Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-05-01@23:44:57 GMT

خمین با یادگاری از ادوار کهن+تصاویر

تاریخ انتشار: ۶ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۲۲۰۲۸۴

خمین با یادگاری از ادوار کهن+تصاویر

خمین شهری است که هرچند اصلی ترین شهرت خود را به عنوان زادگاه امام خمینی(ره) بنیان گذار انقلاب و وجود بیت تاریخی ایشان کسب کرده اما آثار طبیعی و تاریخی بسیاری را نیز در خود جای داده که بعضا قدمت آنها به انسان های اولیه بر می گردد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از دیار آفتاب؛خمین شهری است که هرچند اصلی ترین شهرت خود را به عنوان زادگاه امام خمینی(ره) بنیان گذار انقلاب و وجود بیت تاریخی ایشان کسب کرده اما آثار طبیعی و تاریخی بسیاری را نیز در خود جای داده که بعضا قدمت آنها به انسانهای اولیه بر می گردد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بیت تاریخی امام خمینی(ره)

امام خمینی(ره) ۲۰جمادی‌الثانی ۱۳۲۰ قمری، مطابق با ۳۰ شهریور ۱۲۸۱ شمسی در شهرستان خمین متولد شد و تا سن ۱۹سالگی در خمین زندگی کرد و سپس برای کسب علوم دینی عازم اراک شد.

بیت تاریخی امام خمینی (ره)در محله سه پل شهر خمین و در شمال رودخانه این شهر در ۲۰۰ سال پیش‌ساخته شده و در فهرست آثار ملی ایران ثبت‌شده است.

مسجد جامع

مسجد جامع خمین واقع در انتهای بازار این شهر به مساحت سه هزار مترمربع با دو سبک معماری قدیم و جدید از دیگر بناهای زیبا و منحصر به فرد است.

بافت معماری قسمت قدیمی مسجد بیش از یک متر در عمق زمین احداث شده و سقف نیز به صورت ضربی با آجر قرمز و نخودی ساخته شده است.

طراحی این مسجد به گونه ای است که در زمستان هوای داخل آن گرم و در تابستان خنک و مطبوع است.

برای ورود به داخل مسجد جامع خمین، باید چند پله را به سمت پایین طی کرده و سپس به فضای داخلی وارد شد

.

قلعه سالار محتشم

قلعه سالار محتشم خمین با قدمت ‎ ۱۷۰سال مربوط به اواخر دوره قاجاریه است. این بنای تاریخی در محله قدیمی شهرˈقلعهˈ واقع شده و شامل یکهزار مترمربع عمارت های اشرافی و بزرگ در درون یک باغ است.

 

.

بقعه متبرکه ˈمحمد ابن مالک اشترنخعیˈ فرزند سردار بزرگ حضرت علی (ع) واقع در روستای ˈ گوشه محمد مالکˈ نیز از دیگر دیدنی های شهرستان خمین است که هرساله و بخصوص سیزدهم نوروز جمع زیادی از مشتاقان و ارادتمندان خاندان اهل بیت عصمت و طهارت (ع) را به سوی خود فرا می خواند.

امامزادگان ˈعبدالعلیˈ در روستای ریحان از نوادگان امام سجاد (ع) و بی بی خدیجه خاتون در روستای حشمتیه دختر امام موسی کاظم (ع) از میان سایر امامزادگان این شهرستان از توجه بیشتری برخوردارند.

حمام تاریخی لکان

حمام لکان مربوط به دوره قاجار است و در شهرستان خمین، بخش کمره، دهستان خرمدشت، روستای لکان واقع شده است. حمام لکان درشرق روستای لکان واقع شده که حدود سه متر، ازسطح زمین گود است. علت گودی آن آب پذیری و هدر نرفتن گرمای حمام است.
 

.

مساحت کلی حمام حدود ۳۵۰ متر مربع است و جمعیت مورد پذیرش آن در یک زمان واحد حدود۲۰ نفر است.

