Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، در سال 97 و بر اساس آمار یازده ماهه منتشر شده، روابط تجاری غیرنفتی کشورهای دنیا با ایران شامل صادرات انواع کالا و واردات آن‌ها به مرز 78.5 میلیارد دلار رسید؛ یعنی حدود  40 میلیارد دلار صادرات کالاهای ایرانی و در مقابل 38.5 میلیارد دلار واردات انواع کالا به کشور.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بیشتربخوانید: کالاهای ایرانی در کدام کشورها بیشترین محبوبیت را دارند؟+ نمودار

کاهش واردات انواع کالا در سال گذشته به دلایل متعدد از جمله تحریم‌ها باعث شد تا تراز تجاری کشورمان در سطح مثبت 1.5 میلیارد دلار قرار گیرد و این در حالی بود که در مدت مشابه طی سال 96، علی‌رغم تجارت 89.2 میلیارد دلاری ایران با کشورهای دنیا، تراز تجاری کشورمان منفی 6 میلیارد دلار بود.

اما در این میان نیم نگاهی به کشورهایی که بیشترین تعامل تجاری در حوزه تجارت کالاهای غیرنفتی با ایران را داشتند، قابل توجه و البته پر اهمیت است؛ کشورهایی که در حوزه صادرات و واردات در سال 97، توانستند در جایگاه شرکای تجاری ایران بنشینند و بیشترین سهم از حجم تجارت خارجی ایران را به خود اختصاص دهند.

در مقابل اما بیشترین حجم صادرات غیرنفتی کشورمان هم همچون واردات ایران، در تبادل تجاری با کشور بزرگ چین رخ داده و در 11 ماه سال گذشته، بیش از 8 میلیارد و 359 میلیون دلار صادرات انواع کالاهای غیرنفتی از مبدأ کشورمان به چین صادر شده است.

همچنین کشور عراق به عنوان یکی از مهمترین کشورهای هدف صادرات کالاهای غیرنفتی ایران که تنوع کالاهای صادراتی ایرانی به این کشور از حجم قابل توجهی برخوردار است، در سال گذشته، به دومین شریک صادراتی ایران تبدیل و بیش از 8 میلیارد و 239 میلیون دلار طی 11 ماه، کالای غیرنفتی ایرانی به این کشور صادر شد.

علاوه بر عراق، رتبه‌های سوم تا پنجم کشورهایی که بیشترین واردات را از ایران داشته‌اند، متعلق به کشورهای همسایه از جمله امارات متحده عربی، افغانستان و ترکیه بود و این کشورها به ترتیب، 5 میلیارد و 543 میلیون دلار، 2 میلیارد و 727 میلیون دلار و 2 میلیارد و 173 میلیون دلار واردات کالاهای غیرنفتی از ایران داشتند.

به گزارش تسنیم و به نقل از اتاق بازرگانی تهران، در میان 20 کشوری که بیشترین واردات غیرنفتی را از ایران داشتند، سه کشور مالزی، آلمان و کویت به ترتیب با 227، 230 و 234 میلیون دلار، کمترین واردات کالاهای ایرانی را داشتند.

رتبه نام کشور حجم صادرات غیرنفتی ایران (میلیون دلار) 1 چین 8359 2 عراق 8239 3 امارات متحده عربی 5543 4 افغانستان 2727 5 ترکیه 2173 6 هند 1838 7 کره 1807 8 پاکستان 1128 9 اندونزی 714 10 عمان 701 11 تایلند 656 12 آذربایجان 371 13 ترکمنستان 366 14 تایوان 274 15 ایتالیا 260 16 فدراسیون روسیه 246 17 ژاپن 239 18 کویت 234 19 آلمان 230 20 مالزی 227

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

بیشترین صادرات غیرنفتی ایران به کدام کشورها بوده است؟

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: اخبار اقتصادی اقتصاد مقاومتی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۲۰۰۱۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سخنگوی دولت: تراز تجاری کشور بدون نفت مثبت شد

سخنگو و دبیر هیأت دولت با اشاره به افزایش تجارت خارجی کشور در ماه گذشته، تصریح کرد: بر اساس گزارش گمرک ایران، تجارت خارجی کشور در فروردین ماه ۱۴۰۳ با رشدی ۴۸ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل، به رقم ۱۰ میلیارد و ۴۲۰ میلیون دلار رسید.

بهادری جهرمی اضافه کرد: تراز تجاری در فروردین ماه که بخش عمده‌ای از آن در کشور ما [با توجه به آغاز سال جدید]تعطیل است، حتی بدون احتساب نفت نیز مثبت شد.

تجارت خارجی کشور (مجموع صادرات و واردات) با احتساب نفت خام، میعانات گازی، خدمات فنی مهندسی و برق در فروردین ماه سال جاری با ۴۷.۶۳ درصد افزایش به رقم ۱۰ میلیارد و ۴۲۰ میلیون دلار رسید.

از مجموع صادرات و واردات کشور، ۷ میلیارد و ۶۸۰ میلیون دلار به صادرات و ۲ میلیارد و ۷۴۰ میلیون دلار آن به واردات اختصاص داشت.

باشگاه خبرنگاران جوان سیاسی دولت

دیگر خبرها

  • تجار قمی در فروردین ماه به ۲۲ کشور صادرات کالا داشتند
  • دبیر جدید اتحادیه تولید و صادرات: مرکز «پوشاک استوک» منطقه شدیم
  • چین صدر جدول نمایشگاه‌ها؛ ۸۵ درصد صادرات ایران برپایه نفت است
  • اقتصاد این کشور غافلگیر شد
  • ۸۲ کشور خریدار خرمای ایران/ خرمای مضافتی در صدر صادرات خرما
  • ۸۲ کشور خریدار خرمای ایران/خرمای مضافتی در صدر صادرات خرما
  • صادرات بیش از ۳۳۲ هزار تن کالای غیرنفتی از کهگیلویه و بویراحمد طی یک‌ماه
  • آیا سیل امارات عاملی برای گرانی کالاهای وارداتی می‌شود؟ 
  • تراز تجاری کشور بدون نفت مثبت شد
  • سخنگوی دولت: تراز تجاری کشور بدون نفت مثبت شد