Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبکه خبر»
2024-05-08@13:43:27 GMT

سامانه فعال بارشی فردا از مرزهای شرقی خارج می شود

تاریخ انتشار: ۶ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۲۲۶۹۳۸

سامانه فعال بارشی فردا از مرزهای شرقی خارج می شود

مدیرکل پیش بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی: فردا (چهارشنبه) بیشتر نقاط کشور آسمان صاف و نیمه ابری خواهند داشت و بارش قابل توجهی نخواهیم داشت. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، احد وظیفه مدیرکل پیش بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی در ارتباط تلفنی با برنامه گفتگوی 18.30 شبکه خبر گفت: فردا قرار نیست سامانه ای وارد کشور شود و موج فعال در کشور فردا از مرزهای شرقی خارج می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 امشب خراسان شمالی، رضوی و غرب سمنان درگیر بارش هستند و سواحل شمالی کشور نیز بارشها ادامه خواهد داشت اما در استان گلستان مشکل جدی وجود ندارد.   او افزود: موج بارشی در زمان خروج از کشور ایران ضعیف تر می شود و در ادامه افغانستان و رشته کوه هیمالیا را تحت تاثیر قرار خواهد داد. این سامانه بیشتر در عراق و جنوب غرب ایران تاثیر گذار بوده است. قبل از ایران سامانه ضعیف بود در ایران تقویت شد و بعد از ایران نیز ضعیف تر خواهد شد.  فردا بارش های برف به صورت پراکنده در کردستان، آذربایجان شرقی و ارتفاعات البرز خواهد بود. بیشتر نقاط کشور فردا آسمان صاف و نیمه ابری خواهند داشت و بارش قابل توجهی نخواهیم داشت اما امشب جزایر جنوبی خلیج فارس تحت تاثیر بارش ها قرار خواهند داشت و بارش ها به صورت رگباری خواهد بود.
 وظیف همچنین درباره منبع بارش ها نیز گفت: سامانه های هواشناسی که اینگونه کشور را تحت تاثیر قرار می دهند مولفه های متفاوتی دارند. هوای گرم و سرد که وارد کشور می شوند تشکیل جبهه توده هوای گرم در برابر هوای سرد را تشکیمل می دهند که با توجه به گستردگی سامامه بارش ها به تدریج رگباری شد.
 او افزود: موجی که از شمال اروپا وارد خاورمیانه شد و در ادامه کشور ما را تحت تاثیر قرار داد و هوای گرمی که از روی اقیانوس هند و عبور از عربستان و دریای سرخ وارد فلات ایران می شوندکه در مواجه با کوه زاگرس و در اثر برخورد باهم موجب ابرهای باران زا و بارش ها به صورت تگرگ و ادامه دار شد.   او افزود: منبع بارش ها اقیانوس هند، دریای سرخ و بخش کمتری نیز از دریای مدیترانه است.  مدیرکل پیش بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی در ادامه از مردم درخواست کرد اطلاعات را از مراکز رسمی دریافت کنند و به شایعات فضای مجازی مبنی توجه نکنند.  احد وظیفه با تکذیب ورود موج جدید شدید بارشی به کشور گفت: باروری ابرها نیز در بارش های اخیر صحت ندارد.  او گفت: سامانه جدید بارشی یکشنبه از غرب و جنوب غرب وارد کشور خواهد شد و بارش های قابل توجهی را در غرب کشور شاهد خواهیم بود اما سامانه جدید از این سامانه ضعیف تر خواهد بود.

