Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایران بر اساس اعلام سازمان زمین‌شناسی آمریکا (USGS)، از حیث برخورداری از ظرفیت‌های اکتشافی، پس از عراق و روسیه در رتبه سوم جهان قرار گرفته است. در این میان، پس از انقلاب اسلامی در مجموع ۶۵ میدان نفتی و گازی در ایران کشف شده و در تازه‌ ترین خبر اکتشافی نیز وزیر نفت به تازگی از کشف نفت در جزیره مینو برای نخستین بار خبر داد و اعلام کرد که نفت کشف‌شده از نوع سبک و شیرین است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بیژن زنگنه، چندی پیش در یک نشست خبری از افزایش ذخایر قابل استحصال خبر داد و گفت: در سال ۱۳۵۷ مجموع ذخایر قابل استحصال ٨٨ میلیارد بشکه بوده و با این‌که طی ۴٠ سال، ۵٠ میلیارد بشکه برداشت داشته‌ایم، میزان ذخایر در حال حاضر ١۶٠ میلیارد بشکه نفت خام است. در این راستا، طبق آماری که از سوی شرکت ملی نفت ایران منتشر شده، مقدار ذخایر قابل برداشت هیدروکربور مایع (نفت خام، میعانات و مایعات گازی) بالغ بر ۱۶۰.۱۲ میلیارد بشکه و ذخایر قابل برداشت گاز طبیعی ۳۳.۳۳ تریلیون مترمکعب است که این میزان ذخایر، ایران را در جایگاه یکی از بزرگ‌ترین کشورهای تامین‌کننده انرژی در جهان قرار داده است.

سرعت جایگزینی اکتشاف نسبت به نفت و گاز تولید شده در ایران، در دو دهه گذشته مطلوب بوده، به‌طوری که در این مدت، در حوزه گاز، به ازای هر ۱۰۰ واحدی که تولید شده، ۱۸۰ واحد جایگزین شده است. همچنین ۷۰ درصد نفت تولید شده در این ۲۰ سال نیز با اکتشافات جایگزین شده است. تاکنون حدود ۶۰ درصد پهنه ایران تحت مطالعات اکتشافی قرار گرفته و ضریب موفقیت چاه‌های اکتشافی (تعداد چاه‌های موفق نسبت به تعداد چاه‌های حفر شده) حدود ۶۰ درصد است.

البته این آمار در حالی اعلام شده است که به گفته کارشناسان، اگر کشفیات جدید در لایه‌های ماسه‌ای برای نفت و گاز و هیدرات‌های گازی را به بخشی از منابع اضافه کنیم، ممکن است ایران در ذخایر نفتی هم در جایگاه نخست دنیا قرار بگیرد و بر آمار مذکور افزوده شود.

منبع: انرژی امروز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت energytoday.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «انرژی امروز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۲۳۱۴۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

منطقه ۱۷ تهران در وضعیت نارنجی قرار گرفت

به گزارش «تابناک» به نقل از ایرنا، شاخص لحظه‌ای کیفیت هوای تهران امروز /سه‌شنبه/ بر روی عدد ۶۵ قرار گرفته تا همچنان روند سلامت بر هوای تهران ادامه داشته باشد ضمن اینکه در ۲۴ ساعت گذشته نیز میانگین شاخص کیفیت هوای پایتخت روی عدد ۶۴ (قابل قبول) قرار داشت.

از ابتدای امسال تاکنون، پایتخت نشینان پنج روز هوای پاک و ۴۳ روز هم هوای سالم استنشاق کرده‌اند.

همچنین بر اساس اطلاعات از ایستگاه‌های سنجش کیفیت هوای شهر تهران تنها در ایستگاه پارک سلامت (منطقه ۱۷) در وضعیت نارنجی (آلوده برای گروه سنی حساس) است و مناطق دیگر در وضعیت سالم (قابل قبول) قرار دارد.

سال گذشته و براساس روز شمار شاخص آلودگی در مجموع ۱۰ روز هوای پاک، ۲۳۶ روز هوای قابل قبول، ۱۰۷ روز هوای ناسالم برای گروه‌های حساس و ۱۲ روز هوای ناسالم برای تمامی گروه‌ها در پرونده شاخص آلودگی هوای پایتخت ثبت شده است.

به گزارش ایرنا، شاخص کیفیت هوا (AQI) به پنج دسته اصلی تقسیم‌بندی می‌شود. بر اساس این تقسیم‌بندی از عدد صفر تا ۵۰ هوا «پاک»، از ۵۱ تا ۱۰۰ هوا «قابل قبول یا متوسط»، از ۱۰۱ تا ۱۵۰ هوا «ناسالم برای گروه‌های حساس»، از ۱۵۱ تا ۲۰۰ هوا «ناسالم»، از ۲۰۱ تا ۳۰۰ هوا «بسیار ناسالم» و از ۳۰۱ تا ۵۰۰ شرایط کیفی هوا «خطرناک» است.

دیگر خبرها

  • اعلام وضعیت قرمز در این دو شهر
  • منطقه ۱۷ تهران در وضعیت نارنجی قرار گرفت
  • آخرین وضعیت پُرشدگی سد‌ها بعد از بارش‌های اخیر
  • لیتیوم را خام‌فروشی نمی‌کنیم / لیتیوم می‌تواند صنعت استان را به نحو چشمگیری ارتقا دهد
  • وضعیت هوای پایتخت چگونه است؟
  • هوای کلانشهر اصفهان قابل‌قبول است
  • کیفیت هوای پایتخت در وضعیت قابل قبول است
  • وضعیت هوای پایتخت امروز چطور است؟
  • آخرین وضعیت کیفیت هوای پایتخت
  • وضعیت هوای تهران قابل قبول است