Web Analytics Made Easy - Statcounter

ابوالفضل نجاران مدیر بخش مبارزه با قاچاق معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره برچسب اصالت کالا اظهار کرد: یکی از رسالت‌های دانشگاه های سطح کشور فرهنگ‌سازی، اطلاع‌رسانی و آموزش عمومی جهت ارتقاء سلامت مردم است؛ برای تحقق این امر سعی می‌کنیم از مکان هایی با پتانسیل مردمی بیشتر همچون مترو، مدرسه و مواردی از این قبیل استفاده کنیم؛ بازار تهران هم از جمله همین فضاهای مناسب برای شناساندن کالاهای قاچاق به مردم است، چرا که هم مصرف کنندگان و هم فروشندگان در این مکان حضور دارند و می توانیم تا جای ممکن به صورت مستقیم با مخاطبان ارتباط بگیریم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نجاران گفت: پدیده قاچاق نه تنها در کشور ما بلکه در تمام دنیا پدیده شومی است که صرف نظر از تخریب اقتصادی، سلامت مردم جامعه را هدف قرار می‌دهد و متاسفانه شاهد هستیم که بخشی از کالاهای قاچاق را اقلام سلامت محور شامل خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها، لوازم آرایشی و بهداشتی، تجهیزات پزشکی، مکمل‌های ورزشی و شیر خشک تشکیل می دهد.

وی ادامه داد: متاسفانه در کشور این پدیده وجود دارد و هیچ کس مسئول پاسخگویی در قبال عوارض استفاده از اجناس قاچاق نیست؛ هر کالایی در این زمینه به تایید وزارت بهداشت نیاز دارد، در واقع این سازمان بعد از بررسی هویت کالا، در صورتی که با استانداردهای سلامت سطح کشور منطبق باشد، اجازه ورود به کشور را صادر می‌کند و تمامی اجناسی که اجازه ورود دارند برچسب اصالت کالا دریافت می کنند.

واردات کالا فرآیند تعیین شده‌ای از سوی وزارت بهداشت دارد

مدیر بخش مبارزه با قاچاق معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی تهران تاکید کرد: این برچسب در واقع ابزاری است برای مصرف‌کننده که تضمین می‌کند کالایی اصیل خریداری کرده است و شخصی، شرکتی یا نهادی پشت کالا وجود دارد که پاسخگوی وضعیت سلامت آن است.

وی بیان کرد: واردات کالا فرآیند و روند تعیین شده‌ای از سوی وزارت بهداشت دارد؛ این سازمان مشخص می کند که کالای مورد نظر از چه طریقی، در چه دمایی و تحت چه شرایط نگهداری به کشور وارد شود.

نجاران تشریح کرد: هنگام خرید یک کالای وارداتی ابتدا به دنبال برچسب اصالت کالا بگردید، اگر این برچسب روی محصول وجود نداشت، شکی بر قاچاق بودن آن نیست و تاییدی بر اصالت و سلامت آن وجود ندارد، اما حتی وجود برچسب روی محصول هم سلامت آن را تضمین نمی کند چرا که ممکن است پرچسب تقلبی باشد.

یکی از راه های اطمینان اصالت کالا این است که کد ۱۶ رقمی روی برچسب‌ را بعد از خراشیدن به سامانه ی۲۰۰۰۰۸۸۲۲ ارسال کنید؛ باید به توجه کامل به ارقام این سامانه داشته باشید، چرا که این تنها سامانه مورد تایید وزارت بهداشت است و چندین سامانه تقلبی با تفاوت‌های جزئی در اعداد وجود دارد.

مدیر بخش مبارزه با قاچاق معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی تهران یادآوری کرد: بعد از ارسال پیامک پاسخی شامل نام محصول، نام کارخانه، تاریخ تولید و تاریخ انقضا دریافت می کنید که اگر با محصول مطابقت نداشت کالا قاچاق محسوب می‌شود.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: اخبار سلامت اخبار پزشکی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۲۵۱۹۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مراقب باشید؛ این داروها و خوراکی‌ها پلاکت خون را کاهش می‌دهند

پلاکت خون پایین (ترومبوسیتوپنی) نوعی بیماری است که در آن بدن به دلیل عارضه یا سایر شرایط، پلاکت کافی تولید نمی‌کند. علائم ناشی از آن شامل خونریزی داخلی و خارجی است.

به گزارش خبرآنلاین، تشخیص زودهنگام ترومبوسیتوپنی، نتایج مثبتی در درمان دارد اما تأخیر در تشخیص می‌تواند منجر به مشکلاتی از حمله قلبی، آسیب به اعضای بدن (به عنوان مثال، طحال، روده، کلیه و حتی آمبولی ریه) شود.

ترومبوسیتوپنی به اختلال در پلاکت خون گفته می‌شود و شرایطی است که در آن تعداد پلاکت‌های خون بیمار کاهش یافته و سلول‌های خونی قادر نخواهند بود فعالیت‌های اساسی بدن را انجام دهند.

