Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری میزان- جنگل‌های ارسباران یکی از بکرترین و انبوه‌ترین جنگل‌های ایران است.

به گزارش گروه فضای مجازی خبرگزاری میزان، ارسباران منطقه‌ای کوهستانی واقع در مرز ارمنستان و آذربایجان است که از شمال کوه قوشا داغ در جنوب شهر اهر تا رود ارس گسترده شده است.

برای رفتن به ارسباران باید خودتان را به تبریز برسانید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

فاصله منطقه ارسباران تا تبریز ۲۲۱ کیلومتر است و خود تبریز تا کلیبر که بیشتری‌ها از آن به منطقه ارسباران می‌روند ۱۷۴ کیلومتر، چیزی در حدود ۲ ساعت و نیم است.

زمانی به کلیبر رسیدید اگر یک ساعت و نیم بروید به ارسباران می‌رسید. این منطقه حفاظت شده تا کلیبر ۴۶ کیلومتر فاصله دارد.

قبلا به ارسباران قره داغ و قره جه داغ میگفتند و این اسم را به خاطر کثرت کوه‌های این ناحیه به آن داده بودند. قبلا‌ها وسعت جنگل بیش از چیزی بود که اکنون می‌بینیم، اما در حال حاضر به دلیل تخریب جنگل ها، این منطقه تنها به سه شهر کلیبر، ورزقان و اهر محدود شده است.

جنگل‌های ارسباران یکی از بکرترین و انبوه‌ترین جنگل‌های ایران است. این جنگل‌ها بازمانده جنگل‌های میلیون ساله هیرکانی هستند که از دوره سوم زمین‌شناسی باقی‌مانده‌اند. تنوع حیات وحش این منطقه آنقدر بالاست که به آن موزه حیات وحش ایران می‌گویند.

در کل ایران فقط این ناحیه سیاه خروس دارد و دیدن خرس قهوه‌ای حتما گذشته از ترس و هیجانش تجربه متفاوتی در زندگی‌ست. البته اینجا افعی هم زیاد دارد که باید خیلی مراقبش بود. همچنین اگر در این منطقه مارال (آهو) دیدید تعجب نکنید، چون یکی از ماموریت‌های این منطقه احیای این نسل از آهوست.

بین سال‌های ۱۳۵۰ و ۱۳۵۲، ارسباران به‌عنوان منطقه ممنوعه و بعد منطقه حفاظت‌شده، تحت حفاظت و نظارت اعلام شد. ۲۲۰ گونه پرنده، ۳۸ گونه خزنده، ۵ گونه دوزیست، ۴۸ گونه پستاندار و ۲۲ گونه ماهی در این منطقه زندگی می‌کنند که بز، گراز، خرس قهوه‌ای، وشق (سیاه‌گوش) و پلنگ از جمله آنهاست.

بخش‌های جنوبی این منطقه بیشتر مرتع است و بخش‌های جنگلی در ارتفاع کمتر از ۸۰۰ متر قرار گرفته‌اند. در کنار تنوع جانوری، تنوع گیاهی این منطقه هم کم نیست. ۱۵ درصد از گونه‌های گیاهی ایران مختص این ناحیه است.

بلوط، کیکم، سماق، زرشک، انار وحشی، سیب وحشی، گلابی وحشی و بوته‌های تمشک و زغال‌اخته و در کل هزار و ۴۰۰ گونه گیاهی و قارچی در این ناحیه وجود دارد. خرداد که بروید زغال اخته‌ها رسیده‌اند و اواسط تابستان را اگر برای سفر انتخاب کنید، می‌توانید طعم ترش قره قورت‌ها را بچشید.

راه های دسترسی به ارسباران 

راه‌ها و مسیر‌های متعددی برای سفر به ارسباران وجود دارد؛ یکی از این مسیر‌ها که در واقع اصلی‌ترین راه‌های ممکن است، استفاده از خطوط هواپیمایی و سفر به شهرستان تبریز است.

پس از رسیدن به تبریز با طی کردن مسافتی زمینی در جاده‌ی تبریز به اهر، می‌توان به سبلان دسترسی یافت. گردشگران در این مسیر مسافتی حدود ۱۱۰ کیلومتر را طی می‌کنند تا به اهر برسند.

