بقعه شیخ محمود خیوی؛ شاهکار هنری و تجلیگاه معماری اسلامی
تاریخ انتشار: ۶ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۲۲۱۶۰۵
بقعه شیخ محمود خیوی یادگار دوره اسلامی در ایران و یکی از آثار ثبت شده در فهرست آثار ملی است که با آمیزهای از تاریخ و طبیعت در دل جنگلهای آستارا قرار گرفته است و از مهمترین ساختمانهای باستانی دوره اسلامی است.
خبرگزاری شبستان، بندر آستارا: در پنج کیلومتری غرب شهر آستارا در روستای لمیر محله این شهرستان میتوان اثر بیهمتا، کمنظیر که همچون نگین انگشتری خودنمایی میکند را مشاهده کرد که در اولین نگاه نظرهر بیننده ای را به خود جلب می کند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
این اثر منحصربفرد بقعه شیخ محمود خیوی نام دارد که یکی از بهترین و مهمترین ساختمانهای هنری و تقریبا باستانی دوره اسلامی میباشد که در میان گورستان و محیطی جنگلی قرار گرفته است.
این بقعه مدفن شیخ محمود خیوی پیری عابد و زاهد است که در قرن هشتم قمری زندگی میکرده و طبق منابع تاریخی از اهالی خیا( مشکین شهر امروزی) بوده و یا حداقل مدتی در آنجا سکونت داشته است.
بقعه شیخ محمود خیوی( که معروف به پیرعابد هست) به علت محترم بودن و مهم بودن شخصیت مدفون در آن به لحاظ دینی و مذهبی، اهالی منطقه با دفن اجساد مردگان و حتی افراد مهم دینی دیگر، اینجا را به یک قبرستان مهم و تاریخی تبدیل کردهاند.
این بقعه که در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده سقف آن طاق مدور با نقوش قدیمی و دود گرفته و بام آن گنبد کوتاهی است که چندان مشخص نیست و داخل بنا سه سنگ قبر است که سنگ قبر شیخ به ابعاد ۲۱ *۷۰ و بلندی ۳۵ سانتیمتر در وسط قرار گرفته که ترکیب آن از سنگ قبر دیگر زیباتر است و دو قبر طرفین قبر شیخ احتمالا قبور نزدیکان و جانشینان او است، بالای قبر شیخ سنگی مکتوب به صورت عمودی تعبیه شده که مضمون فارسی عبارت زیر نوشته شده است.
»این مزار شیخ محمود خیوی فرزند شیخ هدیه خیوی است، وی شیخی است عالم و عامل و فاضل و کامل و عابدیست زاهد، تاج ملت و دین است تاریخ وفات این شیخ سال ۷۳۲ هجری قمری است.»
این بقعه که یکی از بهترین و مهمترین ساختمانهای هنری و تقریبا باستانی دوره اسلامی است، مصالحی که در ساختمان این بنا به کار رفته در استحکام و قدمت باستانی بودن آن نقش بسیار مهمی را ایفا کرده که با توجه به منابع تاریخی قریب ۷۰۰ سال عمر دارد مسلما در یک محیطی جنگلی و در شرایط نامساعد آب و هوایی تحمل خوبی را از خود نشان داده است.
پایان پیام/163منبع: شبستان
کلیدواژه: سیل خسارت سیل بارندگی و سیلاب خسارت سیلاب سیلاب خبرگزاری شبستان شیراز سیل شیراز سیل گلستان خسارات سیل گلستان شاهکار هنری بندر آستارا
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۲۲۱۶۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
آمادگی گروه معماری دانشگاه آزاد برای طراحی ساخت ۵۰ هزار واحد مسکن
به گزارش خبرنگار گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، اکبر نصراللهی رئیس دانشکدگان هنر و رسانه دانشگاه آزاد اسلامی در نخستین همایش کشوری معماری و شهرسازی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد شاهرود اظهار کرد: شاهد تهاجم فرهنگی از نوع مرکز و پیرامون در معماری ایران هستیم.
نصراللهی گفت: معتقدم، معماری، رسانه است؛ چون هم پیام است و هم ابزار انتقال پیام و هم اینکه مخاطبان انبوه دارد.
