Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-05-07@16:18:16 GMT

استان‌های کشور میزبان۱۷میلیون گردشگر بودند

تاریخ انتشار: ۶ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۲۱۷۹۹۳

استان‌های کشور میزبان۱۷میلیون گردشگر بودند

۱۷ میلیون ایرانی تا روز چهارم فروردینماه به سفر نوروزی رفتند. این تعداد مسافر 59 درصد ظرفیت مراکز اقامتی را اشغال کردند و گردشگری داخلی را ۲۱درصد رشد دادند. استانهای هرمزگان، بوشهر و خوزستان همانطور که پیش بینی میشد در میان 10 استان اول حضور گردشگران نوروزی قرار گرفتند. زهرا کشوری خبرنگار

فریدون محمدی دبیر ستاد تسهیلات نوروزی کشور درگفتگو با  ایران  می گوید:«سواحل سیستان و بلوچستان در جذب گردشگر ناکام ماند و در لیست 5 استان کم گردشگر قرار گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

» تا پیش از این بسیاری عدم حضور گردشگر به استانهای جنوبی کشور را گرانی بلیت هواپیما اعلام کردهاند اما هرمزگان در همسایگی سیستان و بلوچستان رتبه هفتم ورود گردشگر را به  خود اختصاص داده و بوشهر در جوار هرمزگان رتبه اول را کسب کرده است.

وی در پاسخ به این سوال که «چرا افزایش گردشگران سواحل جنوبی کشور به دنبال کاهش سفر به خارج از کشور به نفع سیستان و بلوچستان نشد؟» ناشناخته بودن جاذبههای سیستان و بلوچستان را دلیل حضور تنها 6 هزار گردشگر در چهار روز اول سال تعطیلات نوروزی میداند. این در حالی است که سازمان میراث فرهنگی سال 96 را سال معرفی سیستان و بلوچستان اعلام کرد و فعالان گردشگری استان هم از فضای مجازی برای معرفی استان سود بردند. با این وجود گردشگران که گرانی دلار آنها به سمت گردشگری داخلی آورد، به سیستان و بلوچستان نرفتند.

به گفته محمدی، بوشهر با یک میلیون و 330 هزار و 994 هزار نفر رتبه نخست ورود گردشگر را در دور اول سفرهای نوروزی جدید به خود اختصاص داد. محمدی یکی از دلیل حضور گردشگران در بوشهر را علاوه بر ساحل و هوای بهاری مطلوب، بازار خرید بندر گناوه می داند و می گوید:« گناوه هم مثل بانه بازار پر جاذبهای برای ایرانیهایی دارد که اهل خریدند» دبیر ستاد سفرهای نوروزی تعداد گردشگران سال جدید را از 28 اسفند تا چهارم فروردین 98 رقمی معادل 16 میلیون 991 هزار و 754 هزار نفر اعلام می کند.

سیل پا به پای گردشگران
سیل اگر چه در استان  گلستان فروکش کرد، اما راه استانهای غربی و جنوبی چون لرستان، خوزستان، بوشهر، هرمزگان و... را گرفت.نکته حائزاهمیت حرفهای محمدی آنجاست که می گوید:«ستاد احیا در جریان بارش باران بود؛ اما نمی‌دانست به سیلاب تبدیل میشود.» آمارهای او نشان میدهد اطلاع‌رسانی شبکه‌های اجتماعی درباره سیل گلستان باعث شد تا بسیاری از گردشگران مسیر خود را به سمت مرکز، جنوب و غرب تغییر بدهند.

او اشغال ۱۰۰در صدی هتلهای یزد به دنبال این اطلاع رسانی را از جمله شواهد حرفهای خود میداند و می گوید:«از استانهای همجوار یزد از جمله اصفهان خواستیم که در این محدوده زمانی گردشگران این مسیر را در هتل ها و مراکز اقامتی خود جای دهند.»

