Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-04-28@01:17:59 GMT

بار فرهنگی آثار موسیقایی مورد توجه قرار گیرد

تاریخ انتشار: ۷ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۲۳۱۷۴۵

بار فرهنگی آثار موسیقایی مورد توجه قرار گیرد

«کپی رایت»، به عنوان نوعی حفاظت قانونی از آثار ادبی، علمی و هنری است، ولی این مسأله مهم غالباً در فضای فعالیت موسیقایی کشورمان نادیده گرفته شده، البته چندسالی است بحث پیوستن ایران به قانون کپی رایت در کشور مطرح می‌شود، اما این مسئله هنوز بی‌نتیجه مانده است. در این زمینه با کیوان ساکت از جمله هنرمندانی که به اخلاق‌مداری در هنر باور دارد به بررسی برخی مشکلات حوزه موسیقی پرداخته‌ایم که شرح آن در زیر آمده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

کیوان ساکت، نوازنده و آهنگساز موسیقی ایرانی در گفت‌وگو با ایکنا با بیان اینکه طبعاً هنری می‌تواند ماندگار باشد که انسان‌ساز و اخلاق‌مدار باشد، گفت: امروزه قانون کپی‌رایت به‌منظور حفظ حقوق مادی و معنوی به وجود‌آورندگان آثار هنری می‌تواند در راه رشد و ارتقاء و بالا بردن کیفیت آثار هنری نقش بسزایی داشته باشد، یعنی یک هنرمند می‌تواند با آفرینش یک اثر هنری در صورتی که مورد قبول جامعه قرار گیرد، مدت طولانی از مزایای مادی و معنوی هنر و آفریده خویش استفاده کند.

وی اظهار کرد: هنرمندان معاصر ایران به جای اینکه برای تأمین معاش خود با سرعت زیاد به ساختن آثاری که رفته رفته از کیفیت هنری آنها کاسته می‌شود بپردازند با وجود قانون کپی‌رایت و رعایت آن می‌توانند سال‌ها با یک اثر هنری به شایستگی زندگی مادی خود را تأمین کنند و همچنین تلاش کنند که آثار ماندگار دیگری را به وجود آورند، زیرا به وجود آوردن یک اثر هنری نیاز به این دارد که ظرفیت و پیمانه روحی و احساسی هنرمند پر شود و هنرمند برای ساختن آثار دیگر پرانگیزه شود.

ساکت گفت: وقتی کپی‌رایت رعایت نمی‌شود، هنرمند مجبور می‌شود آثارش را به قیمت بسیار نازل‌تری ارائه کند و خیلی از مردم هم به جای خرید آثار، آن را به صورت رایگان دانلود و تهیه می‌کنند، اسپانسر نیز رغبتی برای خرید اثر و توزیع آن از خود نشان نمی‌دهد، بنابر این کاملاً واضح است که کپی رایت چه میزان می‌تواند در ارتقا و پیشبرد فرهنگی جامعه به فراخور خود مفید واقع شود.

وی با بیان اینکه بدون تردید هیچ منطق و عقل سلیمی نیست که کپی‌رایت را رد کند، افزود: از سال 1384 تاکنون این قانون رعایت نشده و هیچکس به ویژه دستگاه‌های دولتی خود را ملزم به رعایت این قانون نمی‌دانند، قانونی که هم به فرهنگ جامعه و هم به تولید آثار با ارزش هنری بسیار کمک می‌کند، بنابر این باید از دستگاه‌های ذی‌ربط بخواهیم که کپی‌رایت را رعایت کنند و آنها که خلاف می‌کنند مورد پیگرد قانونی قرار بگیرند. بخش مهمی از این وظیفه برعهده متولیان هنر است که کاری کنند که این قانون رعایت شود.

