Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - دولت مصر اخيرا با جلوگيري از ورود کاميون هاي حامل کالا، مواد غذايي و سبزي به استان سيناي شمالي بار ديگر اين استان را در محاصره قرار داده است.
«محمود خليل» در مقاله اي که در روزنامه قطري العربي الجديد منتشر شد، در اين رابطه مي نويسد، ساکنان سيناي شمالي در روزهاي اخير در شرايطي قرار گرفته اند که گويا محاصره اين استان که با آغاز عمليات نظامي گسترده «سيناء 2018» در فوريه سال گذشته در اين استان رخ داده بود، بار ديگر در حال تکرار است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


اين استان بدون در نظر گرفتن شرايط بهداشتي و انساني تحت محاصره قرار گرفته و اين محاصره همه بخش هاي زندگي ساکنان آن را تحت تاثير قرار داده است و اين در حالي است که ناظران معتقدند هدف از اين محاصره وادار کردن ساکنان سيناي شمالي به ترک اين استان در چارچوب مهاجرت ضمني است که اهالي سيناء از چند سال پيش شاهد آن هستند.
از چند روز گذشته دهها دستگاه کاميون حامل کالا، مواد غذايي و سبزيجات در ايست بازرسي ارتش در غرب شهر العريش که دروازه اصلي براي ورود به شهرهاي العريش و شيخ زويد به شمار مي روند، در صف انتظار قرار گرفته اند تا فرمان نظامي براي ارسال اين کالاها به شهرهاي مذکور صادر شود.
يک مسوول دولتي در گفت وگو با العربي الجديد فاش کرد، ارتش مصر تا اطلاع ثانوي از ورود انواع مختلف مواد غذايي به استان سيناي شمالي جلوگيري کرده است.
به گفته اين منبع که خواست نامش فاش نشود، نيروهاي ارتش در ايست بازرسي غرب شهر العريش از حرکت کاميون هاي حامل انواع مختلف مواد غذايي به سمت شهرهاي العريش، شيخ زويد و بخشي از شهر رفح که هنوز ساکناني دارد، جلوگيري مي کنند.
اين منبع آگاه افزود، ارتش دستور نظامي جلوگيري از ورود کالاها به اين مناطق را به مسوولان دولتي استان سيناي شمالي ابلاغ کرده است بدون آن که دلايل آن را تشريح کند.
به گفته وي، ارتش مصر از برخي از تاجران سيناي شمالي خواسته است تا براي وارد کردن کالاها به اين استان - همانطور که هنگام محاصره اين استان نيز چنين بود- هماهنگي لازم را با ارتش انجام دهند.
بهانه مسوولان امنيتي و نظامي سيناء از اين اقدام، جلوگيري از انتقال مواد غذايي به گروه هاي تروريستي فعال در اين منطقه است که طي چند هفته گذشته بار ديگر شاهد فعاليت مجدد آنها بوده ايم.
استان سيناي شمالي صحنه حملات عليه نيروهاي ارتش مصر
در چند روز اخير شهرهاي استان سيناي شمالي صحنه حملات عليه نيروهاي ارتش مصر بوده است. با وجود آن که بيش از يک سال از آغاز بزرگ ترين عمليات نظامي تاريخ سيناء مي گذرد، اما اين حملات تلفات انساني و خسارات مالي درپي داشته و اين عمليات نظامي نيز نتايج قابل توجهي براي نابودي گروه مسلح ولايت سيناء – همپيمان داعش- نداشته است.
در مقابل، «محمد عبد الفضيل شوشه» استاندار سيناي شمالي اخبار منتشر شده درباره جلوگيري از ورود خودروهاي حامل کالا و مواد غذايي به العريش و شيخ زويد را تکذيب کرد. وي در اظهارات خود به شهر رفح اشاره اي نداشته است.
شوشه در گفت وگويي مطبوعاتي فشار براي کنترل خودروهاي حمل کالا را اقدامي عادي براي بازرسي آنها دانست و تصريح کرد، کساني که شايعاتي را در اين رابطه منتشر مي کنند، قصد دارند کالاهايي را براي کمک به گروه هاي تروريستي در برخي مناطق جنوبي شهرها، ارسال کنند.
در حالي که سازمان هاي مصري هدف از چنين اقداماتي را تلاش براي جلوگيري از کمک رساني به گروه هاي تروريستي دانسته اند، جلوگيري از ورود مواد غذايي به منطقه سيناء در واقع مجازات گروهي ده ها هزار نفر از شهرونداني است که در شهرهاي استان سيناي شمالي سکونت داشته و در شرايط انساني و اقتصادي بسيار دشواري به سر مي برند.
بحران معيشتي در شهرهاي سيناي شمالي، با کمبود مواد غذايي در فروشگاه ها و بازارهاي آن آشکار شده است
يکي از تاجران شهر العريش در گفت وگو با العربي الجديد تصريح کرد، اگر ارتش مصر به ممانعت از ورود کاميون هاي حامل کالا به شهرهاي العريش، شيخ زود و بخش از شهر رفح و مرکز سينا، به سرعت پايان ندهد، طي چند روز آينده بحران جديد معيشتي و اقتصادي، مناطقي از سيناي شمالي را تهديد خواهد کرد.
به گفته وي، گفت وگوهايي با برخي از شخصيت هاي دولتي و نمايندگان مجلس ملي انجام شده است اما با گذشت يک هفته از آغاز اين گفت وگوها، آنها نيز نتوانسته اند به حل اين بحران کمک کنند.
ارتش مصرهر بار بهانه اي را براي جلوگيري از حرکت کاميون هاي حامل کالاها به سيناي شمالي مطرح مي کند
اين تاجر با اشاره به اين که دليل روشني براي اتخاذ چنين تصميم ظالمانه اي از سوي نيروهاي ارتش در ورودي شهر العريش وجود ندارد، تصريح کرد، ارتش هر بار بهانه اي را براي جلوگيري از حرکت کاميون هاي حامل کالاها به سيناي شمالي مطرح مي کند در حالي که اين کالاها در بازارها و فروشگاه هاي العريش، شيخ زويد و رفح به فروش مي رسند.
از زمان آغاز عمليات نظامي گسترده سيناء در فوريه 2018، ارتش مصر اين منطقه را تحت محاصره اي بزرگ قرار داده و به مدت چند هفته از ورود و خروج به سيناء جلوگيري مي کرد و تردد در اين استان فقط با هماهنگي با اداره استانداري و مسوولان امنيتي امکان پذير بود و تردد بدون محدوديت فقط براي چند هفته ممکن بوده است.
همچنين بر اساس حکم نظامي، از ورود مواد غذايي، سبزيجات و سوخت به سيناي شمالي به مدت چند هفته جلوگيري مي شد و علاوه بر توقف آموزش در سطوح مختلف تحصيلي، به مدت چند ماه نيز از ماهيگيري در اين استان ممانعت به عمل آمده است.
مترجم: محب احمدي
133/118
کليدواژه سينا

