Web Analytics Made Easy - Statcounter

ما اگر بخواهیم از این نحس خارج شویم چه باید بکنیم؟ آیا برویم بیرون شهر، سبزه ها را گره بزنیم تا از نحسی خارج شویم؟! با سمنو پختن از نحسی خارج میشویم؟!

گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو - همزمان با سیزدهم فروردین خبرگزاری دانشجو بخشی از سخنرانی استاد شهید مرتضی مطهری پیرامون سنت ١٣ به در را منتشر می‌کند:

مسئله تطیر و فال بد زدن مسئله ای است که در اسلام به هر نام و عنوانی محکوم است و چنین چیزی وجود ندارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در سراسر تعلیمات اصیل اسلامی شما کلمهای در این موضوع پیدا نمیکنید. ما کلمه نحس و یوم نحس را در دو جای قرآن داریم. خیلی جالب است؛ هر دو جا هم درباره قوم عاد است پس از نزول عذاب بر آنها. انّا ارْسَلْنا عَلَیهِمْ ریحاً صَرْصَراً فی یوْمِ نَحْسٍ مُسْتَمِرّ (یا: فَارْسَلْنا عَلَیهِمْ ریحاً صَرْصَراً فی ایامٍ نَحِساتٍ). کلمه «نحس» در این آیه را مفسرین دو جور معنی کرده اند؛ یکی اینکه مقصود این است که روز سرد و پر باد و غباری بوده است؛ چون روز سرد و پر باد و غباری بوده است قرآن «نحس» گفته است، زیرا کلمه نحس جز سختی و شدت یا ترسناک و وحشتزا بودن مفهوم اصلی دیگری ندارد. بعضی گفتهاند (این به نظر من جالبتر است) مقصود این است که در یک روز شومی [چنین کردیم.] خود قرآن در کمال صراحت اعلام میکند این مردم معذب شدند، چرا معذب شدند؟ به خاطر اعمال و افکارشان، به خاطر طغیانهایشان در مقابل امر الهی. آن روزی که مردم آن سرنوشت محتوم را از عمل خودشان پیدا میکنند و دچار نکبت و بدبختی میشوند، قرآن آن روز را روز نحس میداند. آن روز، دیگر نه چهارشنبه است نه پنجشنبه، نه جمعه، نه شنبه ... و نه اول نه دوم نه سیزده ... هر روزی که مردمی به کیفر اعمال خودشان گرفتار شدند و در عقوبت اعمال خودشان دست و پا زدند، بدانند در روز نحسی گرفتارند. خود قرآن توضیح میدهد: قُلْ هُوَ الْقادِرُ عَلی أنْ یبْعَثَ عَلَیکمْ عَذاباً مِنْ فَوْقِکمْ أَوْ مِنْ تَحْتِ ارْجُلِکمْ أوْ یلْبِسَکمْ شِیعاً

ممکن است شما بگویید الحمدللَّه ما که معذب نیستیم، پس ما در هیچ روز نحسی قرار نگرفته ایم؛ اتفاقاً ما الآن باید بفهمیم تمام روزهای ما نحس است؛ روز اول فروردین ما هم نحس است؛ چون ما به نص قرآن مجید مردم معذبی هستیم، مردمی هستیم که خودمان به جان یکدیگر افتادهایم. ما تمام ملل مسلمان، امروز در ایام نحسات بسر میبریم. آن عذاب الهی که میبینید، مظهر اعلایش اسرائیل است، چرا؟ اعمال خودمان. ما که قرنها جز در راه جدایی و دشمنی و تحریک اعصاب علیه یکدیگر قدم برنداشتهایم طبیعی است که دشمن مسلط شود.

 

 

ما اگر بخواهیم از این نحس خارج شویم چه باید بکنیم؟ آیا برویم بیرون شهر، سبزه ها را گره بزنیم تا از نحسی خارج شویم؟! با سمنو پختن از نحسی خارج میشویم؟! با سبزه را در روز سیزده از خانه بیرون ریختن از نحسی خارج میشویم؟! بیچاره! از خودت بیرون بیا، از این رفتار زشت خودت بیرون بیا، از این عادات زشتت بیرون بیا، از این افکار زشت خودت خارج شو، از این ملکات کثیف و پلیدی که گرفتارش هستی خارج شو. آیا تو با آن کارها از نحوست بیرون میآیی؟! 13 چه گناهی دارد؟ خانه و زندگیت چه گناهی دارد؟ از سمنو چه کاری ساخته است؟! از سبزه گره زدن چه کاری ساخته است؟! به خدا ننگ این مردم است که روز سیزده را به عنوان سیزده بدر [بیرون] میروند؟ من نمیفهمم آنهایی که اسم تنویر افکار و پرورش افکار روی کار خودشان میگذارند چرا یک کلمه نمیگویند. بعضی برعکس، ترویج و تشویق میکنند! بدانید این مسائل مال اسلام نیست، ابداً، نه 13 صَفَر نه غیر صفر. من حتی به تمام مدارک و اخبارش مراجعه کردم.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: 13 فروردین شهید مرتضی مطهری 13 به در قرآن کریم نحس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۲۸۳۶۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هرگز به ژاوی نگفتم برادرت را بیرون کن

به گزارش "ورزش سه"، ژاوی که بعد از شکست مقابل ویارئال گفته بود در پایان فصل بارسا را ترک خواهد کرد، منصرف شد و چند روز پیش در یک نشست خبری اعلام کرد تا پایان قراردادش که ژوئن 2025 است، می ماند.

فشارهای خوان لاپورتا باعث شد تا ژاوی از تصمیم خود عقب نشینی کند. شایعات در مورد فشارها روی ژاوی برای اصلاحاتی در کادر فنی اش زیاد است و برای مثال می گویند از او خواسته شده اسکار، برادرش، را بیرون کرده یا از اختیاراتش کم کند. شایعات قوی وجود دارد که این اصرارها از سوی دکو، مدیر ورزشی، بارسلوناست.

دکو دیشب قبل از بازی بارسا-والنسیا، به این شایعات واکنش نشان داد: «ما روی ژاوی حساب می کردیم و به همین دلیل با او تا 2025 تمدید شد. او خودش در مورد دلایل ماندن توضیح داد. ژاوی را مشتاق و باانگیزه می بینم و اطمینان دارد که می تواند برای بارسا کارهای مهمی انجام دهد و این مهمترین اصل بود. ما جلسه ای هفته قبل داشتیم و همینجا باید بگویم این شایعات در مورد اصرار من برای اخراج اسکار دروغند. اصلا این بحث در جلسه مطرح هم نشد. هیچکدام از این اخبار صحت ندارند و آنها را باور نکنید.»

دیگر خبرها

  • رم ۰-۲ لورکوزن: ژابی در اروپا هم نمی‌بازد
  • بارندگی در خوزستان از ۱۱۰ میلی‌متر گذشت/ کدام شهر رکورددار شد؟
  • دزفول رکوردار بیشترین میزان بارندگی در خوزستان
  • نقاب پشت نقاب
  • واکنش عالیشاه: نه نه نه نه نه!
  • دستگاه آموزشی ما نباید از بیرون دانشگاه خط بگیرد
  • بیرون آوردن پیکر شهدا در شمال نوار غزه
  • تاثیر سامانه بارشی تا روز شنبه در خوزستان
  • هرگز به ژاوی نگفتم برادرت را بیرون کن
  • پیرمغان را با صدای علیرضا عصار و با شعر حافظ بشنوید