پولسازترین بازیگران سینمای ایران در سال ۹۷
تاریخ انتشار: ۱۱ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۲۶۴۶۶۹
همواره با پایان سال و گذر از روزهای نخست سال نوی شمسی، بازار ارزیابی و تحلیل حوزههای مختلف هنری در سالی که گذشت حسابی داغ میشود و در این میان آمارها و ارقام پیش از سایر موضوعات خودنمایی میکنند.
به گزارش خبرآنلاین، سینمای ایران نیز یکی از مهم و جذابترین حوزههایی است که به دلیل فراگیری و اهمیتی که دارد همواره در طول یک سال اتفاقات بسیاری را تجربه میکند که مرور آنها در پایان سال میتواند برای علاقهمندان به هنر هفتم جذابیت خاصی داشته باشد که از آن جمله میتوان به پولسازترین بازیگر سینمای ایران در سال اشاره کرد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
سال ۹۷ برای سینمای ایران گیشه نسبتا خوب و قابل قبولی رقم خورد و مهمترین اتفاق آن شکستن رکورد پرفروشترین فیلم تاریخ سینما توسط «هزارپا» به کارگردانی ابوالحسن داودی بود، مسلما حضور بازیگران محبوب مردمی در فیلمهای پرفروش سال بر این مسئله بسیار تاثیرگذار بوده است.
برای آنکه مروری داشته باشیم بر پولسازترین بازیگران سینمای ایران باید تنها به بازیگرانی که نقش اول و اصلی را در این فیلمها ایفا کردهاند عنوان پولسازترینهای سال را اختصاص داد، چرا که فارغ از محتوا و مضمون فیلم، حضور آنها عامل اصلی است که نقش موثری در آوردن مخاطبان به سینما داشته است و صرفا حضور کوتاه یک بازیگر در فیلمی که خوب فروخته است دلیل بر این نمیشود که او در فروش آن نقش موثری داشته است.
رضا عطاران در گیشه بیرقیب و محبوب
با مروری بر فیلمهایی که بیشترین فروش را در سال ۹۷ داشته اند، نام رضا عطاران بیشتر از سایر بازیگران به چشم میخورد، چرا که پرفروشترین فیلم سال و البته تاریخ سینمای ایران «هزارپا» با نقش آفرینی او موفق به ثبت این رکورد شد و پس از آن نیز «مصادره» به کارگردانی مهران احمدی قرار دارد که باز هم نقش اصلی آن را عطاران ایفا کرده بود.
البته فعالیت عطاران در سال ۹۷ به این دو فیلم خلاصه نمیشد، او در فیلم «خانم یایا» به کارگردانی عبدالرضا کاهانی نیز به ایفای نقش پرداخته بود که البته همچون این دو فیلم با توفیق زیادی همراه نشد و فروش متوسطی را رقم زد، البته در این فیلم و «هزارپا» به ترتیب حمید فرخنژاد و جواد عزتی نیز در کنار او به عنوان بازیگران اصلی حضور داشتند، اما مسلما نقش اول این دو فیلم کسی جز عطاران نبود.
«هزارپا»، «مصادره» و «خانم یایا» به ترتیب ۳۸ میلیارد و ۴۸ میلیون تومان، ۱۵ میلیارد و ۶۹۱ میلیون تومان و سه میلیارد و ۱۲ میلیون تومان فروش داشتند که در مجموع ۵۶ میلیارد و ۷۵۱ میلیون تومان عایدی از گیشه سینما داشتند که البته دو فیلم اول کمدی بودند و فیلم سوم اجتماعی بود.
به این ترتیب رضا عطاران که دیگر بیرقیب بودنش در گیشه سینمای ایران بر همگان اثبات شده است و محبوبیتش میتواند برای هر فیلمی فروش بسیار خوبی را رقم بزند، توانست عنوان پرفروشترین بازیگر سینمای ایران را در سال ۹۷ از آن خود کند که رقابت با او برای کسب گیشه بسیار دشوار است.
جواد عزتی همراه با عطاران در صدر
در واقع باید گفت که «هزارپا» برای بازیگران اصلی این فیلم حکم یک برگ برنده را داشت و آنها توانستند با فروش قابل توجه این فیلم نام خود را به عنوان پولسازترین بازیگران سینمای ایران در سال ۹۷ مطرح کنند و جواد عزتی یکی از همین بازیگران است.
