Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاون برنامه‌ریزی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور گفت: طبق برآورد اولیه تا کنون حدود ۱۹۰ میلیارد تومان به زیر ساخت های شبکه ارتباطی خسارت وارد شده است که عمدتا خسارات دستی بوده و مستقیما از طریق سیلاب ایجاد نشده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از راه آرمان؛ روزهای پایانی سال ۹۷ که همه در تکاپوی تحویل سال جدید بودند، عده ای از هم وطنان ما دچار بحرانی از جنس سیلاب شدند و تمام نو شدن ها جای خود را به آب هایی گل آلود و خانه مان سوز داد و این گونه داستان زندگی مردم سرزمین مان به یکباره دگرگون شد و سال خود را با اندوهی بزرگ شروع کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما به راستی مقصر این اتفاقات کیست و چرا باید شاهد از دست دادن هم وطنانمان و خسارات نجومی آن باشیم؛ مگر نه اینکه گفته می شود علاج واقعه را قبل از وقوع باید کرد، پس چرا باید این اتفاقات تکرار شود؟

استان گلستان از جمله استان های درگیر سیل است که با گذشت بیش از ۱۲ روز از وقوع این اتفاق هنوز درگیر سیلاب هستند و آب همه زندگی آن ها را فرا گرفته است؛ بسیاری از نهادهای اجرایی از جمله هلال احمر، سپاه، بسیج و سازمان  راهداری و حمل و نقل در حال امداد رسانی در منطقه هستند ولی متاسفانه هنوز آب های راکد ناشی از سیلاب در منطقه وجود دارد و مردم با قایق رفت و آمد می کنند.

خداد مقبلی معاون برنامه‌ریزی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور است که از روز ۲۸ اسفند در منطقه گلستان حضور دارد، او و همکارانش در کنار سایر ارگان های امدادی در حال فعالیت هستند؛ از آنجایی که وجود مشکلات زیر ساختی علت اصلی آسیب شدید سیلاب به استان گلستان است از مقبلی در خصوص آخرین وضعیت این استان و اقدامات صورت گرفته سوال کردیم که در ادامه به آن اشاره می شود.

سرعت حرکت آب در گلستان به دلیل وضعیت توپوگرافی منطقه کم است

خداداد مقبلی در گفت و گو با خبرنگار ما گفت: از آنجایی که بارندگی که  در روزهای ۲۶ و ۲۷ اسفند ماه سال گشذته، در استان گلستان صورت گرفت هم زمان و هم شدت زیادی داشت و وضعیت توپوگرافی منطقه گلستان به صورتی است که سرعت حرکت آب در آن بسیار کم است عمدتا سیلاب دردشت و مزارع پخش شده و بسیاری از روستاها و دو شهرستان این استان در زیر آب قرار گرفتند.

معاون برنامه‌ریزی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور افزود: خیلی از محورهای ارتباطی آب گرفتگی دارند و ارتباط به سختی انجام می شوند و مردم برای اینکه بتوانند آب بالادستی که ارتفاعی حدود ۸۰ تا ۹۰ سانتی متر دارد را به سمت پایین دست منتقل کنند مسیرهای ارتباطی را با بیل مکانیکی برش عرضی داده اند و به این دلیل ارتباط با خیلی از شهرستان ها و روستاها قطع شده است.

مقبلی خاطر نشان کرد: ما از روز ۲۸ اسفند در حوزه راهداری و بازگشایی راه ارتباطی و هم چنین در زمینه کمک به مردم که آب در خانه های آن هاست فعالیت می کنیم و در حال لوله گذاری در قسمت هایی از جاده ها که برش داده شده است هستیم که از جمله در شهرستان آق قلا این امر انجام شد و دستگاه های امدادی توانستند کمک های خود را به مردم برسانند.

مشکل ارتباطی شهرستان گمیشان تا ساعاتی دیگر به طور کامل برطرف می شود

وی با اشاره به اینکه شهرستان گمیشان در محاصره سیلاب است، عنوان کرد: بخش عظیمی از این آب داخل شهر و در خانه های مردم رفته است و اهر دو محور ارتباطی این شهرستان به دلیل برش های عرضی مردم در جاده ها، قطع شده بود که درمحور سیمین شهر با ایجاد یک پل خرپایی فلزی ارتباط را برقرار کردیم ولی بعد از دو روز به دلیل بالا امدن آب بر روی جاده عبور و مرور غیر دشوار شد.

معاون برنامه‌ریزی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور در ادامه بیان کرد: متاسفانه مردم در محور دیگر این شهرستان به نام خواجه نفس برای انتقال آب بالا دست به پایین دست ۱۸ نقطه از مسیر را با برش های عرضی به طول ۳۰ الی ۴۰ متر تخریب کردند که در این چند روز در حال لوله گذاری در این ۱۸ نقطه هستیم  وتا ۳ ساعت دیگر هجدمین پل هم احداث می شود تا بتوانیم یک راه ارتباطی دائمی داشته باشیم.

