Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا- مازندران با دارا بودن پنج نشان جغرافيايي در حوزه صنايع دستي، دريافت 48 مهر اصالت ملي و 12 مهر اصالت بين المللي (يونسکو) از استان ها يپيشتاز، مهم و تاثيرگذار در صنايع دستي کشور است.

به گزارش خبرنگارآريادفترمازندران درساري، جغرافياي طبيعي، تنوع فرهنگي و مواد اوليه قابل دسترس و مورد نياز جوامع توليد کننده، باعث شده که صنايع دستي مازندران از دوران نوسنگي يعني از هفت هزار سال قبل تاکنون، روند تحولي را طي کند و روستاهاي بزرگ و سلسله مراتبي از ظرفيت هاي زياد اين صنعت در توسعه استفاده کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همچنين شهرنشيني فرهيخته مازندران که از چهار هزار سال قبل شروع شده عمدتا با ايجاد صنايع دستي در زندگي اجتماعي و هنرهاي سنتي در بافت معماري، استفاده گسترده کرده است.

به طور طبيعي وقتي که زندگي اجتماعي تحول پيدا مي کند و جوامع شهرنشين داراي پايگاه اقتصادي مختلف مي شوند استفاده از اقلام که مي تواند صنايع دستي باشد باعث تعيين جايگاه اين افراد در بافت اجتماعي شود و به همين نسبت، نيازهاي جامعه دامپرور، کشاورز و شهرنشين اوليه، توليد انبوه اين صنعت را رقم زده است.

همچنين صنايع دستي و هنرهاي سنتي در اين روند تکميل و متنوع شدند.

در عصر معاصر، تفکر همگرايي فرهنگي بدون قلمروهاي سياسي و جغرافيايي باعث توسعه بيشتر صنايع دستي و هنرهاي سنتي در جهان امروز شده و نياز زندگي مدرنيته در جهان امروز، توسعه اين صنعت را رونق بخشيده است.

امروز روستاهايي که جايگاه اصلي مواد خام محسوب شده و توليد کننده صنايع دستي در گذشته بودند با روند مهاجرت، اين صنعت دچار مخاطره شده و الگوهاي مناسب و ترکيبي که عمدتا بايد بر اساس هويت هاي فرهنگي و پويايي اقتصاد روستايي باشد مجددا روستاها را محور توليد صنايع دستي و شهرها را محور هنرهاي سنتي کرده است.

خوشبختانه امروز، صادرات صنايع دستي و برخي اقلام هنرهاي سنتي به خارج از کشور و همينطور نمايشگاه هاي ملي و منطقه اي، بازارچه هاي دائمي و فصلي و فروشگاه هاي صنايع دستي به سرعت جايگاه خود را در جوامع مدرن ايران باز کرده است و هنرمندان بايد متناسب با نيازجامعه امروزي به توليد اين هنر بپردازند و اين بخش بايد فعال تر عمل کند و بتوانيم بعضي از شهرها که داراي بيشترين جايگاه صنايع دستي و هنرهاي سنتي در طول تاريخ مازندران بوده اند به عنوان شهرهاي خلاق صنايع دستي مجددا به چرخه توليد برگردانيم.

تکاپوي فرهنگ توليد صنايع دستي باعث توجه جامعه به اين مساله شده و پشتوانه دولت زمينه ساز تحول بنيادين و هويتي در اين عرصه خواهد شد و آينده صنايع دستي را با شرايط ايده آل تري همراه خواهد کرد.

صنايع دستي به عنوان يکي از ظرفيت هاي توليدي با حداقل سرمايه گذاري، بايد به عنوان يکي از محورهاي توسعه در سال 1398 مورد توجه قرار گيرد که عزم اداره کل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري مازندران بر همين محور است و اميدواريم با رويدادسازي بين المللي که در 2 سال آينده در مازندران در پيش داريم اين فرصت براي صنايع دستي و هنرمندان اين عرصه فراهم شود تا در صحنه هاي بين المللي و ملي بيشتر بدرخشند.

 

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: رونق توليد صنايع دستي زمينه ساز توسعه فراگير

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۲۲۱۸۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش دو برابری صادرات محصولات صنایع دستی به خارج از کشور

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، مرکز اصفهان؛ معاون صنایع دستی و هنر‌های سنتی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان گفت: در سال ۱۴۰۲ بیش از ۱۵ میلیون دلار محصولات صنایع دستی استان به خارج از کشور ارسال شد، که این میزان در مقایسه با صادرات هفت میلیون دلاری سال ۱۴۰۱، رشد دو برابری داشته است.
نورالله عبداللهی با بیان اینکه این آمار صادراتی جدا از ارسال شخصی هنرمندان است، افزود: دست بافته‌های داری، سفال، قلمکار و محصولات چوبی و فلزی همچون مینا از صنایع دستی است که در کشور‌های خارجی خریداران زیادی دارد.
معاون صنایع دستی و هنر‌های سنتی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان ادامه داد: آلمان، امارات متحده عربی، ترکیه، ترکمنستان، پاکستان، عراق و افغانستان از کشور‌های مقصد صادراتی گمرکی صنایع دستی استان اصفهان هستند.
به گفته مجد الدین تاج رئیس اتحادیه صنایع دستی اصفهان، استان اصفهان ۱۰۰ هنرمند شناسنامه دار فعال دارد.
استان اصفهان با داشتن یک سوم صنایع دستی جهان، مهد این هنر‌های دستی است.
۶۰۲ رشته صنایع دستی در دنیا شناسایی شده که ۲۹۹ رشته آن مربوط به ایران و از این تعداد، استان اصفهان میراث دار ۲۰۰ رشته است.
رشته‌های مینا، قلمکار، گلیم، قلمزنی، خاتم، فیروزه کوبی، منبت، خراطی و سفال از جمله صنایع دستی بومی استان اصفهان است.

 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی  

دیگر خبرها

  • دومین جشنواره غذاهای سنتی (آش نغوزه) در چناران برگزار می‌شود
  • افتتاح نمایشگاه صنایع‌دستی و هنرهای وابسته در زابل
  • اجرای برنامه‌های راهبردی برای دو زنجیره مهم مازندران
  • لزوم برندسازی محصولات برای جلوگیری از خام فروشی در مازندران
  • معرفی ۳۰ رشته صنایع دستی و هنرهای سنتی فارس در اکسپو تهران
  • ارگ کریم خانی میزبان صنایع دستی وهنر‌های سنتی فارس شد
  • ‌معرفی ۳۰ رشته صنایع دستی و هنرهای سنتی فارس در اکسپو تهران
  • برگزاری ۴۳ دوره آموزشی صنایع‌دستی در گلستان
  • میمند فارس شهر ملی شیشه‌گری شود
  • افزایش دو برابری صادرات محصولات صنایع دستی به خارج از کشور