Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-07@16:11:21 GMT

سیلاب 85 درصد ظرفیت سدهای خوزستان را پر کرد

تاریخ انتشار: ۷ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۲۲۸۷۶۷

سیلاب 85 درصد ظرفیت سدهای خوزستان را پر کرد

اهواز - ایرنا - معاون آب و آبفای وزارت نیرو با بیان اینکه سیلاب اخیر در خوزستان مدیریت شده است گفت: سیلاب ها 85 درصد از ظرفیت سدها و بیش از 80 درصد تالاب هورالعظیم را پرآب کرده است.

به گزارش ایرنا قاسم تقی زاده خامسی شامگاه سه شنبه در بازدید از مرکز دیسپاچینگ سازمان آب و برق خوزستان در جمع خبرنگاران گفت: امروز به اتفاق یک هیات کارشناسی از طرف وزارت نیرو شرایط حوزه آبریز کرخه تا دایک مرزی عراق (هورالعظیم) بررسی و ورودی و خروجی سدها مانیتور شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی با اشاره به ثبت مقادیر بالای ورودی به سدهای خوزستان تا صبح امروز، افزود: در سد کرخه ورودی سیلابی تا میزان هفت هزار مترمکعب برثانیه افزایش یافت که خوشبختانه با مدیریت و رصد کردن، اکنون این ورودی ها کاهش یافته و توانستیم ذخیره سدها را حفظ کنیم.
تقی زاده خامسی اظهار داشت: در حال حاضر 85 درصد از ظرفیت سدهای خوزستان پرآب است و توانستیم بخشی از سیلاب خوزستان را به هورالعظیم هدایت کنیم به طوری که اکنون بیش از 80 درصد این تالاب آبدار است.
به گفته وی طبق پیش بینی ها بارندگی هفته آینده ضعیف تر است و امیدواریم بتوانیم آن را نیز مدیریت کنیم.

*سیلاب سه روز دیگر فروکش می کند
مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان همچنین در این بازدید، با بیان اینکه افزایش دبی کارون در اهواز مشکل ساز نخواهد بود، گفت: سیلاب در رودخانه کارون در مقطع اهواز تا سه روز آینده فروکش می کند.
فرهاد ایزدجو پیش بینی افزایش دبی کارون در اهواز را تا 2 هزار و 400 مترمکعب برثانیه دانست و افزود: طبق پیش بینی هاا فردا دبی 2 هزار و 100 مترمکعب برثانیه را در کارون در مقطع اهواز خواهیم داشت که با تمهیداتی که صورت گرفته این مساله مشکل ساز نخواهد بود و تنها بخش هایی از پارک ها و جاده های ساحلی دچار آبگرفتگی می شود.
وی با اشاره به استحکام بخشی سیل بند روستاهای بالادست و پایین دست شهرستان اهواز، اظهار داشت: کانال سیلاب بر «بحره» در جنوب اهواز در حال آماده سازی است تا بخشی از سیلاب کارون را به تالاب شادگان منتقل کند.
ایزدجو همچنین گفت: در چند روز گذشته شرایط سیلابی خاصی را در همه حوزه های آبریز خوزستان شاهد بودیم که با پیش بینی و رصد شبانه روزی توسط همکاران ما در مرکز دیسپاچینگ سازمان آب و برق در سه شیفت کاری، مدیریت بسیار خوبی انجام شد.
وی افزود: با بررسی شرایط و تنگناها در نقاط مختلف رودخانه های استان، توانستیم بخش زیادی از سیلاب ها را در مخازن سدها مهار کنیم و شرایط خوبی در پایین دست داشته باشیم.
ایزدجو اضافه کرد: پیش بینی می شود از فردا در سدهای استان دبی ها شاهد کاهش تدریجی دبی های سیلابی باشیم.
تقی زاده خامسی، معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا در اولین برنامه سفر خود به خوزستان، امروز در سالن جلسات بوستان اهواز، در نشستی با مدیرعامل و مدیران ارشد سازمان آب و برق خوزستان، برای برنامه ریزی مدیریت سیلاب استان حضور یافت.
شرکت در شورای مدیریت بحران خوزستان در سالن جلسات استانداری و بازدید از حوضه آبریز کرخه در دشت آزادگان از دیگر برنامه‌های سفر معاون وزیر نیرو به استان بوده است.
ستاد بحران خوزستان از سوم فروردین نسبت به احتمال وقوع سیلاب در همه رودخانه های استان هشدار داده و سازمان آب و برق خوزستان نیز گفته است که تعدادی از روستاهای شهرستان های اهواز، دزفول، شوشتر، شوش، دشت آزادگان و هویزه شرایط حساس تری را تجربه می کنند.
طی 2 موج سیلابی در 48 ساعت گذشته، 1.5 میلیارد مترمکعب آب وارد مخازن سدهای خوزستان شده است.
9754/6064