قایق ها و نفربرهای سپاه کار امداد رسانی در شهرستان گمیشان را تسهیل کرده است

مقبلی تاکید کرد: با توجه به بالا بودن سطح آب در شهرستان گمیشان خوشبختانه ساحلی بودن این شهرستان و وجود قایق های زیادی که برای ماهیگیری استفاده می شد به کمک مردم آمد و رفت و آمد برای ان ها را آسان تر کرده  البته سپاه پاسداران هم با آوردن چندین قایق و دستگاه نفر بر کار امداد رسانی را تسهیل کرده است.

وی گفت: به دلیل سرعت پایین آب،علیرغم گذشت حدود ۱۲ روز از سیلاب، هنوز آب گرفتگی زیادی داریم گویی که یک  دریاچه است و عمده روستاها و شهرها محاصره است و وضعیت خوشایندی نیست و در شهرستان آق قلا بسیاری از خانه ها را تا دو متر آب گرفته است.

معاون برنامه‌ریزی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور بارندگی های روزهای جاری را نگران کننده دانست و بیان کرد: امروز و فردا هم بارندگی داریم و نگرانی ما این است که این بارندگی به ارتفاع سیل ما اضافه خواهد کرد و این کار ما را سخت تر خواهد کرد.

عدم لایروبی رودخانه های استان گلستان علت اصلی ماندگاری سیلاب در این استان است

مقبلی در پاسخ به این سوال که مقصر اصلی این بحران چه کسی است، اظهار داشت: این سوال را باید مسئولان اجرایی استان و در راس آن سازمان آب منطقه ای پاسخ بدهند که چرا از قبل پیش بینی نکردند، رودخانه ها باید لایه روبی میشد تا این سیلاب را به دریا منتقل کند.

وی تصریح کرد: مسیر رودخانه های این استان به دلیل خشکسالی لجن گرفته و باید لایه روبی میشد و همین مسئله باعث شده است که آب با سرعت بسیار کمی به دریا برگردد و همین سرعت کم آب مشکل اصلی این بحران است.

معاون برنامه‌ریزی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور گفت: خوشبختانه نهادهای امداد رسان در منطقه فعال هستند، سازمان حمل و نقل در بحث راهداری و امداد رسانی به روستاها فعال است ولی آب مانع از خدمات مطلوب می شود لذا باید منتظر ماند تا آب با این سرعتی که دارد تخلیه شود.

مقبلی در ادامه مطرح کرد: بعد ازعبور از این بحران دولت باید برنامه ریزی کند تا شبکه های ارتباطی در جاهایی که مورد نیاز است ترمیم شود و لایه روبی رودخانه ها یکی از مسائل مهم است که هم مسئولان استان و هم مدیران مربوط از جمله وزارت نیرو اقدامات لازم را انجام دهند تا در سیل های آینده آب سریعا به دریا منتقل شود تا از تجمع آب در شهرها جلوگیری شود.

۱۹۰ میلیارد تومان برآورد اولیه خسارت سیلاب به شبکه راهداری استان گلستان

وی در خصوص میزان خسارت سیلاب به شبکه راهداری استان گلستان؛ بیان کرد: طبق برآورد اولیه تا کنون حدود ۱۹۰ میلیارد تومان به زیر ساخت های شبکه ارتباطی خسارت وارد شده است که عمدتا خسارات دستی بوده و مستقیما از طریق سیلاب ایجاد نشده است و مردم با برش های عرضی که در جاده ایجاد کردند این اتفاق افتاده است.

معاون برنامه‌ریزی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور در پایان مطرح کرد: البته بعد از فروکش کردن آب خسارات ثانوی جاده ها اعلام می شود چرا که بعد از ۱۳ روز رکود آب در منطقه، احتمال نشست و مشکلات دیگری وجود دارد که مشخص می شود لذا میزان دقیق خسارت را همکاران ما بعد از کار کارشناسی اعلام می کنند.

انتهای پیام

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۲۷۰۴۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بارش برف بهاری/ رگبار و تگرگ در ۱۸ استان تا ساعاتی دیگر

به گزارش خبرگزاری مهر، براساس اطلاعات و پیش‌بینی‌های هواشناسی، رگبار و رعد و برق در استان‌های اردبیل، آذربایجان غربی و شرقی، کردستان، کرمانشاه، همدان، لرستان، چهارمحال و بختیاری، اصفهان، سمنان، قزوین، البرز، مرکزی، گیلان، مازندران، گلستان، خراسان رضوی و خراسان شمالی همراه با آب‌گرفتگی معابر، ریزش تگرگ و سیلابی شدن مسیل‌ها برای ساعات آینده پیش بینی شده؛ به همین دلیل افراد از صعود به ارتفاعات، حریم رودخانه‌ها و دشت‌ها خودداری کنند.

