Web Analytics Made Easy - Statcounter

تابستان سالی که گذشت با درگذشت هنرمندان نام آشنایی چون عزت الله انتطامی، ضیاءالدین دری، حسین عرفانی، سعید کنگرانی و عطاالله صفرپور همراه شد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، پیش از این در گزارش سینماگران درگذشته در بهار ۹۷ به فعالان حوزه سینما پرداختیم که در فصل آغازین سال گذشته به دیار باقی شتافتند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آن چه در پی می آید نگاهی است به سینماگران فوت شده در تابستان سالی که گذشت.  

 

عزت الله انتظامی

«آقای بازیگر» توصیفی مناسب برای بازیگری بود که نماد بازیگری در تاتر و سینمای ایران بود. چنان که «ژان کلود کریر» در مقدمه کتابی درباره عزت الله انتظامی در یادداشتی با عنوان «انتظامی، یک شمایل» نوشت:

 

عزت انتظامی آن دم را داشت، انگار بازیگری در خون او بود. از زمانی که با «گاو» مهرجویی بیش از پیش دیده شد و نخستین جایزه بازیگری بین المللی را برای سینمای ایران به ارمغان آورد(جایزه هوگو نقره ای برای بهترین بازیگر مرد جشنواره بین المللی فیلم شیکاگو) تا وقتی به میانسالی و کهنسالی رسید همواره آن دم را همراه خود داشت.

 

انتظامی اما در توصیف خود تنها می گفت: من عزتم، بچه سنگلج.

 

«آقای بازیگر» که متولد سال ۱۳۰۳ بود، در ۲۶ مردادماه سال ۹۷ در ۹۴ سالگی درگذشت.

 

ضیاالدین دری

«ضیاالدین دری» نیز همان روزی درگذشت که عزت الله انتظامی. کارگردان «کیف انگلیسی» که همین یک سریال برای ماندگاری اش در اذهان عمومی کافی بود، در مردادماه سال گذشته به خاطر مشکل کبد برای پیوند به شیراز رفت اما پیوند او با موفقیت همراه نشد.

 

دری که در دهه اخیر تلاش فراوانی برای به ثمر رساندن سریال «کلاه پهلوی» به خرج داد بالاخره پس از سال ها فراز و فرود توانست آن را روانه تلویزیون کند، سریالی که البته محبوبیت کیف انگلیسی را نزد مردم نیافت اما همه این ها از علاقه دری به تاریخ معاصر ایران کم نمی کند.

 

حسین عرفانی

«حسین عرفانی» برای تماشاگران تلویزیون هنرمندی آشنا بود. هم با صدای ماندگارش در دوبله فیلم ها و سریال های خارجی و هم با برنامه هایی که در تلویزیون اجرا می کرد. اما شاید کمتر کسی بداند که عرفانی پیش از این که به  صورت حرفه ای وارد کار دوبله شود تاتر کار می کرد.

 

این دوبلور باسابقه که پنج دهه در این زمینه فعال بود صدای بازیگران مهمی چون همفری بوگارت، کلارک گیبل، مارلون براندو، سامویل ال جکسون و مورگان فریمن را برای مخاطب ایرانی ماندگار کرد. اما شاید مخاطبان ایرانی بیش از هر بازیگر دیگر صدای او را با فیلم های آرنولد شوارتزنگر به یاد داشته باشند، چرا که عرفانی مدیریت دوبلاژ بسیاری از آثاز این بازیگر را بر عهده داشت.

 

اما نکته جالب توجه دیگر درباره عرفانی، همراهی همسرش شهلا ناظریان با او در دوبله و اجرای تلویزیونی بود به طوری که در دوبله بسیاری از آثار این دو  گویندگی نقش اول مرد و زن را برعهده داشتند.

 

حسین عرفانی ۲۱ شهریورماه ۹۷ وقتی به خاطر سرطان در بیمارستان بستری بود، درگذشت.

 

سعید کنگرانی

«سعید کنگرانی» از آن دست بازیگران توانایی بود که شرایط با او برای ماندن او در اوج بازیگری و شهرت همراهی نکرد. وقتی از نوجوانی در «تاتر شهرقصه» حضور داشت و در رضا موتوری بازی کرد زمینه برای بازی او در «دایره مینا» داریوش مهرجویی فراهم شد. پس از آن نیز در سرایدار بازی کرد تا برسد به ناصر تقوایی و  بازی در نقش «سعید» دایی جان ناپلون. به هرروی همه این ها از کنگرانی ستاره سینما ساخت اما پس از آن شرایط جور دیگری رقم خورد و این بازیگر از اوج خود فاصله گرفت.

