Web Analytics Made Easy - Statcounter

فراخوان چهاردهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان در هشت بخش منتشر شد. ۰۸ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۷:۲۵ استانها کردستان نظرات - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از کردستان، فراخوان چهاردهمین جشنواره بینالمللی تئاتر خیابانی مریوان منتشر شد؛ موضوع این جشنواره آزاد و محورهای مورد تاکید تئاتر خیابانی و دیگرگونه‌های اجرایی عبارت از وفاق و انسجام اجتماعی، ترویج نشاط اجتماعی و روحیه امیدواری، موضوعات شهروندی و معضلات شهری، محیط‌زیست، منابع‌طبیعی و ثروت‌های ملی با تأکید بر حفظ جنگل‌ها، ترویج هنر دینی و آموزش مفاهیم ارزشی و شناسایی استعدادها با تأکید بر زندگی و سیره پیامبر گرامی اسلام(ص)، ترویج فرهنگ صلح و دوستی و احترام متقابل بین ملت‌ها و آگاهی‌بخشی و دانش‌افزایی درباره آسیب‌های اجتماعی ناشی از اعتیاد، بیکاری، طلاق و تلاش در پیشگیری از این آسیب‌ها است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

چهاردهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی شهریورماه امسال در هشت بخش شامل مسابقه ایران، دیگرگونه‌های اجرایی، نمایش‌های آیینی و سنتی، مسابقه تئاتر ملل، تئاتر کودک و نوجوان، مهمان (برگزیده جشنواره‌های سراسری تئاتر خیابانی)، پژوهش و کارگاه‌های آموزشی در مریوان برگزار می‌شود.

بخش مسابقه ایران به‌صورت رقابتی برگزار و سقف پذیرش نهایی آثار در آن 16 نمایش است؛ آثار متقاضی این بخش می‌بایست تا پیش از این در هیچ جشنواره‌ای شرکت نکرده و تا پیش از مهلت ارسال آثار، حداقل پنج اجرای عمومی را پشت سر گذاشته باشند. 

در بخش دیگر گونه‌های اجرایی، سقف پذیرش آثار چهار نمایش است؛ آثار متقاضی حضور در این بخش می‌بایست صرفا برای اجرا در جشنواره چهاردهم تولید شده باشند.

بخش نمایش‌های آیینی و سنتی به صورت رقابتی برگزار و براساس انتخاب هیئت داوران در هر کدام از بخش‌های تحقیق و پژوهش آیین‌ها، کارگردانی، طراحی فضای نمایشی و موسیقی به برگزیدگان جوایزی اهدا خواهد شد؛ سقف پذیرش اثر در این بخش پنج نمایش و حداکثر تعداد اعضای هر گروه 12 نفر است و باید آثار متقاضی این بخش تا پیش از این در هیچ جشنواره‌ای شرکت نکرده باشند.

مسابقه تئاتر ملل نیز به‌صورت رقابتی برگزار و گروه‌های نمایشی ایرانی هم می‌توانند آثار خود را جهت شرکت در این بخش به دبیرخانه ارسال کنند؛ سقف پذیرش گروه‌های ایرانی برای این بخش سه اثر است اما باید آثار گروه‌های ایرانی متقاضی در این بخش تا پیش از این در هیچ جشنواره‌ای شرکت نکرده باشند.

فاتح بادپروا، دبیر چهاردهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان شداولین جشنواره سراسری تئاتر خیابانی ایرانشهر برگزار می‌شود161 اثر از 20 استان به جشنواره سراسری تئاتر خیابانی ارس ارسال شد

دبیرخانه جشنواره در بخش تئاتر کودک و نوجوان، پذیرای نمایش‌های تولید شده متقاضیانی خواهد بود که به‌صورت نسخه تصویری ارائه شوند و سقف پذیرش اثر در این بخش، سه نمایش است. 

ستاد برگزاری جشنواره با هماهنگی دبیرخانه جشنواره‌های اداره‌کل هنرهای نمایشی و رایزنی با دبیران جشنواره‌های سراسری تئاتر خیابانی کشور در نظر دارد برای بخش مهمان از میان آثار معرفی شده، از پنج اثر برتر نمایش خیابانی دعوت و دو اثر برتر را به جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر معرفی کند. 

گفتنی است؛ علاقه‌مندان به حضور در بخش پژوهش می‌توانند مقالات تخصصی خود را با موضوعات مرتبط با تئاتر خیابانی به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند؛ مقالات ارسالی نباید تاکنون به چاپ رسیده باشند؛ ترجمه مقالات تخصصی حوزه تئاتر خیابانی نیز در این بخش پذیرفته خواهد شد. 

