Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-29@05:59:52 GMT

ارتش مردم سیل زده گلستان را تنها نمی گذارد

تاریخ انتشار: ۱۱ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۲۶۹۷۳۰

ارتش مردم سیل زده گلستان را تنها نمی گذارد

گرگان - ایرنا - فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران گفت: با اطاعت از دستور فرماندهی کل قوا برای بکارگیری تمام توان و ظرفیت نیروهای مسلح در کمک به مناطق سیل زده کشور به ویژه گلستان، مردم این استان را تا آخرین لحظه حل مشکلات نخواهیم گذاشت.

به گزارش خبرنگار ایرنا امیرسرلشگر سیدعبدالرحیم موسوی روز یکشنبه همگام سرکشی از مناطق سیل زده گلستان در جمع خبرنگاران اظهار داشت: با توجه به شرایط نامساعد جوی گلستان، شاید امدادرسانی و خدمت به مناطق آسیب دیده با مشکل و اختلال مواجه شود اما مردم نگران نباشند زیرا هدف ارتش از حضور در منطقه، خدمت به مردم و کاهش آسیب ها و خسارات است و برای تحقق این موضوع، از همه توان خود استفاده خواهیم کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی افزود: برای تثبیت وضعیت مناطق سیل زده از هیچ کوششی دریغ نمی کنیم اما موج ناپایداری جدید هوا و احتمال بارش فراوان بارش و ذوب شدن برف ها در مناطق کوهستانی، ممکن است سیلاب های بعدی را در این منطقه به همراه داشته باشد که تلاش می کنیم با برنامه ریزی مناسب مانع بروز مشکلات بیشتر شویم.
امیر سر لشکر سید عبدالرحیم موسوی فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران صبح امروز با هدف سرکشی از روند امدادررسانی و خدمات ارتش به سیل زدگان استان گلستان از طریق فرودگاه گرگان وارد استان گلستان شده بود.
چندین دستگاه خودروهای سبک و سنگین لجستیکی از جمله لودر، بیل میکانیکی، گریدر، آمبولانس و خودروهای دیگر ارتش در حال خدمت رسانی به سیل زدگان گلستان هستند.
امدادرسانی منطقه سیل زده آق قلا زیر نظر تیپ 230 شهید اسدالله متاجی گرگان و منطقه سیل زده گمیشان زیر نظر تیپ 130 بجنورد از خراسان شمالی با مدیریت قرارگاه عملیاتی لشگر 30 انجام می شود.
گفتنی است استان گلستان در آخرین روزهای سال 97 با یکی از کم نظیرترین بارش های تاریخ خود مواجه بود بطوریکه برابر داده های هواشناسی در نقاط مختلف این استان بین 74 تا 353 میلی متر باران در مدت زمان کوتاهی بارید.
برای مقایسه این حجم از بارندگی باید یادآور شد که میانگین بارش سالیانه گلستان 450 میلی متر است ضمن اینکه باران شیراز که تعدادی از شهروندان و مسافران نوروزی را به کام سیلاب فرود برد فقط 17 میلی متر بوده است ولی در بیابانهای کم باران شمال گلستان بارش 74 تا 120 میلی متر بود.
این میزان بارندگی در ارتفاعات و نقاط بالادستی سدهای گلستان از جمله گالیکش، مینودشت، آزادشهر و رامیان بین 220 تا 353 میلی متر در مدت زمان کوتاهی بوده است ضمن اینکه حجم زیادی از برف ماندگار قبلی را نیز ذوب کرد.
بارش شدید باران اخیر در گلستان باعث سر ریز شدن سد گلستان در گنبدکاووس، سد بوستان در کلاله و سد وشمگیر در آق قلا شد که به دنبال آن سیل از شرق استان آغاز و با طغیان رودخانه های گرگان رود، چهل چای، قره سو و اوغان بخش های وسیعی از شمال و غرب گلستان را به زیر آب برد.
با گذشت حدود 10 روز سرریز سدهای استان گلستان همچنان با جوش و خروش زیاد ادامه دارد.
بر اثر سیل ناشی از این بارندگی و برابر آخرین آمار رو به تزاید بخش زیادی از زیرساخت های گلستان بویژه در حوزه کشاورزی نابود شده است.
سیل و حوادث ناشی از آن نظیر تخریب منازل و واژگونی قایق تاکنون جان 7 نفر را در گلستان گرفته و یک نفر همچنان مفقود است.
شهرهای آق قلا، گُمیشان، گنبد، سیمین شهر و بسیاری از روستاهای تابعه این مناطق گلستان بیشتر از سایر نقاط استان بر اثر وقوع سیل آسیب دیده اند ضمن اینکه 3 هزار نفر کارگر بر اثر تخریب و تعطیلی واحدهای تولیدی و خدماتی منطقه بیکار شده اند.
به گزارش ایرنا؛ گلستان یکی از استان های مستعد سیل کشور است که در سال های گذشته همواره شاهد بروز این پدیده طبیعی همراه با تلفات فراوان بوده است.
بزرگترین سیل گلستان در مرداد 1380 و مرداد 1381 رخ داد که در آن بیش از 300 نفر جان خود را از دست دادند و خسارت های سنگین زیادی به بخش های گوناگون استان وارد شد.
اقلیم جغرافیایی خاص و اختلاف شدید ارتفاع نقاط مختلف گلستان باعث تشدید خسارت های سیل منطقه می شود که به باور کارشناسان اجرای طرح های آبخیزداری، احداث سد و اجرای فنی تر و دقیق تر طرحهای عمرانی همچون جاده سازی راهکار کاهش خسارات و تلفات سیل گلستان است.
گلستان افزون بر 20 هزار کیلومتر مربع مساحت دارد و حدود 1.9 میلیون نفر جمعیت آن در سطح 14 شهرستان زندگی می کنند و اقتصاد آن بر کشاورزی متمرکز است.
3014/3091

