Web Analytics Made Easy - Statcounter

کاروانسرا "ده نمک" در ۲۰  کیلومتری شرق آرادان و بر سر راه قدیمی و تاریخی جاده سنگ‌فرش بنا شده است که تاریخ احداث آن به دوره صفویه بازمی‌گردد. ۰۵ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۱:۵۰ استانها سمنان نظرات - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از آرادان، این کاروانسرا که در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است در ارتفاع 1021 متری سطح دریا بنا شده و از نوع کاروانسرای چهار ایـوانی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این کاروانسرا چهارگوش (مربع) است و بنای آن از آجرهای خطائـی ساخته‌ شده و دارای 24 حجـره با یک اطاق حدوداً 2 در 3 که برای اسکان مسافران در تابستان و زمسـتان استفاده‌ شده است.

نوروز در بلوچستان| «گلفشان» نادرترین پدیده ژئوتوریستی ایران + فیلمخانه بروجردی‌ها زیباترین خانه تاریخی آسیا + فیلمبهار 98| ارومیه را باید از نزدیک ببینید + فیلم

در قسمت جنوبـی آن تالاری معروف به نام شاه‌نشین قرار دارد اندرون بنا محـوطه بزرگی است که گرداگرد آن دارای اطاق‌های کوچـک و یک درب بـدون روزن با پوشش آجری مشـهود است و در قسمت شمالی آن یک صـحن بزرگ با طاق مشاهده می‌شود.

در قسمت پشت ساختمان‌های درون حیاط به‌صورت غلام‌گردشی طویله‌های بزرگی برای چهار پایان و مکانی برای خواب و پخت‌وپز دیده می‌شود.

نکته مهم و قابل‌توجه اینکه آب موردنیاز ساکنان این کاروانسـرا به‌وسیله آب‌انبارهایی که در کنار جـاده قرار داشته تأمین می‌شده است.

این ساختمان جالب و شگفت‌انگیز از شاهکارهای عصر خود بشمار می‌رود. در بدنه داخل ایوان ورودی از قسمـت جنوب جای کتیبه تاریخـی است که توسـط سود جـویان اموال فرهنگی به سرقـت رفته است. در ضلع غربی کاروانسرا یک یخچال قدیمی نیز وجود دارد.

به گزارش تسنیم، کاروانسرای «ده نمک» در این شهر قرار دارد و بر اساس متون باقیمانده از سفرنامه ناصرالدین‌شاه، اردوان اسم قدیم آرادان بوده است که از نام اردوان اشکانی مشتق شده و پس از گذشت زمان به لفظ آرادان مبدل شده است، شهرستان آرادان دارای وسعتی در حدود 4 هزار و 329 کیلومترمربع است.

این شهرستان در 15 کیلومتری شهرستان گرمسار واقع‌شده و از شمال به فیروزکوه، از غرب به گرمسار، از شرق به سرخه و از جنوب به اردستان (اصفهان) منتهی می‌شود.

آرادان دارای آب و هوایی کوهپایه‌ای در مرکز، ییلاقی در شمال و کویری در جنوب شهرستان است.

محصولات عمده کشاورزی، باغی و دامی این شهرستان شامل گندم، پنبه، خربزه، انجیر، گوجه‌سبز، گردو، زیتون، پرورش دام و طیور و زنبورداری است که به علت بهره‌مندی از دشت‌های حاصلخیز و مشروب شدن به‌وسیله رودخانه دائمی حبله رود یکی از قطب‌های کشاورزی استان محسوب می‌شود.

امامزاده علی‌اکبر (ع) با قدمت ایلخانی، امامزاده شاه سلطان نظر (ع)، بازار تاریخی، تپه تاریخی شاه نظر، مسجد جامع و حسینیه، روستای هدف گردشگری پاده و مناطق نمونه گردشگری رامه و قالیباف برخی از جاذبه‌های گردشگری شهرستان آرادان است.

انتهای پیام/ ت

R41366/P4001/S6,64/CT7

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۲۰۸۲۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بررسی کاربرد فناوری‌های نوین درجلوگیری از آسیب‌های طبیعی به بنا‌های تاریخی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما سرپرست میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان گفت: نشست بین‌المللی تأثیر بحران‌های طبیعی بر بناهای تاریخی با رویکرد کاربرد فناوری‌های نوین با بررسی بنای آرامگاه شیخ علاءالدوله سمنانی به‌عنوان نمونه مطالعه در استان سمنان برگزار شد.
سروش هاشمی گفت: از مهم‌ترین دستاوردهای این نشست ، ارائه طرح مرمت مبنی بر استانداردهای جهانی بود.
در این نشست، گروه پژوهشگران موسسه بین‌المللی ایسکاراسا به دستاورد خود در زمینه‌های مطالعات سازه، مصالح، خاک، پایش از طریق آزمودن ارتعاشی و فروشست زمین پرداختند.
بررسی موضوع فرونشست زمین و پیامدهای آن از موضوعات مهمی بود که در این نشست بررسی شد.
پروفسور گرون آرون؛ استاد دانشگاه صنعتی بیلدیز ترکیه، نیلکون اوگون؛ مدیرعامل شرکت مشاور مرمت کشور ترکیه از سخنرانان بین‌المللی ، فاطمه داوری؛ مدیرکل حفظ و احیای بناها بافت‌ها و محوطه‌های تاریخی، مهرداد حجازی؛ استاد تمام دانشگاه اصفهان و محمود هاشمی؛ دانشیار دانشگاه اصفهان سخنرانان این نشست بودند.

دیگر خبرها

  • تغییرات اقلیمی بحران جدیدی برای بناهای تاریخی ایجاد کرده است
  • بررسی کاربرد فناوری‌های نوین درجلوگیری از آسیب‌های طبیعی به بنا‌های تاریخی
  • اجرای ۱۲ عنوان برنامه ویژه هفته فرهنگی اصفهان در پایانه‌های مسافربری
  • پلیس راه سمنان ۳۶۴ خودروی حادثه‌ساز را توقیف کرد
  • سیلاب برای قطار تهران-گرگان دردسرساز شد
  • قبرستان‌ تاریخی طرشت زیر پای مسافران ایستگاه مترو دانشگاه شریف
  • پیگیری وضعیت ساخت پل ورودی آرادان
  • جابه‌جایی بیش از ۸۹هزار مسافر توسط ناوگان عمومی خراسان جنوبی
  • ۲۹ درصد از ناوگان باری در جاده‌های استان بوشهر دارای اضافه بودند
  • جا به جایی بیش از ۸۹ هزار مسافر توسط ناوگان حمل و نقل عمومی