Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-05-02@09:26:10 GMT

چالدران با 104 اثر تاریخی پذیرای گردشگران نوروزی است

تاریخ انتشار: ۵ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۲۱۷۴۷۷

چالدران با 104 اثر تاریخی پذیرای گردشگران نوروزی است

حسن محمدزاده روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: علاوه بر آثار ثبت شده ملی، یک اثر تاریخی این شهرستان نیز در فهرست آثار جهانی ثبت شده که قره کلیسا را شامل می شود.
وی اضافه کرد: دشت وسیع چالدران، مزار 27 هزار شهید همراه با یادمان شهدای جنگ چالدران، مقبره سید صدرالدین، کلیسای طاطائوس مقدس ( قره کلیسا)، دخمه سنگی ˈدلیک داشˈ مربوط به هزاره های اول قبل از میلاد، کلیسای صخره ایˈ سعدلˈ در روستایی به همین نام، چشمه های آب گرم، آبشار ˈشور شورˈ واقع در روستای عرب دیزج و روستایˈ قرنقو ˈ از جمله جاذبه های تاریخی و گردشگری این شهرستان هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی ادامه داد: بازرسی لازم از اماکن اسکان و مسافرخانه‌های شهرستان چالدران انجام شده و نواقص و مشکلات موجود در این زمینه رفع شده است.
وی بیان کرد: ستاد اسکان نوروزی چالدران با دارا بودن امکانات رفاهی، تفریحی و بهداشتی از نخستین ساعات آغاز تعطیلات پذیرای میهمانان نوروزی از سراسر کشور است.
محمدزاده گفت: علاوه بر این امکانات رفاهی و اقامتی ، در محورهای منتهی به چالدران پایگاه های امداد و نجات همراه با کادرهای درمانی مستقر شده و خدمات لازم را در اختیار مسافران قرار می دهند.
به گزارش ایرنا، چالدران که در منتهی الیه شمال غرب کشور واقع شده است، یکی از 6 شهرستان مرزی آذربایجان غربی در امتداد مرزهای ایران با کشور ترکیه به شمار می رود و به موجب همین تلاقی در قرن دهم هجری قمری محل جنگ 2 کشور ایران و عثمانی با عنوان جنگ چالدران بود.
آثار تاریخی زیادی از جنگ ایران و عثمانی در دوران شاه اسماعیل صفوی در چالدران باقی مانده که سرسلسله آنها، مقبره سید صدرالدین، وزیر اعظم شاه اسماعیل صفوی و مجسمه شاه اسماعیل است که بازدید از آن به اندازه بناهای دوران صفویه و زندیه جذابیت دارد.
جنگ چالدران بیش از یک قرن پیش (920 قمری) در دشت چالدران که در ضلع غربی این شهرستان قرار دارد با تجاوز دولت عثمانی برای سرکوب تشیع در ایران آغاز شد.
در این جنگ لشکر عثمانی با 210 هزار سرباز با قوی ترین سپاه و نیروهای ایران با کمتر از 30 هزار نفر در مقابل هم صف آرایی کردند و سپاه عثمانی در پی اتحاد ملت ایران، عقب نشینی کرد ولی دلاوران ایرانی شهدای زیادی را تقدیم دفاع از مرزهای تشیع کردند که سید صدرالدین وزیر صفوی از آن جمله بود.
مقبره این وزیر شجاع صفوی در بین روستاهای سعدل و گل اشاقی چالدران ساخته شده و مجسمه شاه اسماعیل نیز در ورودی این مقبره نصب شده است.
قره کلیسا نیز بنای تاریخی دیگری است که در 15 کیلومتری شمال شرق مرکز چالدران ساخته شده است و بازمانده ای از یک واقعه خونین در نخستین سال های ظهور مسیحیت به شمار می رود.
برخی مورخان معتقد هستند که در سال 43 میلادی تاتاووس و بارتلمیوس برای تبلیغ دین مسیح به ارمنستان آمده بودند تا به تبلیغ این دین بپردازند که پس از پیوستن دختر پادشاه ارمنستان با سه هزار و 500 نفر از مردم به آنها، این افراد توسط عمال پادشاه آن کشور قتل عام و اجساد همه آنها در قره کلیسا دفن شده است.
به گفته ارامنه، قره کلیسا نخستین کلیسای جهان است که چند سال پس از آن حادثه ناگوار در این منطقه ساخته شده است و همه ساله در میانه تابستان مصادف با سالگرد شهادت تاتاووس مقدس و شهدای آن دوران، ارامنه در قره کلیسا جمع می شوند و آئین های خاصی را برگزار می کنند.
در روستای خضرلوی چالدران نیز حجاری های مربوط به دوران اورارتویی با قدمت چند هزار ساله وجود دارد که از قدمت قابل توجه این شهرستان حکایت می کند.
این غار از آثار برجای مانده از دوره حکومت باستانی اورارتویی است که در تپه های اطراف آن، بقایای ساختمان های باستانی قرار دارد و به عقیده کارشناسان، در زمان باستان انسان هایی در آنجا زندگی می کردند.
علاوه بر جاذبه های تاریخی، مکان های دیدنی طبیعی بسیاری نیز در چالدران وجود دارد که نمی شود از کنار آنها به راحتی گذشت؛ چشمه آبگرم چالدران یکی از این جاذبه های طبیعی چالدران به شمار می رود که با وجود نبود زیرساخت های رفاهی مناسب، افراد زیادی برای استفاده از خواص درمانی آن در این محل حاضر می شوند و آب تنی می کنند.
جنگل های حدود 500 هکتاری چالدران نیز دیگر جاذبه طبیعی این شهرستان را تشکیل می دهد که در منطقه قره دره این شهرستان واقع شده است و بادام وحشی، زرشک، ریش بز و نسترن در آن یافت می شود.
چالدران همچنین دارای چهار تالاب است که وسعت آنها به 285 هکتار می رسد که شامل ناور، پیر احمد کندی، خان گول و قوری گول است.
8137/2093
انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: 40 سالگی انقلاب بودجه 98 امداد و نجات جاذبه های تاریخی دین گردشگران نوروزی مجسمه 40 سالگی انقلاب بودجه 98 امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۲۱۷۴۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حل مشکل ورود موقت و تردد وسایل نقلیه گردشگران خارجی به ایران

