Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-04-26@00:46:38 GMT

آیا دست ایران به بازار کشورهای همسایه می‌رسد؟

تاریخ انتشار: ۵ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۲۰۹۷۰۴

آیا دست ایران به بازار کشورهای همسایه می‌رسد؟

بازار وسیع ۱۵ کشور هم‌مرز با ایران و کشورهای منطقه سی‌آی‌اس برای بسیاری از کشورهای دنیا فریبنده است، ولی آیا ایران در سال ۹۸ می‌تواند خودش را به بازار بزرگ همسایه‌هایش نزدیک کند؟ ۰۵ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۴ اقتصادی اقتصاد ایران صنعت و تجارت نظرات - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، اعمال تحریم‌های آمریکا در سال 97 علیه اقتصاد ایران و تلاش این کشور برای محدود کردن درآمدهای ارزی ایران در سال گذشته با اعمال محدودیت‌های نقل و انتقالات مالی و حمل‌ونقل در ابعاد بین‌المللی، باعث شد تا سبد شرکای اقتصادی کشور در تکانه‌های تحریم، تغییر کند و با وجود ریزش برخی کشورها از سبد شراکت اقتصادی با ایران، برخی کشورهای دیگر که تا پیش از این شاید روابط چندان زیادی در حوزه‌های اقتصادی با ایران نداشتند، در لیست شرکای اقتصادی و تجاری کشورمان قرار گیرند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شاید برای اولین بار رضا رحمانی وزیر صنعت، معدن و تجارت در اتاق بازرگانی ایران از تدوین برنامه‌ای برای ارتقاء سطح مراودات اقتصادی ایران با 15 کشور همسایه به‌علاوه چین و هند خبر داد؛ برنامه‌ای که البته به‌قول خودش گرچه پیش از آن در بازدید از اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین از آن رونمایی کرده بود ولی جزئیاتی از این برنامه ارائه نداد.

از سوی دیگر نگاهی به تغییرات تجارت خارجی ایران در پایان سال 97 نشان داد که روند افزایش مناسبات اقتصادی ایران با کشورهای همسایه رو به افزایش است؛ موضوعی که محمدرضا مودودی سرپرست سازمان توسعه تجارت با اشاره به آن می‌گوید: ما برنامه‌ریزی خاصی برای ارتقاء سطح تجارت با 15 کشور همسایه به‌علاوه دو کشور چین و هند داریم و در سال گذشته نیز سعی کردیم با توجه به مشکلات تحریم‌های بانکی و حمل‌ونقل، از ظرفیت هزاران کیلومتر مرز مشترک با کشورهای همسایه استفاده کنیم.

سرپرست سازمان توسعه تجارت با بیان اینکه سطح تجارت ایران با کشورهای همسایه و خصوصاً عراق افزایش یافته است افزود: در سال گذشته روابط تجاری ما با عراق به‌شدت افزایش یافت و صادرات ما به این کشور رکورد تاریخی 8.7 میلیارد دلار را ثبت کرد.

جزئیات تجارت خارجی 72میلیارددلاری ایران در 10ماه/ مازاد تراز تجاری به 678میلیون دلار رسید

وی ادامه داد: در سال گذشته توانستیم با 50 درصد رشد صادرات به عراق، 29 درصد سهم بازار کشور عراق را از آنِ خود کنیم و بازیگر اصلی در این کشور باشیم.

به‌گفته مودودی، کشور عراق بعد از چین بزرگترین واردکننده محصولات و کالاهای ایرانی است و از نظر تنوع کالاهای وارداتی، در جایگاه نخست بین کشورهای واردکننده کالاهای ایرانی قرار گرفته است.

مودودی با ابراز اینکه در صورت سیاست‌های تجاری هدفمند می‌توان به چشم‌انداز 25 میلیارد دلاری در تجارت با کشورهای همسایه امیدوار بود افزود: سفر رئیس جمهور کشورمان به عراق سرآغاز این پروژه بزرگ تجاری و استفاده از ظرفیت کشورهای همسایه بود و در سال 98 نیز این سیاست دنبال خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: در سال گذشته زیر‌ساخت‌های نمایشگاه دائمی محصولات ایران در عراق ایجاد شد و علاوه بر آن این سیاست برای کشورهای عمان و افغانستان نیز دنبال خواهد شد.

