Web Analytics Made Easy - Statcounter

کارشناس مردم شناسی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان‌جنوبی گفت: بی بی گردی، مراسم نوروزی متفاوت در خضری دشت بیاض شهرستان قاینات است.


فریبا کاهنی، کارشناس مردم شناسی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان‌جنوبی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد: بی بی گردی از جمله آیین‌ها و مراسم نوروز است که هنوز هم در برخی مناطق شهرستان قاینات مانند خضری دشت بیاض، کارشک و بسکاباد برگزار می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی افزود: برای این مراسم که در روز 12 فروردین و براساس یکی از داستان‌های قدیمی انجام می‌شود زنان سالخورده( بی بی) را برای گردش به خارج از روستا می‌برند.

کارشناس مردم شناسی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان‌جنوبی بیان کرد: در این مراسم یکی از زنان سالخورده روستا خشت خامی را برداشته و سطح خشت را گل می‌پوشاند و زنان و دختران جوان نیر با یک قطعه چوب و پنبه فتیله‌ای شمع درست کرده و آن را روی خشت روشن می‌کنند.

کاهنی ادامه داد: سپس یکی از زنان سالخورده خشت را بالای سرش گرفته و در جلو و زنان و دختران همراه با شادی و دایره زنان پشت سر او از روستا خارج می‌شوند و در محلی که قبلا قنات و چاه آبی بوده است و فعلا متروکه شده، جمع می‌شوند و این خشت را داخل چاه انداخته و بر این اعتقاد و باور هستند که غم و غصه‌ها را در چاه می‌ریزند و آن سال را همراه با شادی، خوشی و سلامتی شروع خواهند کرد.

وی یادآور شد: این آیین و مراسم به شماره ۱۴۵۷ مورخ ۲۱ آبان ماه ۹۶ در فهرست آثار معنوی کشور به ثبت رسیده است. 


انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: بی بی گردی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۲۱۹۷۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آیین های عزاداری سالروز شهادت «صادق آل محمد» در گیلان برپا است

به گزارش خبرنگار مهر، همزمان با ایام سوگواری و سالروز شهادت ششمین اختر تابناک آسمان امامت و ولایت، علاوه بر برگزاری مراسم در مساجد، حسینیه‌ها و منازل، امروز آئین سینه زنی با حضور عزاداران در تمام شهرها و بخش‌های گیلان برگزار می‌شود.

مردم مؤمن و ولایتمدار و متدین گیلان در سراسر این استان همگام با همه عاشقان و دوستداران اهل‌بیت (ع) با حضور در مساجد، تکایا، حسینیه‌ها و اماکن مذهبی در سوگ صادق آل محمد (ع) به عزاداری پرداختند و عشق و و ارادت خود را بار دیگر به خاندان اهل بیت (ع) ابراز داشتند.

گفتنی است؛ مراسم عزاداری خیابانی و دسته سینه زنی به مناسبت سالروز شهادت امام صادق (ع) از ظهر امروز سه شنبه از مقابل مساجد برخی شهرستان‌های استان آغاز و همچنان ادامه دارد.

کد خبر 6096208

دیگر خبرها

  • دستگیری عاملان تیراندازی در علی آباد کتول
  • سی و ششمین یادواره شهدای روستای ارکان برگزار شد+فیلم
  • مراسم تجدید میثاق با شهید «مرتضی غلامی» در گناوه برگزار شد
  • برگزاری آیین پایانی ششمین جشنواره ملی روستایی و عشایری رضوی در استان بوشهر
  • سفال کلپورگان هنری زیبا از بانوان سیستان وبلوچستان
  • کارشناس حقوقی: رای کمیته انضباطی درمورد هوادار سپاهان مطابق آیین‌نامه است
  • ادای احترام آرسنال به کودک هواداری که در مسیر مدرسه‌اش به قتل رسید
  • آیین های عزاداری سالروز شهادت «صادق آل محمد» در گیلان برپا است
  • ادای احترام اوسمار ویرا به زنان پرسپولیسی + عکس
  • آیین سوگواری شهادت امام صادق (ع) در حرم شاهچراغ (َُع)