برای ساخت «کهن ترین سرزمین» خطر کردیم
تاریخ انتشار: ۴ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۲۰۵۱۸۷
تهران- ایرنا- کارگردان مستند «کهن ترین سرزمین» گفت: برای ساخت این مستند خطر کردیم و از حیوانات کمیاب؛ مانند یوز ایرانی در نقاط مختلف کشور از فاصله نزدیک تصویر در این مستند داریم.
«بهروز سبط رسول» نویسنده و کارگردان مجموعه 13 قسمتی مستند «کهن ترین سرزمین» درباره این مستند به خبرنگار فرهنگی ایرنا گفت: کهن ترین سرزمین یک مستند با سبک شاعرانه است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی اظهار داشت: این مجموعه مستند اطلاعاتی درباره ادب، فرهنگ، تاریخ و حیات وحش ایران به بیننده خواهد داد.
سبط رسول که از مهر 97 ساخت این مستند را شروع کرده، افزود: تهران، البرز، اردبیل، گیلان، مازندران، گلستان، خراسان شمالی، سمنان، اصفهان، فارس، یزد و خوزستان جزو لوکیشن های اصلی این مستند بوده اند.
** جدا از فرهنگ و تاریخ به حیات وحش هم پرداختیم
این کارگردان ادامه داد: مزیت این مستند نسبت به دیگر مستندهای درباره ایران این است که مجموعه ای کامل از فرهنگ و تاریخ این مرز و بوم را در آن به تصویر کشیدیم. سال ها است گفته می شود دیدن یوز پلنگ ایرانی دیگر امکان پذیر نیست؛ ولی ما در این مستند سه بار از یوز ایرانی از فاصله 50 تا 150 متری فیلم گرفتیم.
سبط رسول ادامه داد: این تصاویر را فیلمبردار گرفته است و خبری از دوربین کاشتن نبود. ما در کهن سرزمین خطر کردیم تا بیننده هیجان واقعی را در این مستند لمس کند. ما از حیوانات کمیاب که زیستگاهشان برخی از استان های این مرز و بوم است فیلم گرفتیم تا حیات وحش ایران را به تصویر بکشیم.
** کهن ترین سرزمین به موسیقی محلی پرداخته است
سبط رسول که اویل دهه 70 با رشته موسیقی وارد عرصه هنر شده و فعالیت خود را در گرایش های مختلف فرهنگی عالم هنر ادامه داده، درباره موسیقی استفاده شده در این سریال گفت: موسیقی را می شناسم و یکی از علایقم کار در حیطه موسیقی است؛ به همین دلیل سعی کردم در کهن ترین سرزمین به موسیقی محلی شهرها و استان های مختلف به صورت حرفه ای و نه گذرا بپردازم.
این کارگردان که تا کنون 23 افتخار داخلی و جهانی را برای ساخت فیلم هایش دریافت کرده است خاطر نشان کرد: در این مستند وقت کشی نکردیم، گروه کهن ترین سرزمین 13 شبانه روز در جنگل و موقعیت های صعب العبور خوابیدند تا صحنه ای را فقط برای چند ثانیه تصویربرداری کنند.
«با تصاویری که گرفته بودیم می توانستیم 67 قسمت مفید بسازیم؛ اما 13قسمت ساختیم و سعی کردیم فرم را در این مجموعه رعایت کنیم. نخواستیم از مجری و گوینده متن همزمان استفاده کنیم؛ چون فرم را به هم می ریخت به همین دلیل مسئولیت گویندگی متن را به «نادر گهرسودی» سپردیم».
این کارگردان با تاکید بر اهمیت طبیعت متنوع ایران اظهار داشت: ایران سروده شده و در همین حد مقام این کشور بالا است، من سعی کردم این واقعیت را در کهن ترین سرزمین به تصویر بکشم.
او درباره با هزینه ساخت این مستند گفت: کشور در موقعیتی نیست که بخواهیم خرج روی دست کشور بگذاریم، باید با خلاقیت به خرج دادن کشور را بسازیم و نباید خرج تراشی کنیم. از خودرو ساز تا من که یک فرهنگی هستم؛ باید موقعیت بحرانی اقتصاد کشور را در نظر بگیریم و دست به دست یکدیگر بدهیم تا سریع تر این بحران اقتصادی حل شود.
سبط رسول ادامه داد: در غیر اینصورت مشکلات هر روز بیشتر از روز پیش خواهد شد، من با توجه به همین مساله سعی کردم برای ساخت این مستند قیمت معقولی در نظر بگیرم و خلاقیتم را بالا ببرم، کیفیت کار برایم مهم باشد نه فقط پولی که بابت ساخت این مستند می گیرم.
به گزارش ایرنا کهن ترین سرزمین فیلم مستند داستانی درباره ایران است، این مستند داستان فیلمسازی را به تصویر می کشد که با مشاهده دنیای بیرون و پیدا شدن سوالاتی در وجود او به مناطق بسیار کهن سرزمین ایران می رود و با فرهنگ و سنن آنها آشنا می شود.
