Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-30@17:32:08 GMT

آیین‌های نوروزی در مینودشت

تاریخ انتشار: ۶ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۲۱۹۷۵۳

آیین‌های نوروزی در مینودشت

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از گرگان، وجود اقوام مختلف در گلستان باعث شده تا در اعیادی همچون نوروز شاهد آداب و رسوم خاصی از مردم گلستان باشیم، از جمله شهرستان‌هایی که مردم آن در نوروز آداب و رسوم خاصی دارند شهرستان مینودشت است یکی از شهرستان‌های گلستان در شمال شرقی ایران که اقوام محلی همچون، قزلباش، تات و مهاجران قدیمی از جمله آذری، سیستانی، خراسانی و شاهرودی نیز در آن زندگی می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 
هدیه‌ای برای نو عروسان
از آداب و رسوم مردم مینودشت می‌توان به سفره آچما اشاره کرد، آیینی برای نو عروسانی که هنوز به خانه خود نرفته اند.
کارشناس میراث فرهنگی در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از گرگان، گفت: در این مراسم از طرف خانواده داماد برای نوعروسی که هنوز به خانه خود نرفته است هدایایی آورده می‌شود.  
ممشلی کارشناس میراث فرهنگی افزود: این مراسم کاملا زنانه است و از اقوام نزدیک داماد، لباس و سفره‌ای از جنس پارچه را به همراه سینی‌هایی از حلوا برنجی در کنار نان‌های محلی، چون کاک و دیگر شیرینی‌ها به عنوان هدیه به خانه نوعروس می‌برند.
رییس میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری شهرستان مینودشت گفت: در عید نوروز در دور همی‌ها بازی‌های محلی، چون توپ آغاجو و کشتی محلی نیز میان جوان تر‌ها انجام می‌شود.
پور مهدی افزود: معنی تحت الفظی آن "توپ و چوب" است.
وی ادامه داد: در این بازی که از دو گروه تشکیل شده است یک نفر از گروهی که توپ را دارند آن را پرتاب می‌کند و نفر دیگر از گروه دوم که چوبی در دست دارد باید طوری به توپ ضربه بزند که آن را به دورترین فاصله از زمین بازی بفرستد و بعد چوب را بیندازد و از مسیر از پیش تعیین شده‌ای برود و باز گردد بدون آنکه با توپ توسط گروه دیگر زده شود.  
پور مهدی رییس میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری شهرستان مینودشت گفت: برای کسانی که آشنایی با این بازی ندارند باید گفت که این بازی شباهت‌هایی به ورزش بیس بال و یا در هندوستان تحت عنوان کریکت در حال اجرا است وجود دارد.
وی همچنین گفت: با آمدن فصل بهار یکی دیگر از بازی‌هایی که بین مردم خصوصا مردم روستا بسیار رواج دارد کشتی محلی است هیجان، خاطرات و لحظات خوشی که با کشتی گرفتن در زمین بازی در روستا همه را به وجد می‌آورد.  
وی افزود: این بازی در حضور بزرگان و ریش سفیدان منطقه برگزار می‌شود.
طعم خوش غذا‌های محلی در مینودشت
ممشلی کارشناس میراث فرهنگی افزود: پختن غذا‌های سنتی شهرستان مینودشت در ایام نوروز یکی دیگر از آداب و رسوم مردم این شهرستان است.
وی افزود: غذا‌هایی خوش مزه و لذیذی که می‌تواند برای هر کس تجربه‌ای دلچسب باشد در عید نوروز وقتی مردم مینودشت به خانه‌های همدیگر می‌روند یا اینکه مهمانی از بیرون برایشان می‌آید میزبان با غذا‌های سنتی از آن‌ها پذیرایی می‌کند.
ممشلی کارشناس میراث فرهنگی افزود: از جمله این غذا‌ها می‌توان به بولامه که شبیه حلیم است، باسترما پلو که، باسترما به معنای دفن شده است یعنی محتویات غذا داخل آن قرار می‌گیرد اشاره کرد.  
وی ادامه داد: غذا‌هایی مانند نخود پلو با کشمش، خورشت و جرجرم که نوعی خورشت با محتویات گوشت گوسفند با استخوان، ماش، لوبیا چیتی و سبزی است برای پذیرایی از مهمانان استفده می‌شود.
چیزی که بیشتر از همه در آداب و سنن این قوم به چشم می‌خورد کنار هم بودن است چیزی که این روز‌ها میان مردم کم رنگ‌تر شده است حال بیش از آنکه تکنولوژی را واسطه تبریک هایمان قرار دهیم و از جمع گریزان باشیم در سال جدید به استقبال آداب و سنن کهن برویم و آن‌ها را زنده کنیم.