ورود موقت وسایل نقلیه موتوری مسافران و گردشگران خارجی با پلاک بین المللی به ایران و تردد داخل مرزهای کشورمان، با همکاری کانون جهانگردی و اتومبیلرانی و پلیس راهور فراجا، بلامانع اعلام و ابلاغ شد. - اخبار اجتماعی -

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم، امید شریفی؛ مدیر روابط عمومی و امور رسانه کانون جهانگردی و اتومبیلرانی و سخنگوی کمیته تسهیل تردد زمینی ایران با کشورهای همسایه اظهار کرد: این طرح در راستای تحقق اهداف «سند انتظار» دولت سیزدهم در خصوص «اولویت‌های تحولی حوزه گردشگری» و تأکید وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مبنی بر تسهیل ورود مسافران و ‏گردشگران دیگر کشورها با وسایل نقلیه شخصی به ایران، انجام شد و برای به نتیجه رسیدن آن، طی دو سال اخیر اقدامات مؤثری از سوی کانون جهانگردی و اتومبیلرانی با همکاری سایر سازمان‌های مسئول انجام شده است.

او افزود: از آنجایی که گردشگری و سفر با استفاده از وسایل نقلیه شخصی موجب کاهش هزینه‌های سفر، افزایش سرعت تردد، افزایش تعداد گردشگران و همچنین رونق کسب و کار تمامی صنوف و اقشاری که در مسیرهای گردشگری فعالیت دارند می‌شود، طرح روان‌سازی و تسهیل ورود موقت و تردد وسایل نقلیه شخصی مسافران و گردشگران خارجی به کشور از سوی کانون جهانگردی و اتومبیلرانی ارائه و پیگیری شده است.

شریفی، سفر زمینی با وسایل نقلیه شخصی را به عنوان یکی از عناصر مورد علاقه و انگیزه‌های گردشگران دنیا برشمرد و اظهار کرد: این نوع سفر در سال‌های اخیر طرفداران بیشتری در جهان پیدا کرده است. از این رو، تسهیل تردد بین‌المللی وسایل نقلیه مسافران و گردشگران خارجی می‌تواند به رشد گردشگری ورودی و افزایش سهم آن در شاخص‌های اشتغال زایی و اقتصادی به ویژه تولید ناخالص داخلی کشور موثر عمل کند.

صدور 29 مجوز تأسیس موزه خصوصی طی 2 سال گذشته

سخنگوی کمیته تسهیل تردد زمینی ایران با کشورهای همسایه، از منع تردد خودروهای خارجی با پلاک بین‌المللی در ایران و الزام دریافت و نصب پلاک گذر موقت به عنوان یکی از عوامل معطلی و سرگردانی مسافران و گردشگران در مرزهای ورودی کشورمان یاد و تصریح کرد: این مشکل، سالیان متمادی موجب نارضایتی گردشگران شده بود که خوشبختانه پس از پیگیری‌ها و هماهنگی‌های کانون جهانگردی و اتومبیلرانی با مقامات و مدیران دستگاه‌های ذیربط در کشور با تأیید معاون اجرایی و سرپرست نهاد ریاست جمهوری، موضوع بلامانع بودن ورود وسایل نقلیه با پلاک بین‌المللی به کشور، در فروردین ماه 1403 توسط رئیس پلیس راهور فراجا به تمامی واحدهای ذیربط ابلاغ و به اجرا گذاشته شد.

وی تصریح کرد: در پی اجرای این طرح، زین پس بر اساس کنوانسیون‌های بین‌‏المللی و قانون الحاق ایران به‏ کنوانسیون عبور و مرور جاده‏ای (1968 وین)، ورود موقت وسایل نقلیه موتوری مسافران و گردشگران خارجی با پلاک بین‌المللی به ایران و تردد داخل مرزهای کشورمان، بلامانع است و فقط خودروهایی‏ که بدون پلاک بین‌المللی قصد ورود به‏ کشور را دارند ملزم به نصب فوری پلاک گذر موقت در تمامی مبادی ورودی به کشور، خواهند بود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ایران جزء ۱۰ کشور اول دنیا در درمان بیماری‌های اورولوژی
  • تمایل گردشگران عمانی به حضور در مازندران
  • کشت گل محمدی در ۶۰۰ هکتار اراضی کشاورزی کاشان
  • زندگی لک‌لک‌ها در کنار مردم روستا +عکس
  • مکان دقیق مثلث برمودای ایران
  • حل مشکل ورود موقت و تردد وسایل نقلیه گردشگران خارجی به ایران
  • شرایط جدید ورود وسایل نقلیه اتباع خارجی به ایران
  • مثلث برمودای ایران کجاست؟
  • کام شیرینی فروش میبدی تلخ شد
  • ۳ عنوان نشریه دانشگاه قم به ISC ورود پیدا کرد