حمام لکان در تاریخ ۲۰ اسفند ۱۳۸۵ با شماره ثبت ۱۸۰۲۸ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

این حمام از نظر سبک معماری و هنر سنگ تراشی و دیگر کارکرد معماری حمام سازی بسیار جالب و جذاب است به طوری که سقف طاق آجری حمام سرد وگرم هم چون کاسه ای گرد بر روی ستون های سنگی قرار داده شده است.

کوه بوجه

کوه بوجه که «بوجه سلطان» نیز نامیده می‌شود، از نظر فیزیکی کوه کوچک و تک‌ افتاده‌ای است که به شکل یک زنگوله در وسط دشت خمین واقع شده است.

.

کوه بوجه علاوه بر این که یکی از نمادهای فرهنگی خمین با قدمتی طولانی است، یکی از تفرجگاه‌های ساکنان شهر خمین و روستاهای مجاور نیز می‌باشد و بخشی از دامنه کوه در حال حاضر به صورت پارک فضاسازی شده است.

کلیسای لیلیان

کلیسا و درمانگاه تاریخی لیلیان مربوط به دوره قاجار است و در شهرستان خمین، بخش کمره، دهستان خرمدشت، روستای لیلیان واقع شده و این اثر در تاریخ ۲۰ اردیبهشت ۱۳۸۶ با شمارهٔ ثبت ۱۹۰۶۴ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

در همین منطقه گورستان ارامنه لیلیان نیز وجود دارد. گورستان ارامنه لیلیان از دوره قاجار و پهلوی در روستای لیلیان خمین به یادگار مانده است.

گفته می‌شود ارمنیان خمین عمدتا در سال‌های پس از جنگ جهانی دوم، به تهران و ارمنستان مهاجرت کردند.

نشانه های کهن تمدن بشری در تیمره

صخره های تیمره در شهرستان خمین، پر از طرح ها و نقاشی های ابتدایی و جالبی است که حکایت انسان های اولیه و عصر حجر را برای انسان های عصر فناوری بازگو می کند،

صخره هایی که در زیباترین فصل خدادادی جلوه ای دیگر یافته و در میان باد و باران در انتظار مسافران نوروزی است.

یکی از مهمترین و شاید کاملترین مجموعه های سنگ نگاره کشور که در خمین قرار دارد، نمادها، کتیبه ها و سنگ نگاره های تاریخی منطقه تیمره است، این نگاره ها که ناشی از تجربیات عینی و باورهای اعتقادی و فرهنگی نیاکان ما است.

هنرهای صخره ای یا سنگ نگاره های خمین از کهن ترین ادوار گذشته به شمار می آیند که در هیچ جای دنیا بدیلی برایش متصور نیست

.

غار کوه گره

غار کوه گره یکی از غارهای استان مرکزی است که در کوهی منفرد به نام کوه گره در جنوب شرقی روستای خان‌آباد شهرستان خمین واقع شده است.

این غار یکی از عمیق‌ترین چاه غارهای طبیعی ایران است و پیمایش آن نیازمند در اختیار داشتن ابزارهای فنی می‌باشد.

.

دستکندها و شهرهای زیرزمینی و تاریخی

دستکندها و شهرهای زیرزمینی و تاریخی این شهر، نمونه کم‌نظیر و بی‌همتایی از نبوغ مردمان این دیار در حوزه دفاعی و پدافند غیرعامل هستند که قدمت آنها به دوران سلجوقیان و ایلخانان باز می‌گردد.

این شهرهای زیرزمینی با معماری کهن و ماهرانه و دالان‌های تو در توی اسرارآمیز و حیرت آور از جاذبه‌های دیدنی شهر خمین هستند.

قلعه روستای مزاین

این قلعه دیدنی و جذاب در روستایی از توابع بخش مرکزی شهر خمین قرار گرفته است.

کبوترخانه‌ها

در روستاهای خمین، کبوترخانه‌های زیادی قرار گرفته‌اند. این کبوترخانه‌ها، بناهای کنگره‌داری هستند که نوار سفیدی از گچ در چهار طرف دیوارها و کنگره‌های اطراف سقف آنها کشیده شده و از هنر معماری خاصی برخوردار هستند.

