Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خرداد»
2024-04-29@00:41:48 GMT

آن روی خوش سیل!

تاریخ انتشار: ۸ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۲۴۰۷۲۹

خرداد: مدیرکل دفتر مهندسی و مطالعات سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری ضمن اشاره به اینکه بر اساس تصاویر ماهواره‌ای در اثر بارش‌های اخیر کانون‌های تولید گرد و غبار داخلی و حتی خارجی در کربلا و بصره کنترل شده‌اند، گفت: از ابتدای سال آبی تاکنون حدود ۹۰ میلیارد متر مکعب آب به سفره‌های زیرزمینی کشور نفوذ پیدا کرده که نسبت به سال گذشته افزایش چشمگیری داشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


رضا بیانی در گفت و گو با ایسنا با اشاره به اینکه بر اساس ایستگاه‌های ثبت بارش از ابتدای سال آبی یعنی از ابتدای مهر ماه تاکنون بیش از ۲۲۰ میلیمتر بارندگی در کشور ثبت شده است، اظهار کرد: سال گذشته در مدت مشابه میزان بارش تنها ۸۸ میلی‌متر بود همچنین معمولا ۲۵ درصد بارش‌ها به صورت روان آب جاری می‌شود و ۲۵ درصد نیز به زمین نفوذ پیدا می‌کند.
وی با بیان اینکه بر اساس بررسی‌های سازمان از ابتدای سال آبی تاکنون حدود ۹۰ میلیارد متر مکعب آب به سفره‌های زیرزمینی کشور نفوذ پیدا کرده است، تصریح کرد: این میزان نسبت به سال گذشته ۵۶ میلیارد متر مکعب افزایش داشته است.
مدیرکل دفتر مهندسی و مطالعات سازمان جنگل‌ها با اشاره به اینکه بر اساس اعلام وزارت نیرو از ۱۳۰ میلیارد متر مکعب ذخیره آبی کشور ۳۰ میلیارد آن در چند سال گذشته استفاده شده است، گفت: خوشبختانه بر اساس تصاویر ماهواره‌ای که اخیرا مشاهده کرده‌ام تالاب‌ها و کانون‌های داخلی تولید گرد و غبار اوضاع خیلی بهتری نسبت به گذشته دارند. بر اساس این تصاویر تمام تالاب‌هایی که اطراف کربلا و بصره بوده‌اند نیز پر آب شده‌اند و از این رو می‌توان گفت که کانون‌های تولید گرد و غبار خارجی در این نقاط نیز کنترل شده‌اند.
بیانی ادامه داد: بنابراین می‌توان انتظار داشت که امسال قسمت‌های غربی و جنوب‌غربی کشور حداقل از این سمت گرد و غباری نداشته باشند اما همچنان تحت تاثیر کانون‌های تولید گرد و غبار شمال و شرق عربستان هستیم همچنین جنوب شرق اهواز نیز که کانون تولید گرد و غبار داخلی است امسال بر اثر بارندگی‌های خوبی که به آن رسیده است پوشش گیاهی مطلوبی خواهد داشت که این امر در کنترل گرد و غبار موثر است.
وی با بیان اینکه سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری اطلاعات مورد نیاز برای تهیه نقشه خطرپذیری سیل و پهنه بندی آن در کشور را بر اساس یک سایت هواشناسی که زیر نظر اتحادیه اروپا است دریافت می‌کند، اظهار کرد: این سایت پیش‌بینی‌های ده روزه برای نقطه به نقطه کشور دارد. پیش از وقوع سیل‌های اخیر نیز آن‌ها را پیش‌بینی کرده بود در حال حاضر  بر اساس اطلاعات این سایت، هفته آینده نیز در برخی شهرهای غربی کشور با پدیده سیلاب مواجه خواهیم بود.
مدیرکل دفتر مهندسی و مطالعات سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری در پاسخ به این سوال که آیا این داده‌ها که توسط سازمان جنگل‌ها برای تهیه نقشه خطرپذیری سیل رصد می‌شود در اختیار سازمان مدیریت بحران قرار می‌گیرد یا خیر توضیح داد: مدیریت بحران تاکنون چنین درخواستی از ما نداشته است اگر چنین مطالبه‌ای از سوی مدیریت بحران وجود داشته باشد آماده‌ایم تا این اطلاعات را در اختیار آن‌ها قرار دهیم.
بیانی با اشاره به اینکه سیل‌ها دوره‌های بازگشت مختلف دارند، تصریح کرد: در حال حاضر به دلیل تغییرات اقلیمی دوره‌های بازگشت سیل‌ها کوتاه‌تر شده است و باید با علم به این موضوع سیلاب را مدیریت کنیم و مسیر سرریز شدن آن به رودخانه‌ها و آبراهه‌ها را باز کنیم. برای مثال علت وقوع سیل شیراز ساخت و ساز در مسیر ورود سیلاب به دریاچه مهارلو بود.
وی در پایان با تاکید بر اینکه اجرای عملیات آبخیزداری و آبخوان‌داری بهترین راهکار برای مدیریت سیلاب در بالادست حوضه‌های آبخیز است، تصریح کرد: متاسفانه از اجرای این عملیات در کشور ما غفلت شده و تنها در ۸ میلیون هکتار از اراضی آبخیزداری و آبخوان‌داری انجام شده است. البته در سال‌های اخیر اعتبارات بیشتری برای اجرای این عملیات به سازمان جنگل ها تخصیص داده شد ولی همچنان برای تحت پوشش قرار دادن کل کشور به اعتباراتی بیشتری نیاز داریم. برچسب ها: آبخيزداري ، سفره آب زیرزمینی ، سیل ، استانهای غربی ، سیلاب ، کانون گرد و غبار

