Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-29@21:26:23 GMT

حدود 55 هزار تن از اماکن تاریخی قم بازدید کردند

تاریخ انتشار: ۱۰ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۲۵۸۷۸۳

حدود 55 هزار تن از اماکن تاریخی قم بازدید کردند

قم- ایرنا- مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قم گفت: از 28 اسفندماه سال 97 تاکنون، 54 هزار و 962 تَن از مسافران نوروزی از اماکن تاریخی این استان بازدید کرده اند.

حمید یزدانی روز شنبه در گفت و گو با ایرنا، افزود: تیمچه بزرگ و بازار قم با آمار بازدید بیش از 34 هزار تَن گردشگر در رتبه نخست بازدیدها قرار دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی اضافه کرد: کارگاه آموزشی عکاسی در روزهای هشتم و نهم فروردین ماه جاری نیز در تیمچه بزرگ با حضور اساتید برجسته حوزه عکاسی و گردشگری برای علاقه مندان برگزار شد که یکی از اهداف این برنامه معرفی و آشنایی مخاطبان با ظرفیت های گردشگری استان قم بود.
تیمچه بزرگ بازار قم بزرگترین سقف ضربتی ایران به شمار می آید که این بنای تاریخی در سمت شمال راسته بازار نو، از آثار ارزشمند هنر معماری دوران اسلامی ایران است که توسط هنرمند برجسته عصر ناصری، استاد حسن قمی مشهور به معمارباشی در سال 1301 هـجری قمری طراحی و اجرا شد.
مجموعه راسته بازار کهنه و نو مربوط به دوره صفوی و قاجار است، مجموعه ‌ای از راسته، چهار سوق، سرا و تیمچه، جزیی از بافت قدیم شهر قم می باشد که شامل 2 راسته سر پوشیده با پوشش گنبدی است. سرپوشیده بودن بازار به سنت معماری آن باز می‌ گردد و پوشش گنبدی سقف این بازار به شکل قلب مشاهده می ‌شود.
بخش ‌های وسیعی از بازار قم یعنی بازار کهنه در دوران صفویه و در پیرامون مسجد جامع بنا شهد و در دوران ناصرالدین شاه بخش های دیگر این بازار گسترش پیدا کرد، این اثر در تاریخ 16 آذر 1376 با شماره ثبت 1937 به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
وی اضافه کرد: از تعداد بازدیدکنندگان، یک هزار و 700 تَن گردشگر خارجی بودند که بیشتر از کشورهای عربی به ویژه عراق و همچنین پاکستان و افغانستان بودند.
به گفته یزدانی، خانه تاریخی امام(ره) با بیش از یک هزار و 100 بازدیدکننده در رتبه نخست بازدید گردشگران غیر ایرانی قرار دارد.
وی خاطرنشان کرد: موزه گنجینه آثار مراجع تقلید، تپه های قلی درویش، مقابر گنبد سبز، تیمچه بزرگ و بازار، خانه ملاصدرا، خانه تاریخی زند و موزه مردمشناسی، مسجد جامع، کاروانسرای پاسنگان و کاروانسرای دیرگچین از دیگر آثار و بناهای تاریخی است که مورد توجه مسافران نوروزی قرار گرفته است.
استان قم دارای بیش از 360 اثر تاریخی، پنج موزه و خانه تاریخی و 444 بقعه مربوط به امامزادگان واجب التعظیم است؛ همچنین قم دارای 12 منطقه گردشگری از جمله ﺟمکران، ﺧﻠﺠﺴﺘﺎن(ﻧﺎﯾﻪ)، دﯾﺮﮔﭽﯿﻦ، دﺳﺘﺠﺮد، ﻃﺮﻻب، ﮐﺮﯾﻤﻪ، دره ﻗﺎﻫان، ﭘلنگ دره، روﺳﺘﺎی ﮐﺮمجگان، ﺑﺨﺶ ﮐﻬک، ﺣﻮض ﺳﻠﻄﺎن و ﻃﺎﯾﻘﺎن می باشد.
/2085/ 6133/

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرهنگي ميراث فرهنگي بازديد از اماكن قم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۲۵۸۷۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ضرورت بازنگری در حریم عمارت خسروآباد سنندج

مدیرکل ثبت آثار و حفظ و احیای میراث‌ معنوی و طبیعی کشور بر ضرورت بازنگری فنی حریم اثر تاریخی عمارت خسروآباد سنندج تاکید کرد و گفت: باید مطالعات لازم برای این محدوده در اسرع وقت انجام شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کردستان و به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کردستان، علیرضا ایزدی شامگاه _شنبه هشتم اردیبهشت_ ضمن بازدید از محدوده عمارت خسروآباد سنندج اظهار کرد: اجرای ضوابط اختصاصی حریم بناهای تاریخی یکی از نکات حائز اهمیت در حفظ و نگهداری بافت‌های تاریخی است.

وی افزود: باید حریم‌ها را با لحاظ اینکه مردم کمتر دچار آسیب شوند، اصلاح کنیم. مدیرکل ثبت آثار و حفظ و احیای میراث‌معنوی و طبیعی کشور با اشاره به لزوم همکاری دستگاه‌های مربوطه به‌ویژه شهرداری سنندج در خصوص بازنگری حریم عمارت خسروآباد سنندج، خاطرنشان کرد: امیدواریم با اعمال اصلاحات و بازنگری، عرصه و حریم قانونی آثار حفظ شود. در این بازدید مقرر شد مشاور واجد شرایط و صلاحیت کار در بافت‌های تاریخی تعیین و موضوع در کوتاه‌ترین زمان انجام شود. به گزارش ایمنا، عمارت خسروآباد در سنندج که با شماره ۱۴۹۱ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده، بنایی واجد ارزش‌های معمارانه است که به دلیل باغ و بنا در کنار هم از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. کد خبر 748550

دیگر خبرها

  • آمادگی صندوق احیاء و بهره‌برداری از اماکن تاریخی برای همکاری در احیا بافت تاریخی گرگان
  • اهدای ۵۹ شیء تاریخی به اداره میراث‌ فرهنگی شهرستان ملایر
  • بازدید رایگان از موزه‌ها برای معلم‌ها و استادان
  • بازدید رایگان از موزه ها برای معلم ها و استادان دانشگاه
  • بازدید رایگان معلمان و اساتید از موزه‌ها و محوطه‌های تاریخی
  • بازدید رایگان از موزه‌ها و محوطه‌های تاریخی برای معلمان و استادان
  • ضرورت بازنگری در حریم عمارت خسروآباد سنندج
  • آسیب جدی به بناهای تاریخی کاشان وارد نشده است
  • حریم عمارت خسروآباد سنندج بازنگری شود
  • تخفیف موزه‌ها و اماکن تاریخی یزد به مناسبت روز معلم