او در سال ۹۷ پنج فیلم «هزارپا»، «خرگیوش» به کارگردانی مانی باغبانی، «تنگه ابوقریب» ساخته بهرام توکلی، «پارادایس» به کارگردانی علی عطشانی و «لاتاری» ساخته محمدحسین مهدویان را روی پرده داشت که در مجموع فیلمهای پرفروشی بودند، اما تنها آمار فروش چهار فیلم اول را میتوان برای عزتی منظور کرد، چرا که در آنها بازیگر اصلی فیلم بوده است، اما در «لاتاری» نقشی فرعی و کوتاه داشت و نمیتوان متصور شد که او عامل اصلی در پرفروش شدن این فیلم بوده است. البته در آن فیلمها نیز عزتی به همراه بازیگران دیگری نقش اصلی را برعهده داشت و فیلمها تنها بر یک شخصیت متکی نبودند.
در نهایت «هزارپا» ۳۸ میلیارد و ۴۸ میلیون تومان، «تنگه ابوقریب» پنج میلیارد و ۶۴۶ میلیون تومان، «پارادایس» چهار میلیارد و ۴۵۸ میلیون تومان و «خرگیوش» دو میلیارد و ۱۷ میلیون تومان فروش داشتند که در مجموع فروشی بالغ بر ۵۰ میلیارد و ۱۷۱ میلیون تومان را رقم زدند تا عزتی به عنوان چهره اصلی این چهار فیلم، پس از عطاران بازیگر پولساز سینمای ایران باشد. به جز «تنگه ابوقریب» که فیلمی در حوزه دفاع مقدس است، سه فیلم دیگر مضمونی کمدی داشتند.
البته عزتی چند سالی است که توانسته با حضور جدیتر در سینما خود را به یکی از بازیگرانی تبدیل کند که در بین مخاطبان از مقبولیت خاصی برخوردار است و دیگر به عنوان چهره تضمین کننده گیشه برای فیلمهایی که در آن به ایفای نقش میپردازد میتوان روی او حساب کرد. این بازیگر پیشتر نیز با فیلمی، چون «آینه بغل» این فرضیه را اثبات کرده بود.
فوتبالیستی که خیلی زود در سینما محبوب شد
شاید اگر چند سال پیش حضور چهرهای که از دنیایی خارج از سینما پا به عرصه فیلم و سریال گذاشته است، در میان سه بازیگر پولساز سال سینمای ایران غیرقابل باور بود، اما در حال حاضر دیگر اینطور نیست و پژمان جمشیدی مهر باطلی بر این ادعا زد. او که از دنیای مستطیل سبز و فوتبال پا به عرصه بازیگری گذاشت خیلی زود توانست پلههای موفقیت را طی کند و حالا به عنوان یک چهره محبوب و مطرح در سینمای ایران خودش را معرفی کند، چهرهای که توانسته جدای از بازیگری صرف، نویدبخش گیشه پررونق نیز برای فیلمها باشد.
جمشیدی در سال ۹۷ در چهار فیلم «تگزاس» به کارگردانی مسعود اطیابی، «لونه زنبور» ساخته برزو نیک نژاد، «من دیوانه نیستم» به کارگردانی علیرضا امینی و «سوتفاهم» ساخته احمدرضا معتمدی به ایفای نقش پرداخت، جالب است که او توازن را هم رعایت کرد و در دو فیلم کمدی و دو فیلم اجتماعی بازی کرد. در میان این چهار فیلم تنها دو فیلم اول فروش خوبی داشتند که البته جمشیدی هم در آن دو نقش اصلی را ایفا میکرد، «تگزاس» چهارمین فیلم و «لونه زنبور» هشتمین فیلم پرفروش سال بودند که به ترتیب ۱۴ میلیارد و ۴۲۴ میلیون تومان و ۹ میلیارد و ۱۴۵ میلیون تومان فروش داشتند و در مجموع رکورد ۲۳ میلیارد و ۵۷۰ میلیون تومانی را برای جمشیدی به ثبت رساندند تا عنوان سومین بازیگر پرفروش سال ۹۷ را از آن خود کند.
این اتفاق میتواند در ادامه مسیری که جمشیدی در بازیگری برای خود ترسیم کرده است به او کمک کند و انگیزه زیادی را در این مسیر سخت و دشوار برایش به ارمغان آورد.
