Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری برنا، حجت‌الاسلام اسماعیل مختاری صبح امروز در حاشیه بازدید از مدرسه شوکتیه بیرجند در جمع خبرنگاران، اظهار داشت: موقوفه حسینیه امام رضا(ع) بیرجند در زمینی به مساحت سه هزار و 178 متر مربع در بافت تاریخی بیرجند قرار گرفته است.

وی با اشاره به اینکه موقوفه حسینیه امام رضا(ع) بیرجند(مدرسه شوکتیه) با قدمت 126 سال یکی از موقوفات شاخص بیرجند است، افزود: این بنا از موقوفات امیر اسماعیل به نام مدرسه شوکتیه در سال 1312 هجری قمری مطابق با 1272 شمسی در دوره قاجاریه به دستور اسماعیل شوکت‌الملک ساخته و به بهره‌برداری رسیده و در حال حاضر 400 رقبه دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس اداره اوقاف شهرستان بیرجند با بیان اینکه در ابتدا این بنا با هدف ایجاد حسینیه طراحی و ساخته شد تا پاسخگوی تجمع و عزاداری هیئت‌های بزرگ مذهبی باشد، گفت: این حسینیه متعلق به خاندان شوکت‌الملک بوده و به «حسینیه شوکتیه» معروف شد و از محل موقوفات شوکتی اداره می‌شد.

مختاری با اعلام اینکه بعدها در سال 1325 هجری قمری مطابق با 1285 شمسی تصمیم به تأسیس مدرسه شوکتیه گرفته شد تا از بنای حسینیه در باقیمانده ایام سال که عزاداری در آن جریان ندارد استفاه شود، اعلام کرد: مدرسه شوکتیه پس از دارالفنون و مدرسه رشیدیه به عنوان سومین مدرسه در ایران محسوب می‌شود.

وی تبیین کرد: حسینیه امام رضا(ع) یکی از مهم‌ترین بناهای تاریخی شهر است که از لحاظ معماری دارای اجزا و عناصر مختلف شامل در ورودی با معماری سنتی هشتی، دالان یا دهلیز، حوض‌خانه، ایوان گنبدخانه و حجره‌هایی در اطراف صحن است.

رئیس اداره اوقاف شهرستان بیرجند با بیان اینکه مهم‌ترین بخش حسینیه، ایوان آن است که بر روی دهانه‌ای عریض ساخته شده و این بنا در دو طبقه دارای طاق جناقی و تزیینات مقرنس است، تصریح کرد: موزه وقف بیرجند نیز از سوی اداره اوقاف و امور خیریه بیرجند در بنای تاریخی حسینیه امام رضا(ع) در سال 1382 افتتاح شد.

مختاری بیان داشت: در موزه وقف بیرجند وقف ‌نامه‌های خطی قدیمی نوشته شده روی کاغذ، سنگ و پارچه با خط نستعلیق، قرآن‌های خطی قدیمی، عکس از اماکن مقدسه و مشاهیر بیرجند، سکه‌ها و دست نوشته‌های قدیمی نگهداری می‌شود.

وی سماورهای زغالی، اتوی زغالی، قهوه‌ جوش، تشت‌‌های بزرگ مسی، کاسه و بشقاب‌های قدیمی مربوط به دوره قاجار و صفویه و قرن نوزدهم میلادی را از اشیای وقفی موجود در این موزه ذکر و خاطرنشان کرد: از ابتدای طرح آرامش بهاری تاکنون بیش از دو هزار و 300 نفر مسافر و گردشگر از موقوفه مدرسه شوکتیه و موزه وقف بیرجند بازدید کردند.

 

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: طرح آرامش بهاری عزاداری مدرسه معماری موزه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۲۲۴۱۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اقامتگاه ییلاقی پادشاهان قاجار و پهلوی اینجاست

همشهری: مجموعه سعدآباد که در گذشته اقامتگاه ییلاقی شاهان قاجار و پهلوی بوده، با سبک‌های معماری متفاوت از سنتی تا مدرن اروپایی و موزه‌های متنوع، در شمالی‌ترین قسمت شهر و در جوار کوهپایه‌های توچال و طبیعت سرسبز دربند قرار دارد. بجز تماشای موزه‌ها، کاخ ها و کوشک‌های تاریخی که در این مجموعه است، قدم زدن در میان باغی پردار و درخت و طبیعت زیبای سعدآباد هم خالی از لطف نیست.

جذابیت‌ها

- به‌دلیل همجواری با کوه‌های البرز و گلابدره حتی در فصل گرم سال هم هوای خنک و مطبوعی دارد.

- مجموعه سعدآباد شامل ۱۸ کاخ کوچک و بزرگ است که در میان باغی پردرخت و سرسبز قرار دارند.

- کاخ احمدشاهی، کاخ شهوند، کاخ شمس، کاخ اسود، کاخ سفید و...چند تا از کاخ‌های مجموعه هستند.

- چندین موزه تخصصی ازجمله موزه برادران امیدوار (کالسکه خانه سلطنتی سابق)، موزه آب، موزه اتومبیل‌های سلطنتی و موزه آلبوم‌ها و اسناد سلطنتی در این مجموعه دایر هستند.

نشانی: میدان تجریش، خیابان شهید جعفری، ضلع جنوبی میدان دربند

موقعیت: شمال تهران

نزدیک‌ترین ایستگاه مترو: تجریش

نزدیک‌ترین ایستگاه اتوبوس: تجریش

روزها و ساعت فعالیت: هر روز از ساعت ۹ تا ۱۹

ورودی: ۳۰ هزار تومان (بلیت بازدید از کاخ‌های سبز و ملت هر کدام ۳۰ هزار تومان و موزه‌های برادران امیدوار، نظامی، استاد فرشچیان، هنرهای زیبا، سلاح‌های دربار و ... هر کدام ۲۰ هزار تومان)

قدمت: دوره قاجار

مدت بازدید: بازدید از هر موزه مجموعه سعدآباد به طور متوسط بین ۴۵ تا ۶۰ دقیقه زمان نیاز دارد.

کد خبر 843794 منبع: روزنامه همشهری برچسب‌ها پهلوی سفر - گردشگری خبر مهم موزه تهران

دیگر خبرها

  • بازدیدشهردار تبریز از پروژه عظیم باغ موزه دفاع مقدس در پارک موزه شمیم پایداری تبریز
  • اقامتگاه ییلاقی پادشاهان قاجار و پهلوی اینجاست
  • بازدید رایگان از موزه تاریخ طبیعی زنجان
  • تخلف عرضه خارج از شبکه ۶۶ کیسه آرد خبازی در بیرجند
  • بازدید رایگان از موزه های سنندج در روز سنه
  • ۸۸ مدرسه شهرستان بیرجند دو نوبته است/نیاز به ۱۰۹ کلاس درس
  • (تصاویر) بازدید دیوید کامرون از موزه فرش ترکمنستان
  • جای خالی صالحی امیری در کمیته ملی المپیک
  • بازدید رایگان از موزه‌ها و اماکن تاریخی به مناسبت روز سنندج
  • موزه فسیل مراغه‌، گنجینه‌ای از مهره داران ارزشمند