ترینهای تئاتر ۷|مهدی کوشکی، پرکارترین کارگردان تئاتر۹۷
تاریخ انتشار: ۹ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۲۴۸۵۷۶
مهدی کوشکی با چهار نمایش و بازی در چندین نمایش پرکارترین کارگردان سال ۹۷ تئاتر ایران بود. ۰۹ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۴ فرهنگی سینما و تئاتر نظرات - اخبار فرهنگی -
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، مهدی کوشکی سال 97 را با انرژی مضاعفی آغاز کرد. او که در تماشاخانه مستقل تهران اقدام به برگزاری کلاسهای بازیگری کرده بود، در طی 12 ماه سال 97 موفق به اجرای چهار نمایش، با چهار گروه متفاوت شد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
او بهار را با «شیطونی» آغاز کرد. نمایشی که میتوان شاکله دیگر آثار سال 97 کوشکی دانست. نمایشی که همه چیزش عجیب و غریب میآمد. دو رفیق به مدت دو ساعت در یک پژو نشسته و در پی انتقام هستند. آنها مدام آهنگ گوش میدهند، آهنگی که نه از طریق ضبط که توسط دو خواننده روی ماشین به گوششان میرسد. بازیگران هر چه میگویند به صورت علائم روی پرده پشتسرشان نمایان میشود. علائم به شدت حاوی خشونت هستند، همانطور که کل نمایش نیز با خشونتی عریان دنبال میشود.
کوشکی تابستان را با «تئاتر بد» دنبال کرد. نمایشی که بازآفرینی اثری به همین نام در تماشاخانه دا بود و کوشکی دوباره با طراحی تازه آن را اجرا کرده بود. نمایش ترکیبی از حرفهها و آماتورها بود؛ اما پاییز و «سیزده» محصول آماتورها و کلاسهای بازیگری کوشکی بود. نمایشی که حجم خشونت آن به مراتب بیشتر از دو اثر پیشین و حتی اثر اخیر کوشکی بود. تعداد زیاد بازیگر روی صحنه و حجم قتلها و مرگها شایان توجه بود.
کوشکی زمستان را با نمایش «هفتمین جان سگ» و با حضور بازیگران حرفهای دنبال کرد. نمایش برخلاف دیگر نمایشها در مستقل تهران روی صحنه نرفت و حال و هوای مشابهش نتوانست چندان مانند سه اثر قبل مورد توجه قرار گیرد. از همین رو کوشکی تصمیم گرفته تا بهار را با نمایش «سیزده» آغاز کند.
درباره آثار 97 کوشکی میتوان گفت در هر چهار نمایش مهدی کوشکی خبری از دکور نیست. آکسسوار چندان جز یک شی شاخص همانند خودرو در «شیطونی» و «هفتمین جان سگ»، آب در «تئاتر بد» و موبایل در «سیزده» در صحنه وجود ندارد. لباس بازیگران نیز متحد الشکل است. گویی همه از یک بستر برآمدهاند و همه از یک مادر زاده شده باشند. قرار نیست لباسها و ظاهر بازیگران هویتی ویژه به آن اعطا کند. کنشهای دراماتیک به حداقل وجه ممکن خود میرسند تا جایی که در «هفتمین جان سگ» عملاً هر کنش در شکل فیزیکی حذف میشود. همه چیز در یک سکون خلاصه میشود. قرار است همه چیز در یک بستر زبانی بستهبندی شود. زبان زنجیری میشود که کلیت نمایش را در خود هضم میکند. زبان پوششی میشود که ما آن را میبینیم و تلاش میکند ما را از دیدن بسیاری چیزها محروم کند.
انتهای پیام/
R1369/P/S4,34/CT7 واژه های کاربردی مرتبط تئاتر
منبع: تسنیم
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۲۴۸۵۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
بلیتفروشی «دوازده سیوشش» آغاز شد
به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، نمایش «دوازده سیوشش» به نویسندگی و کارگردانی امید دانشوران و تهیهکنندگی کوروش شاهونه کاری از کمپانی تئاتر جوانان است که از 25 اردیبهشت 1403، ساعت 18:15 در سالن سایه تئاتر شهر روی صحنه میرود.
زهره محمدی، امیر نصیری و امید دانشوران بهعنوان بازیگر در این نمایش به ایفای نقش میپردازند. آیدا عارفی، محمدرضا فدایی، مهسان یحیی پور نیز بازیگران سیاهپوش این نمایش هستند.
نمایش «دوازده سیوشش» سال گذشته در جشنواره «هم آغاز» تئاتر شهر شرکت کرده بود و توانست جایزه دوم کارگردانی و سوم طراحی صحنه را از آن خود کند.
داستان این نمایش درباره لکه سیاهی است که در سازمان سفید کننده پیدا میشود و …
امید دانشوران (طراح صحنه و لباس)، شیدا آذرپور (طراح صدا)، لعیا شمسالدینی (نور)، امید دانشوران (طراح گرافیک)، سعید راسخی پور (ساخت آنونس)، آیدا عارفی (دستیار کارگردان)، هومن مظهری (مجری طرح)، علیرضا ربانی زاده (برنامهریز)، مجتبی راوش (مشاور کارگردان)، سعید راسخی پور (مدیر تبلیغات)، مهسان یحیی پور (مدیریت صحنه)، سعید مشی، امیر عباسی، ساسان سبکروح (دستیار صحنه)، حمید تن، محمد غفاری (عوامل فنی)، محمدرضا فدایی، لعیا شمسالدینی، آیدا عارفی (گروه صحنه) و علی کیهانی (روابط عمومی و مشاور رسانهای) دیگر عوامل این اثر نمایشی هستند.
علاقهمندان برای تهیه بلیت این اثر نمایشی میتوانند به سایت ایران کنسرت و گیشه تئاتر مراجعه کنند.
انتهای پیام/