Web Analytics Made Easy - Statcounter

چندی قبل ریل ماشین دودی دوره ناصرالدین شاه قاجار در خیابان مقابل امامزاده عبدالله شهر ری به دنبال انجام عملیات عمرانی شهرداری کشف شد،که در این فیلم ابعاد کامل نخستین خط تراموای تهران ۱۳۶ سال پیش به نمایش گذاشته می‌شود،راه‌آهنی که در دهه چهل تعطیل شد. ۰۶ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۰ اجتماعی خانواده و جوانان تهران نظرات - اخبار اجتماعی -

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، ماشین دودی نامی بود که در تهران قدیم به نخستین خط آهن ایران که میان تهران و شهر ری کشیده شده بود داده بودند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

علت این نامگذاری بخاری بود که از دودکش قطار آن خارج می‌شد.

قدیمی‌ترین شهر ایران «پایتخت» گردشگری قاره کهن شد/شهر ترشی با ارزانترین قالیچه‌‌های سنگین‌فتحعلی‌شاه با 99 فرزند و نوه سلام می‌کند + تصاویر

این راه‌آهن در سال 1261 /1883 میلادی ساخته شده بود و امتیاز آن را یک مهندس فرانسوی به نام "مسیو بواتال" به نمایندگی یک شرکت بلژیکی از ناصرالدین شاه گرفت. ماشین دودی را می‌توان در اصل نخستین خط تراموای تهران دانست.

ماشین دودی دو ایستگاه داشت. نقطه آغاز این خط نزدیک خیابان دروازه خراسان (میدان قیام و پارک کوثر فعلی) و نقطه پایانی جلوی در شاه عبدالعظیم در شهر ری بود. مردم به ایستگاه‌های ماشین دودی «گار» می‌گفتند که واژه فرانسوی برای ایستگاه است.

در آغاز هر بار به هنگام راه افتاده قطار، بچه‌ها سنگ و خس و خاشاک زیادی به ماشین دودی می‌زدند. این وسیله جدید مورد پذیرش مردم تهران واقع نشد در مدت کوتاهی با ورشکست شدن این شرکت بلژیکی، تراموا در تهران به بایگانی تاریخ سپرده شد.

 

در شروع کار ماشین دودی مردم کنجکاو تهران برای آشنایی با پدیده جدیدی که به شهرشان آمده بود دسته دسته به محل گارماشین که در واقع ایستگاه ماشین دودی بود می‌رفتند؛ ولی هیچ‌کس جرات و تمایل سوار شدن بر آن را نداشت، تا اینکه ناصرالدین شاه برای نخستین‌بار با گروه زیادی از مقامات مملکتی با ماشین دودی به شهرری مسافرت کرد و همین مسئله باعث تشویق مردم به استفاده از ماشین دودی شد، این راه‌آهن در دهه چهل تعطیل شد.

براین اساس در اسفند 1397 در پی انجام عملیات عمرانی شهرداری، در پیاده‌رو خیابانی در مقایل امامزاده عبدلله شهرری پایه‌های ریل ماشین دودی دوره قاجار به طول حدود 40 متر کشف شد.

 

در این رابطه محسن شیخ‌الاسلامی - معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران عنوان کرد: در پی انجام عملیات عمرانی شهرداری ری، در پیاده‌رو خیابان قرار گرفته در مجاورت امامزاده عبدلله شهرری، پایه‌های ریل ماشین دودی دوره قاجار به مساحت حدود 40 متر نمایان شد، بنابراین در نخستین قدم این مسیر و ریل‌های مشخص شده باید مرمت شوند و با کمک دستگاه‌هایی مانند شهرداری، ماشین دودی به صورت نمادین در کنار همان پایه قرار گیرد، چون ریل به دست آمده با ان ماشین هویت پیدا می‌کند.

800 سال دربه‌در یک بچه + تصاویرچرا فال حافظ حال آدمی را خوب می‌کند/ آرامگاهی که انتخاب اول گردشگران جهان است

وی با بیان اینکه اثر به دست آمده، هویت صنعتی و مدرنیته شدن تهران است، تاکید کرد: این نقطه می‌تواند بخشی از هویت حمل و نقل درون شهری منطقه نیز باشد.

شیخ‌الاسلامی با بیان اینکه نهادهای مانند مترو می‌توانند در هویت دادن به این منطقه دخیل باشند، افزود: این سازه قدمت صنعت حمل و نقل ریلی و درون شهری تهران را نشان می‌دهد که خود بخشی از هویت منطقه است، بنابراین باید حفظ شود، براین اساس نخستین قدم این است که آن پایه‌ها حفظ و ریل مرمت شود.

