Web Analytics Made Easy - Statcounter

شعیب بهمن کارشناس منطقه آسیای مرکزی و قفقاز،  در گفت‌وگو با  خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان،  در رابطه با نشست‌هایی که در سال ١٣٩٧ برای رژیم حقوقی دریای خزر برگزار شد، توضیح داد: در سال گذشته نشست‌های زیادی در سطح کارشناس بین کشور‌های ساحلی برگزار شد که مهمترین آنها نشست در این رابطه نشست سران بود که در نهایت به پذیرش کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر منتهی و منتج شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی در ادامه افزود: قرار بر این است که این کنوانسیون پس از پذیرش در مجالس ۵ کشور ساحلی، به عنوان یک کنوانسیون بین دولتی قانونی و لازم الاجرا شود که اگر چنین اتفاقی بیفتد، تا حدود زیادی وضعیت رژیم حقوقی دریای خزر مشخص خواهد شد؛ بنابراین می‌توان گفت: از این لحاظ سال ١٣٩٧ برای سرنوشت دریای خزر سال مهمی بوده است.

بهمن در رابطه با نشست‌های کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر تاکید کرد: آخرین نشست در حدود ۶ ماه پیش در قزاقستان برگزار شد و نکته مهم این است که در این نشست سهم کشور‌های ساحلی از خزر مشخص نشد و صرفا قوانین و قواعدی برای اعمال حاکمیت و حدود نظمی مشخص شد که با اعمال آن‌ها می‌توان مواردی، چون آب‌های سرزمینی، فلات قاره، منطقه انحصاری ماهی گیری و... را تعیین کرد.

این کارشناس منطقه آسیای مرکزی و قفقاز، در رابطه با مرز بندی دریای خزر توضیح داد: تعیین حدود مرزی دریای خزر بر عهده مذاکرات دو جانبه و سه جانبه بین کشور‌های ساحلی و در واقع کشور‌هایی است که در مجاورت یکدیگر قرار دارند یا وضعیت سرزمینی آن‌ها بصورتی است که آب‌های مشترک با یکدیگر دارند؛ بنابراین از این حیث میتوان گفت: وضعیت حدود مرزی و تقسیم دریای خزر همچنان نامشخص مانده است؛ هر چند که در این حوزه هم در آینده مذاکرات متفاوتی صورت خواهد گرفت.

وی در رابطه با کانالی که دریای خزر را به دریای سیاه متصل می‌کند و تاثیرات زیست محیطی و منافع آن برای کشورمان گفت: در حال حاضر دریای خزر از طریق کانال ولگادن که از خاک روسیه می‌گذرد به دریای سیاه متصل است؛ این مسئله هم از لحاظ زیست محیطی میتواند تاثیرات قابل توجهی را داشته باشد؛ اما به نظر می‌رسد تصمیمی که گرفته شده مبنی بر اتصال دریای خزر به دریای سیاه جنبه اقتصادی داشته باشد.

بهمن در ادامه افزود: کشور‌های منطقه در تلاش هستند از طریق وصل کردن دریای خزر به دریای سیاه، بتوانند مبادلات و معادلات اقتصادی خود را با سهولت بیشتری انجام دهند. اگر چنین مسیری ایجاد شود راه دسترسی ایران به کشور‌های اروپایی هم آسان‌تر خواهد شد و از این حیث می‌تواند برای ایران امتیاز قابل توجهی داشته باشد، اما با این وجود ایجاد این کانال از نظر مباحث نظامی و امنیتی هم اهمیت پیدا می‌کند و باید مشخص شود که کشتی‌های نظامی و جنگی هم می‌توانند در این کانال تردد داشته باشند یا خیر.

این کارشناس منطقه آسیای مرکزی و قفقاز در پایان تاکید کرد: با توجه به موارد ذکر شده باید تمام جوانب ایجاد کانال ارتباطی بررسی شود و قاعدتاً ایران به عنوان کشوری که از دریای خزر سهم داشته و کشور ساحلی هست، نباید از دایره‌ی تصمیم گیری‌های اینچنینی خارج بماند؛ سایر کشور‌های ساحلی نیز نسبت به اقدامات مشابه ایران مانند انتقال خزر به سمنان، کشور‌های ساحلی سعی در اعمال نظر داشتند. در شرایط فعلی نیز در این رابطه باید جنبه‌های سیاسی، اقتصادی، نظامی، امنیتی و زیست محیطی موضوع بررسی شده و کاملا روشن شود تا بر مبنای نتایج آن موضع گیری کند؛ اما تا کنون چنین بررسی‌هایی صورت نگرفته و ایران هم موضع گیری خاصی نکرده است.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: خزر آسیای مرکزی و قفقاز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۲۲۷۲۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سومین دور مذاکرات مربوط به توافقنامه امنیتی آمریکا و اوکراین

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، گفتگوی هیأت های آمریکا و اوکراین پیرامون توافقنامه امنیتی بلندمدت میان دو کشور از امروز سه شنبه بار دیگر آغاز شد.

بر اساس اعلام این رسانه، وزارت امور خارجه آمریکا در این ارتباط خبر داد که هیأت های ایالات متحده و اوکراین در مورد ادامه مذاکرات بر سر توافقنامه امنیتی بلندمدت بین واشنگتن و کی یف گفتگو کردند.

این سومین دور از گفتگوهای امنیتی دو طرف به شمار می آید.

بر این اساس، مقامات اوکراینی و آمریکایی دور سوم گفتگوها را برای دست یابی به یک توافقنامه امنیتی دوجانبه نهایی بین دو کشور برگزار کردند.

در بیانیه صادره از سووی دفتر ریاست جمهوری اوکراین آمده است که طرفین در مورد متن پیش نویس توافقنامه امنیتی گفتگو کردند و به پیشرفت قابل توجهی نیز در تدوین مفاد اصلی سند دست یافتند.

گفتنی است که کی‌ یف چند توافقنامه امنیتی ۱۰ ساله با شماری از کشورهای عضو ناتو امضا کرده است. این توافقنامه‌ ها شامل حمایت بلندمدت از اوکراین در مقابل روسیه است.

کشورهای غربی از آغاز درگیری ها میان روسیه و اوکراین در فوریه ۲۰۲۲، صدها میلیارد دلار کمک به کی‌یف کمک کرده اند.

کد خبر 6093427

دیگر خبرها

  • حضور داور چهارمحالی در دوره دانش افزایی داوران لیگ برتر کشور
  • حضور داور چهارمحال و بختیاری در دوره دانش افزایی داوران لیگ برتر کشور
  • مذاکرات شهرداری قم با چینی‌ها برای خرید ۳ رام واگن مترو 
  • مذاکرات اطلاعاتی- امنیتی ترکیه و سومالی
  • سلاجقه: حدود ۶۰ میلیون متر مکعب از حقابه هیرمند رهاسازی شد
  • ماجرای قتل غزاله و اعدام آرمان؛ رابطه‌ای بی فرجام
  • برگزاری بیست و دومین نشست شورای عالی اتحادیه دانشگاه ها و مراکز پژوهشی ساحلی و دریایی
  • سومین دور مذاکرات مربوط به توافقنامه امنیتی آمریکا و اوکراین
  • احداث ۲۷ شهر جدید در نقاط ساحلی
  • نیمی از تارکین و بازماندگان از تحصیل ابتدایی آذربایجان‌غربی جذب شدند