Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - تهران- ايرنا- ممنوعيت کودک همسري طرحي که بسياري همچنان به تصويب آن اميدوارند در کميسيون قضايي و حقوقي مجلس به عنوان کميسيون تخصصي رسيدگي کننده تصويب نشد چراکه معتقدند در قوانين فعلي ازدواج کمتر از 13 سال ممنوع شده است مگر آنکه به لحاظ صلاح و صرفه زوجه و با تشخيص و حکم دادگاه باشد.

به گزارش روز دوشنبه خبرنگار پارلماني ايرنا، اعضاي فراکسيون زنان مجلس شوراي اسلامي از حدود يک سال گذشته طرح اصلاح ماده 1041 قانون مدني يا ممنوعيت ازدواج کودکان را تهيه و تدوين کردند که بر اساس آن ازدواج دختران زير 13 سال و پسران زير 15 سال ممنوع مي شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


اين طرح يکي از طرح هاي مهمي بود که سال گذشته در مجلس دهم مورد بررسي نمايندگان مجلس شوراي اسلامي قرار گرفت.
ايده اين طرح توسط نمايندگان عضو فراکسيون زنان مجلس شوراي اسلامي مطرح شد و پس از بررسي هاي چند ماهه نهايتا نمايندگان مجلس در جلسه چهارم مهرماه سال گذشته با يک فوريت اين طرح موافقت کردند.
نمايندگان در تصويب يک فوريت اين طرح، ازدواج دختران کمتر از 13 سال و پسران کمتر از 15 سال را ممنوع کردند، البته اين طرح با مخالفت و موافقت هاي زيادي از سوي نمايندگان و کارشناسان مختلف رو به رو شد.
نمايندگان موافق اين طرح معتقد بودند: تصويب هرچه سريع‌تر اين طرح و اصلاح قانون سن ازدواج مي‌تواند تا حدود زيادي از عوارض ناشي از پديده کودک همسري در کشور جلوگيري کند، همچنين، صاحب نظران حوزه کودک، مهم‌ترين عوارض ناشي از کودک همسري را خودکشي، فرار دختران، آسيب‌هاي روحي و جسمي عنوان مي‌کنند و معتقدند با اصلاح اين قانون، آمار آسيب‌هاي اجتماعي نيز با کاهش جدي روبه‌رو خواهد شد.
نمايندگان مخالف اين طرح نيز معتقد بودند که اين گونه مسائل فقهي و شرعي، مربوط به مجمع تشخيص مصلحت نظام است و مجلس شوراي اسلامي نمي تواند به اين گونه مسائل ورود کند.
البته اين طرح براي بررسي بيشتر به کميسيون قضايي و حقوقي مجلس ارجاع شد ولي اعضاي اين کميسيون تخصصي در جلسه دوم دي ماه سال جاري با اين طرح مخالفت کردند.
**رد طرح ممنوعيت کودک همسري در مجلس بررسي مي‌شود
طيبه سياوشي نماينده مردم تهران و عضو فراکسيون زنان مجلس شوراي اسلامي درمورد اين طرح گفت: اغلب اين کودکان در خانواده‌هاي فقير زندگي مي‌کنند و با ازدواج هاي زودهنگام در سنين پايين دچار بارداري‌هاي زودهنگام مي‌شوند، متأسفانه تعداد زيادي از آنها به علت آماده نبودن وضعيت جسمي براي بارداري جان خود را از دست مي‌دهند.
وي به افزايش کودکان بيوه در کشور اشاره کرد و افزود: تعداد زيادي از اين کودکان پس از ازدواج، طلاق مي‌گيرند و دچار اختلالات رواني و روحي مي‌شوند و حتي برخي از آنها دست به خودکشي مي‌زنند.
سياووشي کودک همسري را مهم‌ترين عامل ترک تحصيل کودکان عنوان کرد و يادآور شد: حتي تعداد زيادي از اين کودکان به خاطر ازدواج از چرخه آموزش و تحصيل حذف مي‌شوند و پس از اينکه طلاق مي‌گيرند هم هيچ پشتوانه‌اي ندارند.
نماينده مردم تهران در مجلس اظهار داشت: برخي از اين کودکان حتي به اجبار همسر اتباع خارجي مي‌شوند و کودکان شان هم نمي‌توانند شناسنامه بگيرند.
وي اظهار داشت: هم اکنون قانون به اين گونه است که دختران زير 13 سال و پسران زير 15 سال نمي توانند ازدواج کنند مگر اين که اجازه ولي و اجازه دادگاه صالحه را داشته باشند ما مي خواستيم در طرح، اين اجازه ولي و دادگاه صالحه را حذف کنيم و ازدواج زير 13 سال براي دختران و زير 15 سال براي پسران را ممنوع کنيم.
عضو فراکسيون زنان مجلس به رد اين طرح در کميسيون قضايي و حقوقي گفت: متاسفانه اعضاي اين کميسيون اين طرح را رد کردند ولي ما بررسي رد طرح کميسيون قضايي را در صحن علني مجلس خواستار شديم تا موافقان و مخالفان صحبت کرده و دوباره اين موضوع راي گيري شود.
وي تصريح کرد: به احتمال زياد رد اين طرح در کميسيون قضايي و حقوقي مجلس بعد از سال جديد در دستور کار نمايندگان قرار مي گيرد و تمام تلاش خود را خواهيم کرد که نمايندگان با اين طرح در مجلس موافقت کنند.
**کودک همسري نوعي کودک آزاري است
فاطمه ذوالقدر نماينده تهران و عضو فراکسيون زنان مجلس نيز معتقد است: کودک همسري نوعي کودک آزاري است، اين کودکان اغلب به دليل فرهنگ، سنت و مشکلات اقتصادي و يا بعضاً عرفي خانواده، محکوم به ورود زودهنگام به دنياي بزرگسالان هستند.
وي افزود: شرايطي که آسيب‌هاي جسمي و روحي متنوعي را به آنها وارد مي‌کند و باعث مي‌شود از لحاظ جسمي و روحي آسيب‌هاي متنوعي را تحمل کنند. همچنين، فرزندان حاصل از اين ازدواج‌ها نيز متأثر از اين شرايط هستند يعني آنها هم دچار مشکلات زيادي در آينده خواهند شد.
وي اظهار داشت: شرايط فرهنگي و اجتماعي جامعه در زمان و مکان کنوني که بلوغ جسمي و رواني و حتي جنسي کودکان را تحت تأثير قرار داده سبب شده کودکان ديرتر به بلوغ جسمي و فکري برسند لذا با توجه به افزايش محروميت و فقر، اين مسائل کودک همسري را دامن خواهد زد.
حال بايد منتظر ماند و ديد که آيا رد اين طرح که از کميسيون قضايي و حقوقي مجلس بازگشته بار ديگر در مجلس شوراي اسلامي مطرح مي‌شود يا نمايندگان مجلس اين طرح را بررسي نخواهند کرد.
سيام**9121**1336 ** 9053
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۲۷۹۷۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تصویب جدول مربوط به مصارف استانی در مجلس

