Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از گرگان، گلستان، استانی است که تمام پدیده‌های طبیعی مانند دریا، جنگل، کوهستان، رودخانه، دریاچه و هم پدیده نادری همچون گل فشان را می‌توان در آن مشاهده کرد و ایام نوروز فرصت مناسبی برای سفرکردن به این سرزمین شگفت انگیز است.  
شهرستان گمیشان در فاصله ۴۵ کیلومتری از گرگان قرار دارد که از طرف شمال به کشور ترکمنستان، از جنوب به بندرترکمن، از شرق به شهرستان آق قلا و از طرف غرب به دریای خزر ختم می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

  گُمیش تپه یا کُمش دپه مرکز شهرستان گمیشان به عنوان کهن‌ترین شهرترکمن نشین در گلستان است، شهری که سابقه تاسیس شهرداری آن سال ۱۳۰۹ بوده و با تهران برابری می‌کند.   این شهر در گذشته دارای معماری چوبی بوده که هم اکنون تعدادی از خانه‌های چوبی دوران قاجاری هنوز وجود دارد، گمیش تپه مهمترین بندر شمال ایران در آن دوره بوده که با روس‌ها تجارت نفت و ابریشم داشته است.   گمیشان اواخر دوره قاجار از پرجمعیت‌ترین آبادی‌های دشت گرگان بود، این شهر با مرکز استان ۶۰ کیلومتر و با تهران ۲۸۳ کیلومتر فاصله دارد.   از مناطق گردشگری و باستانی شهرستان گمیشان می‌توان تالاب بین المللی گمیشان، گل افشان نفتیجه، بافت قدیم شهر گمیشان، موزه مردم شناسی، دیوار تاریخی گرگان، قیزلر قلعه و تپه قارن یارق و همچنین نوار ساحلی بسیار زیبای خزر و دشت وسیع آن رامی توان نام برد.
گمیشان، کهن‌ترین شهر ترکمن نشین در گلستان
عسکری رئیس میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان گمیشان در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از گرگان، گفت: این شهرستان کوموش تپه معروف است و بنا بر اعتقاد مردم بومی، چون اشیا قدیمی ازجمله ظروف و مخصوصا سکه‌های نقره‌ای بسیاری در اواسط دوره قاجار از این تپه بدست می‌آمد و نقره هم به زبان ترکمنی، کوموش می‌گفتند، بدین جهت آنجا را کوموش دفه نامیدند.
عسکری افزود: وجود آثار تاریخی و تپه‌های باستانی، نشان از فرهنگ و تاریخ دیرینه این شهرستان است، همچنین این منطقه نقطه آغاز دیوار بزرگ گرگان بوده که در حال حاضر آثار باقی مانده آن را با نام محلی قزل آلان می‌شناسند.
این شهر کهن علاوه برقدمت دیرینه جاذبه‌های طبیعی و شگفت انگیزی دارد که دیدن جذاب خواهد بود.
شگفتی‌های طبیعی به نام گل فشان
گل فشان‌ها از بی نظیرترین جاذبه‌های طبیعی هستند که در تعداد کمی از کشور‌های جهان رخ می‌دهند، با این حال در استان شگفتی‌های ایران یعنی گلستان، می‌توان این پدیده را دید.  
نوری رئیس گروه گردشگری اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از گرگان، گفت: گل فشان یکی از کم نظیر‌ترین پدیده‌های طبیعی است که از اعماق زمین گل و لای به بیرون فوران می‌کندو باعث ایجاد تپه‌هایی گلی در اطراف چشمه می‌شود که البته این گل و لای‌ها سرد هستند.
نوری افزود: برخی ازکارشناسان زمین شناسی علت وقوع این پدیده را فعالیت‌های آتش فشانی وبرخی دیگر فشار‌های صفحات زمین بر یکدیگر را دلیل اصلی ایجاد این چشمه‌های گل بر روی زمین اند، چشمه‌های گل فشان، ازنظر علمی، پژوهشی، گردشگری و درمانی اهیمت زیادی دارند.