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اقتصاد سيلاب معاون وزير نيرو تقي زاده خامسي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۲۲۸۷۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۸ سد کردستان سرریز شد

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان کردستان گفت: در پی بارش‌های مناسب اخیر، سدهای قشلاق و آزاد سنندج - عباس‌آباد و سبدلو بانه - زیویه کامیاران - زریوار و گاران مریوان- چراغ ویس سقز سرریز کرده‌اند. - اخبار استانها -

آرش آریانژاد در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در سنندج با اشاره به اینکه در پی بارش‌های مناسب اخیر، حجم ذخیره آب مخازن سدهای استان کردستان به 72 درصد رسید، اظهار داشت: تاکنون 8 سد در کردستان سرریز شده و برای روزهای آینده نیز هواشناسی استان هشدار سطح نارنجی اعلام کرده است.

وی افزود: تاکنون سدهای قشلاق و آزاد سنندج - عباس‌آباد و سبدلو بانه - زیویه کامیاران - زریوار و گاران مریوان-  چراغ ویس سقز سرریز کرده‌اند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان کردستان با بیان اینکه در پی بارش‌های اخیر، حجم آب از 71 درصد به 72 درصد رسید، افزود: حجم آب ذخیره پشت سدهای استان نسبت به مدت مشابه سال گذشته 10 درصد افزایش داشته است. هم‌اکنون دو سد آزاد و قشلاق 100 درصد پر شده است.

وی با اشاره به اینکه از ابتدای سال آبی جاری 420 میلیمتر، متوسط بارندگی استان بوده، خاطرنشان کرد: در شهرستان مریوان با حدود 1000 میلیمتر و بانه با 800 میلیمتر بیشترین میزان دریافت نزولات آسمانی را شاهد بوده‌ایم.

آریانژاد بیان کرد: با توجه به رواناب‌های خوبی که در سال آبی جاری به مخازن سدهای استان جاری شده، این امر منجر به سرریز 8 سد در کردستان گردید.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان به سامانه جدید بارشی که از امروز وارد استان می‌شود، اشاره کرد و گفت: نظر به اعلام هشدار سطح نارنجی سازمان هواشناسی برای روزهای امروز دوشنبه 17 و سه‌شنبه 18 اردیبهشت ماه سال جاری، سیلابی شدن مسیل‌ها و رودخانه‌ها پیش‌بینی شده است، توصیه می‌شود شهروندان از توقف و اتراق در حاشیه رودخانه و مخازن سدهای کردستان اکیداً خودداری کنند.

انتهای پیام/481/

دیگر خبرها

  • ۷۱ درصد از حجم سدهای آذربایجان‌غربی پر آب است
  • ۸ سد کردستان سرریز شد
  • بارش باران در اهواز
  • تیم تراکتور امروز در اهواز به میدان می‌رود
  • پرشدگی سدها به ۶۵درصد رسید
  • پرشدگی ۸۱ درصدی سدهای خوزستان با بارش های اخیر
  • ۶۵ درصد ظرفیت سدهای کرمانشاه پُر شد
  • آبگیری ۸۱ درصد کل مخازن سدهای خوزستان
  • سیلاب‌های خوزستان با مدیریت سدها مهار شد/ ذخیره سدها به 81 درصد رسید
  • ۸۱ درصد مخازن سدهای خوزستان پر شد/ آخرین وضعیت سد دز