موقعیت این کبوترخانه‌های به گونه‌ای است که از هر نظر امنیت کبوتران را تامین و دسترسی به آب و دانه را برای آنان آسان‌تر می‌کند.

یخچال نیمور

یخچال نیمور تنها یخچال موجود در محور خمین – دلیجان و محلات است که در یک کیلومتری غرب این شهر نرسیده به میدان سنگ قرار گرفته و با وجود از دست دادن کارکرد اصلی اش، همچنان پابرجا مانده است.

نمای بیرونی یخچال که به شکل گنبد مخروطی است، بر اثر بارش‌های جوی فرسایش پیدا کرده اما دیوارهای آن که هر کدام بیش از یک متر ضخامت دارند، استحکام بنا را تضمین می کنند.

اگر پا به داخل یخچال بگذارید، می بینید که نمای داخلی گنبد با آجر کار شده و شکل هندسی زیبایی را به وجود آورده‌است.

منطقه حفاظت شده الوند

منطقه حفاظت شده الوند با مساحت ۷۲۰۰ هکتار، منطقه‌ای کاملاً کوهستانی با کمربندهای ارتفاعی متفاوت است که از کوه‌ها و تپه ماهورهای بلند و دره‌های متعدد تشکیل شده است.

بلندترین مکان در این منطقه قله کوه الوند با ارتفاع ۳۰۹۶ متر و پست‌ترین نقطه آن در جنوب شرقی منطقه در محلی به نام سه راهی چارطاق واقع شده و ۲۰۵۰ متر ارتفاع دارد.

منطقه حفاظت شده الوند ۱۲ درصد پرندگان ایران و ۴۴ درصد پرندگان استان را در خود جای داده است.

در این منطقه بیش از ۶۰ گونه پرنده حضور دارند که ۱۹ گونه آن‌ها حمایت‌شده و آسیب‌پذیر می‌باشند. از ۱۱ گونه پستاندار که در این منطقه دیده شده‌اند، ۳ گونه جزو گونه‌های حمایتی محسوب می‌شوند. گونه‌های مهم جانوری این منطقه عبارتند از کل و بز، قوچ و میش، پلنگ، روباه، شغال، گراز، خرگوش، تَشی، گورکن، خارپشت، گرگ، شاه بوف، کوکر، سنگ چشم، دم سرخ، چکاوک کوچک، فاخته، دودوک، سنقر سفید، زرده پر سر سیاه، زرده پر مزرعه، سهره، گنجشک سینه سیاه، طرقه بنفش، بلدرچین، کبک، تیهو، دلیجه، بالابان، دال، عقاب طلایی، قرقی، شاهین، لاک پشت، مار گورخری، مار آتشی، سوسن مار و مار شاخدار ایرانی.

امامزادگان

امامزاده اسماعیل، بقعه‌ای در ۱۰ کیلومتری شمال‌غربی شهر خمین در روستای یوجان است که به صورت چهارضلعی بنا شده است. تاریخ ساخت این بنا به سال ۱۰۲۲ هجری قمری باز می‌گردد.

بقعه متبرکه ˈمحمد ابن مالک اشترنخعیˈ فرزند سردار بزرگ حضرت علی (ع) واقع در روستای ˈ گوشه محمد مالکˈ نیز از دیگر دیدنی های شهرستان خمین است که هرساله و بخصوص سیزدهم نوروز جمع زیادی از مشتاقان و ارادتمندان خاندان اهل بیت عصمت و طهارت (ع) را به سوی خود فرا می خواند.

امامزادگان ˈعبدالعلیˈ در روستای ریحان از نوادگان امام سجاد (ع) و بی بی خدیجه خاتون در روستای حشمتیه دختر امام موسی کاظم (ع) از میان سایر امامزادگان این شهرستان از توجه بیشتری برخوردارند.

این امامزادگان بخشی از چند بقاع متبرکه شهرستان خمین است.

انتهای پیام/

 

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۲۲۰۲۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

میراث فرهنگی اجازه انتقال آب از روستای تاریخی گیسک را نمی‌دهد

محمد اسلامی گفت: در پاسخ به کسانی که می‌گویند میراث فرهنگی باعث خشک شدن درختان روستای تاریخی گیسک شده، باید بگویم که این یک ادعای گمراه‌کننده از سوی افرادی بود که آب این روستا را قبلا برای مصارف در اراضی دیگر انتقال داده بودند.