فیلم کشف دروازه 500ساله شاه طهماسب/آثار تمدنی زیرخاک تهران با اشیاء روی زمین پایتخت برابر شد+ تصاویرراز «گورستان‌های شماره‌» در اسرائیل، قبرهای 50 سانتی فلسطینی‌های بدون اندام

انتهای پیام/

R1014143/P/S2,18,25,1416/CT16 واژه های کاربردی مرتبط مترو متروی تهران شهرداری تهران گردشگری سازمان میراث فرهنگی

منبع: تسنیم

کلیدواژه: مترو متروی تهران شهرداری تهران گردشگری سازمان میراث فرهنگی مترو متروی تهران شهرداری تهران گردشگری سازمان میراث فرهنگی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۲۲۵۲۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نخستین آزمون رانندگی و اولین تهرانی که تصدیق رانندگی گرفت

همشهری آنلاین – حسن حسن‌زاده: در تهران نیز با ورود اتومبیل به خیابان‌های شهر در اواخر دوران قاجار، نخستین گواهینامه‌ها یا تصدیق‌های رانندگی صادر شد. «علیرضا زمانی» تهران‌پژوه، در این‌باره می‌گوید: «محمدناصر انشاء معروف به ناصرخان انشاء اولین ایرانی بود که با سفر به آمریکا گواهینامه رانندگی گرفت. او علاوه بر یادگیری رانندگی و اخذ گواهینامه، با مراحل و چگونگی برگزاری آزمون رانندگی نیز آشنا شد و پس از بازگشت به تهران به عنوان سرکاردان فنی نظمیه برای نخستین بار در تهران آزمون رانندگی گرفت و برای نخستین رانندگان تهرانی گواهینامه رانندگی صادر کرد.»

قصه‌های خواندنی تهران را اینجا دنبال کنید

با برگزاری نخستین آزمون‌های رانندگی در تهران، اولین تصدیق‌های رانندگی نیز صادر شد. زمانی می‌گوید: «نهمین روز از مرداد سال ۱۳۰۸ در تاریخ حمل و نقل خودرویی تهران روز منحصربه‌فردی است. در این روز «سیف‌الله خان» به اولین تهرانی تبدیل شد که در پایتخت گواهینامه یا تصدیق رانندگی گرفت.» در این گواهینامه تاریخی که روی آن عنوان «تصدیق‌نامه» درج شده، آمده است: « «بموجب این ورقه تصدیق می‌نماید که آقای سیف اله خان از تاریخ ۹ خرداد ماه ۱۳۰۷ تا تاریخ ۹ مرداد ۱۳۰۸ مرتبا با ادامه تحصیلات خود در موسسه اتومبیل‌رانی، دوره تحصیلات علمی و عملی اتومبیلرانی به اتمام رسانیده و از عهده امتحانات ۳ مرحله‌ای برآمده است.»

نخستین بانوان تهرانی که موفق به کسب تصدیق‌نامه شدند نیز در تهران قدیم ماجرای جالبی دارد. «شوکت الملوک جهانبانی» یکی از اولین بانوان تهرانی بود که در سال ۱۳۱۹ تصدیق‌نامه رانندگی گرفت. همان سال تنها ۴۶ زن تهرانی گواهینامه رانندگی داشتند اما این آمار در سال ۱۳۳۹ به ۴۴۲ نفر رسید.

پس از صدور نخستین گواهینامه رانندگی در تهران، ۱۰ سالی طول کشید تا نخستین آئین‌نامه راهنمایی و رانندگی به تصویب دادگستری برسد و فرآیند اخذ گواهینامه سر و شکل نظام‌مندتری به خود بگیرد. در این سال، شهربانی تهران گواهینامه‌های رانندگی را به صورت دفترچه هفت‌صفحه‌ای برای متقاضیان صادر کرد تا اینکه در سال ۱۳۴۰ گواهینامه دفترچه‌ای تک‌برگ که ۴ سال اعتبار داشت جایگزین آن شد.

کد خبر 848280 برچسب‌ها تاریخ - باستان‌ شناسی محله هویت شهری خبر مهم همشهری محله حمل و نقل شهری

دیگر خبرها

  • صادق خان برای سومین بار شهردار لندن شد
  • برگزاری لیگ قهرمانان بسکتبال آسیا با حضور شهرداری گرگان
  • شوفرهایی که خواننده شدند + فیلم
  • نخستین پیاده‌روی خانوادگی سال جدید شیرازی‌ها
  • برگزاری مراسم روز ملی شوراها/ ۱۰ درصد شهرهای استان اصفهان بدون شهردار اداره می‌شوند
  • استخر تورال قهرمان نخستین دوره رقابت‌های هندپلوی ارومیه شد
  • نخستین آزمون رانندگی و اولین تهرانی که تصدیق رانندگی گرفت
  • سرقت های سریالی قهرمان کشتی در تهران| نیما می گوید شکست عشقی خورد و ...
  • آمادگی برای مدیریت بارندگی در اهواز
  • خرید ماشین‌آلات برای شهرداری‌، نیازمند تخصیص اعتبار است