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۲۴۲۶۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

یکپارچه سازی ۶۵ هزار هکتار زمین کشاورزی شمال کشور با سرمایه گذاری چینی‌ها

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مازندران، رییس گروه طرح وبرنامه معاونت آب وخاک وزارت جهاد کشاورزی از فراهم شدن مقدمات لازم برای اجرای طرح تجهیز، نوسازی ویکپارچه سازی حدود ۶۵ هزارهکتار اززمین‌های مستعد کشاورزی به خصوص شالیزار‌های استان‌های شمالی کشور با سرمایه گذاری چینی خبر داد.

نادر علیزاده در حاشیه بازدید رئیس و معاونان سازمان جهاد کشاورزی مازندران از اجرای طرح یکپارچه سازی شالیزار‌های روستای بزمینان شهرستان آمل گفت: مدت زمان اجرای این طرح کلان حوزه زیربنایی و آب وخاک کشور حدود ۳ ساله است و پیش بینی‌های لازم انجام وطرح‌های مورد نیاز این طرح نیز تهیه شده است.

وی، اجرای طرح یکپارچه سازی زمین‌های کشاورزی را در کاهش هزینه‌های تولید در امر بکارگیری ماشین آلات در مراحل کاشت، داشت و برداشت، افزایش بهره بری در تولید، مدیریت مصرف آب و جلوگیری از تغییرکاربری‌ها موثر دانست.

