Web Analytics Made Easy - Statcounter

مهران ولایی معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی ایران در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره استفاده از قرص‌های لاغری اظهار کرد: با توجه به چاقی افراد در ایام نوروز تبلیغات قرص‌های لاغری یا چاقی در ماهواره و فضای مجازی افزایش پیدا می‌کند؛ تقریبا می‌توانیم بگوییم که هر محصولی که از طریق تبلیغات ماهواره‌ای یا تبلیغات‌های اینترنتی و فضای مجازی فروخته می‌شود غیر مجاز بوده و قابل اطمینان نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: برخی از داروها، در داروخانه‌ها به عنوان داروهای لاغری فروخته می‌شوند که ماهیت دارو لاغری ندارند و برای این کار طراحی نشده‌اند بلکه لاغری و کاهش وزن را به عنوان یک آرزوی جانبی به همراه دارند و پزشکان در موارد لزوم از این عارضه برا ی کاهش وزن در افراد  استفاده می‌کنند. کپسول‌هایی هم وجود دارد که مجوزهای لازم را دریافت کردند و از جذب چربی در روده جلوگیری می‌کنند تا به مرور وزن فرد کاهش پیدا کند.

ولایی گفت: در گذشته داروهای دیگری هم برای کاهش وزن استفاده می‌شد که از جمله آنها می‌توان به پودرهایی که حجم معده را پر می‌کرد تا جلوی اشتهای افراد را بگیرد یا قرص‌هایی که با تاثیر بر مغز میل به غذا خوردن را در فرد کاهش می‌دادند.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی ایران ادامه داد: این داروها اغلب با توجه به عوارضی که داشتند منسوخ شدند و کاربرد خود را از دست دادند؛ بعضا این دارو‌ها علی رغم  آثار زیان بار و جبران ناپذیزی که  بر روی مغز ایجاد می‌کنند هنوز هم به صورت قاچاق وارد کشور می‌شود و مورد استفاده قرار می‌گیرد پس در انتخاب قرص‌ها و منبع تامین کننده آن دقت لازم را داشته باشید.

تاییدی بر قرص‌های عطاری‌ها وجود ندارد

وی با اشاره به فروش قرص لاغری در عطاری‌ها فروخته می‌شوند، گفت: اصول لاغری بر داشتن تغذیه سالم و انجام ورزش مداوم استوار است. بهترین راه برای کاهش وزن، مشاوره با یک متخصص تغذیه است که رژیم غذایی مناسب، فعالیت مناسب و حتی شیوه صحیح کاهش وزن را برای فرد مشخص می‌کند. گاهی برخی افراد ممکن است نیاز به مصرف دارو یا حتی انجام جراحی داشته باشند اما اگر کسی در حالی که نیازی ندارد اقدام به جراحی کند عوارض جسمی جبران ناپذیری به همراه دارد یا مصرف برخی دارو‎‌ها ممکن است علاوه بر عوارض جسمی، عوارض روحی به همراه داشته باشد.

ولایی تصریح کرد: مراقب تبلیغات فریبنده ماهواره ای باشید؛ صراحتا بیان می‌کنیم که هیچ دارویی توانایی ایجاد لاغری موضعی در افراد را ندارد و در تمامی روش‌ها مقدار چربی بدن به طور یکنواخت کاهش پیدا می‌کند مگر آن که  با ورزش و تمرین، عضلات ناحیه مورد نظرتان را تقویت کنید.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی ایران یاد‌آوری کرد: برای دوری از عوارض احتمالی، برای کاهش وزن، تحت نظازت یک پزشک متخصص، روش‌های درست را انتخاب کنید و توجهی به تبلیغات دروغین شبکه‌های ماهواره‌‎ای یا فضای مجازی نکنید.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: وزارت بهداشت اخبار سلامت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۲۱۹۵۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۵ ماده غذایی که می توانند اثری مشابه داروهای لاغری داشته باشند

امروزه با افزایش تقاضا برای داروهای سرکوب‌کننده اشتها، مردم به دنبال مواد طبیعی هستند که اثرات مشابهی داشته باشند. اخیراً چالشی در شبکه های اجتماعی وایرال شده که در آن کاربران برای کاهش وزن خود ترکیبی از جو، آب و آب لیمو را می نوشند.

در حالی که این ترکیب مضر نیست، کارشناسان در مورد این ادعا که مصرف این نوشیدنی می تواند اثرات چربی‌سوزی را تقلید کند، تردید دارند.

اما نیازی به متوسل شدن به معجون های مشکوک نیست، چراکه برخی از غذاها می توانند مانند داروهای دیابت و چاقی باعث ترشح هورمون «سیری» شوند.

داروی اوزمپیک که ماده فعال آن سماگلوتید است، برای درمان دیابت نوع ۲ تجویز شده و مزیت دیگری دارد که باعث کاهش وزن مصرف‌کنندگان می شود.

Novo Nordisk، شرکت سازنده اوزمپیک، دارویی با دوز بالاتری از سماگلوتید را با نام تجاری Wegovy برای درمان چاقی به بازار عرضه کرده است.

دسته ای از داروها که آگونیست گیرنده پپتید شبه‌گلوکاگون ۱ (GLP-1 RA) نامیده می شوند، با تقلید از هورمون GLP-1 که به طور طبیعی توسط روده شما هنگام خوردن غذا ترشح می شود، عمل می کنند که به مغز سیگنال می دهد که سیر شده اید و از پرخوری جلوگیری می کند.

به گزارش روزیاتو، مواد غذایی نمی‌توانند دقیقاً همان تأثیرات و نتایجی که با مصرف داروهای مرتبط با کنترل دیابت یا کاهش وزن به دست می‌آیند را به وجود بیاورند.

