Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-05-01@23:16:42 GMT

بهاران در سرزمین گل‌های سرخ

تاریخ انتشار: ۸ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۲۴۰۸۰۲

بهاران در سرزمین گل‌های سرخ

گذراندن یک روز در شهری که آب و هوای بکر و آسمان صافش زبانزد است در کنار رودخانه‌ها و سد زیبایش و طبیعت بکر و تاریخ کهن خاطره‌ای فراموش نشدنی را برایتان خواهد ساخت.

به گزارش ایمنا، همه شهرهای ایران زیبایی خاص خودش را دارد به خصوص در بهار که طبیعت رخت نو بر تن می کند و زیباییش دو چندان می شود؛ گویی لباس بهشتی بر تن کرده تا جلوه گری کند و قدرت خالق را به رخ مخلوق بکشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برای دیدن یکی از این سرزمین‌های افسونگر نصف جهان باید ۵۶ کیلومتری به سوی شمال غربی شهر گنبدهای فیروزه‌ای بیایید تا با فرهنگ و دیدنی‌های تاریخی و طبیعی و سوغات و کباب خوشمزه آن بیشتر آشنا شوید.

در نواحی نیمه بیابانی کشور شهر پایتخت سنگ‌ نگاره‌های ایران استوار شده است که نشان از سکونت هفت هزارساله انسان در گلپایگان است. پیشینه تاریخی این شهر به دوران سلسله‌ کیانیان، دوران پارینه‌ سنگی میانه و نوسنگی باز می‌گردد که در گذشته به "وردپاتکان" یا "سرزمین گل‌های سرخ" شهرت داشته است.

آثار تاریخی

ارگ گوگد: این ارگ دومین بنای خشت و خام ایران است که توسط شخصی به نام علیخان در ۴۰۰ سال قبل بنا شده است،  ساخت ارگ با توجه به شرایط سیاسی آن زمان متفاوت بوده است به گونه‌ای که در زمان صلح به عنوان کاروانسرا و در زمان جنگ به عنوان دژی نظامی مورد استفاده قرار می‌گرفته است و اکنون دارای ۲۰ اتاق و سوییت‌های زیبا در دو طبقه، رستوران، چایخانه سنتی و تالار پذیرایی و جاذبه‌های متنوع گردشگری به عنوان مکانی منحصر به فرد برای بازدید و استراحتگاه گردشگران شهرستان گلپایگان مورد استفاده قرار می گیرد.

مسجد جامع گلپایگان: در ۹۰۰ سال گذشته یعنی در سال ۵۰۸ هجری قمری در دوران حکومت ابوشجاع محمدبن ملکشاه سلجوقی و به دستور ابونصر ابراهیم بن محمد بن ابراهیم بابا عبدالملک ساخته شده و نام این شخص در دو جای مسجد یکی در کتیبه دور گنبد و دیگری در حاشیه محراب نوشته شده است این مسجد از بزرگترین مساجد ایران که با توجه به معماری ایرانی اسلامی آن الگویی برای ساخت سایر مساجد بزرگ به ویژه مناطقی که در قلمرو حکومت سلجوقیان بودند.

مناره سلجوقی: گواهی بر مسیر جاده ابریشم در این شهر است، مناره سلجوقی یا فانوس جاده ابریشم از شاهکارهای دوره سلجوقیان است که در زمره بلندترین مناره‌های قرن پنجم هجری قمری بوده است.

از آنجایی که بناهای تاریخی با انگیزه و دلیل خاص بنا می‌شدند و گلپایگان به دلیل این‌که در دوران سلجوقیان شهری تجاری و در مسیر عبور جاده ابریشم قرار داشت برای راهنمایی کاروان تجار این مناره احداث شد تا با روشن کردن آتش بر روی آن مسیر راه را به یکدیگر نشان دهند.

روستای وانشان: در دل طبیعت زیبای خود پذیرای آثار و بناهای تاریخی بسیاری است، غار کشف شده در این روستا حکایت از سکونت انسان در سه هزار سال قبل را نشان می‌دهد، به دلیل نزدیکی به ارتفاعات و کوه تیر داری آب‌ وهوای بکر و خوبی است.

روستای فاویان: روستایی که با نه به استفاده از پلاستیک در مناسبت‌ها و مجالس مختلف و نریختن زباله در سطح معابر و کوچه‌ها به عنوان روستای بدون زباله استان در سال ۹۷ معرفی شد، دارای خانه‌های تاریخی و کبوترخانه‌های فراوان با قدمت ۴۰۰ ساله است در دل کوه‌های حاج غارا که رویشگاه گیاهان دارویی و گیاه ریواس است قرار دارد و هر سال در فصل بهار پذیرای گردشگران زیادی برای چیدن گیاه ریواس است.

سد گلپایگان: با قدمت بیش از ۵۰ سال نخستین سد مخزنی خاکی و مدرن ایران است که دریاچه این سد گلپایگان منبع پرورش ماهیانی همچون سوف، کپور، ماهی سفید رودخانه‌ای و قزل‌آلا است.

سنگ نگاره‌: این سنگ نگاره‌ها هفت هزار ساله با وجود ۳۶ هزار سنگ با نقوش مختلف بزرگترین و کامل ترین کلکسیون آثار تاریخی سنگ نگاره‌های کشور را تشکیل می‌دهد و نقوش روی این سنگ‌ها دوران کهن زندگی انسان‌ در این شهر را حکایت می‌کند.