منبع: خرداد

کلیدواژه: آبخيزداري سفره آب زیرزمینی سیل استانهای غربی سیلاب کانون گرد و غبار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khordad.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خرداد» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۲۴۰۷۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشف بیش از ۳۰ هزار لیتر گازوئیل قاچاق در کرخه

 

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان خوزستان، امین ملکشاهی گفت: پس از دریافت گزارشی مبنی بر فعالیت یک گروه سازمان‌یافته قاچاق سوخت، دستورات قضایی جهت بررسی موضوع و دستگیری متهمان صادر شد.

وی افزود: باهدف مبارزه با قاچاق سوخت، از پارسال تاکنون ۴ محموله گازوئیل قاچاق به میزان ۳۳ هزار لیتر در شهرستان کرخه کشف و ضبط شد.

ملکشاهی ادامه داد: بر همین اساس ماموران پس از سوختگیری خودروی مورد نظر، آن را توقیف و ۲ نفر سرنشین آن را بازداشت کردند و با قرار متناسب روانه زندان شدند.

بر اساس اعلام مدیر عامل شرکت پخش فرآورده‌های نفتی اهواز خوزستان به واسطه داشتن مرز‌های آبی و خاکی یکی از گذرگاه‌های قاچاق سوخت به ویژه به کشور‌های حاشیه خلیج فارس است.

دیگر خبرها

  • کسب رتبه برتر فرمانداری درمیان بر اساس ارزیابی وزارت کشور
  • وضعیت راه‌های کشور؛ تردد روان در جاده‌های شمالی
  • روابط ایران با سایر کشورها بر اساس راهبرد برد-برد است
  • هلاکت ۷۰ عضو گروه تروریستی «الشباب» در سومالی
  • سید حسن خمینی: موظفیم زندگی را بر اساس روش‌های «عقلانی» پیش ببریم
  • کشف بیش از ۳۰ هزار لیتر گازوئیل قاچاق در کرخه
  • بر اساس آمار سازمان ثبت احوال؛ سال گذشته مردان بیشتر فوت کردند
  • کارگران اساس و بنای رونق تولید و پیشرفت جامعه هستند
  • اساس و بنای توسعه و رونق تولید کشور کارگران هستند
  • شناسایی و قطع ۱۳۳ مورد انشعاب غیرمجاز برق در تبریز