Web Analytics Made Easy - Statcounter

احمد برآبادی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: مردم خراسان‌جنوبی چون مردم سایر نقاط ایران زمین در روزهای آخر نوروز خود را برای یک گردش خانوادگی در دل طبیعت آماده می‌کنند که این سنت دیرینه از گذشته‌های دور مرسوم بوده است.

مسئول حوزه پژوهش و مطالعات میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان جنوبی بیان کرد: یکی از سنت‌های مردم خراسان‌جنوبی در روز سیزدهم فروردین یا همان سیزده بدر پخت انواع غذاهای بومی و محلی به ویژه انواع آش است که با حضور در دل طبیعت اقدام به این کار می‌کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برآبادی ادامه داد: از دیگر آداب و رسوم سیزدهم فروردین ماه در خراسان‌جنوبی مراجعت مردم به روستای زادگاه است تا علاوه بر گذراندن اوقات خوش در طبیعت دیداری نیز با اقوام و خویشان داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه مردم خراسان‌جنوبی روز سیزدهم فروردین را در نقاطی چون کنار نهرها و رودها می‌گذرانند، گفت: اماکن زیارتی چون بقاع متبرکه نیز از دیگر نقاطی است که برای گذران ایام در روز سیزدهم فروردین ماه انتخاب می‌شود.

مسئول حوزه پژوهش و مطالعات میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان جنوبی اظهار کرد: از جمله مراسم مشهور در روزهای پایانی نوروز به ویژه دوازدهم فروردین ماه در بخشی از نقاط قائنات آئین بی‌بی گردی است.

برآبادی بیان کرد: در این مراسم خاص افراد زنان سالخورده (بی بی) را برای گردش به خارج از روستا می‌برند.

وی درباره چرایی حضور ایرانیان در روز سیزدهم فروردین ماه در طبیعت یادآور شد: ایرانیان از گذشته هیچ روزی را نحس و بد نمی‌دانسته‌اند، بلکه حضورشان در دل طبیعت به واسطه زایش دوباره زمین و سرزندگی برگرفته از نو شدن طبیعت است.

کد خبر 4580123

منبع: مهر

کلیدواژه: گردشگری نوروز 98 میراث فرهنگی خراسان جنوبی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۲۸۳۵۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بیشترین خسارت سیل به راههای مواصلاتی خراسان جنوبی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای خراسان جنوبی، آخوندی با بیان اینکه بیشترین خسارت ناشی از سیل در 48 ساعت گذشته به راههای مناطق شهرستان زیرکوه  و بخش ماژان خوسف وارد شده|، گفت: زیرساختهای آب ، حوزه کشاورزی و عمران شهری نیز دچار آسیب شده و به تعدادی از قنوات هم خسارت وارد شده است.

وی با بیان اینکه در برخی جاده ها همچنان آب شستگی اطراف آن و زیر جاده ها براثر سیلاب وجود داردافزود: به مردم و رانندگان توصیه می شود در صورت عبور در جاده های این مناطق بویژه راههای سمت قاین به حاجی آباد به دلیل نشست جاده در برخی مناطق مسیر مراقب باشند و از تردد در حاشیه جاده ها خودداری کنند تا دچار مشکل نشوند. 

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی همچنین با بیان اینکه طبق برآوردهای اولیه حدود 300 دام هم دراین مدت تلف شده اند ، افزود: با توجه به صدور هشدار سطح نارنجی هواشناسی برای امروز تا فردا هم به دلیل اشباع خاک و عدم نفوذ در آن ، احتمال وقوع رواناب و سیلاب در برخی مناطق استان وجود دارد .

وی با بیان اینکه خوشبختانه هیچگونه خسارت جانی در این مدت گزارش نشده ، گفت: با توجه به اطلاع رسانی به موقع و همکاری و همراهی مردم ، عشایر و روستائیان از حجم خسارتها تا حدودی کاسته شده اما ضروری است همچنان مردم به هشدارها توجه کافی داشته باشند و از تردد غیر ضرور خودداری کنند تا دچار آسیب نشوند.

آخوندی همچنین از شرایط نسبتا آرام پس از سیلاب در منطقه خبرداد و افزود: ایجاد ایمنی نسبی و ارزیابی خسارت در دستور کار دستگاهها و  ستاد مدیریت بحران استانداری قرار گرفته تا در اسرع وقت میزان خسارتهای ناشی از سیل  به بخشهای زیرساختی استان برآورد شود. 

 

دیگر خبرها

  • ضرورت همدلی بین شوراها برای رفع مشکلات مردم
  • افتتاح ۱۷۶ طرح عمرانی با کمک شوراهای اسلامی در استان
  • همایش روز شوراهای خراسان جنوبی برگزار شد
  • بارش‌ ها ادامه دارد | کاهش نسبی دما در روزهای پایانی هفته
  • جایابی بیمارستان مادر و کودک خراسان شمالی اشتباه است
  • اقدامات دولت سیزدهم بر اساس نیاز خراسان شمالی بوده است
  • روستای مهموئی سرآمد کشور در کمک به اعتاب مقدسه
  • همایش بزرگ کوهپیمایی و طبیعت گردی در طبیعت زیبای یکانات یامچی
  • بیشترین خسارت سیل به راه‌های مواصلاتی خراسان جنوبی
  • بیشترین خسارت سیل به راههای مواصلاتی خراسان جنوبی