Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-07@10:51:01 GMT

سرعت تخلیه سیلاب گمیشان به سمت دریا بیشتر شد

تاریخ انتشار: ۱۰ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۲۶۱۰۴۰

سرعت تخلیه سیلاب گمیشان به سمت دریا بیشتر شد

گرگان - ایرنا - فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا (ص) گفت : با اقدامات فنی و مهندسی و تقویت استعداد ادوات لایروبی، سرعت تخلیه سیلاب از بخش شمال غربی گلستان به سوی دریای خزر بیشتر شده است .

به گزارش خبرنگار ایرنا، سعید محمد روز شنبه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: علت اصلی انباشت و دپو آب در حوزه آق قلا و به خصوص گمیشان شیب اندک منطقه به سوی دریای خزر و تالاب است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی گفت : نابرابری آب ورودی به بستر گرگانرود با ظرفیت خروجی این رودخانه سبب هدایت آب به مناطق پیرامونی رودخانه و به زیر آب رفتن مناطق مجاور آن شد.
فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا افزود: هر چند عوامل یاد شده موجب کندی سرعت تخلیه آب به سوی دریا شدند اما اگر سد نرماب چهل‌چای مینودشت تکمیل می‌شد شاهد طغیان سدهای بوستان و گلستان و وقوع این حادثه نبودیم.
محمد گفت:‌ ظرفیت گرگانرود برای دبی 120 تا 150 مترمکعب در ثانیه است اما هم اینک دبی این رودخانه به 750 مترمکعب بر ثانیه رسیده است.
وی گفت : ‌در آق‌قلا سطح آب فروکش کرده اما با توجه به پر بودن سدهای گلستان، بوستان و وشمگیر احتمال خطر در صورت وقوع بارندگی‌های شدید وجود دارد.
سدهای قابل بهره برداری بوستان و گلستان و سد در دست ساخت نرماب در حوضه آبریز گرگانرود قرار دارند.
سد خاکی بوستان با ظرفیت 37 میلیون متر مکعب بر روی رودخانه گرگانرود در هفت کیلومتری شمال غرب شهر کلاله با هدف تامین آب کشاورزی، صنعت، پرورش ماهی و کنترل سیل ساخته و بهره برداری می شود.
سد خاکی در حال بهره برداری گلستان نیز با 52 میلیون متر مکعب ظرفیت ذخیره آب برای مصارف کشاورزی،صنعت، پرورش ماهی و کنترل سیل در فاصله 15 کیلومتری شرق شهر گنبد کاووس قرار دارد و در ابتدای دهه 80، تجربه نجات شهر گنبدکاووس و روستاهای حاشیه رودخانه گرگانرود به سمت شهر آق قلا را داشت.
ساخت سد نرماب هم از سال 1390 آغاز شده و تاکنون به پیشرفت فیزیکی 75 درصد رسیده است.
7333/3091

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اجتماعي حوادث سيل گلستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۲۶۱۰۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ساخت سد کهیر از زیر آب رفتن کنارک و ۳۰ روستا جلوگیری کرد

ایسنا/سیستان و بلوچستان استاندار سیستان و بلوچستان گفت: ساخت سد کهیر از وارد شدن خسارت و زیر آب رفتن کنارک، کهیر و ۳۰ روستای اطراف آن جلوگیری کرد.

محمد کرمی امروز (۱۵ اردیبهشت ماه) در بازدید از سد کهیر و مناطق سیل‌زده جنوب استان، بیان کرد: ساخت سدهای پیشین، زیردان، شیکلک، خیرآباد، ماشکیل اولیا و کهیر در جنوب سیستان و بلوچستان نقش اساسی در کنترل سیلاب‌ها داشتند.

وی تاکید کرد: سیل‌بندها، بندسارها و هوتک‌هایی که در این مدت ایجاد شد، کمک زیادی در مهار کنترل سیلاب‌ها در جنوب این استان کردند.

او با اشاره به نقش اساسی سدها در کنترل سیلاب‌ها، اظهار کرد: حجم بارندگی بی‌سابقه و بیش از ۲۷۰ میلی‌متر در زمانی کوتاه بود که  البته کمترین مشکلات و خسارت‌ها را در جنوب سیستان و بلوچستان دیدیم.

کرمی ادامه داد: با توجه به پیش‌بینی و جلساتی که با وزیر نیرو داشتیم، بخشی از ظرفیت این سدها تخلیه شده بود و آمادگی لازم را برای کنترل سیلاب داشتیم.

وی با اشاره به ظرفیت ۱۷۵ میلیون مترمکعبی سد پیشین و ۲۱۷ میلیون مترمکعبی سد زیردان، گفت: براساس پیش‌بینی انجام‌شده بخش عمده این سدها تخلیه و در کنار سیل‌بندها و بندسارها آمادگی کنترل سیلاب ایجاد شده بود.

استاندار سیستان و بلوچستان با اشاره به آبگیری سد کهیر در سال گذشته، ادامه داد: این سد کمترین حجم آب حدود ۵۰ میلیون مترمکعب را دارد و با توجه به ظرفیت ۳۸۰ میلیون مترمکعبی این سد و با شروع و شدت بارندگی و حجم ورودی آب که بیش از ۹۳۰۰ مترمکعب بود کنترل  شد، اما به سرعت ظرفیت سد تکمیل و سرریز شد.

وی افزود: با توجه به حجم سنگین آب بخش‌های کشاورزی، سیل‌بندها و بندسارها دچار مشکل و خسارت‌های سنگینی شدند و اگر سد کهیر نبود این خسارت‌ها چند برابر پیش‌بینی می‌شد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • اجرای عملیات لای‌روبی و پاکسازی رودخانه اراک
  • تشدید بارش‌ها و احتمال سیلاب در چهارمحال و بختیاری
  • بهره مندی بیش از ۱۲ هزار روستایی گلستان از تسهیلات قرض‌الحسنه
  • استاندارد کیفی و سرعت سوددهی برای سرمایه‌گذاران بخش خصوصی + اینفوگرافیک
  • لزوم بهره‌مندی از ظرفیت‌های گیلان برای توسعه صنایع دریا محور
  • فیلم/ جاری شدن سیلاب و طغیان رودخانه در استان خراسان رضوی
  • توسعه 6G در ژاپن با سرعتی ۵۰۰ برابر نسل پنجم!
  • ساخت سد کهیر از زیر آب رفتن کنارک و ۳۰ روستا جلوگیری کرد
  • ‌رودخانه دز طغیان کرد + فیلم
  • هلال احمر، ناجی ۸ نوجوان گرفتار در سیلاب