بهنام سعیدی سخنگوی سازمان مدیریت بحران کشور نیز گفت: با توجه به آخرین وضعیت جوی کشور شاهد بارش برف و باران و مه گرفتگی در استان های اردبیل، اصفهان، قم، مرکزی، لرستان، سمنان و همدان هستیم ، استان های آذربایجان شرقی و غربی شاهد مه گرفتگی و برای  استان های البرز، ایلام، خراسان شمالی و رضوی، زنجان، فارس، قزوین، مازندران، چهارمحال بختیاری، کردستان، کرمان، گلستان، بوشهر، تهران، سمنان، کهکیلویه و بویر احمد و یزد نیز هم اکنون بارش باران داریم.
 در تمام استان های نام برده شده بخصوص استان هایی که وقوع رگبار، رعد و برق و باران شدید داریم هشدار داده شده است و تمامی استانداران، فرمانداران، بخشداران و همه دستگاه های خدمات رسان و امدادی در حال آماده باش هستند. نیروهای مسلح آمادگی کامل برای امداد رسانی دارند و تمامی تجهیزات و امکانات لازم حتی بخش خصوصی آماده شده است. او در ادامه درباره هشدارها گفت: نکته بسیار مهم توصیه هایی است که از طریق مسئولین اطلاع رسانی می شود و مردم باید توجه کنند و به مناطق سیل خیز و مستعد سیلاب نزدیک نشوند.  انتظار می رود مردم به هشدارها توجه کنند و هشدارهای مسئولان را جدی بگیرند و از سفرهای غیرضرور پرهیز کنند و سفرها را تا حدامکان به تاخیر بیندازند و اطلاعات لازم را از پلیس راه و هواشناسی بگیرند. 
سعیدی درباره وظایف دستگاه های مسئول گفت: جلسات هماهنگی شورای مدریت بحران در کلیه استان ها با حضور استانداران و فرمانداران تشکیل شده است، کارگروه های تخصصی 14 گانه مدریت بحران در آمادگی کامل هستند. بسیج امکانات و آماده باش مسئولین و اطلاع رسانی به موقع موجب شد تلفات کمی در سیل مازندران و گلستان داشته باشیم.  او با تشکر از نیروهای مسلح، بسیج و انتظامی در امداد رسانی گفت: به محض اطلاع رسانی مردم باید سریع روستاها و اماکن در معرض خطر را تخلیه کنند. 
  سخنگوی سازمان مدیریت بحران کشور افزود: مسیل ها و بخش هایی که خطر زیادی دارد را مسدود می کنیم و از مردم نیز انتظار همکاری و همراهی داریم.  سعیدی درباره تمهیدات پیش بینی شده در تداوم بارش ها گفت: همه مرخصی های مسئولان لغو شده و همه در محل کار خود مشغول کار هستند. شخص وزیر کشور شخصا فرماندهی عملیاتی در استان گلستان را به عهده داشتند.
  رئیس سازمان مدیریت بحران کشور به صورت 24 ساعته در سازمان حضور دارند. بر اساس دستور رئیس جمهور تمام دستگاه ها و تجهیزات بسیج شده اند لذا از نظر تجهیزات و امکانات مشکلی وجود ندارد و این آماده باش تا عادی شدن وضعیت مناطق سیل زده ادامه خواهد داشت.  او در ادامه گفت: در چند روز گذشته که بیشتر استان ها شاهد سیل بودند، تمام 31 استان  متاثر از شرایط جوی بودند، تعداد 469 شهر روستا و محورهای کوهستانی امداد رسانی شدند. بیش از 110 هزار نفر از هموطنان امداد رسانی شدند. بیش از 37 هزار نفر اسکان اضطراری داده شدند و 101 نفر به مناطق امن انتقال یافتند.  در این مدت 2100 دستگاه خودرو که در برف و سیل گرفتار بودند رهاسازی شدند و به راه خود ادامه دادند. و بیش از 2200 باب منزل که دچار آبگرفتگی شده بودند تخلیه آب صورت گرفت. عوامل راهداری نیز مشغول بازگشایی راهها هستند اما برای بالابردن ضریب احتیاط و اطمینان نیز برخی راهها به وسیله پلیس راه مسدود شده است تا مشکلی برای مردم ایجاد نشود.
 سعیدی گفت: امکانات هلال احمر و دستگاه های امداد رسان در اختیار مردم مناطق درگیر سیل قرار می گیرد و فقط هلال احمر با شماره حساب 99999 مرجع و مسئول جمع آوری کمک های مردمی خواهند بود و شماره کمیته امداد نیز اعلام خواهد شد.
 او در ادامه گفت: باردیگر تاکید می کنیم تا حدامکان امروز و فردا از سفرهای غیرضرور پرهیز کنند.
 

منبع: شبکه خبر

کلیدواژه: سیل سیل امداد رسانی مدیریت بحران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irinn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبکه خبر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۲۲۶۹۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز سامانه جدید بارشی از امروز؛ آسیب به محصولات کشاورزان

به گزارش خبرگزاری مهر، امروز با ورود سامانه بارشی به کشور در استان‌های واقع در شمال غرب، غرب، جنوب غرب، برخی مناطق جنوب و مرکز ایران، استان‌های ساحلی دریای خزر و استان‌های قزوین، البرز و تهران رگبار، رعدوبرق، وزش باد شدید موقتی، برخی مناطق گردوخاک و در مناطق مستعد بارش تگرگ پیش‌بینی می‌شود.

