Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-04-28@06:40:29 GMT

دلیل رعایت نشدن قانون کپی‌رایت و اثرات مخرب آن

تاریخ انتشار: ۸ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۲۴۰۳۰۶

دلیل رعایت نشدن قانون کپی‌رایت و اثرات مخرب آن

حمیدرضا نوربخش، مدیرعامل خانه موسیقی ایران در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا با اشاره به موضوع کپی‌رایت به عنوان مهمترین موضوعی که در دستور کار و مورد پیگیری از سوی خانه موسیقی هست، گفت: به اندازه کافی در رابطه با کپی‌رایت قانون داریم از جمله اینکه مصوبه سال 1348 است و بعد هم در سال 1384 مجدداً این قانون توسط مجلس شورای اسلامی مورد بازنگری قرار گرفته است، اما متأسفانه به دلایل زیادی از جمله عدم اراده مسئولان، این قانون رعایت نمی‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی اظهار کرد: طبیعتاً اگر این قانون اجرا شود، باید به کنوانسیون جهانی بپیوندیم که مستلزم فراهم شدن زیرساخت‌های داخلی است تا کاملاً این قانون اجرایی شود به این ترتیب می‌توانیم به کنوانسیون جهانی بپیوندیم و تحقق این مهم، نیاز به اراده جدی از سوی مسئولان دولتی و دستگاه‌های نظارتی و قضایی دارد.

نوربخش عنوان کرد: برای اینکه این مسئله به طور کامل محقق شود، نیاز به آموزش جدی و مستمر برای جامعه داریم. به هر حال جامعه و مردم ما هنوز اطلاع کافی و وافی راجع به موضوع رعایت حقوق مؤلف ندارند و خیلی وقت‌ها دلیل اینکه این قانون از سوی مردم رعایت نمی‌شود، جهل است وگرنه مردم ایران، مردم هنجارمند و اخلاق‌مداری هستند، ولی به دلیل اینکه نمی‌دانند که این موضوع، عین سرقت است، متأسفانه از سوی مردم این نقض صورت می‌گیرد.

وی با انتقاد از فضای مجازی و سایت‌هایی که دسترسی‌ها را آسان و فراگیر کرده و آثار را به رایگان چوب حراج می‌زنند و عرضه می‌کنند، گفت: متأسفانه مردم هم از این حرکت، استقبال می‌کنند، لذا این اراده باید همگانی باشد و هم باید در سطح جامعه به طور خوبی آموزش داده شود تا مردم در جریان قرار بگیرند و قبح این مسئله را همگان بفهمند و همچنین کسانی که علاقه‌مند به آثار فرهنگی و هنری هستند، خطر این قضیه را متوجه شوند که این کار آنها باعث می‌شود، این جریان قطع شود و دیگر اثری تولید نشود، زیرا وقتی صاحبان آثار نتوانند سودی ببرند و بازگشت سرمایه نداشته باشند، طبیعتاً این جریان قطع می‌شود و نتیجه‌اش این خواهد شد که هر روز آثار به لحاظ تعداد و کیفیت افت می‌کند.

مدیرعامل خانه موسیقی ایران با مؤثر دانستن نقش رسانه‌ها در تحقق یافتن و فراگیر شدن این قانون، بیان کرد: اگر واقعاً این قانون رعایت شود، مطمئناً همگان نفع می‌برند، هیچ هنرمندی نباید نگران منافع مادی باشد همانطور که در جهان نمونه‌هایی داریم که یک هنرمند با یک ترک آهنگ خوب، زندگی مادی‌اش تضمین است، برای اینکه در دنیا بهایش پرداخته می‌شود. فرض کنید یک ترک از یک هنرمند جهانی، میلیون‌ها بار چه دانلود و چه خریداری شود و شنیده شود، برای آن هزینه پرداخت شود و درصدی از آنها نیز برای هنرمند در نظر گرفته شود، رقم و اعدادی حاصل می‌شود که می‌تواند زندگی فرد و خانواده‌اش را تضمین کند، بنابر این هنرمندان باید بدانند که اگر این قاعده رعایت شود به نفع همه و بیشتر از همه به نفع هنرمند و تولیدکنندگان آثار است.

