آگاه درون شرکت منتشر کرده اظهار نظری نکرده است.

 

غول شبکه‌های اجتماعی در سال‌های اخیر با رسوایی‌ها و معضلات مشابه زیادی روبرو بوده است. حدود دو سال پیش رسوایی فروش اطلاعات میلیون‌ها کاربر فیسبوک به شرکت کمبریج آنالیتیکا فاش شد که ظاهرا تعدادشان به ۸۷ میلیون نفر می‌رسید.

 

در اکتبر ۲۰۱۸ فاش شد که هکرها اطلاعات خصوصی ۵۰ میلیون کاربر فیسبوک را به سرقت برده‌اند. در دسامبر فیسبوک اعلام کرد به دلیل یک حفره امنیتی، عکس‌های منتشر نشده حدود هفت میلیون کاربر به مدت ۱۲ روز در دسترس همگان قرار داشته است.

 

بسیاری از کارشناسان معتقدند رسوایی‌ فیسبوک باعث بی‌اعتمادی شدید کاربران شد. با این همه فیسبوک ابتدای سال جاری میلادی از پشت سر گذاشتن مرز دو میلیارد و ۲۰۰ میلیون کاربر خبر داد و شمار کاربران اینستاگرام میانه سال گذشته میلادی از یک میلیارد نفر فراتر رفت.

منبع: انرژی امروز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت energytoday.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «انرژی امروز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۱۹۸۴۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اطلاعیه قطع آب در هفتکل 

 

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان خوزستان، در اطلاعیه اداره آب و فاضلاب هفتکل آمده است: به اطلاع شهروندان این شهرستان می‌رساند، فردا، شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳، آب در برخی مناطق قطع می‌شود.

براساس این اطلاعیه، آب به علت اجرای عملیات اتصال مخزن ذخیره جدید به شبکه توزیع اصلی آب شهر از ساعت ۱۴ تا ۱۷ قطع خواهد شد.


روابط عمومی اداره آب و فاضلاب هفتکل ضمن قدردانی از صبوری شهروندان، اقدام به ذخیره آب کنند.

دیگر خبرها

  • اطلاعیه قطع آب در هفتکل 
  • خطرات استفاده از تلفن هوشمند با دمای بالا
  • چگونه دمای گوشی را پایین بیاوریم؟/ خطرات استفاده از تلفن هوشمند با دما بالا
  • تردز حالا ۱۵۰ میلیون کاربر ماهانه دارد
  • بروزرسانی بزرگ واتس‌آپ در راه است
  • بروزرسانی های اساسی واتساپ در راه است
  • وابستگی عاطفی کاربران به دستیارهای هوش مصنوعی
  • هشدار محققان گوگل: کاربران ممکن است به دستیار‌های هوش مصنوعی وابستگی عاطفی پیدا کنند
  • (ویدئو) صحبت‌های خسرو حیدری، سوژه هواداران پرسپولیس شد!
  • هر آنچه که کاربران «تیک تاک» باید درباره ممنوعیت آن در آمریکا بدانند