سام درخشانی، در سینما موثرتر از تلویزیون
سام درخشانی از جمله بازیگرانی است که فعالیتش را با سریالهای تلویزیونی آغاز کرد و سالها نیز با ایفای نقشهای متعدد در سریالهای مختلف توانست جایگاه قابل قبولی در دل مخاطبان به دست آورد، او در چند سال اخیر تصمیم گرفت تا فعالیت خود را بیشتر از تلویزیون بر سینما متمرکز کند و به همین دلیل جزو بازیگران پرکار سینمای ایران در این سالها به شمار میآید و میتوان «خوب بد جلف» به کارگردانی پیمان قاسمخانی را نقطه آغاز موفقیت او در سینمای ایران دانست که باعث شد او در این حوزه ماندگار شود و در فیلمهای متعددی به ایفای نقش بپردازد.
درخشانی در سال ۹۷ نیز پرکار بود و فیلمهای «تگزاس» (۱۴ میلیارد و ۴۲۴ میلیون تومان)، «خجالت نکش» به کارگردانی رضا مقصودی (چهار میلیارد و ۵۶۰ میلیون تومان)، «دشمن زن» ساخته کریم امینی (سه میلیارد و ۱۸۷ میلیون تومان)، «پاستاریونی» به کارگردانی سهیل موفق (دو میلیارد و ۵۴۵ میلیون تومان) و «تخته گاز» ساخته محمد آهنگرانی (دو میلیارد و ۴۲۶ میلیون تومان) را روی پرده داشت که به طور نسبی فروش خوبی داشتند و این بازیگر به جز «خجالت نکش» در چهار فیلم دیگر نقش اصلی را ایفا کرد.
این چهار فیلم که حال و هوایی کمدی داشتند در مجموع ۲۲ میلیارد و ۵۸۵ میلیون تومان از گیشه عایدی داشتند که مطمئنا نقش درخشانی در این میزان فروش بیتاثیر نبوده است و به همین جهت چهارمین بازیگر پولساز سینمای ایران نام میگیرد. در کل این بازیگر سال موفقی را در سینما سپری کرد و همه این فیلمها توانستند میلیاردی شده و فروش قابل قبولی را رقم بزنند.
امیر جدیدی، کمدی و غیرکمدی ندارد
امیر جدیدی جزو بازیگران جوانی است که در سالهای اخیر وارد سینمای ایران شده و توانسته با انتخابهای خوبی که از ابتدا تا به امروز داشته است خیلی زود نام خود را به عنوان یک استعداد ناب بر سر زبانها بیندازد و هواداران بسیاری به دست آورد. او خیلی زود توانست نتیجه این انتخابها را بگیرد و در سی و ششمین جشنواره فیلم فجر موفق به دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد شد.
جدیدی در سال ۹۷ با چهار فیلم مهمان مخاطبان سینمای ایران شد، «تنگه ابوقریب» (پنج میلیارد و ۶۴۶ میلیون تومان)، «عرق سرد» به کارگردانی سهیل بیرقی (دو میلیارد و ۴۶ میلیون تومان)، «هت تریک» ساخته رامتین لوافی (یک میلیارد و ۵۴۴ میلیون تومان) و «قانون مورفی» به کارگردانی رامبد جوان (۹ میلیارد و ۶۳۶ میلیون تومان) که مسلما حضور او در فیلم جوان باعث شد تا نامش در میان پولسازترین بازیگران سال قرار بگیرد.
به جز فیلم جوان که کمدی بود، دو فیلم اجتماعی و یک فیلم دفاع مقدسی حاصل کار این بازیگر در سال ۹۷ بود. در مجموع این چهار فیلم که جدیدی در آنها نقش اصلی را ایفا کرده است ۱۸ میلیارد و ۷۴۶ میلیون تومان فروش داشتند تا امیر جدیدی نیز به جمع بازیگران پولساز سینمای ایران بپیوندد.
نوید محمدزاده، تنها بازیگری که با غیرکمدیها میفروشد
تنها بازیگر سینمای ایران که همواره با ایفای نقش در فیلمهای غیرکمدی میتواند گیشه موفقی را به ارمغان آورد، نوید محمدزاده است. بازیگری که نسبتا گزیده کار است و در سال ۹۷ نیز در میان پولسازترین بازیگران سینمای ایران تنها با دو فیلم حضور پیدا کرد، «مغزهای کوچک زنگ زده» به کارگردانی هومن سیدی و «عصبانی نیستم» ساخته رضا درمیشیان.