البته در مسیری که حرکت می‌کنند باید جوانب احتیاط را رعایت کنند. این مسیر تا اواسط شهر اهر ادامه خواهد داشت و پس از آن، گردشگران از کنار قبرستان شهر عبور کرده و وارد مسیر اهر به کلیبر می‌شوند.

مسیری زیبا، با کوه‌هایی رنگارنگ و دره‌هایی پوشیده از درختان تنومند، رودخانه‌هایی خروشان، آبشار‌هایی کوچک، اما سرزنده و روستا‌هایی زیبا و دیدنی که نظر مسافران را به خود جلب خواهد ساخت.

از دیگر جاذبه‌های گردشگری در منطقه‌ی ارسباران، چشمه‌های آب معدنی گرم و چشمه‌های سرد است که خوشبختانه محبوبیت بسیاری در بین گردشگران و مسافران کسب کرده است. «تاسیسات آب‌درمانی کلیبر»، یکی از مشهورترین مجتمع آب درمانی در کشور است که در فاصله‌ی کمی از روستای متاللی قرار دارد.

جالب است بدانید که یونسکو بیش از ۷۰ هزار هکتار از زمین‌های منطقه‌ی ارسباران را به عنوان «ذخیره‌گاه زیست‌کره»، به ثبت رسانده است. یونسکو کوهستان‌های قفقازی ایران در نزدیکی مرز با کشور جمهوری آذربایجان و ارمنستان را ذخیره گاه زیست‌کره عنوان کرده است. در واقع این محدوده بین مناطق خزری، مدیترانه‌ای، قفقازی، کوه‌های مرتفع با بلندایی بالغ بر ۲۲۰۰ متر، دشت‌های نیمه‌خشک، مراتع، جنگل‌ها، علفزار‌های آلپی، چشمه‌ها و رود‌ها قرار دارد.

انتهای پیام/

 

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: جنگل ارسباران مناطق گردشگری مناطق کوهستانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۲۱۸۶۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیگیری مطالبه اهالی بخش ناغان از نابودی درختان بلوط بر اثر آفت برگ خوار

آقای احمدی گفت: همه ساله آفات برگخوار و جوانه خوار بلوط خسارات سنگینی را به عرصه‌های جنگلی استان وارد می‌کنند و در سال ۱۴۰۳ سطحی معادل ۴۵۰۰۰هکتار از جنگل‌های استان را آلوده نموده که منطقه مشایخ شهرستان کیار نیز از این موضوع مستثنا نبوده و مورد هجوم این آفات قرار گرفته اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان با توجه به اعتبارت خود اقدام به مبارزه با این آفات در سطح ۳۰۰ هکتار در جنگل‌های منطقه مشایخ نموده است.

وی افزود: از آنجایی که در جنگل‌ها استفاده از سموم شیمیایی ممنوع می‌باشد عملیات مبارزه با ترکیب بیولوژیک BT صورت پذیرفته است.

بیشتر بخوانید

مبارزه با طرح آفت جوانه خوار درختان بلوط در فلارد

احمدی اضافه کرد: بخش عمده‌ای از این مناطق در منطقه حفاظت شده محیط زیست واقع شده و اداره کل منابع طبیعی استان با توجه به اعتبارات خود هر ساله اقدام به مبارزه می‌نماید.

باشگاه خبرنگاران جوان چهارمحال و بختیاری شهرکرد

دیگر خبرها

  • تصاویری از خرس و پلنگ در پارک ملی گلستان
  • مشاهده پلنگ در منطقۀ سبزکوه
  • پیگیری مطالبه اهالی بخش ناغان از نابودی درختان بلوط بر اثر آفت برگ خوار
  • مشاهده پلنگ در منطقه سبزکوه چهارمحال‌وبختیاری
  • تصاویری از گشت و گذار پلنگ ایرانی در منطقه حفاظت شده سبزکوه
  • مشاهده پلنگ درسبزکوه چهارمحال و بختیاری
  • مشاهده و ثبت پلنگ در منطقه حفاظت‌شده سبزکوه
  • هیچگونه قطع درختان جنگلی در فندقلو اتفاق نیفتاده است
  • کشف و ضبط یک قبضه اسلحه غیر مجاز در منطقه حفاظت شده سفیدکوه خرم آباد
  • جلوه گری شکوفه‌های درختان گیلاس در جنگل فندقلو اهر + فیلم