گزارش از فاطمه حبیبی   انتهای پیام / اس

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: میراث فرهنگی گردشگری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۲۱۹۷۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گردشگری اولین رکن سند توسعه و پیشرفت نایین است

فرماندار شهرستان نایین گفت: گردشگری اولین رکن و اولویت اول سند توسعه و پیشرفت و یکی از پیشران‌های اصلی توسعه شهرستان نایین است.

محمد کریمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در نائین با بیان اینکه با وجود ۱۲۰۰ اثر تاریخی باید پیشرفت نائین را در گردشگری دنبال کنیم، اظهار کرد: با جدیت پیگیر توسعه گردشگری و تکمیل زیرساخت‌های آن در شهرستان نائین هستیم زیرا موضوع گردشگری با توجه به ظرفیت‌ها و ویژگی‌های تاریخی و فرهنگی شهرستان، به‌عنوان اولین رکن و اولویت اول سند توسعه و پیشرفت در نظر گرفته شده است.

وی افزود: تمام تلاش ما در مجموعه اداری شهرستان نائین حمایت از سرمایه‌گذاران در حوزه گردشگری و صنایع دستی و تسهیل امور در جهت رفع مشکلات حوزه گردشگری و میراث فرهنگی است.

فرماندار شهرستان نائین عنوان کرد: بر همین مبنا جلسات کمیته تخصصی میراث فرهنگی با فواصل زمانی معین برگزار و در این جلسات به صورت مصداقی با حضور مدیران مربوطه و بعضاً شخص سرمایه‌گذار موضوعات و درخواست‌های این حوزه مورد بررسی و تصمیماتی در این راستا اتخاذ می‌شود که امیدواریم بتوانیم به‌عنوان خدمتگزار مردم، زمینه ایجاد سرمایه‌گذاری و به تبع آن ایجاد اشتغال و توسعه شهرستان را در مبحث مهم گردشگری پیگیری کنیم.

کریمی با اشاره به برگزاری منظم جلسات این کمیته تخصصی گفت: بسیاری از مشکلات و مسائل این حوزه که بعضاً چندین سال متوقف بود با ارائه راهکار و تعامل بین دستگاهی و همکاری مدیران شهرستان مرتفع شد و شاهد اقدامات خوبی در حوزه مرمت آثار تاریخی، تسریع در صدور مجوزها و ایجاد واحدهای بوم‌گردی و گردشگری و پیگیری ثبت آثار ملموس و میراث ناملموس فرهنگی بودیم که با مجموع این اقدامات، حوزه گردشگری و میراث فرهنگی را به‌عنوان یکی از پیشران‌های اصلی توسعه شهرستان تقویت کرده‌ایم.

وی خاطرنشان کرد: ساماندهی بافت تاریخی نائین خصوصاً محوطه پیرامونی نارین قلعه، بررسی مسائل و مشکلات مجموعه‌های بوم‌گردی و گردشگری در شهرستان، بررسی نحوه معرفی جاذبه‌های گردشگری در ورودی‌های شهر نائین و جذب مسافران عبوری، احیای مغازه‌های بازار تاریخی نائین از مسائل و مشکلات حوزه میراث فرهنگی و گردشگری در نائین است که نیاز به بررسی دارد.

فرماندار شهرستان نائین با اشاره به بیش از هزار اثر تاریخی که حدود ۱۰۰ اثر از آن ثبت ملی شده است، گفت: وجود بیش از ۱۰۲ هکتار بافت تاریخی در شهر نائین موجب شده است تا این شهرستان جز ۹ شهرستانی در کشور باشد که برای بافت تاریخی آن مشاور ویژه تعیین شده است؛ مطالعات بافت تاریخی در حال انجام است و حوزه احیای بافت تاریخی نائین باید با رعایت ضوابط و هماهنگی دستگاه‌های ذی‌ربط عمل کند.

کد خبر 749098

دیگر خبرها

  • مناطق حاشیه‌نشین️، بزرگترین مشکل شهر ارومیه است
  • گردشگری اولین رکن سند توسعه و پیشرفت نایین است
  • لزوم تسریع در اجرای آیین نامه توزیع دارو در بستر سکو‌های اینترنتی
  • تحویل ۹ شی تاریخی به میراث‌فرهنگی هرمزگان
  • آیین بهره‌برداری بیش از ۱۵ پروژه تفریحی و گردشگری در مجتمع گردشگری صفه آغاز شد
  • همایش ملی «نماز، دانشگاه، بایسته‌ها و شایسته‌ها» برگزار می‌شود
  • شهر کَدکَن قابلیت تبدیل به قطب گردشگری ادبی شهرستان تربت‌حیدریه را دارد
  • کام شیرینی فروش میبدی تلخ شد
  • دوزین در استان گلستان لرزید
  • دوزین لرزید