این هنرمند که با نوازندگی تار و سه‌تار توانسته فضای جدیدی را برای موسیقی ایرانی به ارمغان آورد، معتقد است که به هر حال جامعه دچار یک سرگشتگی و یک گمشدگی هویت و یک فقر مادی فرهنگی شده که همه این‌ها دست به دست هم داده و در موسیقی هم اثر خود را گذاشته است، متأسفانه هنرمندانی که سرشناس هستند و انتظار کار هنری با کیفیت فاخر از آنها می‌رود، کار بسیار نازل انجام می‌دهند و البته نقش جامعه هم در این زمینه بی تأثیر نیست.

وی در رابطه با جایگاه موسیقی در صدا و سیما اظهار کرد: باید در صدا و سیما خانه‌تکانی اساتید صورت پذیرد و تهیه‌کنندگان و مدیران شبکه‌ها به طور جدی در زمینه موسیقی شناخت ابتدایی پیدا کنند، زیرا موسیقی، هنری است که در تربیت جامعه و شنونده اثرگذار است و وقتی یک اثر موسیقایی پخش می‌شود که از لحاظ هنری بار فرهنگی ندارد، در از بین بردن و کمرنگ کردن اخلاقیات و معرفت در جامعه بسیار تأثیرگذار است.

ساکت در پایان به دوره طلایی موسیقی ایران اشاره کرد و گفت: موسیقی ایران از سال‌های گذشته تاکنون افت‌و‌خیزهای زیادی را طی کرده است، در دوره‌ای کمرنگ تر و در دوره‌هایی هم توانسته بسیار توانمند به حیات معنوی خود در پرتو تلاش‌های هنرمندان بزرگی مانند استاد علینقی وزیری، روح‌‌ا... خالقی، ابوالحسن صبا و اساتید معاصر حسین دهلوی،‌ علی تجویدی، همایون خرم و‌... ادامه بدهد.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: کیوان ساکت کپی رایت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۲۳۱۷۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افتتاحیه نمایشگاه «در ستایش سعدی» در موزه خوشنویسی ایران

به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، عصر روز جمعه ۷ اردیبهشت‌ ماه نمایشگاه آثار هنر‌های تجسمی، نگارگری، خوشنویسی گرافیک و هنر‌های ایرانی اسلامی به مناسبت بزرگداشت شیخ اجل سعدی شیرازی، شاعر نامدار ایرانی افتتاح شد.

در این نمایشگاه که با حضور هنرمندان و هنردوستان افتتاح شد، بیش از ۱۸۰ اثر ارائه شده است.



محمدخراسانی‌زاده مدیرکل هنر‌های تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مهدی مذهبی مدیر عامل سازمان زیباسازی، محمد زرویی نصرآباد سرپرست مرکز هنر‌های تجسمی حوزه هنری و تنی چند از مدیران شهری و اساتید به نام هنری و خوشنویسی در افتتاحیه شرکت کرده و نظاره‌گر آثار بی‌بدیل هنری در ستایش استاد سخن سعدی قرار گرفتند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • افتتاحیه نمایشگاه «در ستایش سعدی» در موزه خوشنویسی ایران
  • فارس و بوشهر زیر ذره‌بین دفتر موسیقی رفتند
  • مشکلات موسیقی استان‌های فارس و بوشهر بررسی می‌شود
  • هنر‌های قرآنی از منظر میراث فرهنگی حائز اهمیت است
  • ساز هنرمندان جنوب کرمان بر سکوهای بین‌المللی کوک می‌شود
  • «نئوتنالیتی» شنیدنی شد/ انتشار مجموعه «قاوال مکتبی»
  • مرحله استانی دومین جشنواره سرود فجر بسیج در بوشهر برگزار شد
  • راهیابی هنرمندان چهارمحال و بختیاری به جشنواره ملی موسیقی خلیج فارس
  • اعلام فراخوان جایزه ملی داستان و بازآفرینی در اصفهان
  • از دلنوشته غم‌انگیز آقای پژوهشگر تا قصه یک پل موسیقایی در روسیه!