اما طبق تحقیقات، مصرف برخی از مواد غذایی می‌تواند میزان ترشح هورمون‌های GLP-1 را افزایش داده و شما را برای مدت طولانی‌تری سیر نگه دارد.

۱. جو دوسر

در حالی که داروی اوزمپیک مطمئناً نمی تواند منجر به کاهش وزن چشمگیری شود، «جو» که عنصر اصلی آن است، مطمئناً می تواند به شما کمک کند که احساس سیری کنید.

جو دوسر حاوی کربوهیدرات‌هایی است که به آهستگی آزاد می‌شوند. بنابراین می‌تواند به کنترل اشتها کمک کند.

جو دوسر سرشار از فیبر بوده و در روده متورم می شود و به ما کمک می کند که بعد از غذا برای مدت طولانی تری احساس سیری کنیم.

تحقیقات انجام شده در سال ۲۰۱۶ روی غلات پرفیبر مانند جو و گندم کامل نیز نشان داده که مصرف این غلات ممکن است GLP-1 را افزایش دهد.

فیبر موجود در جو هضم را کند کرده و منجر به آزاد شدن تدریجی گلوکز در جریان خون و ترشح GLP-1 می شود.

۲. آووکادو

آووکادو حاوی چربی‌های مفیدی است که می‌تواند به بهبود سلامت قلبی و عروقی کمک کند و در چارچوب یک رژیم غذایی مناسب، برای صبحانه یا میان‌وعده مورد استفاده قرار گیرد.

این گیاه سبز خامه‌ای، سرشار از چربی‌های تک غیراشباع و فیبر است و در پژوهشی در سال ۲۰۱۶ مشخص شد که آووکادو می‌تواند سطح GLP-1 را افزایش دهد.

همچنین یک مطالعه که در سال ۲۰۱۹ توسط مرکز تحقیقات تغذیه در موسسه فناوری ایلینوی انجام شد، نشان داد که افزودن آووکادو به وعده غذایی باعث افزایش سطح GLP-1 و همچنین هورمون تنظیم‌کننده اشتها به نام پپتید YY می شود و در عین حال سطح انسولین را کاهش می دهد.

۳. تخم مرغ

بر اساس یک پژوهش در سال ۲۰۱۶، تخم مرغ منبع غنی از پروتئین و چربی های تک غیراشباع است که می تواند میزان ترشح GLP-1 را افزایش دهد.

تحقیقات دیگری در سال ۲۰۲۰ نشان داد که سفیده تخم مرغ به ویژه برای آزادسازی GLP-1 مفید است.

یک مطالعه در سال ۲۰۱۶ نشان داد که خوردن سه عدد تخم ‌مرغ برای صبحانه به کاهش سطح قند خون بعد از غذا، کاهش احساس گرسنگی و کاهش میزان مصرف غذا در ۲۴ ساعت آینده کمک می‌کند.

۴. آجیل

نتایج تحقیقات نشان داده اند که مصرف بادام، پسته و بادام زمینی می تواند سطح GLP-1 را به دلیل وجود پروتئین، فیبر و چربی سالم افزایش دهد.

بنابراین اگر به دنبال یک میان‌وعده سالم هستید که شما را برای بقیه روز سیر نگه دارد، مصرف یک مشت آجیل گزینه خوبی به نظر می رسد.

۵. سبزیجات

یک مطالعه در سال ۲۰۲۲ نشان داد که مصرف سبزیجات پیش از غذا باعث تنظیم سطح قند خون و افزایش سطح GLP-1، به خصوص ۶۰ دقیقه پس از خوردن غذا می شود.

سبزیجاتی مانند کلم غنچه‌ای، کلم بروکلی و هویج سرشار از فیبر و ویتامین هستند که می تواند به تنظیم سطح قند خون کمک کرده و به طور بالقوه بر سطح GLP-1 تأثیر بگذارند.

درشت مغذی‌ها باعث ترشح GLP-1 می‌شوند. شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد با انتخاب غذاهای سرشار از این مواد مغذی، می‌توان سطح GLP-1 را افزایش داد.

این بدان معناست که یک رژیم غذایی سالم، سرشار از مواد مغذی محرک GLP-1 می تواند سطح GLP-1 را افزایش دهد.

رژیم‌های غذایی با مقدار بالای چربی مفید، فیبر و پروتئین می‌توانند به شما کمک کنند که برای مدت زمان بیشتری احساس سیری کنید. این مواد مغذی معمولاً باعث تأخیر در هضم غذا و کنترل سطح اشتها می‌شوند.

همچنین غذاهای سرشار از فیبرهای قابل تخمیر، مانند سبزیجات و غلات کامل، باکتری‌های روده را تغذیه می‌کنند و سپس باعث تولید اسیدهای چرب کوتاه زنجیر می شوند که می‌توانند ترشح GLP-1 را تحریک کنند.

به همین دلیل است که داشتن رژیم‌های غذایی با چربی مفید، فیبر و پروتئین بالا می‌توانند به شما کمک کند که برای مدت طولانی‌تری احساس سیری کنید.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • ۵ ماده غذایی که می توانند اثری مشابه داروهای لاغری داشته باشند
  • بلای وحشتناکی که یک قرص به ظاهر ساده بر سرتان می‌آورد
  • بلایی که با خوردن ۴ استامینوفن سرتان می‌آید
  • عوارض مصرف خودسرانه این دارو‌ها
  • هشدار مصرف خودسرانه دارو‌های بدون نسخه
  • ببینید | آشنایی با فواید خرما
  • تهدیدات مصرف خودسرانه دارو‌های بدون نسخه
  • عوارض مصرف خودسرانه داروهای بدون نسخه
  • لاغری در یک هفته ؛ نکات مهم برای کاهش وزن در یک هفته
  • خواص و فواید خرما + فیلم