Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-26@15:53:35 GMT

انحصار، بلاي جان صادرات ريلي

تاریخ انتشار: ۹ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۲۴۷۶۹۱

انحصار، بلاي جان صادرات ريلي

خبرگزاري آريا - تهران-ايرنا- صادرات از مسير ريلي يکي از مهمترين روش‌هاي نقل و انتقال کالا در دنيا به شمار مي‌آيد اما در ايران به دلايل مختلف از جمله انحصار و کند بودن تشريفات گمرکي، نتوانسته رشد چنداني داشته باشد.

به گزارش روز جمعه ايرنا، از ايران به عنوان شاهراه ارتباطي دنيا نام برده مي‌شود زيرا موقعيت استراتژيک اين کشور باعث شده تا به بيشتر مناطق دنيا دسترسي داشته باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


از همين رو در گذشته بخش مهمي از جاده ابريشم که ابتدا و انتهاي دنياي آن روز را به هم وصل مي‌کرد، از ايران مي‌گذشت. جاده‌اي که وظيفه انتقال کالا و مسافر را بر عهده داشت و به نوعي مي‌توان آن را نخستين مسير ترانزيت کالا در دنيا دانست.
در واقع از همان زمان ايران براي کشورهاي مختلف مسيري مناسب به شمار مي‌آمد و در عين حال، صادرات و واردات در اين کشور نيز رونق داشت.
به طور مثال در بندر تاريخي سيراف، تجارت آب شيرين انجام مي‌شد و کشتي‌هايي که از شرق و غرب دنيا در حرکت بودند براي تامين آب شرب خود به ايران مي‌آمدند. به همين منظور هم سازه‌هاي آبي پيشرفته‌اي در نوع خود در اين بندر ايجاد شده بود.
علاوه بر آن، ديگر بنادر جنوبي ايران نيز اهميت زيادي در تجارت داشته و حتي به مرور زمان نقش سياسي و اجتماعي نيز به خود گرفتند؛ تا آنجا که در جنگ جهاني دوم حرکت نيروهاي متفقين از بنادر جنوبي ايران و رسيدن به روسيه باعث شد تا نام پل پيروزي به ايران داده شود.
امروز هم اين اهميت همچنان پا برجاست و خاک ايران مي‌تواند مسير اتصال آب‌هاي آزاد به بازارهاي بزرگ آسياي ميانه و قفقاز باشد.
بر همين اساس، اتصال ريلي بنادر جنوبي با بنادر شمالي کشور در دستور کار قرار دارد تا جا به جايي کالا در قالب صادرات و يا ترانزيت در بستر آن انجام شود.
ساخت اين خط آهن که بيش از يک دهه است که آغاز شده با بهره‌برداري از مسير قزوين – رشت، اکنون در مراحل نهايي براي اتصال به آستارا قرار دارد.
**لزوم دو خطه شدن خط آهن بندرعباس - رشت
مسعود دانشمند دبير کل خانه اقتصاد در همين زمينه در گفت و گو با ايرنا با يادآوري اين که ساخت خط آهن رشت تا آستارا از نظر مهندسي کار سختي است، گفت: براي سرعت در ساخت اين قطعه تدابير ويژه‌اي نياز است که پيشنهاد آن را به راه آهن داده‌ايم.
وي با بيان اين که بهره‌برداري کامل از راه‌آهن شمال - جنوب مي‌تواند به رشد صادرات کمک کند، ادامه داد: البته لازم است تا همزمان تمام مسير بندر عباس تا رشت را دو خطه کنيم زيرا راه آهن ما بر اساس قطار مسافري ساخته شده و مسافر بر بار ارجحيت دارد که باعث کند شدن انتقال کالا مي‌شود.
دانشمند به کمبود کشنده واگن در کشور اشاره کرد و افزود: با افزايش کشنده‌ها و همچنين دو خطه شدن اين مسير، ديگر قطاري منتظر قطار ديگر نمي‌شود.
دبير کل خانه اقتصاد تاکيد کرد: بايد تلاش کنيم تا حمل و نقل جاده‌اي و ريلي با اين وضعيت قيمت‌ها رقابت‌پذير شود.
اين فعال اقتصادي هشدار داد: به دليل کند بودن روند انتقال بار در داخل کشور، اطمينان از مسيرهاي ترانزيتي ايران کم کم از بين مي‌رود.
وي گفت: تکليف ترانزيت را بايد با در نظر گرفتن قوانين بين‌المللي روشن کنيم و گمرک بايد دروازه ورود کالا باشد نه رسوب کالا، تا کالا در گمرک انبار نشود.
**توسعه مطلوب خطوط ريلي در کشور
مجتبي بهاروند رييس کميسيون حمل و نقل، لجستيک و گمرک اتاق بازرگاني و صنايع، معادن و کشاورزي ايران نيز در گفت و گو با ايرنا با بيان اين که از نظر توسعه خطوط ريلي در کشور مطلوب عمل کرده‌ايم، گفت: با اين حال اجازه نداده ايم شرکت‌هاي بزرگ ريلي در بخش خصوصي شکل بگيرد و با وجود به صرفه‌بودن اين روش ارتباطي، به دليل انحصار دولت استقبال چنداني نشده است.
وي ادامه داد: تکميل خط آهن شمال - جنوب به توسعه صادرات ايران کمک مي‌کند البته پيش شرط آن اين است که انحصار دولتي از بين برود.
به گفته بهاروند، نگرش مديران در بخش دولتي با خصوصي متفاوت است و مديران انگيزه‌اي ندارد زيرا در ضرر و زيان شريک نيستند.
اقتصام**4018**9189
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۲۴۷۶۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش صادرات از گمرک شهرصنعتی کاوه

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز اراک؛ مطلبی گفت: سال گذشته حدود ۵۷۷ هزار تن انواع کالا به ارزش ۲۶۴ میلیون دلار به کشور‌های مختلف صادر شده است.
او عنوان کرد: در همین مدت ۲۴۶ هزار تن کالا به ارزش ۶۸۵ میلیون دلار واردشده که عمدتا مربوط به خطوط تولید واحد‌های صنعتی بوده است.
مدیر گمرک منطقه ویژه اقتصادی کاوه افزود: در حوزۀ ترانزیت خارجی نیز حدود ۲۰۳ هزارتن کالا انجام شده که در مقایسه با سال ۱۴۰۱، حدود ۴۶ درصد رشد داشتیم.

دیگر خبرها

  • اسراییل تبدیل به بلای جان آمریکا شده است
  • افزایش ۴۷ درصدی صادرات و ترانزیت گمرک سرخس در فروردین
  • مبادله تجاری ۱۱ میلیون دلاری گمرکات مازندران و پاکستان
  • نقش موثر ایران در کریدورهای بین‌المللی از اقدامات تا انتقادات
  • روند روبه رشد صادرات خراسان شمالی
  • چرا سفر با قطار؟ ۵ دلیل برای انتخاب این نوع سفر
  • ارتقای روابط تجاری با افتتاح یک مسیر ریلی جدید + فیلم
  • فیلم| تصاویری از مسیر ریلی راه آهن لرستان
  • افزایش صادرات از گمرک شهرصنعتی کاوه
  • ایجاد ظرفیت فرامرزی در صنعتی سازی مسکن