همچنین ستاد برگزاری جشنواره با هدف ارتقای بنیه علمی این حوزه از تئاتر، کارگاه‌های آموزشی تئاتر بیرونی را با حضور اساتید داخلی و خارجی برگزار می‌کند. 

مهلت ارسال لوح فشرده آثار بخش مسابقه ایران، دیگر گونه‌های اجرایی، آیینی و سنتی، تئاتر ملل، کودک و نوجوان و اصل پژوهش‌ها (مقالات تخصصی) تا 25 تیرماه است و اسامی نمایش‌های برگزیده دهم مردادماه امسال اعلام خواهد شد. 

دبیرخانه دائمی جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی در فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان مریوان فعال است.

انتهای پیام/ش

R7848/P/S6,66/CT7

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۲۴۴۶۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تفاهم تولید آثار نمایشی مشترک و حمایت از نمایشنامه‌های برتر منعقد شد

به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، حجت‌الاسلام سعید نصیراسلامی؛ معاون فرهنگی و تبلیغات سازمان عقیدتی- سیاسی ارتش با کاظم نظری؛ مدیر کل هنر‌های نمایشی درخصوص اجرای آثار چهاردهمین جشنواره تئاتر ارتش، اجرای عمومی آثار تولیدی، تولید آثار هنری مشترک و حمایت از نمایشنامه‌های برگزیده گفت‌وگو و تفاهم کردند.

در جلسه‌ای که با حضور حجت‌الاسلام سعید نصیراسلامی؛ معاون فرهنگی و تبلیغات سازمان عقیدتی- سیاسی ارتش، کاظم نظری؛ مدیر کل هنر‌های نمایشی و سیامک موحدی؛ مدیر امور هنری سازمان عقیدتی- سیاسی ارتش و شهرام نوشیر؛ مدیر کانون تئاتر دینی برگزار شد، مقرر شد آثار برگزیده سیزدهمین جشنواره تئاتر ارتش، که اسفندماه ۱۴۰۲ برگزار شد، در جشنواره تئاتر فتح خرمشهر و جشنواره تئاتر مقاومت اجرا داشته باشند. همچنین در این جلسه قرار شد فرصتی فراهم شود تا نمایش‌های خیابانی با موضوع شهدا و مضامین مرتبط، بتوانند در پادگان‌ها و فضا‌های سازمانی ارتش، روی صحنه روند.

در سومین مورد از این تفاهم، قرار شد گروه‌های اجرای تعزیه ارتش در فضا‌های نمایشی و میادین و فضا‌های روباز مختص این نوع نمایش، در ایام سوگواری اجرا داشته باشند.

همکاری دو طرف برای تولید یک اثر فاخر مشترک، نیز جزو مواردی بود که در این جلسه درباره آن گفتگو شد و توافقاتی نیز به عمل آمد که به زودی نام نمایش و سالن اجرای آن اعلام خواهدشد.

همچنین در این جلسه درباره حمایت از نمایشنامه‌های برگزیده جشنواره «نسیم رحمت» با موضوع و نگاه مورد توافق دو طرف، گفتگو شد. جشنواره «نسیم رحمت» از جمله جشنواره‌های برگزارشده توسط ارتش است که امسال هنرمندان شاخص در عرصه نمایشنامه‌نویسی در آن شرکت خواهند کرد.

همچنین سال جاری، برای تقویت متون نمایشی و جشنواره تئاتر میثاق ۱۴، به نمایشنامه‌نویسان جوان و مطرح کشور نگارش ۲۸ نمایشنامه سفارش داده شده است.

درپایان این جلسه، گفتگو‌های اولیه درخصوص احیای سالن‌های ارتش برای اجرای تئاتر و برگزاری کارگاه‌های آموزشی مشترک نیز صورت گرفت و ادامه آن برای بررسی سیستم، مشکلات و تحلیل بیشتر موضوع به جلسات آتی موکول شد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • فراخوان جایزه داستان و بازآفرینی منتشر شد
  • همکاری سازمان عقیدتی سیاسی ارتش و اداره کل هنرهای نمایشی برای تولید آثار نمایشی
  • اجرای آثار جشنواره تئاتر ایثار در شهر‌های استان گلستان
  • تفاهم تولید آثار نمایشی مشترک و حمایت از نمایشنامه‌های برتر منعقد شد
  • پرهام خاکزاد با «بیرون پشت در» به تئاترشهر می‌آید
  • «بیرون پشت در» را در تئاتر شهر ببینید!
  • تفاهم ارتش واداره‌کل هنرهای نمایشی درحمایت از نمایشنامه‌های برتر
  • اجرای آثار جشنواره تئاتر ایثار در شهرهای استان گلستان
  • انتشار فراخوان دوسالانه بین‌المللی «کارتون کتاب»
  • فراخوان جشنواره فیلم کوتاه تهران