این استاد دانشگاه افزود: آنچیزی که رسانه، معماری را از سایر رسانهها متمایز میکند، استفاده از هنر هم در ابزار یعنی نوع معماری و هم در طراحی و انتشار پیام است.
رئیس دانشکدگان هنر و رسانه در تشریح تحولات معماری و اثرگذاری و اثرپذیری آن از رشتههای دیگر، گفت: استفاده از تکنولوژیهای ارتباطی در معمــاری تــا جایی پیش رفته است کــه مفهــوم جدیدی به نام «مدیاتکچر» را موجب شـده اســت به گونهای که در برجها و ساختمانها اخبــار و اطلاعات بــرای مــردم بــه نمایش گذاشته میشود.
وی در اهمیت معماری ابراز کرد: معماری تبلور فرهنگ و تمدن و هنر، روانشناسی و... در هر جامعه است و در طراحی فضای شهری و برنامهریزی نباید از جایگاه مهم آن غلفت شود، اما متاسفانه الان وضع خوبی ندارد و خود ابزار تهاجم فرهنگی شده است.
رئیس دانشکدگان هنر و رسانه هشدار داد: تهاجم فرهنگی از نوع مرکز پیرامون در معماری به صورت ترویج الگوی معماری از غرب به ایران و تهران به شهرستانها، معماری اسلامی و ایرانی را تهدید میکند.
نصراللهی ادامه داد: تقلید کورکورانه و ناشیانه و افراطی از معماری غربی، اختلال در توازان ارتباطاتی و بصری و شبیخون به محیط زیست، حریمها، آرامش، امنیت، زیبایی، توازن، تعادل و معنویت بناها و غلبه بینظمی، ناهماهنگی، فشار روانی، سیطره مادیت و کمیت به زندگی انسان راموجب است.
وی اضافه کرد: ساختمانهای نازیبا و مغایر با فرهنگ مردم، ناهماهنگی بین ابعاد و ارتفاع ساختمانها، الگوهای طراحی، رنگها، مصالح و فرمهای متفاوت و ناهمگون در عناصر دخیل در سیمای شهر، حقوق اجتماعی مردم را نقض کرده است.
رئیس دانشکدگان هنر و رسانه در بخش دیگری از سخنان خود با تشریح نقشهای دوگانه رسانه در معماری اظهار کرد: سواد معماری حلقه مفقوده، معماری و شهرسازی است؛ این سواد به مردم محدود نیست، معماران، گروهای دانشی، استادان و متخصصان این رشته بیش از مردم و مسئولان به آن نیاز دارند و باید این مهارت و توانایی ساخت و عرضه متناسب با زیستبوم، فرهنگ و اعتقادات مردم در عین زیبایی و صرفه اقتصادی را داشته باشند.
نصراللهی ادامه داد: رسانهها میتواند مروج معماری غرب و عامل اصلی مصرف گرایی و مدگرایی در معماری و در عین حال راهنما و وسیله برونرفت از این وضعیت باشند. آنها میتوانند مردم را برای انتخاب و خرید بناهای متاثر از فرهنگ غرب ترغیب کنند و یا مطالبه کننده بناهایی منطبق با فرهنگ ایران و اسلامی و یا ناظر قدرتمند برای مقابله با آشفتگی و آزادی بی حد و حصر در این زمینه باشد.
رئیس دانشکدگان هنر و رسانه از استادان خواست از رسانههای کلاسیک، شبکههای اجتماعی و همچنین رسانه معماری برای تصویرسازی صحیح از رشتههای معماری و شهرسازی و بالا بردن سواد معماری مردم و تحقق راهبردهای بازسازی و بازآرایی، توسعه، تمایز، اقبال اجتماعی و سودمندی آن استفاده کنند.
وی گفت: گروه کشوری معماری و رسانه آماده است با تشکیل موسسه دانشبنیان متشکل از استادان و دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی، طراحی ساخت ۵۰ هزار مسکن دانشگاه را عهده دار شود.
همایش دوروزه کارگروه کشوری معماری بعد از دو روز بحث کارگروههای مختلف در دامغان، امروز در شاهرود با حضور رئیس دانشگاه آزاد اسلامی و معاون علوم انسانی و هنر این دانشگاه به کار خود پایان داد.
انتهای پیام/