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اجتماعي ارتش سيلاب گلستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۲۶۹۷۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بارش باران سیل آسا به زمین‌های کشاورزی روستای عباس آباد خسارت زد + تصاویر

بارش های سیل آسای اخیر به زمین های حاصلخیز کشاورزی در روستای عباس آباد از توابع شهرستان مینودشت استان گلستان خسارت زد. به گفته شهروند خبرنگار ما یکی از دلایل این خسارات نامساعد بودن بستر رودخانه نرماب است که هر ساله به خاطر لایروبی نشدن برای کشاورزان در حوزه کشت گندم، چغندر، نخود فرنگی و دیگر محصولات مشکل ساز شده است.

 شهروند خبرنگار ما با ارسال تصاویر از مسولان درخواست رسیدگی کرد.

منبع: جمال سرحدی - گلستان

 

باشگاه خبرنگاران جوان شهروند خبرنگار شهروند خبرنگار

دیگر خبرها

  • تداوم کمک‌رسانی نیروی دریایی ارتش به مناطق سیل‌زده در سیستان و بلوچستان
  • پایداری جوی همراه با افزایش دما در گلستان تا چهارشنبه
  • خط راه‌آهن تهران ـ اهواز منتقل می‌شود
  • با فرض استفاده از حدود ۱۰۰ کامیون آواربرداری غزه ۱۴ سال طول می کشد
  • سازمان ملل: آوار برداری نوار غزه احتمالا ۱۴ سال طول می‌کشد
  • بارش باران سیل آسا به زمین‌های کشاورزی روستای عباس آباد خسارت زد + تصاویر
  • وضع برخی جاده‌های شرق اصفهان در بدترین شرایط است
  • 200 روز جنگ اسرائیل در غزه ؛ جهان شکست خورد
  • بارش باران در کرمان دو برابر سال گذشته بوده است
  • بازدید شبانه استاندار از مناطق تحت تاثیر سیلاب شرق استان کرمان