امروز با ورود سامانه بارشی به کشور در استان‌های واقع در شمال غرب، غرب، جنوب غرب، برخی مناطق جنوب و مرکز ایران، استان‌های ساحلی دریای خزر و استان‌های قزوین، البرز و تهران رگبار، رعدوبرق، وزش باد شدید موقتی، برخی مناطق گردوخاک و در مناطق مستعد بارش تگرگ پیش‌بینی می‌شود.

فردا سه‌شنبه تا حدودی از شدت بارش‌ها در مناطق ذکر شده کاسته شده و علاوه بر این مناطق در شمال شرق نیز بارش روی می‌دهد. روزهای چهارشنبه و پنجشنبه در شمال غرب، سواحل شمالی، شمال شرق، ارتفاعات البرز مرکزی و بخش‌هایی از شرق و جنوب کشور بارش پیش‌بینی شده است.

امروز و فردا در استان‌های ساحلی دریای خزر و روزهای چهارشنبه و پنجشنبه در شمال شرق کشور کاهش دما روی می‌دهد. روز جمعه جو آرام همراه با افزایش نسبی دما در کشور روی می‌دهد. طی دو روز آینده نیز دریای خزر و خلیج‌فارس مواج هستند.

آسیب به محصولات کشاورزی

توصیه:

تسریع در شخم مزارع شالیزاری به کمک روان‌آب‌های سطحی موجود.

دادن کود سرک به مزارع گندم آبی و کلزا قبل از وقوع بارش در استان‌های شمال غربی.

عدم انجام آبیاری مزارع غلات جهت جلوگیری از ورس با توجه به پیش‌بینی وقوع باد شدید.

تسریع در برداشت مزارع غلات و کلزا آماده برداشت در استان‌های جنوبی و چغندرقند در خوزستان.

محافظت از دپوهای گندم و غلات برداشت شده در برابر بارش رگباری به‌ویژه در استان بوشهر.

خودداری از برداشت یونجه، نعنا و گل محمدی در استان فارس.

اجتناب از محلول‌پاشی و سمپاشی در مزارع و باغات با توجه به وقوع بارش‌ها.

آماده‌سازی زمین برای کشت محصولات کشاورزی بهاره (سیب زمینی و چغندرقند بهاره در استان لرستان و ذرت در استان البرز، سبزی و صیفی به خصوص سیب زمینی در مناطق سردسیر استان‌های شمال غربی).

زهکشی و پاکسازی مسیر آب باغات و مزارع با توجه به بارش‌ها، حفاظت از مزارع صیفی جات.

کنترل دما و رطوبت انبارها با توجه به افزایش رطوبت جهت جلوگیری از خسارت بیماری‌های قارچی، بسته نگهداشتن دریچه گلخانه‌ها در هنگام بارش و استحکام آنها در برابر باد شدید.

عدم استفاده از آب باران برای دام‌ها.

جلوگیری از نفوذ روان‌آب به داخل سالن‌ها.

پاکسازی، تنظیم و کنترل دریچه ورودی و خروجی آب استخرها.

خودداری دامداران و عشایر از عبور در ارتفاعات و انتقال دام‌ها به مکان سرپوشیده در هنگام وقوع بارش.

عایق‌بندی و محافظت از کندوها در مقابل بارش و باد شدید.

استحکام نهال‌های جوان در برابر باد شدید.

عدم تردد ماشین آلات کشاورزی و کمباین‌های برداشت غلات بر روی مزارع در موقع بارندگی.

کد خبر 6097791 زهره آقاجانی

دیگر خبرها

  • سامانه بارشی عصر فردا از گیلان خارج می‌شود
  • تداوم بارش‌ها در تهران و این مناطق تا جمعه | شدت بارش‌ها در ۲ استان ؛ هوا سردتر می‌شود | سامانه بارشی جدید در راه ایران
  • بارش‌ها برای چهارمحال‌ و بختیاری تا چهارشنبه ادامه خواهد داشت+فیلم
  • بارش‌ها تا فردا در سطح استان ادامه دارد
  • هواشناسی ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ورود سامانه بارشی جدید به ایران / هشدار بارش‌های شدید در ۱۷ استان
  • آغاز سامانه جدید بارشی از امروز؛ آسیب به محصولات کشاورزان
  • آغاز بارش باران در مناطق مختلف ایلام/بارش ها تا فردا ادامه دارد
  • بارش باران در خوزستان
  • بارش باران در اهواز
  • (ویدئو) ورود سامانه بارشی جدید به کشور از فردا (۱۷ اردیبهشت)