وی ادامه داد: گل فشان قارنیارق یکی از گل فشان‌های استان است که در محدوده چند کیلومتری شهر گمیشان و در مجاورت روستایی به نام سقرتپه واقع شده است. این گل فشان به صورت یک مخروط به قطر حدود ۷۰۰ متر است که درونش حفره‌ای با عمق تقریبی ۱۵ متر وجود دارد.
نوری گفت: این گل فشان هنوز هم فعالیت می‌کند واطراف این گل فشان در فصل تابستان نمک و در فصل بارندگی به صورت یک دریاچه دیده می‌شود.  
وی افزود:گل فشان قارنیارق دارای دو ویژگی است که اولین آن اگر بر روی گل و لای حاصل از آن فندک و آتش بگیرید، شاهد آتش گرفتن این گل‌ها خواهید بود و دیگر اینکه بخشی از دیوار دفاعی تاریخی گرگان از این مکان می‌گذرد.
نوری ریس گروه گردشگری اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان گفت:گل فشان نفتیجه هم نیز یکی دیگر از گل فشان‌های شهر گمیشان است که ویژگی منحصر به فرد این پدیده، بوی شدید نفت است که در مجاورت آن به مشام می‌رسد.
بعد از نظاره جاذبه‌های طبیعی شگفت انگیزشهرستان گمیشان، دیدن جاذبه‌های باستانی و آشناشدن با فرهنگ و تمدن این دیار خالی از لطف نیست.
خودنمایی خانه‌های چوبی / موزه مردم شناسی مرور فرهنگ، هنر و آداب و سنن ترکمن‌ها
عسکری رئیس میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان گمیشان در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از گرگان، گفت: بافت‌های تاریخی این شهستان در جای جای محله‌های گَمیش تپه مانند محله خوزینی‌ها، محله مظفری‌ها، محله شیر محمدیهاوجود دارد.
وی گفت: همچنین در این محل‌ها ساختمان‌ها و بنا‌های تاریخی متعددی باسبک روسی مانند ساختمان عابدی کر، خوزینی و آتاجانی وجود دارد که گردشگران بسیاری را به سوی خود جذب می‌کند.  
عسکری ادامه داد: خانه‌های این شهر در گذشته دارای معماری چوبی بوده که هم اکنون تعدادی از خانه‌های چوبی دوران قاجاری هنوز وجود دارند که قدمت آنهابه بیش از ۱۰۰ سال می‌رسد.
عسکری رئیس میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان گمیشان در مورد موزه مردم شناسی این شهرستان گفت: موزه مردم شناسی گمیشان در ساختمانی تاریخی معروف به خانه گوکلانی که قدمت آن به دوره پهلوی اول میرسد، در میان بافت سنتی و زیبای شهر گمیشان دیده می‌شود.
وی ادامه داد: معرفی یک خانواده ترکمن، بخش بافندگی همچون قالی بافی، نمد مالی و گلیم بافی، بخش سوزندوزی، ساخت زیورآلات سنتی و حصیر بافی و بخش معرفی مشاغل بومی و آیین‌های سنتی را هم می‌توان درموزه مردم شناسی این شهر دید.
عسکری گفت: بخش دیگر موزه، کارگاه‌های آموزشی است که با هدف حفظ و احیای صنایع دستی مردم ترکمن فعال است.
بعد از بازدید از موزه مردم شناسی و آشنا شدن با فرهنگ و تمدن مردم این دیار و خودنمایی زیورآلات و صنایع دستی این موزه، باعث می‌شود تا برای خرید آن‌ها راغبترشویم.
