Web Analytics Made Easy - Statcounter

رویداد۲۴ ندا جعفری: موضوع انتقال آب از دریای خزر به استان سمنان و استان‌های همجوار یکی از برنامه‌هایی بوده که از دو تا سه قبل مطرح شده و در برخی از حوزه‌های بین حوزه‌ای در کشور مورد توجه قرار گرفته است در برنامه توسعه ششم مجلس مصوبه‌ای داشت و تحت عنوان ماده ۲۳ الحاقیه‌ای داشت و در آن اعلام کرد که هیچ گونه نقل و انتقال آب بین حوزه‌ای در کشور مجاز نیست مگر با مجوز سازمان محیط زیست و نهاد‌های مرتبط با آن.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گفته کارشناسان با اجرای این طرح، استان‌هایی مانند خراسان شمالی، تهران و بخش مرکزی ایران به دنبال برداشت‌های بعدی از دریای خزر خواهند بود که این موضوع تهدیدی برای خزر محسوب می‌شود و باید شاهد شکل‌گیری دریاچه ارومیه دیگری باشیم.

کارشناسان زیست‌محیطی معتقدند برداشت و انتقال آب از دریای خزر برخلاف ضوابط محیط زیستی است و این انتقال موجب ایجاد یک بحران زیست محیطی خواهد شد؛ دلاور نجفی کارشناس منابع طبیعی محیط زیست در این باره گفته سطح آب دریای خزر حدود ۲۸ الی ۳۰ متر از آب‌های آزاد پایین‌تر است به همین دلیل انتقال آب بدون پمپاژ مقدور نخواهد بود.

او معتقد است انتقال آب دریای خزر به فلات مرکزی ایران به ویژه استان سمنان خیانت محض است، چرا که از لحاظ ملاحظات و ارزیابی‌های فنی، اقتصادی و محیط زیستی مقرون به صرفه نبوده و خسارت بسیاری را به بار خواهد آورد.

طرح انتقال آب خزر به استان سمنان البته ترکش‌هایی هم داشته است و معاون سازمان محیط زیست به خاطر مخالفت با این طرح برکنار شد. این برکناری زمانی معنا پیدا می‌کند که بدانیم استان مقصد آبرسانی، استان زادگاه رئیس جمهور بوده است.

قاسم ساعدی نماینده مجلس و عضو کمیسیون انرژی در گفتگو با خبرنگار رویداد۲۴ می‌گوید: برداشت آب علاوه بر خسارت به دریا می‌تواند به جنگل‌ها و پوشش گیاهی آن منطقه نیز آسیب وارد کند، چرا که اجرای شبکه انتقال آب دریای خزر به سمنان از مسیر جنگل‌های هیرکانی موجب از بین رفتن بخش وسیعی از جنگل‌ها و درختان و در نتیجه خسارت به طبیعت و محیط زیست شمال کشور خواهد شد.

او می‌گوید: همچنین انتقال آب دریای خزر به سمنان موجب تغییرات اکولوژیکی از جمله آلودگی‌های زیست محیطی به دلیل مصرف صنعتی، توسعه کشاورزی و تخریب تنوع زیستی و همچنین ورود گونه‌های مهاجم همچون گیاهان و ماهی‌ها به فلات مرکزی خواهد شد.

ساعدی ادامه می‌دهد: اخیرا در بودجه سال ۹۸ دولت این مسئله را لحاظ کرده که مبالغی را برای انتقال آب از دریای خزر به استان سمنان در نظر بگیرند این موضوع هم از تصویب گذشت و مورد توجه نمایندگان شمال کشور قرار گرفت، اما نگاه‌های تخصصی و نظرات فنی باید برای این موضوع مطرح شود تا در آینده به طبیعت شمال کشور آسیب وارد نشود، زیرا طبیعت یکسری شاخص‌های مروبط به خود را دارد و دستکاری در طبیعت مورد خشم طبیعت خواهد شد.

ساعدی می‌گوید: اینگونه نیست که به صورت دلخواه هر کاری را با طبیعت انجام دهیم، این اقدام انجام نشود بهتر است، زیرا در خوزستان در حال حاضر گرد و خاک‌های نفسگیر و ریزگرد‌ها در خوزستان که به استان‌های همجوار آن هم رسیده است ناشی از به هم زدن طبیعت آبی استان خوزستان است.

این نماینده مجلس می‌گوید: هم اکنون تالاب‌ها و رودخانه‌های خوزستان خشک شده‌اند و تالاب هورالعظیم از زمانی که خشک شد به کانون ریزگرد‌ها شده است، البته با بارندگی‌های اخیر احتمال بازگشت آب وجود دارد. با اینهمه با این اقدام دریای خزر تغییرات در اکولوژی بوجود می‌آید و نوار شمالی کشور ما که بهترین جای دیدنی ایران است و به عنوان مکانی برای معرفی ایران به سایر کشور‌ها محسوب می‌شود از دست می‌دهیم و در آینده به مشکل می‌خوریم.

او می‌گوید: دریای خزر بن بست است و در حال جریان نیست و برداشت از آن تغییرات زودرسی رابه دنبال دارد و بهشت ایران دچار اختلال و مشکلات از بعد مسائل طبیعی به دنبال دارد.

منبع: رویداد24

کلیدواژه: رویداد24 انتقال آب انتقال آب کارون انتقال آب خزر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.rouydad24.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «رویداد24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۲۱۲۲۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تداوم بارندگی‌ها در کشور / دمای هوا در بعضی مناطق کاهش می‌یابد

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوابا اشاره به تداوم بارندگی‌ها در کشور از کاهش نسبی دما در بعضی مناطق خبر داد.

صادق ضیائیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به آخرین وضعیت جوی در کشور اظهار کرد: امروز در شمال غرب، غرب، سواحل دریای خزر، دامنه‌های جنوبی البرز، شمال شرق و بعضی مناطق استان‌های بوشهر، شرق خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد، فارس، کرمان و خراسان جنوبی، ابرناکی، وزش باد و بارندگی ادامه خواهد داشت.

وی افزود: یکشنبه در ارتفاعات البرز شرقی، بعضی نقاط واقع در شمال غرب و غرب، افزایش ابر و رگبار پراکنده رخ می‌دهد و طی روزهای شنبه و یکشنبه در شمال غرب و دامنه‌های جنوبی البرز وزش باد شدید انتظار می‌رود.

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا تصریح کرد: دوشنبه با ورود سامانه بارشی به غرب کشور، بارش در نوار غربی، دامنه‌های جنوبی البرز واقع در قزوین، البرز و تهران، غرب سواحل دریای خزر و بعضی نقاط استان اصفهان، ابرناکی، رگبار باران، گاهی رعد و برق و وزش باد پیش بینی می‌شود.

ضیائیان ادامه داد: در کرمانشاه، غرب کردستان شمال آذربایجان شرقی و غربی و گیلان، بارش شدت خواهد داشت و سه‌شنبه بارندگی در جنوب غرب و جنوب کاهش می‌یابد و در کل نوار شمالی، ابرناکی، گاهی رگبار باران، رعد و برق و وزش باد همراه با کاهش نسبی دما پیش بینی می‌شود.

وی گفت: چهارشنبه و پنجشنبه گستره بارش در شمال غرب، سواحل دریای خزر، خراسان شمالی و خراسان رضوی خواهد بود و در نوار شرقی کشور وزش باد افزایش می‌یابد، امروز خلیج فارس، تنگه هرمز، دریای عمان و از بعد از ظهر دوشنبه تا پنجشنبه دریای خزر مواج خواهد.

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا خاطرنشان کرد: وضعیت کنونی آسمان اصفهان، صاف تا قسمتی ابری، گاهی افزایش ابر و وزش باد شدید با بیشینه ۲۵ و کمینه ۱۲ درجه سانتی‌گراد است و روز یکشنبه، صاف تا قسمتی ابری، گاهی افزایش ابر و وزش باد با بیشینه ۲۶ و کمینه ۱۰ درجه سانتی‌گراد پیش‌بینی می‌شود.

کد خبر 750418

دیگر خبرها

  • ادامه تورهای گردشگری‌ طبیعی به محیط زیست آسیب می‌رساند
  • تأمین مالی  ۲ میلیارد دلاری  برای انتقال آب خلیج فارس و دریای عمان
  • تأمین مالی حدود ۲ میلیارد دلاری صندوق توسعه ملی برای انتقال آب خلیج فارس و دریای عمان
  • ورود سامانه بارشی جدید به کشور / موج جدید بارش‌ها کدام مناطق را در برمی‌گیرد؟
  • تداوم بارش‌های رگباری؛ هشدار سیل به ۱۳ استان کشور
  • پیش بینی هواشناسی کشور 15 اردیبهشت 1403/ تداوم بارندگی در برخی استان‌ها
  • هواشناسی ایران/ سامانه بارشی جدید دوشنبه از غرب وارد کشور می‌شود
  • هواشناسی ایران/ تداوم بارندگی در برخی استان‌های کشور
  • سامانه بارشی جدید دوشنبه از غرب وارد کشور می‌شود
  • تداوم بارندگی‌ها در کشور / دمای هوا در بعضی مناطق کاهش می‌یابد