سازمان هواشناسی با صدور هشدار سطح نارنجی اعلام کرد: وقوع رگبار باران، رعد و برق، تگرگ، صاعقه، وزش باد نسبتاً شدید تا شدید، کاهش محسوس دما به‌ویژه در نیمه شمالی فردا چهارشنبه (۱۹ اردیبهشت) در آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و ارتفاعات استان‌های گیلان، مازندران و اردبیل، پنج‌شنبه (۲۰ اردیبهشت) در خراسان رضوی، شرق خراسان شمالی، شمال خراسان جنوبی، ارتفاعات سمنان و ارتفاعات و دامنه استان‌های مازندران و گلستان پیش‌بینی می‌شود.

در این وضعیت آب و هوایی اختلال در سفرها، کاهش دید، لغزندگی جاده‌ها، آب‌گرفتگی معابر، جاری شدن روان‌آب، سیلابی شدن مسیل‌ها، طغیان رودخانه‌های فصلی، صاعقه، رخداد تگرگ، خسارت به سازه‌های موقت از جمله بنرها، داربست‌ها و تابلوهای تبلیغاتی، اختلال در ناوگان حمل و نقل، احتمال سقوط سنگ در نواحی کوهستانی و خسارت به صنعت کشاورزی وجود دارد.

به توصیه سازمان هواشناسی پرهیز از سفرهای غیر ضروری، عدم اتراق در حاشیه و بستر رودخانه‌ها و مسیل‌ها، پرهیز از فعالیت‌های کوه‌نوردی، خودداری از چرای دام و تردد عشایر در حاشیه رودخانه‌ها و نواحی مرتفع، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها، کنترل دما و رطوبت در سالن‌های پرورشی و استفاده از محلول‌های ضد تنش در گیاهان باغی در دستور کار قرار گیرد.

احتمال اختلال و خسارت در فعالیت سکوهای نفتی

سازمان هواشناسی با صدور هشدار نارنجی رنگ دیگری اعلام کرد: از ظهر فردا چهارشنبه تا اواخر وقت جمعه افزایش بیشینه سرعت وزش باد لحظه‌ای در محدوده ۲۸ نات و بیشتر و افزایش ارتفاع امواج در سواحل تا ۲ متر و دور از سواحل بیش از ۲ متر در مناطق ساحلی و دور از ساحل استان‌های بوشهر و هرمزگان، در نواحی مرکزی و شرقی خلیج فارس و تنگه هرمز پیش‌بینی می‌شود.

در این شرایط جوی خطر غرق شدن شناگران، پاره شدن تورهای صیادی و آسیب به قفس‌های پرورش ماهی، اختلال در ترددها و فعالیت دریایی به‌ویژه تردد شناورهای سبک، قایق‌های صیادی و نیمه سنگین و سنگین و اختلال در فعالیت سکوهای نفتی دور از انتظار نیست بنابراین سازمان هواشناسی نسبت به منع شنا، منع فعالیت‌های تفریحی و شیلاتی، اجتناب از تردد شناورهای سبک و نیمه‌سنگین و سنگین، اتخاذ تمهیدات لازم جهت فعالیت‌های ساحلی و فراساحل همچنین سکوهای نفتی و آماده‌باش برای مواجهه با خسارت احتمالی توصیه می‌کند.

بارش برف در چهل و هفتمین روز بهار رد شهرستان کوهرنگ

همچنین روز گذشته دوشنبه با ورود یک سامانه بارشی و تشدید آن از روز جاری، بارش باران در اکثر مناطق استان و بارش برف در برخی از نقاط شهرستان کوهرنگ از جمله «گردنه چری» اتفاق افتاد. بارش‌های برف و باران، برخی جاده‌های کوهستانی از جمله گردنه‌های شهرستان کوهرنگ را لغزنده کرده که برای تردد از این جاده‌ها نیازمند زنجیر چرخ و تجهیزات زمستانی است.

لازم به ذکر است؛ مدیرکل هواشناسی شهرکرد، روز گذشته از صدور هشدار هواشناسی سطح نارنجی تا امروز در اکثر مناطق استان خبر داده بود.

کد خبر 6099774

دیگر خبرها

  • بارش برف بهاری/ رگبار و تگرگ در ۱۸ استان تا ساعاتی دیگر
  • توسعه راه‌های ارتباطی شهرستان اردل در دستور کار قرار گیرد
  • خسارت ۴۸ هزار میلیارد ریالی سیل اردیبهشت به بخش کشاورزی فارس
  • ۳۰ میلیون مترمکعب روان آب در سازه‌های آبخیزداری بوشهر استحصال شد
  • خسارت ۲ هزار و ۲۰۰ میلیارد ریالی به زیربخش‌های کشاورزی
  • خسارت سیل به تاسیسات آبفای تفت یزد
  • خسارت بارندگی به برخی جاده‌های استان بوشهر/ یک محور مسدود است
  • برطرف شدن مصدومیت حسن یزدانی به شکل کامل؛ پادشاه آماده تاج گذاری!
  • اختلال‌های ارتباط مخابراتی در کهگیلویه و بویراحمد برطرف شد
  • بازگشایی راه ارتباطی ۲ روستای سیل‌زده شهرستان داورزن