صنایع دستی رنگارنگ انتخاب خوبی برای سوغاتی است
عسکری در پایان گفت: به دلیل شرایط اقلیمی شغل بیشترمردم ترکمن دامپروری است و ارتباط نزدیکی بین شغل آن‌ها و هنردستشان وجود دارد وبا خلاقیت و الهام گرفتن از طبیعت هنر دست خود رابه نمایش می‌گذارند.
وی گفت: از تولیدات صنایع دستی قوم ترکمن بیشتر شامل قالی، نمد و گلیم، سوزندوزی، ساخت زیورآلات سنتی و حصیر بافی است که همه گردشگران و مسافران می‌تواننداز این هنر‌ها برای تزیین منازل و هدیه دادن به دیگران استفاده کنند.  
سفربه مهد زیبایی‌های ایران یعنی گلستان، در ایام نوروز با تمام جاذبه‌های دیدنی منتظر شماست و اگر ازجا‌های دیدنی معرفی شده بازدید کنید بازهم فضایی بکرو جذاب دیگری را خواهید یافت تا زیبایی قاب تصویر شما را دوچندان کند.
مردمان خونگرم و مهمانواز گمیشان، چون سال‌های گذشته در ایام نوروزمنتظر شماهستند.
گزارش از گنجا محمودی   انتهای پیام / اس

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: گردشگری میراث فرهنگی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۲۰۹۴۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آمادگی صندوق احیاء و بهره‌برداری از اماکن تاریخی برای همکاری در احیا بافت تاریخی گرگان

به‌گزارش جام جم آنلاین از گرگان ، شهاب طلایی شکری در  سفر به استان گلستان در نشست‌ هم‌اندیشی اعضای ادوار شورای اسلامی شهر گرگان که به‌مناسبت نهم اردیبهشت روز ملی شوراهای اسلامی برگزار شد، ضمن تبریک روز ملی شوراهای اسلامی به پیشکسوتان و اعضای شوراهای اسلامی شهر گرگان، گفت: شهر تاریخی استرآباد(گرگان) یکی از بافت‌های تاریخی فاخر در سطح ملی و درواقع هویت شهر گرگان است.
مدیرعامل صندوق توسعه صنایع‌دستی و فرش دستباف و احیاء و بهره‌برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی کشور بیان کرد: بیش از 90 سال از ثبت ملی بافت تاریخی گرگان به‌عنوان نخستین بافت تاریخی ثبت ملی شده کشور، می‌گذرد اما به نسبت عمر این ثبت، اقدامات شایسته در راه احیا این اثر ملی فاخر صورت نگرفته است.
او تصریح کرد: اقدامات صورت گرفته در راستای حفظ و احیا شهر تاریخی استرآباد(گرگان) به نسبت سایر بافت‌های ارزشمند و تاریخی کشور به‌هیچ‌وجه قابل قیاس نیست و نیاز است تا مدیریت شهری گرگان در این راستا همت ویژه داشته باشند.
طلایی شکری گفت: باید هم‌افزایی و مشارکت بین دستگاهی در احیا شهر تاریخی استرآباد(گرگان) به وجود بیاید که متأسفانه امروز شاهد این هم‌افزایی در حد قابل‌قبول برای احیا این اثر ارزشمند نیستیم.
او در ادامه خاطرنشان کرد: صندوق احیاء و بهره‌برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی کارگزار واگذاری بناهای تاریخی به سرمایه‌گذاران و شهرداری‌ها است؛ آمادگی داریم با شهرداری گرگان قرارداد و یا تفاهم‌نامه‌ای در راستای همکاری‌های بیشتر منعقد کنیم.
مدیرعامل صندوق توسعه صنایع‌دستی و فرش دستباف و احیاء و بهره‌برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی کشور تأکید کرد: یکی از پتانسیل‌هایی که صندوق توسعه صنایع‌دستی و فرش دستباف و احیاء و بهره‌برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی کشور برای احیا و مرمت بناهای تاریخی از آن بهره برده است، ظرفیت بخش خصوصی است و حال با توجه به تأکید شعار سال بر مشارکت مردم می‌بایست از بخش خصوصی در راستای حفظ و احیا شهر تاریخی استرآباد بیش‌ازپیش بهره برد.