روستای هنده: تنها روستای شهرستان که خانه‌‎های آن به صورت پلکانی ساخته شده است و با داشتن طبیعتی بکر و کهن و دشت‌های لاله واژگون به تفرجگاه‌های استان تبدیل کرده است، درختان خودرو و کهنسال زالزالک در جای جای این روستا میزبان گردشگران هستند، رودخانه در بند آن و چشمه جوشان "آب گرم" و سواحل زیبای آن از دیگر دیدنی‌ها این روستا است.

گلپایگان به نگین قطب گردشگری شهرت دارد و به لحاظ آب و هوای مطبوع و کشت علوفه فراوان قطب پرورش گاو و گوسفند و تولید شیر کشور است و به تولید گوشت مرغوب در پخت کباب تأثیر بسزایی داشته است که اغلب شهرهای کشور گلپایگان را با کباب و لبنیات آن می‌شناسند و برپایی جشنواره کباب در این شهر گویای همین موضوع بود با سفر به این شهرستان با خوردن کباب و لبنیات محلی آن لذت سفرتان را دوچندان کنید.

منبع: ایمنا

کلیدواژه: آثار تاریخی سنگ نگاره های گلپایگان گردشگری گشت و گذار گلپایگان لبنیات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۲۴۰۸۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بردیا سعادت لیگ ملت‌ها را از دست داد

سرمربی تیم ملی والیبال ایران براساس گزارش پزشکی به بردیا استراحت داد و سعادت با اظهار تاسف از این اتفاق قول داد تا پرقدرت‌تر به تیم ملی برگردد.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی فدراسیون والیبال، اردوی تیم ملی والیبال ایران برای حضور هرچه بهتر در رقابت‌های لیگ ملت‌های ۲۰۲۴ که از یکم خردادماه در کشورهای برزیل و ترکیه آغاز می‌شود، از امروز وارد فاز جدی‌تر شد.

بردیا سعادت به دلیل گذراندن دوران نقاهت پس از حادثه رانندگی‌اش در ترکیه از هفته گذشته به اردوی تیم ملی پیوست تا با نظر نهایی کادر پزشکی و فنی درصورت نبود مشکل به تمرین بپردازد اما با توجه به نتایج آزمایشات و گزارش پزشکی و صحبت‌هایی که با سرمربی تیم ملی و رئیس فدراسیون والیبال انجام شد، با در نظر گرفتن اولویت سلامتی بردیا سعادت، به این بازیکن برای گذراندن کامل دوران نقاهت از حادثه رانندگی استراحت داده شد.

گفتنی است که زمان کمی برای آمادگی و حضور در لیگ ملت‌های ۲۰۲۴ باقی مانده است و این بازیکن با اخلاق تیم ملی والیبال کشورمان در این رقابت ها به استراحت و طی کردن دوران نقاهت خود خواهد پرداخت به همین دلیل خروج وی از اردوی تیم ملی با نظر پائز و موافقت رئیس فدراسیون قطعی شد.

بردیا سعادت در خصوص خروجش از اردوی تیم ملی گفت: در ابتدا از کادر فنی و رئیس فدراسیون والیبال که پس از تصادفی که داشتم جویای احوالم بودند، تشکر می‌کنم. بعد از دوران نقاهتم در ترکیه و پس از ورود به ایران وارد اردوی تیم ملی والیبال ایران شدم اما براساس آزمایش‌هایی که انجام دادم، دکتر نیاز بر این دانست که به خاطر سلامتی‌ام، باید مدتی استراحت کنم.

وی با تاکید بر این که مدت کوتاهی قادر به انجام فعالیت‌های ورزشی نخواهم بود، تصریح کرد: زمان کمی تا شروع لیگ ملت‌ها باقی مانده است. متاسفانه با وجود انگیزه بسیاری که داشتم و علی‌رغم آمادگی ذهنی و بدنی برای پوشیدن پیراهن و عضویت در تیم ملی کشورم برای چهارمین سال متوالی و همچنین تمایلم برای شاد کردن دل مردم با کسب پیروزی، با شرایطی که بعد از تصادفم به وجود آمد قادر به همراهی تیم ملی نیستم.

بازیکن قطر پاسور والیبال کشور ادامه داد: قطعا تمریناتم را ادامه خواهم داد و امیدوارم با فیزیوتراپی و ریکاوری خوب، پرقدرت تر از قبل به تیم ملی برگردم. بتوانم از این افتخار برخوردار شوم که بار دیگر پیراهن تیم ملی کشورم را بر تن کنم.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • وداع با جانباز و آزاده سرافراز دوران دفاع مقدس
  • (تصاویر) حذف نمادهای دوران شوروی در اوکراین
  • سخت‌ترین دوران‌ زندگى حضرت امیرالمومنین (ع) + فیلم
  • احداث ۸ بوستان محلی با ۱۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان اعتبار
  • قلعه تاریخی روستای تاج آباد کهنه در آستانه تخریب + تصاویر
  • صحبت های جیمی کرگر در مورد آینده محمد صلاح در دوران جدید لیورپول / فیلم
  • شوک به تیم ملی والیبال
  • یک ملی پوش والیبال لیگ ملت‌ها را از دست داد
  • بردیا سعادت لیگ ملت‌ها را از دست داد
  • اعزام ۲۵۵ زائر از فرودگاه بندرعباس به سرزمین وحی