رئیس گروه طرح و برنامه معاونت آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه ظرفیت‌های خوبی درحوزه بخش کشاورزی دراستان‌های شمالی کشور وجود دارد و با اجرایی شدن طرح یکپارچه سازی زمین‌ها به خصوص در شالیزار‌ها می‌توان برای کشت دوم دراین استان‌ها برنامه ریزی کرد.

علیزاده افزود: هدف نهایی در اجرای این طرح این هست که با ظرفیت سرمایه گذاری خارجی استفاده و نیاز کشاورزان استان‌های شمالی کشور را با توجه به نقش مهم این استان‌ها در تامین امنیت غذایی کشور نیز لحاظ کرد.

وی با بیان اینکه کار تجهیز، نوسازی و یکپارچه سازی زمین‌های کشاورزی برخلاف تصور‌ها راحت نیست، گفت: یکی از سختی‌های این طرح به خصوص در استان‌های شمالی کشور از جمله مازندران، مالیکت زمین‌ها و کم شدن اراضی در طی چند سال گذشته بوده که روند اجرای این طرح را به تاخیر انداخته یا متوقف کرده است.

رئیس گروه طرح وبرنامه معاونت آب وخاک وزارت جهاد کشاورزی، با بیان اینکه در مدت ۲۰ ساله اجرای طرح یکپارچه سازی و نوسازی زمین‌های کشاورزی درسطح کشور حدود یک میلیون و ۶۰۰ هزار هکتار آن انجام شده است، تصریح کرد: در اجرای این طرح کلان و مهم زیربنایی عقب ماندگی زیادی وجود دارد که باید درسال‌های پیش رو با مدیریت وبرنامه ریزی‌های هدفمند جبران شود.

قانون یکپارچه‌سازی زمین‌های کشاورزی در سال ۱۳۸۵ با هدف یکپارچه‌سازی اراضی کشاورزی و جلوگیری از خرد شدن زمین‌ها تصویب شد، سال ۱۳۹۵ آیین‌نامه اجرایی آن تدوین و ابلاغ شد. آنچه مانع اجرای این قانون شده، قانون ارث است که بر اساس آن خرد شدن زمین‌های کشاورزی از سوی وراث اقدامی قانونی و بحق قلمداد می‌شود.

بر اساس آمار میانگین قطعات زمین‌های کشاورزی کشور ۵/۱ هکتار است که در استان‌های شمالی به کمتر از یک هکتار می‌رسد، اما کارشناسان می‌گویند در قطعات کمتر از پنج هکتار اجرای مکانیزاسیون کشاورزی مقدور نیست و عملاً بهره‌وری و تولید کاهش می‌یابد.

اکنون بعد از ۱۷ سال قانون جلوگیری از خرد شدن اراضی کشاورزی به صورت پایلوت در ۲۶۵ شهرستان و در مساحت ۱۶۶ هزار هکتار به صورت آزمایشی به اجرا درآمده است.

دیگر خبرها

  • هر روز ۳۷ کودک فلسطینی مادر خود را از دست می‌دهند
  • اجرای ۱۵ طرح عمران شهری در سلماس 
  • فاجعه انسانی در غزه؛ هر روز ۳۷ کودک فلسطینی مادر خود را از دست می‌دهند
  • سازمان ملل: هر روز ۳۷ کودک فلسطینی مادر خود را از دست می‌دهند
  • پایان یورش بیش از ۱۲ ساعته نظامیان صهیونیست به شمال طولکرم
  • پایان یورش بیش از ۱۲ ساعته نظامیان صهیونیست به شمال طولکرم+ فیلم
  • یکپارچه سازی زمین های کشاورزی شمال با سرمایه گذاری چینی‌ها
  • یکپارچه سازی ۶۵ هزار هکتار زمین کشاورزی شمال کشور با سرمایه گذاری چینی‌ها
  • جلوگیری از اجرای نوازنده خانم در مراسم بزرگداشت مرتضی مطهری (فیلم)
  • وراتی خود را به بارسلونا پیشنهاد داد