او همچنین گفت: تا زمانی که همتی از جوامع محلی و مقامات شهری ازجمله شهرداری و شورای اسلامی شهر برای حفظ و احیا شهر تاریخی استرآباد مشاهده نگردد مطمئن باشید شاهد کمک‌های ملی از سوی دولت نخواهیم بود.
طلایی شکری یادآور شد: شهرداری‌ها بر اساس دستورالعمل ارسالی از سوی وزیر محترم کشور مکلف‌اند نسبت به‌روزرسانی بسته‌های حمایتی و همچنین تسهیل قوانین حمایتی در حوزه استفاده از ظرفیت سرمایه‌گذاران بخش خصوصی حمایت جدی کنند.
او گفت: پرداخت تسهیلات یکی از اصلی‌ترین حمایت‌های صندوق توسعه صنایع‌دستی و فرش دستباف و احیاء و بهره‌برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی کشور از سرمایه‌گذاران بخش خصوصی در این حوزه است.
ضرورت برنامه‌ریزی مدون برای احیا شهر تاریخی استرآباد
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گلستان نیز در این نشست ضمن تبریک روز ملی شوراهای اسلامی به پیشکسوتان و اعضای شوراهای اسلامی شهر گرگان، گفت: در حوزه حفظ و احیا شهر تاریخی استرآباد(گرگان) باید بر اساس برنامه‌ریزی مدون و به‌صورت فاز به فاز پیش رویم و نمی‌توانیم همه اقدامات موردنیاز برای احیا این اثر تاریخی ارزشمند را تجمیعی و به‌صورت هم‌زمان پیش ببریم.
محمدجواد ساوری خاطرنشان کرد: یکی از وظایف اصلی ما حمایت از سرمایه‌گذاران بخش خصوصی است؛ باید با تهیه بسته‌های حمایتی، مشوق حضور سرمایه‌گذاران باشیم و بستر امن آنان را برای ورود به این بخش مهیا کنیم.
نشست‌ هم‌اندیشی اعضای ادوار شورای اسلامی شهر گرگان به‌مناسبت نهم اردیبهشت روز ملی شوراهای اسلامی با حضور محمدجواد ساوری مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان، اسماعیل نادری فرماندار شهرستان گرگان، سیدمحمدرضا سیدالنگی شهردار گرگان، اعضای ادوار گذشته و دوره ششم شورای اسلامی شهر گرگان و جمعی دیگر از مسئولان در گرگان برگزار شد.
در پایان این نشست هم‌اندیشی، تقدیر از اعضای شورای اسلامی ادوار گذشته شهر گرگان به‌مناسبت نهم اردیبهشت روز ملی شوراهای اسلامی تقدیر شد.

دیگر خبرها

  • ثبت ۵ اثر طبیعی شهرستان سپیدان در فهرست آثار طبیعی ملی
  • رکورد صدور پروانه در بافت‌های فرسوده شکسته شد
  • رکوردشکنی صدور پروانه در بافت‌های فرسوده
  • بافت زنده، ارزشمندوتاریخی شهرندوشن مرمت وبازسازی می‌شود
  • صفحه نخست روزنامه‌های امروز استان کرمان ـ سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ماه
  • گردشگری اولین رکن سند توسعه و پیشرفت نایین است
  • برنامه ریزی برای ساماندهی گذر قدیمی جلوخان
  • آمادگی صندوق احیاء و بهره‌برداری از اماکن تاریخی برای همکاری در احیا بافت تاریخی گرگان
  • ایجاد حفره ۸ متری در بافت تاریخی یزد/ اتصال فاضلاب به قنات ممنوع
  • اهدای ۵۹ شیء تاریخی به اداره میراث‌ فرهنگی شهرستان ملایر