شبکه‌های اجتماعی نیز در میان  استانهای درگیر با سیل، روی گلستان متمرکز شدند .این تمرکز و کاهش ورود گردشگر به گلستان باعث اعتراض مسئولان میراث فرهنگی استان شد. در این خصوص  مدیرکل میراث فرهنگی  استان اعلام کرد:«جنوب گلستان دور از سیل بود؛ اما گردشگران جرات ورود به این بخش را نداشتند!»

به هر حال و با تمام این اوصاف  بارندگی و سیل  اخیر در مازندران تاثیری در کاهش ورود گردشگران نداشت و این استان در دور اول سفرها در رتبه دوم ورود گردشگران قرار گرفت؛ همچنین به دنبال تغییر مسیر گردشگران به سمت جنوب و غرب، پیشبینیهای هواشناسی هم خبر از ورود سیل به استانهای غربی و جنوبی می دهد. به گفته محمدی همین مساله باعث میشود تا ستاد تسهیلات نوروزی خواستار ایجاد کمیته بحران برای حل معضل گردشگران در استان های سیلابی در شمال غربی و استان های زاگرسی شود.

البته نامی از استانهای جنوبی از جمله بوشهر به عنوان گردشگرپذیرترین استان کشور در میان استان های دارای کمیته بحران نوروزی نیست؛این در حالی است که سازمان بنادر و دریانوردی میگوید:« امروز شاهد یکی از هولناکترین طوفانهای دریایی در محدوده دریایی بنادر، سواحل و جزایر استان های خوزستان، بوشهر و غرب هرمزگان خواهیم بود.»هر سه استان در شمار گردشگرپذیرترین استان های کشور در نوروز پیشرو قرار دارند. به گفته محمدی چهار استان ایلام، کرمانشاه،خوزستان و چهارمحال وبختیاری کمیته بحران تشکیل داده اند./ ایران

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۲۱۷۹۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صدور هشدار نارنجی هواشناسی در چهارمحال و بختیاری

معصومه نوروزی معاون توسعه و پیش‌بینی هواشناسی چهارمحال و بختیاری گفت: این استان از فردا دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تا چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ در دامنه یک سامانه بارشی قرار می‌گیرد که شدت آن در مناطق غربی سبب صدور هشدار سطح نارنجی شده است.

وی افزود: بیشترین فعالیت سامانه بارشی در کوهرنگ، اردل و لردگان است و مخاطره آبگرفتگی معابر و سیلابی شدن رودخانه‌‎ها وجود دارد.

بیشتر بخوانید

باران و تگرگ میهمان آسمان چهارمحال و بختیاری

نوروزی ادامه داد: طی این مدت بارش باران، رعد و و برق، وزش باد شدید و تگرگ در نقاط مستعد پدیده جوی غالب در استان است.

وی با تاکید بر اینکه الگو‌های بهاری به شدت تغییرپذیر است و امکان تضعیف یا تقویت آن وجود دارد، توصیه کرد: طی روز‌های دوشنبه تا چهارشنبه از اسکان در حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها و صعود به ارتفاعات خودداری شود.

باشگاه خبرنگاران جوان چهارمحال و بختیاری شهرکرد

دیگر خبرها

  • استاندارتهران جزئیات تشکیل استانهای تهران شرقی وغربی را تشریح کرد
  • جنجال تصویر گردشگر روس با یک بغل اسکناس ایرانی/ کارت‌های گردشگری چه نقشی دارند؟
  • حضور ۴ نونهال فارس در اردوی تیم ملی بوکس
  • شمار قربانیان سیل در کنیا از مرز ۲۲۵ نفر گذشت
  • شمار قربانیان سیل مهیب در کنیا از مرز ۲۲۵ نفر گذشت
  • دستگیری عاملان تیراندازی در علی آباد کتول
  • صدور هشدار نارنجی هواشناسی در چهارمحال و بختیاری
  • جیب‌بُرترین شهر و کشور اروپایی
  • فیلم| نجات جان ۱۵ گردشگر مفقودی در ارتفاعات نوشهر
  • هشدار یک شرکت بیمه؛ در این شهر‌های اروپا مراقب جیب خود باشید!