Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اکوفارس»
2024-05-04@03:05:50 GMT

سازه‌های آبی تاریخی شوشتر زیر آب رفت

تاریخ انتشار: ۱۰ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۲۵۹۱۲۰

به گزارش ایلنا، دبی رودخانه کارون به علت بارش های بالا دست و باز شدن خروجی سدها در چند روز گذشته افزایش یافته و اکنون به یک هزار و ۲۵۰ متر مکعب در ثانیه رسیده است.

این افزایش دبی سبب شده تا برخی آثار تاریخی در بستر و حاشیه رودخانه کارون در شوشتر به زیر آب بروند. گرچه به دلیل استحکام سازه‌ها و نوع ملات به کار رفته خطر تخریب آنها را تهدید نمی‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

قدمت اثر تاریخی بند میزان مربوط به دوره ساسانیان است و تا امروز پابرجاست.

این بند به همراه ۱۵ اثر تاریخی دیگر شوشتر در نشست سالانه کمیته میراث جهانی یونسکو در ۲۶ ژوئن ۲۰۰۹ (1پنج تیر ۱۳۸۸) در شهر سویل اسپانیا، با احراز معیارهای ۱، ۲ و ۵ با عنوان نظام آبی تاریخی شوشتر به عنوان دهمین اثر ایران در فهرست میراث جهانی یونسکو با شماره ۱۳۱۵ به ثبت رسید.

این بند (سد)، آب کارون را در هنگام ورود به شهر شوشتر به ۲ قسمت تقسیم می‌کند که رودهای گرگر و شطیط را تشکیل می دهند.

به دلیل اینکه آب تقسیم شده در رود شطیط ۲برابر حجم آب تقسیم شده به رود گرگر است رود گرگر را دودانگه یا مسرقان و رود شطیط را چهاردانگه می‌گویند.

مصالح بکار رفته در بند میزان سنگ (تراشیده شده شوشتر) و ساروج هستند.

این بند از چند دهانه تشکیل شده‌ که مهمترین آنها دهانه‌ای است جدا که تنظیم آب ۲ شاخه رودخانه را انجام می‌دهد به گونه‌ای که اگر دبی گرگر بیشتر از یک سوم باشد آن را به شاخه شطیط انتقال می‌دهد و برعکس؛ و این خود از شاهکارهای معماری این بند است.

زیر آب رفتن این اثر تاریخی در دهه‌های اخیر بی‌سابقه بوده است.

شوشتر با بیش از ۱۰۰ بنای آبی تاریخی متعلق به دوران مختلف از شهرهای کهن ایران است. شاهکارهای مهندسی آب در این شهرستان، شوشتر را به عنوان موزه مهندسی آب ایران تبدیل کرده است.

سازه‌های آبی تاریخی شوشتر مجموعه‌ای به هم پیوسته از پل‌ها، بندها، آسیاب‌ها، آبشارها، کانال‌ها و تونل‌های عظیم هدایت آب هستند که در ارتباط با یکدیگر کار می‌کنند و در دوران هخامنشیان تا ساسانیان برای بهره‌گیری بیشتر از آب ساخته شده‌اند و در سفرنامه ژان دیولافوآ (باستان‌شناس نامدار فرانسوی) از این محوطه به عنوان بزرگترین مجموعه صنعتی پیش از انقلاب صنعتی یاد شده است.

این شهرستان دارای حدود ۳۵۰ اثر ثبت ملی و ۱۳ سند تاریخی در فهرست میراث فرهنگی است.

شهرستان شوشتر دارای سه بخش مرکزی، میان آب و شعیبیه است که مرکز آن در ۸۹ کیلومتری شمال اهواز قرار دارد.

      

منبع: اکوفارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۲۵۹۱۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۶ میلیون متر مکعب روان آب در استان سمنان ذخیره سازی شد

به گزارش خبرنگار مهر، جعفر مرادی حقیقی غروب چهارشنبه در بازدید از پروژه‌های آبخیزداری شهر رضوان بخش کالپوش در شهرستان میامی ضمن بیان اینکه در استان سمنان یک هزار و ۵۰۰ سازه آبخیزداری وجود دارد، ابراز داشت: هدف از ساخت این سازه‌ها کمک به جمع‌آوری آب باران و کاهش خسارات سیلاب و کمک به بهبود سفره‌های آبخیز داری است.

وی ضمن بیان اینکه این تعداد سازه‌ها توان ذخیره سازی ۱۲ میلیون متر مکعب آب را دارد، افزود: این سازه‌های آبخیزداری توانسته به حوزه کشاورزی نیز اثرگذار باشد و به حفظ آب و خاک کمک کند.

مدیرکل منابع طبیعی استان سمنان ضمن بیان اینکه شش میلیون متر مکعب روان آب در سازه‌های آبخیزداری استان ذخیره سازی شده است، ابراز داشت: با توجه به بارش‌های خوب پایان زمستان و بهار سال جاری این سازه‌ها توانسته در حفظ آب مؤثر واقع شود.

مرادی حقیقی در ادامه تصریح کرد: به صورت مستمر بازدید از سازه‌های آبخیزداری استان در دستور کار است تا در صورت نیاز به مرمت در اسرع وقت اصلاح شود.

وی افزود: خسارت‌های متحمل ناشی از سیل برحوضه‌های آبخیز طی سنوات اخیر در استان کاهش یافت به نحوی که رد پای آن در سیل اخیر شهرستان میامی و کاهش خسارات آن مشهود است.

کد خبر 6094659

دیگر خبرها

  • جزئیات آتش‌سوزی روستای گیلان
  • جزئیات پنجمین آتش‌سوزی در شهرک امامزاده ابراهیم شفت
  • اعلام جزئیاتی درباره پنجمین آتش‌سوزی در شهرک امامزاده ابراهیم شفت
  • سد و سازه‌های آبی این شهر هم سر ریز شد
  • ارگ زیبای بم، نمادی از قدمت ایران زمین+ فیلم
  • مومنی: آتش به جنگل نرسید
  • احداث پل جدید بندقیر در محور ملاثانی شوشتر
  • ۶ میلیون متر مکعب روان آب در استان سمنان ذخیره سازی شد
  • سازه‌های آبخیزداری سمنان ۶ میلیون مترمکعب رواناب بارش‌ها را ذخیره کرد
  • اجرای ۲۷ سازه آبخیزداری در استان اردبیل