البته فیلم درمیشیان که توانست از زمره فیلمهای توقیفی رهایی یابد و سال گذشته رنگ پرده نقرهای را به خود دید، به دلیل آنکه نسخه قاچاقش زودتر پخش شده بود، در سینما نتوانست به موفقیتی که انتظار میرفت دست یابد.
با این حال «مغزهای کوچک زنگ زده» ۱۲ میلیارد و ۷۶۶ میلیون تومان و «عصبانی نیستم» سه میلیارد و ۶۶ میلیون تومان فروش داشتند و در مجموع رکورد ۱۵ میلیارد و ۸۳۲ میلیون تومان فروش را برای سینمای ایران رقم زدند تا نوید محمدزاده در جمع بازیگران پولساز سینمای ایران قرار بگیرد.
او در حال حاضر نیز فیلم «متری شیش و نیم» به کارگردانی سعید روستایی را روی پرده دارد که به امروز به فروش خوبی دست پیدا کرده است. محمدزاده در جشنواره سی و هفتم اعلام کرد که میخواهد در سال آینده فیلمی بازی نکند تا کارهای پیشین او بیشتر دیده شوند، باید دید این مسئله تا چه اندازه بر گیشه سینمای غیرکمدی ایران تاثیرگذار است.
جای خالی بازیگران زن در میان پولسازترینها
بازیگران زن همواره در میان پولسازترین بازیگران سینمای ایران مورد بیتوجهی قرار میگیرند و هیچگاه نامی از آنها در میان بازیگران مرد به میان نمیآید، شاید دلیل آن حضور کمرنگتر بازیگران زن نسبت به مردان در فیلمهای پرفروش است، همچنین محدودیتهایی که بازیگران زن دارند میتواند بر این مسئله نیز تاثیرگذار باشد.
با این حال ما این بار پولسازترین بازیگر زن سینمای ایران را نیز معرفی خواهیم کرد، بازیگری که بیارتباط با «هزارپا» ابوالحسن داودی نیست، سارا بهرامی بازیگر نقش اول پرفروشترین فیلم تاریخ سینمای ایران.
این بازیگر در سال ۹۷ به جز «هزارپا»، فیلم «دارکوب» به کارگردانی بهروز شعیبی (دو میلیارد و ۱۶۲ میلیون تومان) را نیز روی پرده داشت که در مجموع این دو ۴۰ میلیارد و ۲۱۰ میلیون تومان فروش داشتند و نام این بازیگر را به عنوان پولسازترین بازیگر زن سینمای ایران مطرح کردند.
منبع: فرارو
کلیدواژه: سینما ایران پولسازترین رضا عطاران جواد عزتی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۲۶۴۶۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
۵ معلم از ۵ دهه سینمای ایران؛ از پرویز فنیزاده تا رضا عطاران
به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، در دهه پنجاه مهمترین شمایل معلم پرویز فنیزاده در «رگبار» بود و در اواخر این دهه فرامرز قریبیان در «جنگ اطهر» نقش معلم انقلابی را ایفا کرد. شاید بتوان گفت تنها در دهه شصت تعداد قابل توجهی کاراکتر معلم به فیلمهای ایرانی راه پیدا کردند؛ از خسرو شکیبایی در فیلم «رابطه» تا هما روستا در فیلم «پرنده کوچک خوشبختی» و علی نصیریان در «جادههای سرد» و مجید مجیدی در فیلم «شنا در زمستان»، چند نمونه از پرداختن سینمای دهه شصت به شخصیتهای معلمند. از دهه هفتاد از تعداد فیلمهایی که معلمها در آنان نقش محوری ایفا میکردند، کاسته شد. آنچه پیش رو دارید مروری است بر ۵معلم بهیادماندنی سینمای ایران در طول ۵دهه.
دهه پنجاه؛ آقای حکمتی (پرویز فنیزاده در فیلم «رگبار»)
بهیادماندنیترین تصویر معلم در سینمای قبل از انقلاب که معمولا عنایتی به حرفه معلمی نشان نمیداد. در فیلم «رگبار» آقای حکمتی معلمی است که به محلهای در جنوب شهر آمده است. مدرسه مهمترین و محوریترین لوکیشن فیلم «رگبار» است و فیلمساز تصویری دقیق و پرجزئیات از فضای آموزشی مدارس در ابتدای دهه پنجاه ارائه میدهد. ادارهکردن کلاسی شلوغ با پسربچههایی شیطان مهمترین مشکل آقای حکمتی در نیمه اول فیلم است. فیلم با علاقهمندی آقای حکمتی به عاطفه، خواهر یکی از دانشآموزان، وارد فضایی عاطفی میشود و درنهایت هم با انتقال از مدرسه و ترک محله به پایان میرسد. معمولا به انبوه تمثیلها و استعارهها در فیلم «رگبار» اشاره میشود و آنچه کمتر به آن توجه شده، تصویر ملموس معلمی است که نمیخواهد تن به آنچه هست بدهد. آقای حکمتی یکی از ملموسترین غریبههایی است که نویسنده و کارگردان «رگبار» در طول دوران فعالیت هنریاش آفریده است.
