Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آفتاب»
2024-05-02@23:30:16 GMT

در سفر به خراسان جنوبی حتما کف بخورید

تاریخ انتشار: ۷ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۲۳۴۴۷۲

کَفبیخ یا کَف زَنی یک نوع شیرینی و دسر سنتی و قدیمی در خراسان است. آفتاب‌‌نیوز :  مردم کویری از گذشته‌های دور با استفاده از گیاهان طبیعت خوراکی‌های سالمی درست می‌کردند.
در خراسان جنوبی نوعی خوراکی سنتی درست می‌شود که مردم آن را به نام بستنی خراسان جنوبی می‌شناسند. کَفبیخ یا کَف زَنی یک نوع شیرینی و دسر سنتی و قدیمی در خراسان است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


این خوراکی برای معده خاصیت درمانی دارد که برای تهیه آن زمان زیادی صرف می‌شود و ماده اصلی این شرینی ریشه گیاه چوبک است که در خراسان به آن بیخ می‌گویند و دارای خواص پزشکی است.
بیخ را چند بار در آب می‌جوشانند و آب آن را عوض می‌کنند تا تلخی‌اش گرفته شود و پس از سرد شدن آب را در ظرف سفالی بزرگی مرسوم به تغار ریخته و با ترکه‌ای از درخت گز یا انار آن را هم می‌زنند تا کف کند.
زمانی که کف سفت شد روی آن را مقداری شیره انگور و مغز خشکبار مانند بادام، پسته، تخم رازیانه می‌ریزند سپس میل می‌کنند.
تهیه شیرینی کفبیخ یا کف زنی یکی از آیین‌های شب چله در منطقه جغرافیایی قهستان و خراسان قدیم به خصوص قاین (پایتخت ایالت قهستان قدیم)است.
این دسر قدیمی بیشتر برای مراسم‌های جشن خانوادگی و دورهمی و چراغانی‌های دوستانه و به ویژه برای جشن شب یلدا به کار می‌رود. 
این رسم امروزه هنوز در جنوب خراسان و شهرستان قاین و منطقه قائنات رایج است و در زمان نوروز که خراسان جنوبی مملو از گردشگر می‌شود در اکثر نقاط استان در مناطق گردشگری این شیرینی قدیمی درست می‌شود تا گردشگران با این رسم خراسانی‌ها آشنا شوند.
به گزارش ایسنا،اگر در نوروز به خراسان جنوبی سفر کردید میل کردن کف خراسان جنوبی را در کنار بازدید از جاذبه‌های گردشگری از دست ندهید.

منبع: آفتاب

کلیدواژه: خراسان جنوبی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۲۳۴۴۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اشتغال 171 نفربهبودیافته زیرپوشش بهزیستی در خراسان جنوبی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای خراسان جنوبی،  معاون امور اجتماعی و توسعه پیشگیری اداره کل بهزیستی استان با بیان اینکه  توانمند سازی، راهکاری موثر برای برگشت ترک کنندگان اعتیاد به جامعه است، گفت: سال گذشته با اقدامات بهزیستی، برای 171 نفر از معتادان بهبودیافته شغل ایجاد شد.

رحیمی با بیان اینکه  برای اشتغال این افراد سال گذشته تسهیلاتی به مبلغ  2 میلیارد و 108 میلیون تومان پرداخت شده، افزود: این تسهیلات بسته به شغل آنها حدود 100 ، 150 و یا 200 میلیون تومان بوده که با سود 4 و 7 درصد و بازپرداخت 7 ساله اعطا شده است. 

وی با بیان اینکه از این تعداد دو نفر کارفرما و مابقی خود اشتغال شده اند، گفت: شغلهای ایجاد شده شامل تعویض روغن، آهنگری، گچکاری، زرشک پاک کنی، تراشکاری، فلزکاری، عطاری، کالای بهداشتی ساختمان ، میوه فروشی، خواربار فروشی ، کشاورزی و دامداری است. 

دیگر خبرها

  • خراسان جنوبی/کارگران، فعالان عرصه اقتصاد و تولید
  • جوابگوی تمامی بن‌بست‌های پیش آمده اسلام است
  • ۷ سوغاتی خوشمزه زنجان که باید حتماً امتحان کنید
  • اشتغال ۱۷۱ نفربهبودیافته زیرپوشش بهزیستی در خراسان جنوبی
  • اشتغال 171 نفربهبودیافته زیرپوشش بهزیستی در خراسان جنوبی
  • رونمایی از نسخه برگردان روزنامه «ادب» قدیمی‌ترین روزنامه مشهد
  • ۵۰ تشکل کارگری خراسان رضوی فعالیتی ندارند
  • خراسان جنوبی زیر رگبار رعد و برق
  • برای مبارزه با این بیماری خیار تلخ بخورید
  • اجرای طرح ملی ورزش با مردم در خراسان جنوبی