پلاکت چیست؟

پلاکت به کوچکترین ذرات خونی گفته می‌شود که آنزیم‌های لازم برای انعقاد خون را در خود دارند. پلاکت‌ها بسیار کوچکند و با چشم غیرمسلح قابل دیدن نیستند. این اجزای کوچک مسئول بازسازی بافت‌های آسیب‌دیده هستند و نقش مهمی در انعقاد خون دارند. میانگین عمر هر پلاکت ۱۰ روز است و محل تولید آن در مغز استخوان است.

نحوه عملکرد پلاکت خون

کار اصلی پلاکت جلوگیری از خونریزی است. تجمع پلاکت‌ها در محل خونریزی، موجب لخته شدن خون و آغاز روند بهبودی می‌شود. پلاکت‌های فعال حاوی پروتئین چسبنده‌ای به نام فیبرین هستند که این پروتئین‌ها در تشکیل لخته خونی نقش مهمی ایفا می‌کنند.

علت پایین بودن پلاکت خون

پایین بودن پلاکت خون نوعی اختلال خونی است و معمولاً عوارض جدی ندارد اما در شرایط آسیب‌دیدگی می‌تواند روند انعقاد و لختگی خون را تحت‌تأثیر قرار دهد. تعداد پلاکت خون معمولاً به دلیل بیماری‌های زمینه‌ای و عوارض جانبی مصرف برخی داروها کاهش می‌یابد که در ادامه به شرح این موارد می‌پردازیم:

۱) داروها و خوراکی‌هایی که پلاکت خون را کاهش می‌دهند

مصرف الکل، ترکیبات سمی و نیز برخی داروهای حاوی کنین که جهت رفع گرفتگی عضلات تجویز می‌شوند اثرات منفی بر پلاکت خون دارند. استفاده از برخی نوشیدنی‌ها مانند آب تونیک (نوشابه گازدار حاوی کنین که برای پیشگیری از مالاریا مصرف می‌شود) می‌تواند در کاهش پلاکت خون مؤثر باشد.

این داروها خاصیت ضد انعقادی دارند و موجب کاهش پلاکت می‌شوند:

داروهای ضد انعقاد یا مهارکننده‌های گلیکوپروتئین مانند آبسیکسیماب (این دارو ضد تجمع پلاکت است و برای پیشگیری از عوارض اسکیمی قلبی تجویز می شود)

اپتیفیباتید (این دارو ضد انعقاد خون است و در درمان لخته‌های خونی و حملات قلبی مورد استفاده قرار می‌گیرد)

و تیروفیبان (برای درمان سندرم کرونر حاد)

هپارین، استامینوفن، ایبوپروفن، ناپروکسن، آمیودارون (برای درمان پرکاری تیروئید)، سایمتیدین (برای درمان زخم معده و گاستریت)، پیپراسیلین (نوعی آنتی بیوتیک)، داروهای ضد تشنج مانند کاربامازپین، سولفونامیدها مانند تری‌متوپریم-سولفامتوکسازول، وانکومایسین (نوعی آنتی بیوتیک).

۲) بیماری‌هایی که موجب پایین بودن پلاکت خون می‌شوند

برخی از بیماری‌ها بر تولید پلاکت خون اثر گذاشته و باعث ترومبوسیتوپنی می‌شوند که عبارتند از: سرطان مغز استخوان، لوسمی، HIV و هپاتیت C، عفونت‌های ویروسی، آنمی، سندرم دیستریس تنفسی حاد (ARDS)، سپسیس (نوعی عارضه عفونی)، بیماری های خود ایمنی مانند ITP (نوعی عفونت ویروسی مثل آبله مرغان)، سابقه ارثی و ژنتیکی، زیاده‌روی در مصرف حد الکل، برخورد با ترکیبات سمی، دوران بارداری و ...

کاهش پلاکت خون گاهی می‌تواند سبب بروز برخی اثرات فیزیکی مانند کبودی شود. درمان پایین بودن پلاکت خون شامل تجویز برخی داروها و تلاش برای رفع مشکلات زمینه‌ای است.

در برخی موارد نیز برای درمان، از داروهایی که سیستم ایمنی بدن را سرکوب می‌کنند (مانند کوتیکواستروئیدها) استفاده می‌شود.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • راه‌های تشخیص کالای تقلبی از اصلی در بازار لوازم یدکی خودرو | علامت استاندارد تقلبی یا اصل؟
  • از ۱۰ برند رژ لب تا مکمل تقویتی مو ؛ این محصولات را نخرید، تقلبی است 
  • راهکار ساده برای کمک به رژیم‌تان؛ نوشیدن آب داغ چگونه باعث کاهش وزن می‌شود؟
  • مراقب باشید؛ این داروها و خوراکی‌ها پلاکت خون را کاهش می‌دهند
  • ۱۰ راهکار ساده برای رفع بوی بد دهان
  • مشتریان به نشان استاندارد و اصالت قطعات خودرو توجه کنند
  • هشدار به خریداران طلا؛ مراقب طلای تقلبی باشید
  • هشدار یه خریداران طلا؛ مراقب طلای تقلبی باشید
  • مراقب کلاهبردار‌ها باشید؛ بیمه سلامت با مردم تماس نمی‌گیرد
  • استفاده از خودروهای برقی، دوگانه سوز و هیبریدی راهکار برون رفت از بحران ناترازی بنزین