این مستند ابتدا در چهار فصل آغاز می شد و به استان های مازندران، خراسان، آذربایجان و گیلان سر می زد و قرار نبود دنباله دارد باشد، اما به دلیل استقبال از آن با حمایت مالی اشخاص حقیقی و حقوقی ساخت این مستند تا 13 قسمت ادامه پیدا کرد و قرار شد در ایام تعطیلات نوروز در قسمت های 35 دقیقه ای روی آنتن شبکه یک سیما برود.
فراهنگ**9210**9157
منبع: ایرنا
کلیدواژه: فرهنگي صداوسيما شبكه يك
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۲۰۵۱۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
متاسفانه موسیقی ایران به پاپ منحصر شده است/ تاریخ انقضای موسیقیهای بی سر و ته تمام میشود
به گزارش خبرنگار فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، کسری حاجیزاده خواننده، آهنگساز، تهیه کننده، مدیر هنری و مدیر شرکت فرهنگی و هنری «نوای هنر آرنا» است. وی از کودکی شروع به آموزش موسیقی و پیانو کرد و پس از یادگیری و اجرای چندین کنسرت هنرجویی علاقهمند به آواز شد. پس از فراگیری آواز کلاسیک و پاپ به عضویت گروه کُر و ارکستر «آوای شفق» درآمد و در چندین کنسرت در تالار وحدت، تالار اندیشه، سالن محک، ایوان شمس و … حضور داشت.
او همچنین به عنوان مدیر هنری سابقه همکاری با شبکههای مختلف تلویزیونی و همچنین برنامه تلویزیونی «باهمستان موسیقی» را دارد و در تولید و انتشار چندین هزار قطعه موسیقی به عنوان مدیر تولید و مدیر پخش نقش بسزایی داشته است. با این هنرمند گفتوگویی انجام دادیم از نظرتان میگذرد:
کمی درباره مشکلات گروه کُر در ایران صحبت کنید.
مشکلاتی که درباره هنر در ایران وجود دارد فقط مختص به گروههای کُر نیست ولی بیشترین مشکلات مختص گروههای کر و ارکسترها است. مگر میشود از هیچ سمت حمایتی از این گروهها نشود؟ آنقدر بی تفاوتی به گروههای کُر و ارکسترها شده است که بیشتر آنها تعطیل شدهاند و دیگر کسی تمایل به همکاری ندارد و ترجیح میدهند یا در گروههای پاپ فعالیت کنند یا به کارهای غیر از موسیقی بپردازند. متاسفانه نه حمایت از سوی ارگانی صورت میگیرد و نه اطلاع رسانی درستی از این گروهها میشود در نتیجه انگیزهای برای اعضای این گروهها نمیماند.
مخاطب امروز با کنسرتهای گروه کُر ارتباط برقرار میکند؟
مخاطب امروز پذیرای چیزی است که آن را ببیند. وقتی کسی غذایی را نه هرگز دیده و نه هرگز خورده معلوم است که پذیرای آن نمیشود. تمام تبلیغات، تمام سالنها و تمامی رسانهها تمایل زیادی برای نشان دادن این گروهها ندارند، چون سالهای سال است که فقط به موسیقی پاپ اهمیت داده شده و درآمد بالایی از این راه دارند. انگار موسیقی پاپ انحصار موسیقی ایران شده است. نه فقط گروههای کر بلکه ما در چند سال اخیر تبلیغاتی از اجراهای سنتی، گروههای بانوان و دیگر گروهها هم نمیبینیم.
چه مخاطبانی جذب این کنسرتها میشود؟
متاسفانه الان مخاطبانی که عاشقانه این فضا را دوست دارند یا از قدیم با این گروهها آشنا بودند فقط مخاطب این کنسرتها هستند. مشکل ما ریشهای است و زمان میبرد تا حل شود. آموزشهایی که در فضای مجازی داده میشود به این مشکلات دامن زده است. بیشتر اساتیدی که واقعا سواد بالایی در موسیقی دارند بیکار نشسته اند تا عدهای با آموزشهای تجربی بدون اصول این مشکلات را بیشتر کنند.
در کشورهای دیگر به چه صورت است؟
بر خلاف ایران در کشورهای اروپای غربی از دوران رنسانس با این فضا آشنایی دارند و در کلیساها گروههای کر فعالیت داشتند و آوازهای مذهبی اجرا میکردند و در دوران باروک به اوج خودش رسید. علاوه بر آن وقتی از دوران کودکی در مدارس موسیقی تدریس میشود همه افراد گوش موسیقیایی دارند و درست را از غلط به راحتی تشخیص میدهند. برای همین است که خوانندگان آنها همه بسیار کوک و ژوست اجرا میکنند، چون مردم به راحتی فالش خواندن خواننده را متوجه میشوند. علاوه بر تمامی این جریانات مردم تصمیم میگیرند که چه نوع موسیقی را گوش دهند نه اینکه برای آنها تصمیم گرفته شود.
آیا ارکستر و گروه کر در ایران با شکست مواجه شده است؟
هنر همیشه راه خودش را پیدا میکند و یک زمانی تاریخ انقضای این موسیقیهای بی سر و ته هم تمام میشود، اما با سیاستهای گرفته شده در ارتباط با ارکسترها و گروههای کر فعلا دچار یک خفقان بزرگی شدیم که امیدوارم به زودی با حمایت مسئولین از این بحران بزرگ عبور کنیم.
انتهای پیام/