وی افزود: ما پیگیر موضوع برای بازگشت آب به روستا و زنده شدن محیط سبز و زیبای روستا هستیم و به هیچ عنوان اجازه انتقال باقیمانده آب را حتی به نزدیک‌ترین اراضی مجاور هم نمی‌دهیم.

رئیس میراث فرهنگی شهرستان زرند با اشاره به تغییر مسیر آب روستا که اخیرا رخ داده، گفت: پس از گزارش مردمی، بلافاصله به روستای تاریخی گیسک رفتیم و با مشاهده جاری شدن آب در جوی وسط روستا که از بالاترین قسمت ساخت و ساز تا استخر محوطه جنب بود، خیلی خوشحال شدم، چون یکی از زیباترین حالات در این روستای گردشگری _تاریخی، جاری بودن آب در این جویبار است.

وی اظهار کرد:، اما مطلع شدیم قصد احتمالی کشاورزان انتقال این آب از طریق لوله به مناطق دیگر است لذا به اطلاع تمام دوستداران میراث فرهنگی خصوصا علاقمندان به روستای تاریخی گیسک می‌رسانم که حفظ بافت تاریخی و منظر فرهنگی و طبیعی روستا از وظایف میراث است و اجازه تغییر در ماهیت فیزیکی چه در بخش ساختمان‌ها چه در بخش محیط و کشاورزی را نخواهد داد.

اسلامی تاکید کرد: طبق قانون، زمانی که یک اثر به ثبت ملی می‌رسد هرچند هیچ تغییری در مالکیت آن بنا اتفاق نخواهد افتاد، اما تغییر در شکل و محتوای آن اثر و نیز عرصه و حرایم آن غیرقانونی خواهد بود و عامل یا عوامل دخیل در هر اتفاقی تحت پیگرد قانونی قرار خواهد گرفت.

رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان زرند افزود: به استناد قانون، تخریب بنا‌های تاریخی مجازات‌های بسیار سختی به همراه دارد و بعضا از آن بعنوان جرمی همسان با جرم‌های امنیتی یاد می‌شود.

 روستای گیسک شهرستان زرند بر اثر زمین‌لرزه سال ۱۳۵۶ ویران شد و بازماندگان زلزله با کمک دولت وقت در یک کیلومتری روستای ویران شده، خانه‌هایی بنا کردند (نام روستای جدید شهرک طالقانی است).

قرار گرفتن روستا در دامنه کوه و معماری طبقاتی آن، خانه‌های سرخ رنگ، وجود تالار‌ها و بازارچه‌های زیرزمینی، عدم آواربرداری موجب شد این روستا به اکوموزه تبدیل شود. 

میراث فرهنگی این روستای ویران شده را ثبت و به سایت گردشگری تبدیل کرده است.

روستای گیسک بزرگترین روستای خالی از سکنه ایران است و یکی از جاذبه‌های دیدنی در شمال کرمان است.

باشگاه خبرنگاران جوان کرمان کرمان

دیگر خبرها

  • افشای اسرار گورهای تاریخی (+عکس)
  • اسرار مخفی گورهای تاریخی افشا شدند
  • اجرای سایت الگویی عدس دیم در منطقه مرگور و سیلوانا شهرستان ارومیه 
  • بارش شدید باران در روستای ریحان علیا شهرستان خمین
  • ثبت جشنواره «گل محمدی و گلاب» شهابیه خمین در تقویم ملی
  • اسراری که گورهای تاریخی افشا کردند
  • گذر از میانه تاریخ با سفر به روستای انجدان اراک
  • بزرگداشت روز ملی خلیج فارس در واقع تکریم هویت ملی ایرانیان است
  • میراث فرهنگی اجازه انتقال آب از روستای تاریخی گیسک را نمی‌دهد
  • اجرای طرح سرشاخه کاری درختان گردو در زارچ