Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-30@17:09:01 GMT

نخستین همایش ملی شب بلاد شاپور برگزار شد

تاریخ انتشار: ۸ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۲۳۸۸۶۴

نخستین همایش ملی شب بلاد شاپور برگزار شد

یاسوج - ایرنا - نخستین همایش ملی شب بلاد شاپور عصر چهارشنبه با حضور جمعی از مسئولان استانی و شهرستانی در بافت تاریخی دهدشت برگزار شد.

به گزارش ایرنا، این همایش از سوی سازمان مردم نهاد کانون فرهیختگان برای اولین بار برگزار شد.
دبیر همایش شب بلادشاپور با اشاره به برگزاری همایش ملی شب بلادشاپور گفت: تلاش برای معرفی بافت تاریخی دهدشت بلادشاپور برای ثبت در فهرست یونسکو از اهداف اصلی این همایش بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


سید فرزاد نجات نیا با اشاره به اینکه 70 اثر تاریخی در فهرست ثبت جهانی یونسکو قرار دارند افزود: بافت تاریخی دهدشت ظرفیت مناسبی برای ثبت جهانی را دارد.
وی تصریح کرد: ثبت جهانی بلادشاپور نقش مهمی در رونق گردشگری، بوم گردی و توسعه اقتصادی شهرستان کهگیلویه دارد.
نجات نیا افزود: بلادشاپور به عنوان مرکزیت قلمرو جنوب غربی کشور نقش مهمی در توسعه آژانس‌های توریسم خارجی در استان را دارد.
وی عنوان کرد: شب بلادشاپور چهاردهمین همایش از سوی انجمن هم‌اندیشی فرهیختگان است که برگزار شد.
با حضور مدیرعامل ایرانسل و مدیرکل پست کهگیلویه و بویراحمد تمبر ملی بلاد شاپور نیز رونمایی شد.
شهر تاریخی دهدشت که در اسناد تاریخی بلاد شاپور نام دارد به عنوان بزرگترین بنای تاریخی کهگیلویه و بویراحمد ظرفیت مناسبی برای توسعه صنعت گردشگری در شهرستان کهگیلویه است.
شهر تاریخی بلاد شاپور در ضلع جنوبی شهر دهدشت، مرکز شهرستان کهگیلویه در استان کهگیلویه و بویراحمد واقع شده است.
معماری شهر تاریخی دهدشت از دوران پررونق صفوی الهام گرفته شده و به دلیل هوای گرمسیری و مطبوع در این منطقه، ظرفیت مناسبی برای میزبانی گردشگران از کشورهای خارجی و سایر استانهای کشور دارد.
گچ بری ها، طاق و قوس زیبای بناهای این شهر تاریخی ، نمایی زیبا و جذاب برای حضور گردشگران علاقه مند به آثار تاریخی به تصویر کشیده است.
وجود مساجد، حمام ها، کاروانسرا، زیارتگاه ها، بازار و گورستان در بافت تاریخی دهدشت ، هر گردشگری را مجذوب این میراث گرانبها می کند.
وجود امامزاده جابر، امامزاده ابراهیم، امامزاده بی بی عصمت، امامزاده سلطان مهدی، امامزاده پیر غازی (جعفر)، امامزاده سه دختران و قدمگاه خضر نبی نشان از علاقه وافر مردمان این دیار به اهل بیت عصمت و طهارت است.
بلادشاپور شهری مذهبی و تجاری در گذشته بوده که این در آمیختگی هنر و مذهب شاهکارهای شگفت انگیزی را برای حضور پرشور گردشگران خلق می کند.
وجود چهار گرمابه در بافت تاریخی دهدشت گواه بر پایبندی و اعتقاد خاص مردم این دیار به بهداشت است که هنوز این گرمابه ها مانند گذشته محیطی آرام و دلپذیر را برای گردشگران مجسم می کند.
در ضلع غربی بافت تاریخی دهدشت کاروانسرایی به‌جا مانده از دوران صفویه وجود دارد که دارای 37 حجره و 30 ایوان در جلوی حجره‎ها بوده که دور تا دور حیاط بنا شده‎اند.
چهار ایوان بزرگ در چهار گوشه آن به شکل متقارن وجود دارد که هر ایوان به سه یا چهار حجره راه دارد و این کاروانسرا محل بیتوته بازرگانان آن روزگار بوده است.
7531/6110

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اجتماعي همايش ملي بافت تاريخي دهدشت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۲۳۸۸۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حرکت به سمت قله و پیشرفت/ کشور وقت آزمون و خطا ندارد

به گزارش خبرنگار مهر، محسن منصوری عصر دوشنبه در آیین کلنگ زنی مینی پالایشگاه دهدشت، افزود: کشور وقت آزمون و خطا ندارد و هرجایی کار پیش نرود، اجحاف در حق مردم است.

وی با بیان اینکه کارهای بزرگی در کهگیلویه و بویراحمد در حال انجام است، ابراز کرد: در سفر رئیس جمهوری پروژه های مهمی در این استان افتتاح شد.

منصوری با بیان اینکه تکمیل پروژه های نیمه تمام نیز به شکل جدی در حال انجام است، اظهار کرد: استان ظرفیت های خوبی در بحث آب، کشاورزی، گردشگری و پتروشیمی دارد.

وی افزود: تلاش و عزم دولت بر این است که سود و منافع پتانسیل ها بر سر سفره مردم قرار بگیرد.

معاون اجرایی رئیس جمهور با بیان اینکه ۱۷ هزار میلیارد تومان منابع به پتروشیمی گچساران تزریق شد، اظهار کرد: چنین اقدامی در بحث پتروشیمی دهدشت نیز اجرایی می شود.

منصوری گفت: دولت تمام قد در خدمت به مردم کهگیلویه و یویراحمد پیگیری پروژه ها را تا روند تکمیل خواهد داشت.

کد خبر 6092398

دیگر خبرها

  • تامین ۵ هزار میلیارد ریال برای تکمیل ۶۱ طرح آبرسانی کهگیلویه و بویراحمد
  • گزارش تسنیم از اجلاسیه سرداران و ۴۲۲ شهید کهگیلویه
  • اجلاسیه سرداران و شهدای کهگیلویه به جهان مخابره می شود
  • عزم جزم دولت برای به سرانجام رساندن مینی پالایشگاه دهدشت
  • مینی پالایشگاه دهدشت کلنگ‌زنی شد
  • حرکت به سمت قله و پیشرفت/ کشور وقت آزمون و خطا ندارد
  • معاون رئیس جمهور از پتروشیمی دهدشت بازدید کرد + تصاویر
  • کلنگ‌زنی مینی پالایشگاه دهدشت با حضور معاون اجرایی رئیس‌جمهور
  • کلنگ زنی مینی پالایشگاه دهدشت/ تولید ۱٠ هزار بشکه بنزین
  • نخستین سمپوزیوم تکنولوژی درطراحی و بازطراحی برگزار شد