دهه۶۰؛ بیژن امکانیان در «دبیرستان»
علی ناصری، معلم زیستشناسی در فیلم «دبیرستان» (۱۳۶۶) با ایفای نقش بیژن امکانیان، در دههای که تعداد زیادی از شخصیتهای سینمای ایران معلم بودند، به چند دلیل شاخص و بهیادماندنی است؛ معلمی که خود سابقه اعتیاد داشته و مثل بیشتر معلمهای سینمای ایران در دهه شصت آرمانگراست و میکوشد شاگردانش را از دام اعتیاد بیرون بکشد. فیلم بهعنوان ملودرامی تلخ، یکی از موفقترین آثار سینمای ایران در دهه شصت است که سال۶۶ سینماروهای زیادی را در شهرستانها جذب سینما کرد. شخصیت سمپاتیک معلم و نحوه برخورد و تعاملش با شاگردان و چهره بیژن امکانیان بهعنوان یکی از بازیگران مهم دهه شصت، تصویری از «دبیرستان» برای سینماروهای دهه شصت ساخت که دوستداشتنی و تأثیرگذار بود.
رامین پرچمی در «ضیافت»(۱۳۷۴)
رامین پرچمی در فیلم «ضیافت» تنها کسی از رفقای دبیرستانی است که از محلهاش نمیرود و نخستین نفری هم هست که به کافه ماطاووس میآید تا به عهدی که سالها پیش با رفقا بستهاند وفادار باشد. بین شخصیتهای فیلم «ضیافت»، رامین پرچمی معلم است؛ معلمی که سطح زندگیاش از همه رفقا پایینتر است و ازدواج نکرده و راز علاقهاش به منیر خواهر عبد(پارسا پیروزفر) را هم مکتوم نگاه داشته است. در فیلمی که فرصت کافی برای پرداختن به همه حاضران در کافه ماطاووس ندارد و از نیمه دوم بیشتر بر علی یزدانی (فریبرز عربنیا) و رامین (بهزاد خداویسی) متمرکز است، شخصیت رامین پرچمی بهعنوان معلمی شریف بیشتر در یادها میماند؛ معلمی که پاسدار رفاقت است و گذشته را فراموش نکرده است.
رضا عطاران در «ورود آقایان ممنوع»۱۳۸۹
تصویری طنز آمیز از معلم در فیلمی کمدی که پرفروش و پرتماشاگر از کار درآمد. رضا عطاران در «ورود آقایان ممنوع» تصویری از معلم در سینمای ایران به نمایش می گذارد که مسبوق به سابقه نبود.مدیر یک مدرسه دخترانه خصوصی با ورود آقایان به مدرسه خود شدیداً مخالف است، اما وقتی دبیر شیمی دانش آموزان المپیادی به علت زایمان، شش ماه مرخصی میگیرد، مجبور میشود تا یک دبیر جایگزین به دبیرستان بیاورد؛ ولی تلاش وی برای یافتن دبیر المپیاد زن در میانه سال تحصیلی بیفایده است و وی مجبور است یک مرد را به عنوان تنها گزینه بپذیرد تا از رقابت المپیاد جا نماند اما ورود این آقای معلم مجرد و بیدستوپا، و شیطنت دختران دانشآموز، و تجرد خانم مدیر جدی و بداخلاق که تا به حال خواستگاری نداشته، باعث ایجاد اتفاقات بسیار خنده داری میشود. دختران دانشآموز دست به یکی کرده و با کمک پدر یکی از دانش آموزان، اردویی را تدارک میبینند تا این دو مجرد میانسال را در روبهروی یکدیگر قرار دهند. رضا عطاران در «ورود آقایان ممنوع» یکی از بامزه ترین شخصیت های معلم سینمای ایران را ساخته است.
۲۲۰۵۷
برای دسترسی سریع به تازهترین اخبار و تحلیل رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1901599