نمایندگان مجلس جدول مربوط به مصارف استانی در بودجه سال ۱۴۰۳ را تصویب کردند.

به گزارش مشرق، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز و در ادامه بررسی بخش دوم لایحه بودجه سال ۱۴۰۳، جدول ۱۰ – ج مربوط به مصارف استان‌ها را به تصویب رساندند.

حمیدرضا حاجی بابایی رئیس کمیسیون تلفیق در توضیح این جدول اظهار کرد: مجلس شورای اسلامی تغییری در جدول شماره ۱۰ مربوط به استان‌ها به وجود نیاورده است و فقط چهار ستون به آن اضافه کرده که مربوط به توازن در توزیع می‌شود.

حاجی بابایی گفت: در این جدول ۱۵۰۰ میلیارد تومان برای کارهای جهادی آمده که بین همه استان‌ها تقسیم می‌شود و هر استان ۵۰ میلیارد تومان برای گروه‌های جهادی دارد. کمیسیون تلفیق هیچ‌گونه اعمال نظری درباره بودجه‌های استانی نکرده است.

منبع: باشگاه خبرنگاران

دیگر خبرها

  • تبلیغات عجیب در اینستاگرام برای آرایشگاه؛ مروج کودک‌همسری بازداشت شد! + تصویر
  • دستگیری مدیر یک آرایشگاه زنانه به خاطر تبلیغ کودک‌همسری
  • بازداشت مروج کودک همسری برای تبلیغ آرایشگاه زنانه
  • ترویج کودک همسری در اینستاگرام برای تبلیغ آرایشگاه زنانه
  • بازداشت مروج کودک‌همسری برای تبلیغ آرایشگاه زنانه در اینستاگرام
  • بازداشت مروج کودک همسری برای تبلیغ آرایشگاه زنانه در اینستاگرام
  • بازداشت مروج کودک‌همسری برای تبلیغ آرایشگاه زنانه دراینستاگرام
  • بحران کودک‌همسری در آمریکا
  • جدول منابع و مصارف حوزه انرژی در بودجه ۱۴۰۳ مصوب شد
  • تصویب جدول مربوط به مصارف استانی در مجلس