 

کنگرانی پس از پیروزی انقلاب نیز در چند فیلم سینمایی بازی کرد اما در سال های بعد از ایران مهاجرت کرد تا این که در نهایت پس از بازگشت به ایران در فیلم «ازدواج به سبک ایرانی» حسن فتحی بازی کند.

 

سریال «رقص روی شیشه» در شبکه نمایش خانگی پایان بخش فعالیت سینمایی این بازیگر بود. سعید کنگرانی در ۲۳ شهریور ماه سال گذشته در شصت و سه سالگی درگذشت.

 

عطاالله صفرپور

آن ها که سریال «پایتخت» را دنبال می کنند، احتمالا «مرده شور» بامزه آغاز سری چهارم سریال را به خاطر دارند. البته «عطاالله صفرپور» پیش از آن در پایتخت یک هم حضور داشت و به عنوان آخرین حضور سینمایی تلویزیونی در سریال «گلشیفته» بهروز شعیبی هم بازی کرد.

 

بازیگر گرگانی اما بیش از آن که با این سریال ها برای مخاطب عام شناخته شده باشد برای اهالی تاتر آشنا بود، تا آن جا که می توان او را از برجسته ترین سیاه بازان نمایش ایرانی دانست.

 

صفرپور که از سال های ابتدای دهه ۳۰ وارد تاتر شد، با وجود این که بیش از پنجاه تاتر بازی کرد، بیشتر فعالیت خود را بر نمایش های روحوضی و سیاه بازی(نمایش ایرانی) متمرکز کرد.

 

این بازیگر ۱۰ شهریور سال ۹۷ درگذشت و در زادگاهش به خاک سپرده شد.

پایان پیام/14

منبع: شبستان

کلیدواژه: سیل خسارت سیل بارندگی و سیلاب خبرگزاری شبستان شیراز سیلاب سیل شیراز خسارت سیلاب سیل گلستان مسافران نوروزی حسین عرفانی سیدضیاءالدین دری عزت الله انتظامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۲۳۳۱۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آهنگ جدید فرزاد فرزین برای سریالی که خودش بازیگر آن است | ویدئو

به گزارش همشهری آنلاین، سریال «قطب شمال» به کارگردانی امین محمودی یکتا و با حضور چهره‌هایی نظیر فرزاد فرزین، آناهیتا درگاهی، امیرحسین فتحی، نازنین بیاتی، فرزاد حسنی، عباس جمشیدی فر، شهرام قائدی، نگار فروزنده، انتشار خود را از شبکه نمایش خانگی آغاز کرده است.

داستان این سریال با اقتباس از رمان کنت مونت کریستو اثر جاودانه الکساندر دوما نویسنده فرانسوی؛ روایتی از زندگی همایون و ارغوان است که در آستانه ازدواج، قربانی خیانتی هولناک می‌شوند. همایون پشت دیوارهای زندان برای انتقام از سامان لحظه‌شماری می کند که مرگ از راه می‌رسد...»

فرزاد فرزین علاوه بر بازیگری به عنوان خواننده، آهنگساز و ترانه‌سرای تیتراژ هم در این سریال حضور دارد.

کد خبر 847370 برچسب‌ها خبر مهم موسیقی - چهره - ساز - آلبوم - اجرا فیلم و سریال ایرانی سینمای ایران

دیگر خبرها

  • دلایل حذف یک سریال از پلتفرم‌های ایرانی
  • دلایل حذف یک سریال از پلتفرم‌ها ایرانی
  • آهنگ جدید فرزاد فرزین برای سریالی که خودش بازیگر آن است
  • تکریم چهره ماندگار فلسفه و عرفان در شیراز
  • برای کار التماس نمی‌‌کنم
  • آهنگ جدید فرزاد فرزین برای سریالی که خودش بازیگر آن است | ویدئو
  • عکس | واکنش بازیگر نقش روناک به قسمت آخر سریال نون خ
  • عکس| واکنش بازیگر روناک به قسمت آخر سریال نون خ
  • مجید و آقا معلم قصه‌های مجید پس از ۳۴ سال
  • گفتگو با نویسنده و بازیگر نمایش‌های طنز رادیو