سرپرست سازمان توسعه تجارت در پایان گفت: ما در تلاشیم تا با بهره‌مندی از ظرفیت تعرفه ترجیحی در تجارت با کشورهای همسایه و استفاده از ظرفیت تهاتر، سهم خودمان را از بازارهای ترکیه، پاکستان و کشورهای سی‌آی‌اس افزایش دهیم.

انتهای پیام/*

R34343/P/S7,77,78/CT7 واژه های کاربردی مرتبط صادرات سازمان توسعه تجارت

منبع: تسنیم

کلیدواژه: صادرات سازمان توسعه تجارت صادرات سازمان توسعه تجارت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۲۰۹۷۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سفر هیات تجاری و‌ اقتصادی تاجیکستان به بندر چابهار

به گزارش خبرگزاری صدا وسیمای مرکز سیستان وبلوچستان، زاهدی سفیر تاجکستان در ایران گفت: دورنمای کشور تاجیکستان برای سرمایه‌گذاری در بندر چابهار خیلی روشن و‌امید بخش است و باور داریم که این بندر یکی از صحنه‌های همکاری دوجانبه ایران و تاجیکستان برای رونق تجارت و حمل ونقل است.

معاون وزیر حمل و‌نقل و‌سفیر تاجیکستان در ایران افزود: درگذشته ما ازتوانمندی‌ها و‌ظرفیت‌های بندرچابهار خیلی شنیده بودیم، اما امروز با سفر به این بندر برای ما مشخص‌شده که چابهار در زمینه سرمایه گذاری، از ظرفیت بالای برخوردار است.

سفیر کشور تاجیکستان در ایران، افزود: سال گذشته ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری ایران به تاجیکستان سفر کرد که در آن سفر تفاهم نامه همکاری‌هایی برای مراودات تجاری بین دو کشور ایران و تاجیکستان، با محوریت بندر چابهار به امضا رسید که امروز برای اجرایی کردن این تفاهم نامه‌ها ما به بندر چابهار سفر کرده ایم تا ضمن بررسی فرصت‌های تجاری در بندر چابهار، زمینه را برای سرمایه گذاری مهیا کنیم.

همچین شایسته مرادزاده معاون‌حمل و نقل کشور تاجیکستان در بازدید از بندر شهید بهشتی گفت: بندر چابهار برای کشور تاجیکستان که مردمانش با مردم ایران غرابت فرهنگی دارند، یک‌ بندر جدید و‌مفیدی برای رونق تجارتِ دو کشور است که همکاری دوکشور برای کشور تاجیکستان بسیارخوب است.

وی گفت: بندر چابهار برای کشور تاجیکستان که در خشکی محصور است، نزدیکترین مسیر برای تجارت کالا است و از مسیر دریا به دیگر نقاط دنیا است.

شایسته مرادزاده بیان کرد: کشور تاجیکستان برای داشتن یک مرکز لجستیکی در بندر چابهار، برنامه ریزی‌هایی پیش بینی کرده است که امیدواریم مفید واقع شود.

دیگر خبرها

  • روایت رسانه‌های پاکستانی از دستاورد‌های اولین سفر رئیس جمهور به اسلام آباد
  • ۳۰ کشور آفریقایی برای همکاری اقتصادی به ایران می‌آیند
  • سفر به پاکستان و سریلانکا در مقطع فعلی پیام مهمی برای دشمنان و دوستان جمهوری اسلامی داشت/همکاری با کشورهای همسایه و مستقل گسترش می‌یابد/ ایران ظرفیت‌های بسیار خوبی برای صدور خدمات فنی-مهندسی دارد
  • وحیدی: سفر رئیس‌جمهور به کشورهای همسایه و منطقه فرصت سرمایه‌گذاری فراهم می‌کند
  • ۳۰ کشور آفریقایی برای همکاری اقتصادی به ایران می آیند
  • صادرات خودرو به اوراسیا کلید می‌خورد
  • سفر هیات تجاری و‌ اقتصادی تاجیکستان به بندر چابهار
  • نقشه تجاری ایران و پاکستان، دو همسایه ای که در تجارت غریبه بودند + جدول
  • نقشه تجاری ایران و پاکستان؛ دو همسایه ای که در تجارت غریبه هستند
  • رئیسی: توسعه همکاری با کشورهای همسایه و مسلمان بویژه پاکستان از اولویت‌های سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران است