Web Analytics Made Easy - Statcounter

صادقی با اشاره به اهمیت وقف و احیاء آن گفت: در وهله اول به دنبال احیا و شناسایی موقوفات هستیم زیرا برخی از موقوفات شناسایی نشدند و از همین رو در ابتدا به دنبال شناسایی و سپس مستندسازی اسناد مالکیت موقوفات در لواسانات هستیم.

«محمد صادقی» در گفتگو با خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، در مورد اقدامات این اداره از زمان حضور مدیریت جدید گفت: در این مدت یک ماه حضور بنده در خصوص آرا حقوقی قطعی که به نفع موقوفات از سوی دادگاه عمومی اعلام شده بود درخواست اجرا آنها به دادگاه‌های بخش داده شد تا تصرفاتی که به ناحق گرفته شده بود به موقوفات بازگردد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: از طرفی دیگر در حوزه‌های ثبتی برای املاک موقوفه اقدامات ثبتی را انجام دادیم، بسیاری از عملیات‌های ثبتی در گذشته انجام شده است اما وضعیت آنها راکد مانده بود که در سال ۹۸ این اسناد اجرایی خواهد شد و شاهد ثبت اسناد مالکیت برای موقوفات و بقاع کتبرکه به صورت ویژه ‌و عملیاتی خواهیم بود.

سرپرست اداره اوقاف و امور خیریه لواسانات خاطرنشان کرد: طرح‌های ابلاغی از سوی سازمان اوقاف و امور خیریه همانند طرح آرامش بهاری، ویژه برنامه‌های ماه رمضان با عنوان ضیافت الهی، طرح اوقات فراغت تابستانی نیز به طور کامل اجرایی خواهد شد.

صادقی با اشاره به بخش‌های عمرانی امامزادگان و بقاع متبرکه تصریح کرد: در این بخش نیز ما ورود پیدا کرده‌ایم، در بسیاری از موارد که نیازمند طرح جامع هستیم و بعضا با مشکلاتی مواجه بوده با دفتر فنی استان و هیات امنا و همچنین مدیران بقاع متبرکه جلساتی برگزار شده است و امید است در سال۹۸ چندین طرح‌های جامع عمرانی نیز فاز عملیاتی خود را شروع کند.

وی افزود: در بخش مالی موقوفات و‌ بقاع متبرکه بعضا دستورالعمل‌هایی از سوی سازمان مسکوت مانده بود که آنها را نیز آغاز کرده‌ایم که به امید خدا در سال۹۸ سازمان‌دهی خواهد شد.

سرپرست اداره اوقاف و امور خیریه لواسانات در مورد دعوای حقوقی این منطقه خاطرنشان کرد: در برخی موقوفات متاسفانه مستاجرین حق و حقوق ملک موردنظر را تمکین کردند و این در حالی است که پرونده‌های قضایی همچنان در دادسرا مفتوح است. درواقع پرونده در اداره اوقاف از منظر منافع موقوفه بسته شده است اما در دادگستری بلاتکلیف بود که اعلام بسته بودن پرونده را کرده‌ایم.

صادقی بیان کرد: خوشبختانه مورد خاصی که به موضوع تخریب و بسته شدن موقوفه برسد را نداشته‌ایم و بیشتر سعی کرده‌ایم با حفظ حقوق موقوفه با مستاجرین تعامل کنیم، مگر آنکه در مواردی حق و حقوق موقوفه رعایت نشده باشد و حکم دادگاه را گرفته یا در شرف اخذ آنها باشیم که در این شرایط از حقوق موقوفات کوتاه نمی‌آییم و اگر در مواردی تصرفاتی هم به وجود آمده باشد و خسارتی به حقوق موقوفه وارد شده باشد حتما رای دادگاه را اجرا خواهیم کرد.

وی ابراز داشت: در بخش دیگر اقدامات خود به دنبال احیا و شناسایی موقوفات هستیم زیرا برخی از موقوفات شناسایی نشدند و از همین رو در ابتدا به دنبال شناسایی و مستندسازی اسناد مالکیت موقوفات هستیم، در بسیاری از موارد اعم از شیاع محلی، عمل به وقف، مستاجرین دارای سابقه اجاره، وقف‌نامه و بعضا سند مالکیت وقفی هستیم که متاسفانه این موقوفات سندسازی نشده است که در دستور کار قرار گرفتند.

رئیس اداره کل اوقاف و امور خیریه لواسانات اضافه کرد: احیا موقوفات نیز در دستور کار ما است و سعی داریم از اراضی موقوفات به نحو احسن بهره ببریم، البته در این امر سعی براین است که نیت واقف به طور درست پیاده‌سازی و احیا شود.

صادقی با اشاره به دیگر اقدامات اداره اوقاف لواسانات ادامه داد: اجرای نیات واقفین به صورت صحیح است، نیت که واقف در وقف خود داشته باید به منصه اجرا در بیاید، بعضا در اجرای وقف‌ها سلیقگی عمل می‌شده ولی در تلاش هستیم نیت واقف به طوری که وقف صورت گرفته است عملیاتی شود و ما از این باب اعتمادسازی در سطح جامعه را خواهیم داشت تا مردم ببینند که نیت ‌واقف به درستی اجرایی می‌شود تا به سمت وقف‌های بیشتر سوق پیدا کنند.

وی تصریح کرد: آنچه از شالکه وقف بر می‌آید ایجاد تعادل بین قشر ضعیف و ثروتمند است، نیاتی که در موقوفات وجود دارد قالبا مذهبی است با این وجود ما با اجرای نیات واقفین به طور صحیح انشالا شاهد وقف‌های جدید خواهیم بود که به نوعی این وقف‌های جدید را اصلاح می‌کند.

سرپرست اداره اوقاف و امور خیریه لواسانات در مورد نیات واقفین گفت: وقف‌ها بیشتر به دو بخش وقف روضه‌خوانی و خیرات و مبرات تقسیم می‌شود، در خیرات بیشتر واقفین به دنبال حمایت از قشر پایین جامعه هستند که اگر در راستای نیت واقف به طور درست عمل کنیم قطعا این قشر نیز دچار وضعیت بهتری خواهند شد.

صادقی در پایان در مورد نیت روضه‌خوانی اضافه کرد: در این نیت نیز اصل دین و نشر تعالیم اسلامی رقم می‌خورد، در بخش اجرای نیت واقفین در تعاملی که ما با کمیته امداد امام خمینی(ره)، سازمان بهزیستی و وزارت آموزش و پرورش داشته‌ایم نیازمندان واقعی از سوی این سه نهاد شناسایی شدند و کسانی که نیازمندان واقعی بودند رقم‌هایی بین ۲۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومان ‌پرداخت شد که میانگین ۴۰۰میلیون هزینه شده است.

پایان پیام/523

منبع: شبستان

کلیدواژه: سیل خسارت سیل بارندگی و سیلاب گلستان خبرگزاری شبستان خسارات سیل گلستان سیلاب خسارت سیلاب استان بوشهر لواسانات سازمان اوقاف و امور خیریه صادقی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۲۱۳۸۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لزوم همکاری فرمانداران برای رفع موانع تحقق حداکثری حدنگاری استان کرمان

ایسنا/کرمان مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان کرمان در همایش فرمانداران با اشاره به فرادستگاهی بودن حدنگاری و وجود موانع متعدد، بر نقش محوری فرمانداران در رفع موانع حدنگاری تاکید و خواستار ورود جدی به این حوزه شد.

سیدمهدی هاشمی ۹ اردیبهشت ماه در همایش فرمانداران استان کرمان اظهار کرد: هویت‌بخشی به اراضی و املاک به نحوی که هیچ نقطه‌ای از کشور فاقد سند مالکیت حدنگار نباشد، حکم قانون جامع حدنگار و مورد تاکید جدی مقام معظم رهبری و سران قواست چرا که فاقد حدنگاری بودن بخشی از اراضی تبعات حقوقی، اقتصادی و اجتماعی فراوانی در پی داشته و همچنین تثبیت مالکیت‌ها نقش ویژه‌ای در آمایش سرزمینی و مدیریت صحیح زمین دارد.

وی افزود: علی‌رغم تلاش شبانه‌روزی مجموعه ثبت اسناد و املاک استان کرمان در راستای تثبیت مالکیت اشخاص حقیقی و حقوقی و صدور ۹۹.۷ درصد از اراضی ملی استان، در بخش صدور اسناد مالکیت اراضی کشاورزی، شهری و روستایی و دستگاه‌های دولتی، بخشی از کار بر زمین مانده که متقاضی‌محور بودن و فرادستگاهی بودن حدنگاری عوامل عمده این مسئله هستند.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان کرمان با اشاره به فراهم شدن امکان ارائه خدمات غیرحضوری و بر پایه هوش مصنوعی در سایه توسعه حدنگاری و صدور اسناد رسمی گفت: بیش از ۹۰ درصد خدمات ثبتی به صورت الکترونیک انجام می‌شود و در حوزه استعلامات نیز به دلیل ایجاد دفتر الکترونیک در اسناد تک‌برگ، ۸۱ درصد استعلامات دادگاه‌ها و سایر مراجع ذی‌صلاح به صورت آنی و توسط هوش مصنوعی پاسخ داده می‌شود.

وی بیان کرد: با توجه به اینکه صدور اسناد مالکیت، منوط به درخواست مالکین است، اطلاع‌رسانی و اقدامات تبیینی جهت آگاهی‌بخشی به وجوه مثبت سند مالکیت صورت گرفته و شاهد استقبال خوبی از سوی مردم بوده‌ایم اما در این مسیر، بعضی موانع در مسیر حدنگاری وجود دارد که امیدواریم فرمانداران به عنوان فرماندهان قرارگاه حدنگاری شهرستان‌ها، در جهت رفع موانع همکاری کنند.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان با اشاره به نقش حدنگاری اراضی کشاورزی در تامین امنیت غذایی و شعار سال، به اولویت صدور اسناد اراضی کشاورزی در سال جاری اشاره و اضافه کرد: از مجموع ۵۴۳ هزار هکتار از اراضی تداخلی استان، تا کنون نسبت به ۲۱۱ هزار هکتار رفع تداخل صورت گرفته و برای برداشتن بار مالی تهیه نقشه از دوش کشاورزان استان، در سال گذشته برای ۱۰۰ هزار از اراضی زراعی قرارداد نقشه‌برداری منعقد شده و برای باقیمانده اراضی نیز اعتبار ویژه‌ای برای استان کرمان از سوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در نظر گرفته شده است.

هاشمی همچنین با اشاره به وجود مشکلات ثبتی قدیمی و سابقه‌دار در برخی شهرستان‌ها گفت: در راستای تاکیدات رئیس قوه قضائیه مقرر شد کمیته حل معضلات ثبتی با هدف شناسایی مشکلات ثبتی، در اداره کل ثبت اسناد و املاک استان تشکیل شود تا پس از شناسایی و احصاء معضلات ثبتی ریشه‌دار که حل آن نیازمند هم‌افزایی چندین دستگاه است، موارد حسب مورد در شورای توسعه و برنامه‌ریزی استان و یا شورای حفظ حقوق بیت‌المال استان کرمان جهت اتخاذ راهکار مطرح شود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • شناسایی بیش از ۸۰۰ نوع نیت برای وقف
  • حل مشکل 50 ساله ساکنان قشم/ در سفر رئیس قوه قضائیه
  • تحقق ۱۳۱ درصدی صدور سند مالکیت شهری و روستایی در گیلان
  • ۳۳۷ سند مالکیت منطقه دوم دریایی سپاه استان بوشهر صادر شد
  • شاخص برخورداری گلستان از صدور اسناد مالکیت، هفت درصد بالاتر از میانگین کشوری
  • صدور بیش از ۳۰۰ سند موقوفات در استان یزد
  • گسترش همکاری‌های سازمان ثبت و سازمان انرژی هسته‌ای
  • لزوم همکاری فرمانداران برای رفع موانع تحقق حداکثری حدنگاری استان کرمان
  • رفع موانع تحقق حداکثری حدنگاری استان کرمان با همکاری فرمانداران
  • بیش از ۹۰ درصد خدمات ثبتی الکترونیکی انجام می‌شود