وی رعایت نشدن حقوق هنرمندان و بی‌انگیزه شدن آنها را یکی از دلایل افول موسیقی در سال‌های اخیر عنوان کرد و افزود: صدا و سیما یکی دیگر از دلایل افول موسیقی است برای اینکه صدا و سیما هم همگام با فضای عمومی دیگر رسانه‌ها حرکت می‌کند، از جمله آثار مخرب اینکه هنوز مردم کشور ما شکل سازهای ایرانی را از یک رسانه ندیده‌اند و اگر از یک جوان بپرسید فرق تار و کمانچه چیست؟ نمی‌داند، چون از رسانه هیچوقت این سازها پخش نشده و از این موضوع می‌توان بقیه ماجرا را نتیجه گرفت، همچنین اگر موسیقی‌هایی که عمدتاً در رسانه پخش می‌شود یا تیتراژ سریال‌ها را درنظر بگیرید، خود این گواه جایگاه کمرنگ موسیقی سنتی در صدا و سیماست.

نوربخش گفت: در شرایط فعلی که فضای مجازی انحصار رسانه‌ای را شکسته این رسالت همگان است که با همت خود دوباره توجه جامعه را به اصالت‌های فرهنگی و هنری جذب کنند.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: حمیدرضا نوربخش قانون کپی رایت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۲۴۰۳۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مناظره داغ روی کین و ایان رایت؛ آیا برونو فرناندز کاپیتان مناسبی برای منچستریونایتد است؟

از دید روی کین، برونو فرناندز هیچ چیزی در دوران حرفه‌ایش نبرده در حالی که ایان رایت اعتقاد دارد که کاپیتان شیاطین سرخ یک برنده واقعی است.

طرفداری | مناظره داغی بین دو اسطوره فوتبال لیگ برتر انگلیس، روی کین و ایان رایت، در مورد برونو فرناندز، کاپیتان منچستریونایتد شکل گرفته است.

به گزارش دیلی میل، برونو فرناندز از زمان پیوستن به منچستریونایتد در سال 2020، یکی از ستاره‌های این تیم بوده است. او با 143 گل و پاس گل در 229 بازی، به عنوان یکی از بهترین بازیکنان یونایتد شناخته می‌شود. با این حال، او برخی از اسطوره‌های شیاطین سرخ همچون روی کین همواره انتقاداتی به سبک بازی و رهبری او در زمین داشته‌اند.

رهبری برونو فرناندر در منچستریونایتد

فرناندز که تابستان گذشته بازوبند کاپیتانی را بر بازو بست، به خاطر حرکات و اظهارات تند خود در قبال هم‌تیمی‌ها در زمین بازی به شدت مورد انتقاد قرار گرفته است. این موضوع به بحثی داغ در مورد شایستگی او برای حفظ کاپیتانی و نقش او به عنوان رهبر رختکن یونایتد تبدیل شده است.

دفاع جانانه ایان رایت از برونو فرناندز:

ایان رایت، اسطوره آرسنال، از فرناندز حمایت می‌کند و او را "یک برنده واقعی" می‌داند که از عملکرد ضعیف و ناهماهنگی هم‌تیمی‌هایش به شدت آزرده خاطر است. رایت با اشاره به دو گل فرناندز در پیروزی 4-2 مقابل شفیلد یونایتد، گفت:

من فکر می‌کنم برونو یک برنده است. او ناامید است. هر چه که ما بگوییم، او ایراداتی دارد، مثل تکان دادن دست‌هایش، اما او از آن دسته بازیکنانی است که تلاش می‌کند (اوضاع را تغییر دهد).

اختلاف‌نظر روی کین:

با این حال، روی کین، ستاره سابق منچستریونایتد، با رایت مخالف است و می‌گوید:

او در دوران حرفه‌ای خود هیچ چیزی را نبرده است. او 29 سال سن دارد. در دوران حرفه‌ای خود چه چیزی برنده شده است؟

اسطوره آرسنال در جواب روی کین می‌گوید:

(من می‌دانم) او چیزی برنده نشده است. اما صرف‌نظر از اینکه او می‌خواهد یک برنده باشد، استانداردهای برونو بالاست. اگر برونو را از منچستریونایتد بیرون بیاوریم، در مورد بازیکنانی صحبت می‌کنیم که پیشرفت نکرده‌اند. اگر او کارش را انجام ندهد، یونایتد در جایی که الان هست، نیست.

رایت همچنین اذعان کرد که رفتارهای داخل زمین فرناندز ایده‌آل نیست، اما اصرار داشت که آنها بیش از حد توجیه‌پذیر هستند. او اضافه کرد:

برونو ناامید است، او احتمالاً هر روز در تمرین می‌بیند که بقیه به سطحی که او به دنبال آن است نمی‌رسند و این ناامیدی در بازی‌های رسمی هم خودش را نشان می‌دهد. با این حال، او در لحظات حساس بازی‌ها ناجی منچستریونایتد می‌شود و اگر یونایتد در بازی‌ها امتیاز کسب کند، به احتمال زیاد به لطف تلاش‌های او خواهد بود. هم‌تیمی‌های فرناندز باید عملکرد خود را ارتقا دهند، چرا که او حق دارد از آنها ناراضی باشد.

روی کین اما کوتاه نمی‌آید:

روی کین با اذعان به اینکه از کیفیت‌های فرناندز قدردانی می‌کند، اما به طور کلی تأثیر او بر تیم تن‌هاخ را زیر سوال برد.

من فکر می‌کنم او پسر با استعدادی است. اما آیا به بقیه کمک می‌کند و سطح بازی دیگران را بهتر می‌کند؟ پاسخ 100 درصد منفی است. او دوست دارد آنها را سرزنش کند که اشکالی ندارد، اما در عین حال باید آنها را نیز به سمت جلو هدایت کند. تصور کنید در رختکن یونایتد چه وضعیتی حاکم است.

بازیکنان با خود می‌گویند: مطمئن نیستیم که فرناندز کاپیتان مناسبی است. او در زمان پیروزی‌ها خوب است، اما ما همیشه پیروز نمی‌شویم. چگونه می‌توانیم این انگیزه و روحیه را در بازی‌های بزرگ حفظ کنیم؟ این همان چیزی است که من به دنبال آن هستم. ما در مورد بازیکنان بااستعداد صحبت می‌کنیم، اما گاهی اوقات در بازی‌های بزرگ، به شخصیتی نیاز است که تیم را در لحظات حساس هدایت کند و به پیروزی برساند.

بخش‌های پایانی مناظره کین و رایت

با این حال، رایت همچنان بر موضع خود پافشاری می‌کند و به بحث خود با کین ادامه داد و گفت:

برونو این قابلیت و شخصیت برای رهبری را دارد. کجاست آن شواهدی که می‌گویی؟ کجاست؟ شیوه بازی او و کاری که برونو در زمین انجام می‌دهد، باعث نجات یونایتد می‌شود.

صحبت‌های ایان رایت اما درنهایت باعث ناراحتی روی کین می‌شود. کین با لحنی تند می‌گوید:

باشگاه را نجات می‌دهد؟ هه! چی میگی، او در تمام دوران حرفه‌ایش هیچ چیزی برنده نشده است. هیچی! به کارنامه‌اش نگاه کن. اگر او یکی از بهترین بازیکنان مد نظرت است، پس یک جای کار ایراد دارد!

ایان رایت با لحنی آرام و متفکر می‌گوید:

هیچ چیز؟ صبر کن، او جام حذفی را برده است، لیگ اروپا را هم برده است. گل‌های زیادی هم زده و پاس گل‌های زیادی داده است. او با الگو بودن در زمین رهبری می‌کند. همیشه با تمام توان بازی می‌کند و هرگز تسلیم نمی‌شود. به نظر من با توجه به تمام چیزهایی که او برای باشگاه انجام داده، انتقاد از او کاملاً ناعادلانه است.

کین از کلمه الگو با خنده‌ای تمسخرآمیز می‌گوید:

الگو بودن؟ ها! فوتبال فقط الگو بودن نیست. چیزهای خیلی مهم‌تر دیگری هم در این بازی وجود دارد.

از دست ندهید ????????????????????????

درخواست دروسی: سردار را در رم حفظ کنید اختلاف علنی رئیس فدراسیون با مجری تلویزیون اعتراض هوادار بارسلونا: ژاوی، مرد سر حرفش می‌ماند! رد پای آرتتا؛ اورتون بعد از 14 سال لیورپول را در خانه شکست داد!

دیگر خبرها

  • جنبه‌های اقتصادی مالكیت فكری مغفول مانده است
  • حال موسیقی ایران خوب است
  • زاخارووا: بازدارندگی هسته‌ای روسیه جای تردید ندارد
  • رسانه‌ها مشکلات را با رعایت اخلاق منعکس کنند
  • قانون حجاب و عفاف باید در کشور اجرا شود
  • سیاست ارزی غلط دلیل احساس نشدن درآمدهای سرشار نفتی و رشد اقتصادی در زندگی مردم
  • گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس از میزان تخصیص بودجه عمومی به رسانه‌ها در لایحه بودجه ۱۴۰۳/ صداوسیما ۲۴ هزار میلیارد تومان
  • مناظره داغ روی کین و ایان رایت؛ آیا برونو فرناندز کاپیتان مناسبی برای منچستریونایتد است؟
  • اجتماع بزرگ مردم قم در حمایت از طرح نور عفاف و حجاب فراجا
  • فیلمی از سورپرایز جالب مردم در کنسرت توسط گرشا رضایی